|
|
|
Alle
bijdragen van Zep aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 14/03/2018 Zep over Een
Vreemd Maar teder Geraas
• 07/11/2015 Zep over Titeuf
13
• 25/10/2012 Zeps schooljongetje
met de enorme kuif krijgt in Titeuf 12 een
nieuw vriendinnetje. Daarover kan wat gezegd worden,
en ook over zaken als seksuele voorlichting, kapitalisme
en de befaamde BIR (broek in reet).
|
|
|
|
|
Zep
over Een Vreemd Maar Teder Geraas |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Sonia Déchamps verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 96 van oktober 2016. |
|
Over de aanleiding: "Om
William uit zijn klooster te halen, vond ik een ietwat
triviaal verhaal uit over geld. Zijn tante vermeldt hem
in haar testament, maar dan moet hij wel aanwezig zijn
bij het voorlezen ervan. De kloosterlingen zijn wel gericht
op het spirituele, maar ze hebben ook materiële noden..."
Over sterven: "In deze flashback
is zijn tante ontzet door de beslissing van William om
zich uit de wereld terug te trekken. Een radicale keuze,
zoals jongeren zich engageren voor de jihad. Dat is verschrikkelijk
voor hun familie. Hier is geen sprake van geweld noch
het idee om te moorden, maar toch om afscheid te nemen
van het leven. Heel moeilijk om te aanvaarden voor zijn
familie."
Over God en familie: "Zijn tante
liet haar eigen zoon los om al haar hoop in William te
stellen. En hij verkiest God om te ontsnappen aan het
lot van de familie waar hij niet tegen kan vechten. God
is inderdaad soms liever dan familie."
Over het leven: "Wie weet of hij
zijn leven vergooit? Ik probeer optimistisch te zijn,
vooral over zaken die ik niet controleer.Er zijn dagen
dat alles goed gaat, andere zijn vreselijk. Daar moet
je mee omgaan. Klagen over wat er gebeurt, is tijdverlies.
Waarom nemen we ons bestaan op deze planeet zo ernstig,
we zijn er maar even? We proberen beter zo aangenaam mogelijk
te leven en het leven van wie we liefhebben eveneens zo
aangenaam mogelijk te maken. Wie op kruistocht wil trekken
of wie zin heeft de andere helft van de mensheid te vermoorden,
probeert zich een totaal overdreven belang toe te meten.
Op het vlak van de wereldgeschiedenis is dat belachelijk."
|
Over migratie en populisten:
"De voorpagina's van kranten amuseren me of ik vind
ze verschrikkelijk. Migratiestromen komen in het nieuws,
maar die bestaan al voor de pers. Men zoekt altijd wat
een goede voorpagina zou opleveren. Met een zeker cynisme.
Lezers verliezen snel hun interesse als dagelijks hetzelfde
verhaal wordt verteld. Er moet iets nieuws komen, iets
pittigers. Dagelijks vertellen over hoe mensen verdrinken
terwijl ze de zee oversteken om voor de oorlog te vluchten,
interesseert niemand meer terwijl het in de geschiedenis
van de mensheid veel interessanter is dan de verklaring
van een of andere populist. Maar hoe kan men leven zonder
populisten ons te horen vertellen dat ze vinden dat het
afgelopen zomer wel heel warm was?"
Over futiliteit: "Wijzelf creëren
celebrityfenomen. Zijzelf zijn daar niet voor verantwoordelijk.
Als zij het spelletje niet willen meespelen, laten we
het een ander wel doen. We nemen aanstoot aan hen, maar
uiteindelijk hebben we nood aan wat futiliteit."
Over Kennedy: "De kartuizers hebben
geen toegang tot kranten of internet. Maar de abt ontvangt
tijdschriften. Vaak de lokale krant. Bij belangrijke gebeurtenissen
licht hij alle kloosterlingen in. Een kartuizer vertrouwde
me toe dat hij in twintig jaar kloosterleven één
keer werd samengeroepen met de anderen. Voor de aanslag
op Kennedy. Ik vroeg hem wat dat met hem deed. Niets.
'We wisten zelfs niet wie Kennedy was.' Ze bevinden zich
elders, in een andere realiteit, afgesneden van de wereld."
Over de machine: "Ik vind het grappig
dat de eerste persoon die William aanspreekt een machine
is. Hij stelt vast dat er veel is veranderd sinds zijn
afwezigheid..."
|
Over
documentatie: "Ik heb maar één
getuigenis van een kartuizer opgetekend. Daarna gebruikte
ik veel documentatie zoals boeken, maar ook de stille
film Die Große Stille (uit 2005). Regisseur Philip
Gröning schreef het klooster van de Grande Chartreuse
aan. Hij kreeg een positief antwoord... achttien jaar
later. Alsof zijn brief de dag tevoren was geschreven.
