Alle bijdragen van Bruno Gazzotti aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
07/11/2015 Bruno Gazzotti over Alleen 9
 
Bruno Gazzotti over Alleen 9
07/11
TOP
Onderstaande bijdrage van Sophie Bogrow verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 85 van oktober 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 7
Alleen 9
Over batterijen heropladen: "Nadat ik vastgeketend lag aan de albums 7 en 8, voelde ik me plots futloos. Ik heb de uitgever moeten overtuigen om me een pauze te gunnen, acht lange maanden vakantie, om te knutselen, te wandelen en te rusten, een kwestie van de batterijen te heropladen. De kwaliteit van mijn werk stond op het spel. Toen ik herbegon was deze plaat de eerste die ik inktte van het tiental dat al in potlood was afgewerkt. De eerste, ingewikkelde prent was een goede test om me ervan te verzekeren dat ik nog altijd wist hoe het moet..."

Over details:
"Als een decorbouwer voor een filmopname moet ik hier de decors opbouwen op basis van de algemene beschrijving van het scenario. En er moeten ontelbaar veel details bedacht worden om de decors leven en geloofwaardigheid te geven: van het linnen dat hier hangt te drogen tot een varken dat in de weg loopt... hiermee amuseer ik me het meest!"

Over Neosalem:
"Van Neosalem, de hoofdstad van de zeven families, waarvan sprake in het vorig album, wisten we dat we een kasteel en antieke arena's nodig hadden. Fabien (Vehlmann, de scenarist, red.) stelde voor om me te inspireren door steden als Nîmes of Arles. Maar tijdens een reisje naar de Provence ontdekte ik het kasteel van Tarascon. Ik heb me daarop gebaseerd, met de middeleeuwse steegjes en de Spaanse dakpannen erbij..."

Over 3D-model:
"Ik heb Neosalem deze keer niet in 3D kunnen modelleren zoals ik met andere steden deed — want dat neemt toch veel tijd in beslag —, maar je kan de tekening naar een model van het geheel zien in het vorige deel. Daarvoor had ik toch de grote arena's en het theater gemodelleerd waar een groot deel van de actie gebeurde. Daardoor kan je snel de beste hoeken kiezen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 8
Alleen 9
Over meisjes: "Fabien wilde een kamer van een prinses. Ik heb die in elkaar gestoken door er heel wat details aan toe te voegen op basis van een voorbeeld uit een decoratiemagazine, met vergulde kaders, spiegels, kastjes, boeketten,... Ik hoop dat kleine meisjes het zullen waarderen. Alleen wordt net zo veel door meisjes als door jongens gelezen. De aanwezigheid van heldinnen met sterke karakters — zoals Leila, de tomboy — zit daar voor iets tussen. Hier is de rustige en verlegen Camille de ster. Ze is een beetje een hypocriete heilige met tegenstellingen: ze loopt niet hoog op met slavernij, maar ze wordt toch graag bediend!"

Over de kostuums:
"Het prinsessenkleed komt uit een catalogus van Pronuptia! De kostuums uit alle mogelijke tijdperken en in alle soorten stijlen kosten me veel tijd. Omdat ik niet iets kan tekenen zonder te begrijpen hoe het gemaakt is, verzamelde ik als een kind in een kostuumwinkel honderden foto's. Op toga's komen bijvoorbeeld gebeurt niet zomaar. Je kan je niet tevreden stellen door er gewoon Asterix of Alex in te brengen! Dankzij video's van een reënsceneringsgroep begreep ik eindelijk hoe ik de plooien moest tekenen."

