Alle bijdragen van Maarten De Saeger aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
02/04/2015 Maarten De Saeger over Mijn begrafenis
 
Maarten De Saeger over Mijn Begrafenis
02/04
TOP
"Toen ik begon te schrijven aan Mijn Begrafenis leek het mij interessant om een verhaal te vertellen vanuit het standpunt van een antiheld. Uit kleine observaties die ik de voorbije jaren heb neergepend in mijn schetsboek en uit semi-autobiografische kortverhalen zijn de personages dan stap voor stap gegroeid.



De setting, een begrafenis, is er pas later bijgekomen toen ik die kleine fragmenten aan elkaar probeerde te lijmen. Ik wou vooral geen klassiek verhaal vertellen dat chronologisch van A naar Z gaat. Tot een maand voor de deadline zijn er nog scènes geschrapt en bijgeschreven.

Bij de uitwerking van het boek had ik er oorspronkelijk voor gekozen om een dik zwart potlood te gebruiken. Zo'n potlood leent zich uitstekend om zwartvlakken te zetten, maar ik miste toch wat finesse in de lijntekening. Toen ik ongeveer dertig bladzijden afgewerkt had, besloot ik om heel de boel opnieuw te tekenen met een vulpotlood van 0,5 millimeter dikte.



Hiermee kon ik veel fijner te werk gaan en vooral in de gezichten van de personages was het makkelijker om subtiele emoties weer te geven. Oorspronkelijk was het ook de bedoeling om één steunkleur te gebruiken in de tekeningen. Op aanraden van enkele collega-striptekenaars ben ik uiteindelijk voor full colour gegaan.



Onder de computerinkleuring steekt een papieren laag die voor extra textuur zorgt in het beeld. Deze laag zorgt voor cohesie tussen de korrelige potloodtekeningen en de vlakke computerinkleuring, die geen enkele textuur vertoont.

Als documentatie gebruikte ik vaak zelfgenomen foto's. Soms was het moeilijk om het juiste beeld te vinden en dan kwam het internet handig van pas, zoals in onderstaand voorbeeld.



Hier en daar heb ik met nieuwe technieken geëxperimenteerd. Voor onderstaand prentje heb ik een schets op een fotokopieermachine gelegd en die meermaals verschoven terwijl dat toestel het beeld scande. Het resultaat was een zigzageffect, waardoor het lijkt alsof mijn hoofdpersonage in een bedwelmende roes zit.
Toen het boek af was, restte mij enkel nog een cover te tekenen. Geen makkelijke klus gezien dat coverbeeld representatief moet zijn voor het verhaal dat je binnenin te lezen krijgt. Onderstaande voorstellen hebben het niet gehaald.



Uiteindelijk ben ik voor een beeld gegaan dat bij de titel aansluit. Je krijgt een overzicht van de locatie waar de begrafenis zich afspeelt: de binnenkant van een kerk. Stijn Dams, de vormgever, zorgde voor een gepaste typografie en plaatste de titel en mijn naam centraal in het beeld.

Nadat Ria Schulpen van uitgeverij Bries de taal had opgepoetst en alle dt-fouten er had uitgehaald, was het boek drukklaar."