Die mensen leven in een andere tijdelijke realiteit. Gröning
filmde een maand lang het dagelijks leven van de kartuizers,
zonder een woord te zeggen. Je begrijpt niet al wat ze
doen, maar er is veel te zien."
Over kleur: "Voor de inkleuring
hanteerde ik hetzelfde principe als voor Mannen onder
Elkaar met duotonen die per scène veranderen.
De vraag was of het moest overgaan in aquarel wanneer
William terug in de samenleving komt. Uiteindelijk vond
ik dat niet nodig. Hij leeft niet in een zwart-witwereld.
Zijn klooster ligt in het midden van de natuur. Ik ben
gaan tekenen in Valsaintes, dicht bij Plateau d'Albion,
waar William vandaan komt. Een prachtige, magische plek
omringd door bergen en conifeerbossen. De wereld van William
verandert dus niet in kleur als hij in de stad aankomt.
Integendeel, Parijs is grijzer dan zijn schuilplek in
de Haute-Provence."
Over voorstudies: "Ik maak altijd
voorstudies voor de soorten personages die ik tot leven
wil wekken. Ik ben geen realistisch tekenaar en ik heb
daarom een documentatiebasis nodig, vooral voor lichamen.
Ik heb komische gewoontes: mijn personages zouden bewegen
alsof ze allen Louis de Funès zijn. Ik vraag daarom
aan mensen om voor me te poseren."
|
Over
het model: "Voor William nam ik Pascal David,
een bevriende tekenfilmregisseur, als model voor zijn
mooie baard. Hij poseerde voor me in Parijs in een monnikspij
die ik had gehuurd. Zijn lange haren en cowboylaarzen
staken eruit."
Over Mary: "De kartuizer die ik
ontmoette, was al lang uit het klooster getrokken, maar
hij bleef stil zolang ik hem geen vragen stelde. Ze verliezen
de behoefte om te praten. Mary zit voor William. Hij wil
eerst niets met haar te maken hebben, het is een soort
agressie. Hij is niet heel aangenaam en hij wil vooral
dat zij hem met rust laat. En daarna gebeurt er iets tussen
die twee. Hij begint te praten met die vrouw."
Over twijfels: "Het personage van
Mary kwam heel snel. In het begin dacht ik eraan William
alleen met zijn familie te laten confronteren. Daarna
leek de reis me een mooie kans om verder te gaan. Mary
is kwaad op God omdat ze zich veroordeeld voelt. Ze vecht
voor haar leven en weigert te geloven in het lot. Het
is ook een manier om de zekerheden en de twijfels af te
wegen, dat besefte ik wel terwijl ik het schreef. William
is een personage dat meer twijfelt dan zij. Mary is radicaler.
Onze maatschappij dwingt ons tot het maken van radicale
keuzes: dat is goed, dat is slecht, dat zijn klootzakken...
En we hebben zelden de tijd om dieper in te gaan op de
kwesties. Terwijl het leven van William net bestaat uit
het nadenken over de zin van heel wat zaken. Hij kan dus
gemakelijker omgaan met twijfels. Alles ligt open. Alles
is mogelijk." |
|
|
|
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en
Frédéric Vidal verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 84 van augustus-september 2015. |
Over
de comeback: "Het is altijd ontroerend om
na enkele jaren opnieuw met een personage in de weer te
zijn. Ook al zijn er weinig weken waarin ik niet teken
duurde het toch drie jaar zonder dat ik Titeuf leven gaf
op een plaat. Bij het scheppen van hem dacht ik na enkele
albums al uitverteld
te zijn over de kindertijd... Drieëntwintig jaar
later lukt het me nog steeds! Titeuf wandelt een prent
binnen, ik word tien jaar en ik praat door zijn vuilbekkende
mond."
Over
kinderangst: "Als kind joegen dit soort
zalen met standbeelden me angst aan. Al die gespierde
lichamen zonder leven maakten
me zenuwachtig! Daarom spelen nogal wat verhalen van Titeuf
zich af in een museum. Volgend jaar zal ik met een van
die albums werken, een kans om nu als volwassene wraak
te nemen. In de eerste prent teken ik mezelf als Atlas
die de aardbol draagt. Een dikke middenvinger naar iedereen
die me telkens zei: 'Opnieuw een Titeuf tekenen, dat moet
wel doorwegen!' Helemaal niet..."
