|
Alle
bijdragen van Lode Devroe
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 12/03/2011
LaSalle, Cadillac, Lincoln, Hudson, Buick,
Plymouth en een futuristische Ford FX-Atmos...
Wat een mooie galerij van automobielen uit
de jaren 1950 bezorgde Lode Devroe ons! Dat
doet hij in een overzicht van gebruikte automobielen
in het binnenkort te verschijnen Hangar
84.
• 19/02/2011
Na een overzicht van de belangrijkste vrouwelijke
personages uit Hangar 84 laat Lode
Devroe deze keer de mannen de revue passeren,
ook als ze van buitenaardse origine zijn!
Als extraatje krijg je een pagina die uit
het extra dossier is geschrapt... Opgepast:
deze bijdrage lees je op eigen risico.
• 05/02/2011
Lode Devroe stelt de vrouwelijke cast van
Hangar 84 aan je voor. Daar horen
beelden bij van actrices, van modeknipsels,
uit een sf-film en van een Soemerische godin.
• 22/01/2011
In een eerste bijdrage over de eerste echte
strip van Lode Devroe filosofeert hij over
horizontaal beeld, beeldruis, beeldversterkingen,
denkbeeldige curves, verbeelding en ook wel
viewmasters... Hangar 84 wordt vast
een beeldige strip! |
|
|
|
Lode
Devroe: "De automobielen van Hangar 84" |
|
|
De
lichamen van de neergestorte schotel
nabij Roswell worden op 6 juli 1947
overgebracht naar Hangar 84 in een klassieke
ambulance bouwjaar 1939. Meerbepaald
een customised LaSalle. Je zou voor
minder willen neerstorten op de aarde.
Ik leende hem even van Francis
Ford Coppola nadat hij dienst
deed in zijn film The Godfather.
De LaSalle wordt geëscorteerd door
een donkere Cadillac Sedanette 1948
van de bergingsgroep MJ-12. 1948, zegt
u? Hij kwam pas een jaar na het Roswell-incident
uit, maar de twaalf leden van het elitegroepje
MJ-12 heeft het privilege om de nieuwste
caddy's uit te testen. Ze zijn altijd
hun tijd net iets vooruit. Het siert
hen om te cruisen met niet eerder geïdentificeerde
wagens. Dat zal ook blijken in Painted
Desert.
|
|
De
geoloog die als eerste de crashsite
bereikt, doet dat met een Lincoln Zephyr
V12 Coupé 1939. Op de nummerplaat
(zie schets) lezen we 'Oak R' van Oak
Ridge. De gelijknamige stad in de staat
Tennessee werd uitgekozen om een fabriek
neer te planten dat nucleair materiaal
moest aanmaken voor het Manhattan Project.
Het project dat tot doel had om de eerste
atoombom te ontwikkelen tijdens de Tweede
Wereldoorlog. Lees er hier
meer over.
Wat doet een geoloog duizenden kilometers
ten westen van Oak Ridge in dit godvergeten
oord dat Roswell heet? Misschien was
hij op weg naar Alamogordo Test Range,
New Mexico, waar op 16 juli 1945 de
eerste atoombom tot explosie werd gebracht.
Maar ik denk dat hij een 'uranium-hunter'
is. Een soort goudzoeker van het atoomtijdperk.
Wat meteen verklaart waarom hij de crashsite
gewapend met een Geigerteller benadert.
De FBI-agenten Wasp en Hawk kiezen voor
een grijze Hudson Commodore Coupé
1948. Karakteristiek is het stoere badkuipvorming
koetswerk. De Commodore is de voorloper
van de Hudson Hornet waarmee de beroemde
racer Marshall Teague
(te zien op de tweede foto hierboven)
in de jaren 1950 furore maakte tijdens
de Nascar-races in Daytona Beach. De
Hornet werd onsterfelijk gemaakt in
de film Cars. Het is de auto
met de snor.
De auto met de walvisbaleinen waarin
Max ontsnapt is een Buick Special Riviera
1954. Er moest absoluut een Buick in
Hangar 84 rondtoeren. Als er
één wagenmerk is dat telkens
weer opnieuw gemystificeerd word als
voertuigen van MIB's of vreemdelingen
van het heelal is het Buick. En heel
toevallig ontdekte ik op internet dat
het wel een Buick Roadmaster (met vier
luchtgaten langszij) of een Riviera
(met drie luchtgaten) uit 1954 moest
zijn! In Stephen Kings
boek From a Buick 8 is er sprake
van een Roadmaster die achtergelaten
werd door een man in black
bij een pompstation. Die Roadmaster
heeft geen bewegende delen en is een
poort naar een andere dimensie. Het
boek zou verfilmd worden maar staat
voorlopig on hold.
