Alle bijdragen van Peter Van den Ende aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
19/10/2019 Peter Van den Ende over Zwerveling
 
Peter Van den Ende over Zwerveling
19/10
TOP
Deze maand verscheen het stripdebuut Zwerveling van Peter Van den Ende bij Querido. We nodigden de tekenaar uit om zijn strip voor te stellen en uit te leggen hoe hij te werk ging. Klik op de afbeeldingen voor grotere versies.

Kweekgrond voor een idee?
"De dingen die ik zelf ervaar, zie, hoor en verlang in het leven zijn vaak de basis voor mijn ideeën. Ik hou ervan om persoonlijke ervaringen op een cryptische manier te vertalen in een meer fantastische versie van de werkelijkheid.
Ik heb twee jaar gewoond op de Kaaimaneilanden waar ik als natuurgids mijn brood verdiende. Daar was het mijn missie om mensen de wonderen van het koraalrif en de mangroven te tonen. Onder water zag ik er de meest sublieme landschappen en de vreemdste dieren. Als je in het mangrovebos snorkelt, lijkt het alsof je een mysterieuze droomwereld aan het exploreren bent. De onderwaterbegroeiing en de dieren daar hebben iets buitenaards. Sommige van die close encounters vormden de inspiratie voor de bewoners van Zwerveling.

Zwerveling

Zwerveling


Een papieren bootje van vlees en bloed

Het hoofdpersonage mag dan wel van papier gemaakt zijn, toch heeft het de gevoelens en verlangens van een mens. Voor mij is het bootje vooral een symbool voor hoop of moed. De moed die je nodig hebt om iets te doen dat maar een kleine kans van slagen heeft. Zo maakt het fragiele bootje een schijnbaar onmogelijke reis en trotseert hij overweldigende obstakels. Net als het bootje zelf is die moed en hoop in het echte leven vaak fragiel en verlopen de dingen niet zonder slag of stoot.

Zwerveling

Het bootje is iemand die niet naar aandacht verlangt. Hij is geen "Ik, ik, ik!"-personage, maar eerder iemand die zijn eigen nietigheid waardeerd en ons aanzet om naar de wijde wereld rondom hem te kijken.
Symboliek en betekenis zijn dus erg belangrijk voor mij. Ik wil alles wat ik teken kunnen verklaren. Ieder domein (riffen, mangroven, polen, diepzee,...) en ieder wezen heeft een betekenis. Dus ik teken die dingen niet zomaar omdat ze maf of cool zijn.
Eigenlijk wil ik dat mensen er hun eigen betekenis achter zoeken, want dat is de bedoeling van een woordloos boek. Ik heb hier al te veel verraden!

Zwerveling

Zwerveling


Artiesten die mij inspireerden
De gravures van Edouard Riou en Alphonse de Neuville uit de boeken van Jules Verne zijn een grote inspiratie. Die sfeervolle illustraties romantiseren een verlangen om te ondekken dat ik in mijn eigen hart vaak ervaar. Hun werk is de reden waarom Zwerveling bestaat uit inkttekeningen in zwart-wit. Ik was ongeveer elf jaar toen ik hun illustraties voor het eerst zag in de schoolbibliotheek van Pius X. Vooral door 20.000 Mijlen onder Zee was ik geobsedeerd. Ik fantaseerde over hoe ik dat boek zou kunnen stelen om het helemaal voor mezelf te hebben maar daar was ik veel te braaf voor.

Zwerveling

Zwerveling


Werkwijze
Eerst maak ik kleine, ruwe potloodschetsen om een goede compositie te vinden. Soms zijn dat er slechts enkele, maar dat kan oplopen tot een stuk of veertig. Daarvan maak ik er eentje in het groot die nog steeds heel ruw is. Pas wanneer ik die schets traceer, worden de details eraan toegevoegd. Dat proces is vaak ploeteren tot het goed is, want ik ben geen virtuoos. Als de uiteindelijke lijntekening in potlood goed is, zet ik het over op papier en ga ik er met pen en inkt over. Voor het fijnste werk gebruik ik technische tekenpennetjes. Om de uiteindelijke contrasten te versterken beschilder ik bepaalde delen met nog verdunde indische inkt.

Zwerveling

Zwerveling

Zwerveling

Plannen voor de toekomst?
Ik hoop dat dit het eerste is van vele boeken. Momenteel werk ik aan iets compeet anders dat toch in hetzelfde universum als Zwerveling plaatsvindt. Ik ben aan het experimenteren met inkt en acrylverf op het schraapbord. Dus in plaats van met fijne pennetjes ga ik deze keer met fijne mesjes werken. Kleur zal dit keer een belangrijke rol spelen. Het verhaal zelf moet een surrealistisch feest worden vol onverwachte wendingen en met hier en daar een donker kantje. Binnen een maand hoop ik genoeg schetsen bij elkaar te hebben om het voor te stellen aan de uitgeverij."