Over de cijfers:
"In de nieuwe orde van de wereld van Neosalem is iedereen genummerd volgens zijn sociale rang. Slaven, zoals de kleine Zahia, dragen het symmetrische cijfer 8, vooraan in het midden. Maar de nummers 7 of 6 voor de soldaten vormden een probleem. Uit esthetische overwegingen wilde ik dat de cijfers er het best uitzagen op een bol oppervlak, zoals het voorhoofd of het achterwerk van een paard. Daarom zie je nogal wat omgekeerde cijfers."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Alleen 9
Over perfectionisme: "Een typisch voorbeeld van een detail waarvan ik de moeilijkheidsgraad niet kon voorzien: de besneeuwde sparren. Ik heb ontzettend veel tijd gewijd aan het vinden van een goed evenwicht tussen de takken die door de sneeuw zijn verzwaard zodat het er niet zou uitzien als een slagroomtaart... Dat is het nadeel van een perfectionist te zijn! Voor het tekenen van deze sneeuwscooter, en voor het merendeel van de voertuigen, heb ik een 3D-model nodig voor het volume en details voor de details. Men denkt ten onrechte dat alleen realistische tekenaars verzuipen in de documentatie. Velen stellen zich tevreden met één enkele foto, nagetekend op de lichtbak. Het resultaat is zo vlak als iets..."

Over de zitzak:
"Fabien wilde een moderne chalet, ik eerder rustiek. Dit is het compromis. Ik moest oppassen voor de zitzak die opnieuw in de mode komt: niet makkelijk om er een personage in te plaatsen."

Over inkleursters:
"De inkleurster van de serie, Usagi, nam het stokje over vanaf deel 4 toen mijn oorspronkelijke inkleurster me mijn plan liet trekken. Nu ben ik er blij mee. Ik geef haar mijn documentatie, de broodnodige aanwijzingen, dag, nacht, enzovoort en ik houd me er verder niet meer mee bezig. Ze heeft een subtiliteit, een instinctmatig begrip en mengt realisme met de benodigde stilering. Ik kan volledig op haar rekenen. Het succes van de serie heeft veel te danken aan haar."

Over beheersing van de personages:
"Het is misschien niet merkbaar, maar mijn personages zijn lichtjes aangepast sinds de eerste delen: de verhoudingen zijn realistischer, de inkting minder vereenvoudigd. Ik denk dat ik hen nu beter beheers. Gelukkig maar, het is toch de basis van het vak!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
Alleen 9
Over film en theater: "De kleine Terry tekenen, is ontspannend. Daar geniet ik van! In het soort scènes met een vaste omgeving zit alles in de regie van de acteurs en de juiste expressies. Ik vat het op als een film, in tegenstelling tot strips uit de jaren 1960, zoals Kuifje, Robbedoes, Johan en Pirrewiet, die meer uit het theater komen, met personages ten voeten uit en de camera op de grond."

Over omgekeerde actie:
"Ik denk op een algemene, filmische manier. Ik zie de scènes voor me en ik herwerk ze in stripplaatjes. Soms ben ik verplicht om ze om te draaien want in mijn hoofd verloopt de actie dan van rechts naar links. Dat is soms jammer, maar met de leesrichting knoei je niet!"

Over het gearchiveerde einde van de reeks:
"Samen met de uitgever zijn we met drie die het einde van het verhaal kennen dat Fabien bedacht. Vooruitziend als hij is, archiveerde hij zijn notities zodat in het geval hij voortijdig mocht verdwijnen — of ik ook trouwens — we over het einde van het verhaal beschikken. Zoals de producers van Game of Thrones, die van George R.R. Martin eisten om in een brandkast al zijn plannen voor het einde van de serie te leggen! Er zijn zodanig veel verrassingen in het scenario van Fabien dat ik niet zeker ben of een andere schrijver het einde zou kunnen heruitvinden..."

Over de voorziene lengte van de reeks:
"Of ik schrik heb voor de voorziene lengte van de reeks? Is dat om te lachen? De garantie om twintig jaar onafgebroken aan het werk te blijven is een zeldzame luxe in ons beroep. Vooral omdat Fabien zo slim is om zich onophoudelijk te vernieuwen, door wereldjes af te wisselen, door actiscènes te verzinnen die elke keer weer een nieuwe uitdaging zijn. Mocht hij vragen om een contract voor veertig albums te tekenen, dan had ik het gedaan. En tegelijk maak ik me ongerust: wat moet ik doen na deel 22 of 23?"