Over
de meisjes: "Titeuf heeft nooit veel chance
gehad met de meisjes uit zijn klas... en nu grijpen ze
hem letterlijk en figuurlijk bij de haren! Links Ramatou,
rechts Nadia die tot dan toe Titeuf niet zag staan. En
je hebt nog niets gezien. Camille, de warrior,
komt er nog bij. Helaas is Titeuf net zo min op zijn gemak
met het succes bij de vrouwen als met zijn mislukkingen.
Ik denk dat ik in de zesde en zevende prent nogal wat
Freudiaanse interpretaties presenteer..."
Over
de eightieskleuren: "Voor een keertje brengt
Nadia me aan het lachen. Zij heeft de beste replieken
van de pagina! Nob (de inkleurder, red.) kopieert
nagenoeg mijn eigen inkleurstijl met oker, violet,...
Heel eighties. Ik ben daar dol op! Vóór
Titeuf kwam ik aan de bak als tekenaar van illustraties
en veel affiches. Ik werkte samen met Christian Humbert-Droz,
een legendarische zeefdrukker in Genève. Ik heb
ermee moeten stoppen want Titeuf gaf me geen uitweg, maar
Christian heeft nog jarenlang een groot blik met violet
gehouden met het etiket 'violet Zep'."
|
|
|
|
Onderstaande
bijdrage van Frédéric Vidal
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 51H van augustus-september
2012. |
|
Over
Ramatou: "Er gebeurt eindelijk iets cools
voor Titeuf. Al twintig jaar lang bestaat Nadia's interesse
voor Titeuf erin om hem klappen te geven! Het is goed
dat er een nieuw meisje kwam. Om haar op te merken, moest
ze echt iets hebben dat bijzonder is. Vandaar de grootte
van Ramatou. Ik wilde een personage met een beladen lot.
Ze komt dus uit een oorlogsland. Zonder dat Titeuf het
eerst beseft, neemt ze de plaats in van Nadia. En ze leert
snel bij..."
Over Titeufs flirtgedrag: "De rode
draad van de serie is dat Titeuf evolueert naar een leeftijd
waarop jongens en meisjes niet met elkaar omgaan. Zijn
jongenswereld observeert de meisjes vanaf de andere kant
van het speelplein, maar ze hebben niets met elkaar te
maken. Tot nu toe flirtte Titeuf door de groten te imiteren."
Over het leerproces: "Eigenlijk
heeft Titeuf geen zin om een namiddag met een meisje door
te brengen. Om een meisje te verleiden, probeert hij zich
in te leven in hun wereld zoals hij gezien heeft in films
of wat hij erover las of wat hij erover hoorde, nota bene
door zijn ouders. Zo werkt het niet. Maar met Ramatou,
zonder verdere verklaring, komt de liefde vanzelf. En
hier werkt het wel. Hij beseft dat het cool is om verliefd
te zijn. Hij ontdekt ook wat de ander wil. Dit is het
begin van een samenwerking met de andere partij! Dat kan
je leren, het is geen truc."
Over hèt: "Ik heb een heel
leuke brief gekregen van twee meisjes van een tiental
jaar die aan Titeuf tips gaven om het aan te maken met
Nadia. Want Titeuf weet nog niet wat behagen betekent.
Maar wees gerust, elk kind dat Le Guide du Zizi Sexuel
(vorig jaar door Standaard Uitgeverij vertaald als
Ik Ben op Jou!, red.) heeft gelezen, begrijpt wat
er te begrijpen valt aan de vinger die tussen de wijsvinger
en duim op en neer gaat."
|
Over
het hoofdbreken: "Seksuele voorlichting
is een waar hoofdbreken. Voor de tentoonstelling over
Ik Ben op Jou! was het een van de moeilijkste
zaken om uit te leggen. We wilden kinderen niet doen verstijven
van angst voor seksualiteit en de preventie tegen risico's.
Je moet het ook over iets engs hebben zonder eng te zijn.
Ze hebben zelf nog niets beleefd en het eerste dat ze
hen aanleren is dat ze ervan kunnen sterven, dat ze misbruikt
kunnen worden. Er is een nogal moeilijk, dubbel betoog
nodig. Hen proberen te doen begrijpen dat seksualiteit
ook iets cools is, rijp en niet alleen iets noodzakelijks
dat is voorbehouden voor de voortplanting zoals men het
hen vroeger uitlegde."
Over de grappige manier: "Titeuf
heeft de leeftijd waarop hij alles door elkaar haalt en
alles omgekeerd begrijpt. Het is ook een manier om van
een delicaat onderwerp iets grappigs te maken. Ik ben
er zeker van dat deze pagina zal gebruikt worden in lessen
voorlichting op school. Vrienden die er werken, vertelden
me dat ze liever iets grappigs gebruiken om het gevaar
voor seksuele risico's uit te leggen dan onmiddellijk
aan te kondigen dat ze het zullen hebben over ernstige
zaken."