De
slee met zijn opzichtig gebroken achterlicht
op pagina 19 is geheel toevallig een
Plymouth Savoy 1957, de zuster van de
Plymouth Fury die de 'heldin' was in
het eerste verhaal waar Stephen King
een auto als uitgangspunt neemt voor
een thriller, namelijk Christine
dat later werd verfilmd door John
Carpenter.
De
laatste in het rijtje is een echte dreamcar
of conceptcar, dat zijn van die auto's
die je niet direct tegenkwam op de autoweg
en waarvan er maar enkele gebouwd werden
of slechts dienden als showmodel voor
de auto van de toekomst. Dr. Dia Rhodes
rijdt — of zweeft liever —
naar huis in een eigen interpretatie
van de Ford FX-Atmos. Hiernaast zie
je enkel de schets, voor de afgewerkte
tekening zal je toch Hangar 84 moeten
kopen.
Het showmodel op het autosalon van Chicago
in 1954 was volledig van plastic en
in de kleuren van de Amerikaanse vlag.
De cockpit was voorzien van airconditioning!
Dan is er toch nog iets uitgekomen van
de voorspellingen in 1954..." |
|
|
|
Lode
Devroe: "De heren van Hangar 84" |
Hangar
84 is een stoet aan personages,
in het bijzonder aan allerlei heerschappen.
Sommigen leiden een kort leven of hebben
eerder een figurantenrol of een gastrol
zoals Orson Welles.
Mocht Hangar 84 ooit verfilmd
worden dan kost het mij een fortuin
aan acteurs... Tot voor kort kostte
stripmaken/illustreren mij nog een fortuin
aan kleefrasters, tot de dag dat Photoshop
het licht zag, de toverdoos voor elke
tekenaar.
Een paar enkelingen onder die heren
worden weer verder uitgediept in Painted
Desert zoals Ed Moon de moteleigenaar
en de FBI-agenten Hawk en Wasp. Maar
laat ik me hieronder beperken tot de
meest raadselachtige exemplaren van
Hangar 84. |
Sir
Jason Holloman, een geheimzinnig man
die mysterieus is.
Sir
Jason Holloman is een man wiens ogen nooit
te zien zijn. In het promotiemateriaal en
op de cover wordt hij al eens bijgestaan door
een man met een rood vizier die voorlopig
anoniem wenst te blijven.
Holloman is een werkgever van Dr. Dia Rhodes
en is verder bijzonder zwijgzaam, behalve
als hij zich kwaad maakt. Hij is de big
boss van de schaduwregering MJ-12. De
number one van de twelve angry
men.
|
Hij heeft banden met de Bilderburg-groep,
een bijzondere clan van Duitse oorsprong die
tot doel heeft de machinaties van de mensheid
te controleren en te bepalen. Leergierigen
kunnen hierover meer te weten komen via
deze link.
Zijn naam verraadt dat hij een Duitser is
en heel misschien in de States geraakt is
via Operation
Paper Clip. Wellicht maakte hij als verstekeling
de overtocht met een honderdtal Duitse wetenschappers,
onder wie Werner Von Braun,
die na de Tweede Wereldoorlog in de States
binnengehaald werden om hun diensten ter beschikking
te stellen... Is het toeval te noemen dat
er bij de Apollo-missies
tot tweemaal toe op de maan is geland op datums
die exact samenvielen met de verjaardag van
Adolf Hitler? Hoe Amerikaans
is de Nasa? Wie bepaalt daar
de agenda? Zie ook het intrigerende boek Dark
Mission van Hoagland
en Bara.
Holloman is tevens de vliegtuigbasis waar
volgens de hardnekkigste geruchten in 1954
of 1964 een uitwisseling
zou gebeurd zijn tussen aliens en de Amerikaans
luchtmacht.
Nog een neteliger gerucht is dat Steven
Spielberg (zoek de constante in de
commentatorstukken) destijds aangesproken
werd door de USAF om het
voorval te gebruiken in een feature film
om het publiek geleidelijk te laten wennen
aan het idee van een aliens op aarde! De film
was een onderdeel van een groter plan om het
publiek te conditioneren, om hen voor te bereiden
op de 'waarheid'! What about that!
