Alle bijdragen van Jean-Christophe Chauzy aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
30/09/2015 Jean-Christophe Chauzy over De Rest van de Wereld 1
 
Jean-Christophe Chauzy over De Rest
van de Wereld 1
30/09
TOP
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 80 van april 2015. Vertaald door Wim De Troyer.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 54
De Rest van de Wereld 1
Over dorpjes en steden: "De Rest van de Wereld situeert zich tussen Bagnères-de-Luchon en de col van Peyresourde, in het uiterste zuiden van de Haute-Garonne. Ik spendeer er al enkele jaren mijn vakanties en veel van de landschappen zitten al in mijn hoofd. Terwijl mijn Cazeaux op Cazeaux-de-Larboust lijkt, is het stadje dat ik Soulan noem een verkleinde interpretatie van Bagnères-de-Luchon. Uiteindelijk geef ik er niet zoveel om dat mensen de steden of dorpjes al dan niet herkennen."

Over natuurrampen: "Velen zijn het vergeten, maar er zijn dodelijke aardbevingen geweest in de Pyreneeën, de laatste was in de jaren 1960. Modderstromen en enorme overstromingen zijn daar courant, waarbij geïsoleerde dorpen soms drie tot vier dagen van alle hulp zijn afgesneden."

Over wilde streken: "Tezamen met de Ardèche en de Alpen, vormen de Pyreneeën een van de Far Wests van Frankrijk. In de bergen kan je de sporen weervinden van vroegere catastrofes, met riviertjes die honderden meters lang door een vernield landschap worden omgeven, en ontelbare boomstronken die op elkaar gehoopt liggen. De onweders zijn daar van een extreme gewelddadigheid."

Over decors: "In mijn eerste albums, verschenen bij Futuropolis, hadden mijn decors geen enkel belang. In De Rest van de Wereld, waarin ik voor het eerst de focus verleg, is dat net andersom, met een eerste deel rijk aan grote kaders, indrukwekkende landschappen, en een tweede deel met naar voren gehaalde achtergronden, waarbij de personages in het hotel vastzitten, in Soulan."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 55
De Rest van de Wereld 1
Over Marie haar look: "Marie is niet echt goed gekleed voor de omstandigheden, en dat heeft zijn tol genomen op haar kapsel en look, ze ziet er slonzig uit. Ik wou voor haar een gewone lichaamsbouw, ver weg van de reeënogen, kleine neus en perfecte borsten en heupen. Om haar gemakkelijk terug te vinden in de berglandschappen liet ik haar een rode K-Way dragen. De kinderen lijken op de mijne toen ze een beetje jonger waren."

Over Plutarchus: "De hond vervult de functie van bodyguard voor Marie en haar kinderen. De Briard speelt de rol van stille beschermer, altijd aanwezig op de moeilijke momenten. Meer Chewbacca dan Japie Krekel, is Plutarchus (waarvan de naam refereert naar de antieke wijsgeer) een belangrijke figuur. In het tweede deel zal zijn rol nog anders worden ingevuld."

Over de ontregelde natuur:
"Vanaf de eerste prenten voelen de dieren de ramp aankomen. Herten, hindes en koeien stormen de hellingen af, terwijl de vogels gaan vliegen zonder aanwijsbare reden. Aan het eind van het verhaal tonen ze hoezeer de natuur ontregeld is. We kruisen een gewonde en gedesoriënteerde beer, dieren in de stad die daar helemaal niet thuishoren, vogels die dood uit de lucht vallen zonder dat men weet waarom,... Ik wou de gevolgen van de catastrofe tonen op de wezens waar we onszelf niet noodzakelijk onmiddellijk mee zouden identificeren."

Over de rivier: "We gaan van een opeenvolging van kaders die de vorm van het landschap overnemen van de ene pagina naar gebroken en schuine prenten op de volgende pagina. De schuinheid van de prenten toont waar de stroom sneller gaat en alles kan meesleuren op zijn pad."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 56
De Rest van de Wereld 1
Over de prenten: "De Rest van de Wereld staat me toe om te doen wat ik wil met mijn platen, met een dubbele pagina-illustratie, met de witruimte, met beelden die van de ene pagina op de andere herhaald worden . Het gebruik van uitgerekte beelden, zeer verticale, zeer horizontale of zelfs schuine prenten stelt me in staat om het beeld weer te geven hoe ik het wil. Wanneer mijn personages door een kloof moeten, worden mijn prenten de randen van de kloof."

Over pagina's 56 en 57: "Deze twee platen werken ten opzichte van elkaar. Links zijn we de speelbal van de stroom met een kracht die alles meesleurt op zijn weg, daar waar ik de kaders in twee heb gesneden. Rechts is de balans verticaal, om de grondverzakking aan te duiden. Misschien verwijt men mij wel dat ik het er te dik op leg, dat ik te didactisch bezig ben, maar ik haal alles uit de kast om de expressiviteit van het verhaal te versterken. Bij de tekening waarbij de natuur haar rechten terug opeist, eist de tekening de hare van de pagina."

Over het voorbereidend werk: "Voordat ik aan dit album begon, heb ik mijn schetsen vergroot in een groot album, op formaat demi-raisin (Frans formaat van 50 cm op 32,5 cm, red.) om de schaal na te kijken tussen de personages en het decor. Hiervoor was veel werk nodig om het landschap te verwerken, gebaseerd op herinneringen, foto's en een beetje schetswerk ter plaatse. Een deel van dat voorbereidend werk staat aan het einde van het album afgedrukt."

Over ander werk: "Dit eerste deel, waar ik anderhalf jaar aan gewerkt heb, slorpte al mijn concentratie op. Het zou te moeilijk geweest zijn om te jongleren tussen deze grote platen, die complex zijn om te tekenen, en verhalen in een heel andere stijl voor Fluide Glacial (humoristisch stripmaandblad waarvoor Chauzy onder meer de kortverhalenreeks Van Nature Uit tekende, red.)." 


COMMENTAAR BIJ PAGINA 57
De Rest van de Wereld 1
Over de locatie van de ramp: "Daar we het gewend zijn om op tv rampen te zien die zich ver van ons bed afspelen, bijvoorbeeld Fukishima, tsunami's en de aardbeving in Haïti, plaatste ik de mijne zeer dichtbij, om me de reactie van Franse burgers voor te stellen, afgesloten van water, elektriciteit, communicatiemiddelen, maar ook van elke hulp."

Over de inkleuring: "Nadat ik de eerste plaat getekend had, moest ik ze nog in kleur zetten. Ik hield er mijn hart voor vast! Ik gebruikte een constante textuur om weer te geven hoe belangrijk de natuurelementen zijn. Voor een sfeervolle opbouw heb ik met aquarel gewerkt, in dikke lagen over elkaar, zorg dragend voor de lucht, de wirwar van de dennentakken, het schuim en alles wat voorbijdrijft. Voor deze scène ben ik begonnen met een grote kwak grijs, waarop ik ben beginnen opbouwen. Er is zeer weinig wit in aanwezig, om de tekstballonnen toe te laten zich te onderscheiden, en de loden sfeer te onderstrepen."

Over hemel en aarde: "Het eerste deel van het album, waarin de personages kleine mieren zijn in een overweldigend landschap, onderscheidt zich in twee delen. Eerst het aards paradijs met fris sprankelend groen, haast fluo. Dan de catastrofe, waarbij de aarde, de rotsen en het vuile water de overhand nemen. Voor de inkleuring heb ik vaak teruggegrepen naar de oude Vlaamse meesters, die zo vaak hemel en hel tegenover elkaar plaatsten."