Over taboes: "Seksuele voorlichting
is veranderd. Het is geen taboe meer om erover te praten
met preadolescenten. Twintig jaar geleden, toen ik met
Titeuf begon, was dat nog een beetje punk. Ik
maakte een strip met Franco-Belgische invloeden, maar
ik pakte onderwerpen aan die zij lieten liggen. Ik had
het over seksualiteit, aids, werkloosheid of de crisis.
Sindsdien is de stripwereld veranderd. Het zijn geen militante
thema's meer. Maar het blijven wel thema's die kinderen
ongerust maken!"
|
Over
afwijkingen: "Een kerel in een rode sportwagen,
telefoontje aan het oor, dat bestaat in de wereld van
tegenwoordig. Dus moet dat ook in Titeuf komen.
Nu alleen nog de manier waarop. Ik heb het probleem opgelost
door een antipathiek personage te tonen. Ik hou wel van
die afwijkende rollen in de realiteit van Titeuf. Ook
elders in het album speel ik daarmee, bijvoorbeeld met
een zeer extreem ecologisch bewuste tante."
Over opbergen: "Titeuf is een beetje verbaasd
door die gast, maar hij vindt 'm ook formidabel. Alle
laatste technologische snufjes in het begin doen 'm wegdromen.
Daarna is het als een spel, maar Titeuf begrijpt dat er
een verschil is in het respecteren van de regels. Titeuf
bergt alles netjes op, de peter van François niet."
Over de algemene onverantwoordelijkheid: "Hier
is er een duidelijker boodschap aanwezig dan in de andere
Titeufs waar ik sommige zaken meer open laat
zodat iedereen er zijn of haar eigen idee over kan vormen.
Zonder me daar al te militant over uit te spreken, druk
ik me toch met enige wanhoop uit over dit soort algemene
onverantwoordelijkheid waar we dagelijks op kunnen toekijken.
Zo'n gast wordt gewaardeerd door kinderen, volgens hen
heeft hij het gemaakt."
Over eenvoudige waarden: "De financiële
rijkdom spreekt de jongens aan die ervan dromen om veel
dingen, veel speelgoed zoals de laatste Playstation-console
te kunnen kopen. Maar dat is een struikelblok voor ouders
die aan hen kinderen moeten uitleggen dat zoiets te duur
is, mijn eigen kinderen inbegrepen. In het dagelijks leven
moraliseer ik misschien meer dan in Titeuf. Ik
probeer mijn kinderen eenvoudige waarden bij te brengen
zoals het appreciëren van zaken die je verdient boven
zaken die je steelt."
|
Over
de decors: "Ik amuseer me met de achtergronden.
In een andere zwembadscène kan je Blake en Mortimer
zien of een jongen met een harpoen. Hier tekende ik een
buitenzwembad want, in tegenstelling tot wat men aanneemt,
bestaan er veel openluchtzwembaden in Zwitserland. Ik
schep steeds meer plezier in het tekenen van decors. Mijn
ogen worden er moe van om ze in te kleuren, maar niet
om ze te tekenen, tenzij dit het laatste is dat mijn zicht
nog toelaat."
Over de inkleuring: "Voor Titeuf
werkte ik op blauwdrukken voor de inkleuring, een techniek
die nog maar weinig, vooral oude tekenaars gebruiken.
Ik kon er nochtans tot in de kleinste hoekjes met gouache
of aquarel op werken. Tegenwoordig laat mijn zicht zo'n
precisiewerk niet meer toe. Ik probeerde het digitaal
op te lossen, maar ik maakte de fout van alle debutanten:
op de computer hermaken wat ik met het penseel deed. Ik
heb de inkleuring daarom uitbesteed aan Nob. Hij leerde
werken met de computer en doet nu Titeuf digitaal,
maar dan op een goede manier! Hij zal niet op elke pagina
kleurverloopjes plaatsen."
Over de BIR: "Ik heb al eerder de
teelballen van Titeuf getoond en zelfs zijn piemel. Ik
heb ook al grappen gemaakt over wedgy's (sinds
In De Gloria beter bekend als een BIR, broek in reet,
red.) waarbij een onderbroek tot onder de ellebogen
van het slachtoffer wordt opgetrokken. Het is nogal gecompliceerd
om dat in Titeufs geval correct te tekenen vanwege zijn
anatomie: een klein lichaam met een enorm hoofd. Ik ben
heel tevreden over deze scène. Zijn zwembroek die
tot over zijn oren wordt getrokken, bevalt me. Nu ik het
getekend heb, geeft dat het geschikte excuus aan jongens
om deze sport te blijven uitoefenen op school!"
|
|
|