Kristof
Berte over Lise op Monstereiland 2 (3) |
|
|
"Wel, mijn taak zit erop. Sinds een tweetal weken
is het tekenwerk voor het tweede album klaar, zijn de
platen gescand en digitaal opgekuist, en werden alle bestanden
overgemaakt naar de inkleurder. Nu ligt alles in handen
van anderen. Dat wil niet zeggen dat ik geen werk meer
heb: er moet nog heel wat overlegd en besproken worden.
Mijn 'team' bestaat momenteel uit scenarist Barcas,
inkleurder Tom Metdepenningen en Joey
Potargent, die zorgt voor de tekstballonnen en
de lettering. Het begint bijna op een studio te lijken.
Ik vind het wel leuk om me te omringen door mensen die
goed zijn in wat ze doen. Iedereen heeft zijn eigen specialiteit
en het album kan er alleen maar beter door worden.
Ondertussen ligt ook deel 1 terug in de winkel, uitgebracht
door uitgeverij Syndikaat. Om nieuwe
kopers te overtuigen, kreeg het album enkele extra's.
Het meest opvallende is uiteraard de nieuwe cover. Maar
binnenin kan je ook een nieuwe titelbladillustratie terugvinden.
Ik pikte het ideetje in feite van de reeks Jump,
door Charel Cambré. Die reeks
werd indertijd opnieuw uitgebracht bij Strip2000
en de titelbladillustratie werd voor elk album door een
andere stripmaker getekend. Dat zal ook voor alle albums
van Lise op Monstereiland gebeuren. Cambré
zelf gaf de aftrap met de eerste tekening, een prachtige
volwassen versie van Lise.
Een tweede extra, die voortaan in elk album zal terugkomen,
is een landkaart van de Monsterwereld (inkleuring door
Shirow Di Rosso). Een wereld die we Eikasia doopten,
de Griekse vertaling van 'verbeelding'. En nu hebben we
meteen een pak nieuwe locaties voor nieuwe albums van
Lise, of eventueel zelfs voor andere personages en verhalen.
Sommige plaatsnamen op de kaart werden verzonnen door
scenarist Barcas en andere bedacht ik samen met mijn dochter
Lise. Er zitten ook een aantal stripverwijzingen in. Ik
hou ervan om easter eggs te verstoppen in de
albums. In deel 1 verwijs ik regelmatig naar andere stripreeksen,
of films en televisieseries. Stripliefhebbers laten me
regelmatig weten dat ze deze knipoogjes erg leuk vinden.
Sommigen zien zelfs referenties die niet als dusdanig
bedoeld waren. Meestal gaat het dan over Monsters
Inc. Het scenario van Lise op Monstereiland
vertoont blijkbaar enkele opvallende gelijkenissen met
die Pixar-film. Maar met de hand op het
hart: dat is puur toeval. Ik had de film zelfs nog nooit
volledig gezien vooraleer ik het album afwerkte.
Ook in deel 2 zit er een pak knipoogjes verwerkt, vooral
in het begin. Naarmate het album vordert, heb ik dit bewust
wat teruggeschroefd om te vermijden dat de zoektocht naar
easter eggs zou afleiden van de leeservaring.
Maar bijvoorbeeld op onderstaande strook kan je er een
aantal terugvinden.
Nu het tweede album zo goed als afgewerkt is, stort ik
mezelf volop op de promotie. Volgende keer meer daarover!" |
Kristof
Berte over Lise op Monstereiland 2 (2) |
|
|
"Het is een drukke periode momenteel. Ik ben volop
bezig met het afwerken van het tweede album van Lise
op Monstereiland. Nog een zestal pagina's te tekenen
en inkten. Daarna nog een aantal rotklusjes (hier en daar
een beetje herwerken, de platen inscannen en digitaal
opkuisen...) en dan kan Tom Metdepenningen
aan de inkleuring beginnen. We zitten dus in de laatste
rechte lijn, al is dat nog een behoorlijk lange (en steil
bergop lopende) rechte lijn.
Ik kan meteen ook groot nieuws aankondigen. Het tweede
album (met als titel Het Levende Land) zal in
november van dit jaar verschijnen bij uitgeverij Syndikaat.