Eén ding is zeker: op het einde van
Close Encounters of the Third Kind
vindt er zo’n uitwisseling plaats...
Max
is het hybride kind van Prof.
Cynthia Lee Miller.
Max is het kind rond wie alle andere
figuren zich in allerlei bochten wringen
totdat hij op een goeie dag verdwijnt.
Hij is een Zeti Reticuliaan met alle
eigenschappen van een serene Japanner.
Hij is spartaans gedisciplineerd en
zoals alle aliens leert hij snel, ook
hoe mensen in elkaar zitten. Die kennis
zal later heel goed van pas komen.
Hij heeft een voorliefde voor allerlei
aandrijfsystemen van vliegende toestellen.
Het boek Skyrocketing into the Unknown
van Charles Coombs
heeft hij even komen lenen. Hij kent
het boek van A tot Z. Terwijl zijn leeftijdsgenoten
zich bezighouden met honkbal, verdiept
hij zich in raketwetenschap en quantumfysica.
Maar zoals het een goeie vreemdeling
uit het heelal betaamt, beschikt hij
ook over gaven die bij de mensen nog
te boek staan als paranormaal. |
EBE-3
is een oranje-zalmkleurige alien.
Zijn codenaam is EBE-3 (extra terrestrial
biological entity) en hij is klinisch
dood.
|
EBE-3
ALS PROFEET (LINKS), DE
SIMEONIETEN (MIDDEN) EN
EEN FOTO VAN EEN AMISH
(RECHTS) |
|
|
|
Slechts
eenmaal manifesteert EBE-3's 'spiritueel
lichaam' zich aan een groepje
sekteleden genaamd de Simeonieten,
geënt op de Mormonen in Utah
en de Amish. Klinisch dood zijn
is heel relatief naar de standaardnormen
van de Zeti Reticulianen. Dat
zal weer blijken in Painted
Desert. Z'n uniform lijkt
sprekend op het Soemerisch beeld
(zie het fragment uit een Time
Life-boek bij De
madammen van Hangar 84). |
|
Maar wat was de missie van de drie aliens
uit Roswell hier op aarde? Die vraag
werd zelden gesteld in de boeken over
het Roswell-incident. Kwamen ze even
kijken hoe het ons verging sinds de
laatste keer dat ze de aarde bezochten,
3600 jaar geleden, sinds de laatste
keer dat hun planeet een pad maakte
door ons zonnestelsel? Kwamen ze even
loeren wat er van hun 'gouddelvers'
geworden is? Of was hun vlucht allesbehalve
van toeristische aard? Of willen ze
een eind maken aan hun genetisch experiment?
Of hebben ze ons weer nodig?
De Simeonieten geloven in een nieuwe
messias. Maar is de mensheid er wel
rijp voor? Het is maar de vraag wie
de nieuwe messias dan wel zou moeten
zijn. En of zijn bedoelingen wel te
vertrouwen zijn.
Net als in de ufoboeken worden er in
dit stuk meer vragen gesteld dan beantwoord.
Ik kan iedereen dat soort boeken aanbevelen.
In elk huishouden zouden er minstens
evenveel moeten zijn als het aantal
kookboeken. Het zijn boeken die aanzetten
tot allerlei denkoefeningen op pistes
waarvan je het bestaan niet vermoedde.
Maar alle vragen convergeren zich altijd
weer tot die ene ultieme vraag: Wie
zijn wij?
Tussen ons gezegd en gezwegen, Mat
Schifferstein (de uitgever
van Hangar 84) heeft na een
telefoontje met MJ-12, Pieter
en ik de opdracht gegeven om Hangar
84 te maken met maar één
doel: om jou te conditioneren!
Volgende keer: De automobielen van Hangar
84.
Als
extraatje: een geschrapte pagina!
Omdat het dossier bij nader inzien maar
zeven in plaats van acht pagina's mocht
tellen, is deze
er tussen geglipt. Dit lijkt de gelegenheid
om John Frost even voor te stellen.
Hij is de geestelijke vader van de Avrocar,
de vliegende schotel die gebouwd werd
in opdracht van de USAF...
Klik op de afbeelding
voor een grotere versie.
|
|
|
|
Lode
Devroe: "De madammen van Hangar 84" |
Klik
op de afbeeldingen voor grotere versies.
