|
Alle
bijdragen van Reno aan de
rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 23/05/2012 Reno,
de nieuwste en zoveelste tekenaar van Aquablue,
geeft ons een idee van de moeilijkheden en
zijn oplossingen om een bestaande serie over
te nemen. |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 42 van november 2011. |
|
Over
de Dune van de strip: "Veel mensen
zullen denken dat deze zoveelste overname van Aquablue
commercieel is ingegeven. Gezien de rijkdom van
het universum in de reeks vind ik dat jammer. Aquablue
is de Dune van de strip, een mix van sciencefiction,
avontuur en exotiek."
Over de auteursstoelendans: "Probleempje,
mijn eeste platen zinden Guy Delcourt
(de baas van oospronkelijke uitgever van de
Franse editie, red.) niet. Hij was de hele
stoelendans van auteurs een beetje beu en wilde
meer iets in de lijn van Olivier Vatine,
met een dynamische zwarte inktlijn. Met mijn overwegend
digitale aanpak kon ik daar niet verder vanaf staan!
Om hem te overtuigen, en ook trouw te blijven aan
mijn eigen stijl, voegde ik er een zwarte contourlijn
aan toe en gaf meer smoel aan de platen. En zo was
het goed."
Over de voorgeschiedenis: "Enkele
jaren geleden, toen de gemoederen tussen Thierry
Cailleteau en Olivier Vatine erg verhit
waren, maakte ik enkele proefplaten voor een mogelijke
overname van Aquablue. Uitgeverij Delcourt
hield van mijn werk en alles leek in kannen en kruiken
te komen, maar tegelijk engageerde ik me bij hen
voor het eerste deel van Valamon, een mantel-
en degenstrip op scenario van Nicolas Jarry.
Tot mijn spijt moest ik Aquableu aan de
kant schuiven. Daarna volgden twee albums van Ciro
Tota en twee van Siro.
Toen ik net begonnen was aan deel 2 van Valamon,
contacteerde een special effectsbedrijf me om me
de functie van art director aan te bieden. Dat aanbod
kon ik niet weigeren. Ik heb aan verschillende lange
en korte tekenfilms gewerkt vooraleer ik door de
crisis werd bedankt voor bewezen diensten. Zonder
enige vorm van wroeging nam uitgeverij Delcourt
opnieuw contact met me op in september 2010 om Aquablue
over te nemen. Ik stond perplex want ik dacht dat
ik afgeschreven was."
|
Over
Zwart Koraal: "De overname had niet
mogelijk kunnen zijn zonder dat ik me een minimum
aan personages eigen kon maken. Ik zag me geen gespierde
Nao tekenen zoals Ciro Tota het deed. Ik wilde terugkeren
naar de bron, naar Nao in Zwart Koraal,
deel 4 in de reeks getekend door Olivier Vatine.
Dit album betekende voor mij het grafische referentiekader,
ook al week ik er visueel ver van af. In wezen,
en dat is dikwijls het geval bij een held, is Nao
niet het interessantste personage. Het zijn de nevenpersonages
die de aantrekkingskracht van de serie vormen."
Over het paradijselijke decor: "Dit
paradijselijke decor stelt eilanden in de Stille
Oceaan voor aan de kust van Mexico, het grote koraalrif.
Ik heb nogal wat foto's op internet verzameld voor
de juiste kleuren zodat mijn decors er echt uitzien.
Ik observeer hoe de rotsen licht vangen, hoe transparant
het water is, hoe de lichtweerkaatsing op palmbladeren
is, enzovoort. En ik verwerk dat allemaal digitaal
met een techniek in Photoshop die dicht aanleunt
bij hoe ik het met traditionele schildertechnieken
zou oplossen. Als de atols in dit album er hetzelfde
uitzien als die op de aarde, dan zullen ze er in
de volgende delen fantastischer uitzien."
Over vrijgevigheid: "In prent
1 tekende ik Nao en Mi-nuee op een witte achtergrond
als rustpunt voor de pagina die net voor een scène
in de ruimte voorkomt. Dat trucje is vaak gebruikty
door Olivier Vatine en in de strip in het algemeen.