Uitgever Marc De Lobie was van bij het
begin fan van het eerste album. Ik ben alvast zeer enthousiast
over de toekomstige samenwerking.
Bovendien zal Syndikaat in september ook een heruitgave
van het eerste deel uitbrengen. Zoals ik eerder schreef,
is dat album immers volledig uitverkocht. Met een nieuwe
cover en enkele kleine, maar leuke extra's hoop ik nog
wat nieuwe lezerszieltjes te overtuigen.
Ik heb afgezien met het hertekenen van de cover. Mijn
eerste idee was om Lise als blikvanger groot op de voorgrond
te plaatsen. Ik maakte een viertal versies, maar ze konden
niet overtuigen. Geen slechte tekening, maar niet geschikt
als cover.
Nadien ben ik als een gek kladjes beginnen maken, wat
niet echt van mijn gewoonte is. Ik denk dat ik in totaal
wel een twintigtal kladversies getekend heb. Dat was dan
meestal op de trein van en naar het werk, waar ik altijd
een schetsboek bij de hand heb. Uiteindelijk koos ik voor
een scène die niet letterlijk in het album voorkomt,
maar wel de sfeer weergeeft die ik zocht. Je kan die cover
hieronder terugvinden, weliswaar nog zonder de titels.
De cover voor deel 2 is ook al getekend, dat ging vreemd
genoeg een pak vlotter. Het stond er in feite van de eerste
keer op zoals ik het wou. Misschien omdat ik momenteel
meer in de flow van het tweede verhaal zit. Ik ben momenteel
behoorlijk tevreden met het nieuwe album. Scenarist Barcas
schreef een spannend en grappig verhaal, dat naar mijn
aanvoelen evenwichtiger is dan mijn eigen scenario voor
het eerste album. De tekeningen zijn beter, de inkleuring
is beter... Ik ben nog zeker niet waar ik wil zijn, maar
het is een positieve evolutie. Ik kan niet wachten om
het verhaal te laten lezen.
Na het tweede album zal er ook een derde volgen. Wat er
daarna met Lise en/of het Monstereiland gebeurt, daar
heb ik nog geen idee over. Enerzijds heb ik wel zin om
er een reeksje van te maken, anderzijds wil ik ook weleens
iets anders tekenen. Ik denk dat het vooral van de reacties
van de lezers zal afhangen. Maar dat is toekomstmuziek,
laat ik eerst maar album 2 afwerken." |
Kristof
Berte over Lise op Monstereiland 2 (1) |
|
|
"Ik zocht het eventjes op vooraleer ik aan dit stuk
begon: mijn eerste bijdrage aan De Commentator-rubriek
van deze website dateert van maart 2015. Dat lijkt ondertussen
een eeuwigheid geleden. Mijn doel was toen om als beginnend
auteur mijn debuutalbum uit te brengen. Na een rollercoasterrit
die ondertussen al ruim drie jaar duurt, kan ik met enige
fierheid zeggen dat ik in mijn opzet geslaagd ben.
In november 2016 stond ik met trillende handen op de lanceringsavond
bij Strip2000 in Eindhoven. Na ruim anderhalf
jaar achter de tekentafel je debuutalbum in handen hebben:
dat gevoel is onbeschrijflijk. Enerzijds was ik zo blij
als een kind en anderzijds bloednerveus. Mijn eerste dédicasses
leken nergens op, waarvoor mijn excuses aan de betrokken
stripliefhebbers.
De commentaren en recensies bleken positief tot zéér
positief en de verkoop liep lekker vlot. In die mate dat
het album nu uitverkocht is. Om bij striptermen te blijven:
voor dit scenario had ik op voorhand met beide handen
getekend.
Toen volgde helaas een onverwachte plottwist. In april
2017 legde Strip2000 de boeken neer. Een donderslag bij
heldere hemel. Nog regelmatig vertellen striplezers me
hoe hard ze de uitgeverij, de albums en de prachtige medewerkers
van Strip2000 missen. Ik kan die mening enkel delen en
dankbaar zijn omwille van de kans die de uitgeverij me
gaf.
Maar als auteur moet je natuurlijk verder. Na een debuut
moet er logischerwijs een tweede album volgen. En een
nieuw album brengt nieuwe uitdagingen met zich mee.