Dr. Dia Rhodes is een meisje van de
wetenschappen.
Ze
stapt moeiteloos over van marinebioloog naar
hypnosetherapeut naar afgevaardigde van obscure
organisaties die de menselijke geschiedenis
bepalen voor de schoolboeken.Ze speelt dan
ook de rol van de opportunist, ze heult met
de 'vijand', de nieuwkomers, de aliens en
al hun hybride varianten.
Zo is ze lid van de Panhistorical Society
of America in Hangar 84. Maar tegelijk
is ze een van de twaalf leden van Majestic-12,
een historische groep wetenschappers en militairen
die zich onledig hield met het bergen van
neergestorte schotels en hun bemanning. Dat
zal duidelijk worden in Painted Desert,
het vervolg van Hangar 84.
Sinds
het Roswell-incident verliep de menselijke
geschiedenis niet zonder bloedvergieten. Daarom
moest ze in Hangar 84 beslist een
rood ensemble dragen met nog rodere lippen.
Haar naam liegt er ook niet om. Het mantelpakje
heb ik min of meer gedistilleerd van een foto
uit een Mode Knack (zie afbeelding
hiernaast). Haar kapsel is een eigen creatie.
Het moest iets van haar ijdelheid uitstralen,
maar tegelijk ook iets retro sf-achtigs. Vandaar
zit er zo'n spoel of krul in die ik ergens
(het kan ook op een apparaat geweest zijn)
moet gezien hebben in de film Forbidden
Planet, een klassieker uit 1956 met de
verrukkelijke Anne Francis.
Die spoel lijkt wel een antenne of iets wat
haar kuif in vorm houdt. We mogen dan in het
begin van de strip wel in 2007 zijn, Dr. Rhodes'
uitstraling moest een stille wenk zijn naar
eind jaren 1940, de hoogdagen van neergestorte
schotels.
|
Alsof
sinds de komst van de Zeti Reticulianen
de mode en het design wat stil zijn
blijven staan. Op het einde van de jaren
1940 kondigt zich de jaren 1950 al aan.
De jonge vrouwen beginnen kortere kapsels
te dragen. De looks van Lauren
Bacall en Veronica
Lake uit de oorlogsjaren worden
steeds minder hip. Lana Turner
(zie foto hiernaast) begint de toon
te zetten. |
Klik
op de afbeeldingen voor grotere versies.
Prof.
Cynthia Lee Miller beslist
om de draagmoeder van de ongeboren alien te
worden.
Wie tot zoiets overgaat moest in mijn gedachten,
op z'n zachts gezegd, wel heel aparte principes
hebben. Van die principes die het daglicht
niet verdragen. Daarom moest ze het zwartste
en het meest glimmende kapsel hebben dat ik
kon tekenen. Haar haren zijn achteraan geknoopt
in een soort langwerpige koker, een rare kronkel
waar ze al die gedachten in opslaat. Een zwarte
madam met etherisch blauwe ogen die dwars
door je heen kijken. Een professor in de zwarte
magie die eind jaren 1940 achter gesloten
deuren intens beoefend werd: dat van de exobiologie.
Klik
op de afbeeldingen voor grotere versies.
Wi
June Crane is de
vermiste verpleegster van het hospitaal van
de luchtmachtbasis in Roswell.
De
verpleegster die we in de strip nooit te zien
krijgen behalve in het dossier en op een advertentie.
Ze is dan ook vermist. Maar des te groter
is haar rol in Painted Desert.
In het dossier en in alle boeken over Roswell
is er sprake van die verpleegster (weliswaar
onder een andere naam). Ze zou onder verdachte
omstandigheden gestorven zijn na eerst overgeplaatst
te zijn geweest. Maar in strips krijgen jonge
verpleegsters een tweede kans... haar naam
leende ik van de echte June Crain,
een stenografe van Wright Patterson Airbase,
Ohio die destijds vreemde gesprekken moest
opschrijven. Lees hier
meer info.
Ze moest de onschuld zelve uitstralen. Ze
was zeer gelovig en na de confrontatie met
de aliens op de basis, raakte ze in shock.
June draagt een typisch verpleegstersuniform
uit de jaren 1940 met bijhorend kapje. Op
dat kapje staat het ziekenhuiskruis bijna
als symbool voor haar overtuiging.
Is God dan toch een astronaut? Dat kan toch
niet waar zijn!