Misschien zal ik er meer gebruik van maken want
ik heb de neiging te veel te willen tonen met het
risico de lezer te verstikken. Dat zal wel mijn
vrijgevig trekje uit de Alsace zijn!"
|
Over
investering op lange termijn: "Het
3D-model van het ruimtestation kostte me een week.
Het is een investering op lange termijn voor de
serie want de 3D-objecten zullen me aanzienlijk
tijd doen winnen bij het vervolg om de paginalay-out
te verfijnen en complexe perspectieven te gebruiken.
Dankzij deze techniek kon ik het album in tien maanden
voltooien zonder dat het ten koste ging aan de details.
Hoewel... ik ben niet volledig tevreden over de
integratie van de elementen. Ik hoop dat ik nog
meer evolueer in de volgende delen."
Over uniformen in 3D: "Ik ben een
groot bewonderaar van sommige Japanse en Koreaanse
auteurs die meesterlijk kostuums en uniformen kunnen
tekenen. Ik hoop dat ik op een dag op hun niveau
sta! Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad ontwerp
ik de uniformen in 3D om tijd te winnen en preciezer
te zijn. Hetzelfde geldt voor mechanische elementen.
Ik streef naar een coherentie in vorm en detail."
Over de strikte lijn: "Ik
heb met veel plezier personages uit de vorige cyclussen
bestudeerd en geanalyseerd. Neem nu de Stromboli,
het ruimteschip van Carlo. Die evolueerde doorheen
de reeks als een jojo! Ik heb het daarom in 3D vastgelegd
zodat het niet meer kon afwijken. Ik denk dat ik
een beetje een strikte lijn in het design en de
voorstelling van verschillende elementen in de reeks
heb gebracht."
Over de zandbak: "Ik schep net zoveel
plezier in het tekenen van een eiland en paradijselijke
stranden als aan het bedenken van een smerige wijk
in een futurstische metropool. Aquablue
is een wonderlijke zandbak waarin ik al mijn fantasie
kan botvieren."
|
Over
de Graal: "Ik probeer om de twee dagen
een plaat te realiseren, maar meestal zit ik er
een week aan... Ik doe geen enkele toegeving, ik
wil dat een lezer waar krijgt voor zijn geld. Sommigen
zeggen dat ik mijn platen met onnodig veel details
volstop die ten koste gaan van de vertelling. Het
een sluit het ander niet uit. Je kan een dynamische
vertelling hebben met zware decors, doorwrochte
designs en een kleurrijke sfeer. Ik beweer niet
dat ik een perfect evenwicht heb gevonden, maar
deze Graal is mijn doel!"
Over 'gemiddelde' personages: "Ik
zag een beetje op tegen de herneming van het personage
Mi-nuee want ik vreesde dat ik er te makkelijk een
buitenaardse, sexy pin-up van zou maken! Uiteindelijk
kwam dat vanzelf in orde en ik denk wel dat ik bij
haar op ietsje meer ben uitgekomen. Het is aan de
lezers om te oordelen. Hoewel het om deel 12 gaat,
is het voor mij veeleer deel 1. Ik moest oefenen
op de personages, die dikwijls door de handen van
drie verschillende tekenaars zijn gegaan, en van
elk van hen een 'gemiddelde' maken. In het volgende
verhaal zullen de lezers nieuwe bewoners van Aquablue
ontdekken. Ik zit vol ongeduld om die aan te pakken
en aan hen een origineel uiterlijk te geven. Dit
soort uitdagingen pak ik vol overgave aan!"
Over het gebrek aan contact: "Ik
had graag contact gehad met de oorspronkelijke auteurs
om hun zegen te krijgen, maar de situatie ligt wat
moeilijk. Tegenwoordig is de serie het eigendom
van Delcourt. Ik weet dat Thierry Cailleteau tevreden
is over ons werk aan het eerste deel, net zoals
Olivier Vatine. Ik heb geen contacten meer gehad
met Ciro Tota en Siro. Ik hoop dat het er ooit van
komt." |
|