Klik
op de afbeeldingen voor grotere versies.
De
moeder-alien ...
Laten we vooral haar niet vergeten!
Ik
wilde absoluut afwijken van het alomtegenwoordigde
beeld van de grey alien, je weet
wel: die met z'n grote amandelvormige ogen.
De Spielberg-alien (hij is
er weer, die Steven) is een
beeld van een alien dat zo vertrouwd is geraakt
dat het niet eens meer overkomt als iets 'vreemds'.
Ik ben m'n heil gaan zoeken bij de Annunnaki's
van de onlangs overleden archeoloog-schrijver
Zecharia Sitchin. Hij meent
in oude Soemerische geschriften bewijs te
vinden van een buitenaards ras dat de moderne
mens langgeleden zou gefabriceerd hebben om
als hulpje te laten optreden bij het delven
naar goud! Dat goud moest dienen om als stofdeeltjes
te gebruiken in een beschermingsschild rond
de atmosfeer van hun eigen planeet Nibiru
(De Twaalfde Planeet), een planeet die bedreigd
was door global warming...
Een van de Soemerische beelden genaamd Ishtar,
een godin van de Annunnaki's vertoont verdacht
veel gelijkenissen met de Zeti Reticulianen
van Hangar 84. Omdat Soemerië
niet zo heel ver ligt van Azië, heb ik
mijn aliens voorzien van aziatisch aandoende
ogen. Het gele gevaar was heel reëel
in de oorlogsjaren!... En ja hoor, de kleur
van het kind Max is van het irreëelste
geel dat er bestaat!
|
Volgende
keer: de heren van Hangar 84. |
|
|
Lode
Devroe: "Het horizontaal universum" |
Een
strip maken begint bij mij altijd met het
voor ogen houden van een leeg frame, een bepaald
formaat, een venster naar een andere wereld,
een vaste kadrering waar zich alles zal voltrekken.
En ik heb nogal een voorkeur voor een liggend
formaat. Dat komt volgens mij omdat (bij mij
althans) de ogen naast elkaar zitten. Er is
uiteraard de verwijzing naar een cinemascherm.
Dan verbeeld ik me dat ik in een oud Antwerps
cinemazaaltje zit te kijken naar een of andere
obscure B-film. Zoals bij de cover van Hangar
84, waarbij de donkere band onderaan
de zwarte ruimte onderaan het scherm moet
oproepen. Alsof je op de eerste rij zit omdat
je te laat vertrokken bent en in alle haast
abrupt ondergedompeld wordt in het magische
duister...
Of naar een televisie (da's zo'n ding met
een beeldbuis, een lichtbak die gecodeerde
beelden ontvangt vanuit de ether, echt waar!)
alwaar een zwart-witaflevering van The
Twilight Zone met veel gekraak en geflikker
zich voltrekt.
Natuurlijk is een strip opgebouwd uit opeenvolgende
stilstaande beelden. Daarom vind ik een viewmaster
nog het best benaderend van wat ik voor ogen
heb. Een kijkdoos, een rarekiek! (daarjuist
gevonden op het internet, wat een prachtig
woord!) Bij een viewmaster heb je ook dat
intieme gevoel dat jij alleen op dat moment
naar die andere kant aan het loeren bent.
Je zit een beetje opgesloten in dat doosje.
Dat gevoel wil ik altijd oproepen, voor mezelf
als tekenaar, maar tegelijk is de tekenaar
ook de eerste toeschouwer.
|
Die geestelijke toestand is voor mij altijd
belangrijk, de modus mentalis vooraleer ik
de eerste lijn trek. Het is bijna een voorwaarde
om tot iets te komen. Een spanningsveld. Bij
een viewmaster heb je ook die 'beeldruis'
op het plaatje. De krassen op het mica. Dat
maakt dat er iets is tussen jij en die andere
wereld, wat een onwezenlijke 'diepte' suggereert.
En die voor mij veel sterker is dan het 3D-effect
van zo'n apparaatje en wat 3D-cinema ooit
wil en kan zijn. 3D laat juist niets meer
aan de verbeelding over, letterlijk!
Het is een mysterieuze afstand die je ook
aantreft in de oorlogsfilms van Steven
Spielberg die op hun beurt nagebootst
zijn van de authentieke oorlogsbeelden door
het gebruik van bepaalde lenzen, typisch voor
de jaren 1940. Die beelden zijn gezuiverd
van elke reflectie, maar des te onzuiverder
gemaakt door allerlei stofdeeltjes tussen
de lens en het objectief of verder weg op
het achterplan. Volg je nog?
Daarom teken ik graag van die atmosferische
krassen of kruisjes. Het maakt het beeldje
'echter', alsof je erin zou kunnen stappen
en de ozon zou kunnen opsnuiven. Ik zoek nu
naar voorbeelden van die krasjes bij Hangar
84, maar nu blijkt dat ik dat vooral
in het bijhorend postkaartje en later in Painted
Desert (de opvolger) toegepast heb. Het
horizontale aspect van zo'n oblongformaat
roept ook de dynamiek van het vertellen op.
De oogbeweging bij het lezen is nu eenmaal
meestal horizontaal, tenzij je voor een Chinees
spandoek uit de jaren 40 staat...
Eigenlijk is deze verticale pagina nogal onhandig
om dat te demonstreren... om niet te zeggen
dat m'n betoog haaks staat op deze internetpagina
en websites in het algemeen. Smiley.
Bij Hangar 84 zijn er een aantal
pagina's die dus gepositioneerd ten opzichte
van elkaar bijna per toeval één
geheel vormen waarbij de visuele vertelling
goed uit de verf komt. Zo is er bijvoorbeeld
het groeien van Max, de gele alien op de pagina's
8 en 9. Je ziet de evolutie van boreling tot
adolescent. Naarmate hij groeit, maakt hij
een denkbeeldige opwaartse curve die doorloopt
van de ene op de andere pagina.
|
PAGINA
8 EN 9: DENKBEELDIGE OPWAARTSE
CURVE (VOLG HET GELE HOOFD) |
|
De automobielen in Hangar 84 dragen
zeker bij tot de horizontale stuwkracht van
het verhaal van links naar rechts. Het zijn
een beetje de accelerators.
|
SCHUTBLAD:
AUTOMOBIELEN ALS ACCELERATORS |
|
Wanneer een auto echter van rechts naar links
tegen een boom knalt, veroorzaakt dat des
te meer een stilstand in de vertelling. Zoals
bij pagina 13. De bomen met hun takken omhoog
roepen (bij mij) de echo van de knal van het
afgevuurde pistool op, dat dus niet te zien
is. Ik wil maar zeggen dat dat je geluid kan
suggereren zonder naar de doos van de onomatopeeën
te grijpen.
|
PAGINA
13: STILSTAND IN DE VERTELLING |
|
Oude kisten als de B-36 Convair Peacemaker
en ingevroren aliens in droog ijs doen het
ook zeer goed in dit horizontaal universum.
In mijn volgende strip Painted Desert
wil ik dankbaar gebruik maken van dat horizontale
bij de hypnosesessies. De h van horizontaal
zit er al in! En woestijnen zijn vaak liggend.
|
PAGINA
1 PAINTED DESSERT: VLIEGTUIGEN
EN INGEVROREN ALIENS VERSTERKEN
HET HORIZONTALE |
|
Sowieso ligt een persoon in hypnose vaak in
horizontale houding. En een gehypnotiseerd
persoon doet verslag van een wereld die er
niet meer is: het verleden. Eigenlijk vind
ik de toestand bij het lezen van een strip
een soort van hypnosetoestand waarbij de lezer
'gevangen' zit in een wereld die er feitelijk
niet is. Een Twilight Zone tussen
waken en slapen.
Bandopnemers met afdraaiende spoelen zijn
hier weer de aandrijfwielen van het vertellen.
Deze staan ook meestal horizontaal opgesteld.
Ze zijn een metafoor voor het letterlijk afdraaien
of afwikkelen van een getuigenis. Het zachte
gezoem dat je een beetje kunt verbeelden met
bliksemslierten houden de hypnose in stand.
Totdat iemand met zachte maar kordate stem
zegt: "bij 3 zul je je geen zorgen maken
over wat hier gezegd is geweest".
|
BANDOPNEMER
ALS AANDRIJFWIEL VOOR DE VERTELLING
(1) |
|
Ik hoop dat het interessante onzin was. Niet
dat ik iets tegen het verticale heb.
In een volgende aflevering: Het universum
is een trechter! 1, 2,... Flits!"
|
BANDOPNEMER
ALS AANDRIJFWIEL VOOR DE VERTELLING
(2) |
|
|
|
|