Wat m'n tekenwerk betreft ben ik altijd nogal perfectionistisch
geweest. Zoals de meeste tekenaars, veronderstel ik. Belangrijker
dan technische perfectie is dat een plaat goed moet 'aanvoelen'.
En vooral bij de eerste pagina's voelde ik de klik niet.
Ik legde mezelf constant de druk op om het tweede album
beter te maken dan het vorige. Die druk werkte verlammend.
Ik deed véél te lang over één
pagina. Je kan blijven schaven, slijpen, knippen en plakken.
Maar uiteindelijk moet je wel een plaat afwerken en aan
de volgende beginnen. Eén bepaalde pagina heb ik
liefst zeven keer bijna volledig hertekend. Dat is natuurlijk
niet werkbaar.
Bovendien werkte ik voor het eerst samen met een scenarist:
Barcas, bekend van de komische reeks
Alexander de Grote. Dat voelde in het begin zeer
onwennig aan, vooral omdat ik mijn eigen goesting niet
meer kon doen. En omdat ik geen achterpoortjes meer kon
nemen als iets niet van de eerste keer op papier raakte.
Het scenario moet immers gevolgd worden. Het heeft me
toch een aantal maanden gekost om me goed te voelen bij
deze aanpak.
Na een vrij lange inloopperiode begon het plots beter
vooruit te gaan. Nu loopt de samenwerking heel vlot. Barcas
is ook geen moeilijke mens, zelfs al deel ik de platen
regelmatig iets anders in dan hij het in zijn hoofd had.
In het algemeen ben ik er wel van overtuigd dat dit album
een stuk beter getekend is dan het vorige. De platen zijn
opener, toegankelijker en logischer opgebouwd.
Een verdere uitdaging ligt op het financiële vlak.
Voor het eerste album heb ik in feite een vrij groot financieel
risico genomen. Ik kan namelijk niet zelf inkleuren, dus
moet ik dat uitbesteden. Tom Metdepenningen
is een uitstekende inkleurder, met wie het fijn samenwerken
is, maar kwaliteit moet ook betaald worden. Uiteindelijk
raakte ik uit de kosten, maar zeker ook niet meer dan
dat. Was het album geflopt, had ik er serieus mijn broek
aan gescheurd en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Het striptekenen blijft op dit moment een (serieus) uit
de hand gelopen hobby voor mij.
Niet dat ik van plan ben om mijn job op te geven, maar
ik heb wel de ambitie om op lange termijn meer te doen
dan puur uit liefhebberij albums uit te brengen. Ik betwijfel
of ik genoeg talent heb om ooit van het tekenen te kunnen
leven, maar ergens hoop ik toch om in de toekomst een
soort inkomen te genereren uit datgene wat ik het liefste
doe: het bedenken en uittekenen van (strip)verhalen. Het
zou me toelaten regelmatiger albums uit te brengen én
om sneller beter te worden.
Om dat doel te bereiken en om het financiële risico
van dit twee album te beperken, heb ik samen met 34 Vlaamse
en Nederlandse tekenaars in totaal vijf originele stroken
gemaakt. Die worden geveild. De opbrengst gaat integraal
naar de inkleuring van het album. Wie mij wil steunen
en er tegelijk een uniek stuk aan overhouden, kan via
deze link een bod uitbrengen.
www.2dehands.be/listuser/9533925/
Alvast bedankt! Hieronder zie je alvast een voorbeeldje
van een van de stroken. Overigens wil ik nogmaals alle
tekenaars bedanken die aan dit project een bijdrage leverden.
Het viel me trouwens op dat de meesten hier met plezier
wilden aan meewerken. Misschien kwam mijn situatie herkenbaar
over. Of misschien zijn striptekenaars in de Lage Landen
in het algemeen ongelooflijk sympathieke mensen, dat kan
ook."
|
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (12/slot) |
|
|
|
"Op
10 november is het eindelijk zover! Na anderhalf
jaar van inkt, zweet en potloden (bloed en tranen
kwamen er zelden aan te pas) ligt mijn debuutalbum
Lise op Monstereiland in de stripwinkels.
En hierboven zie je de cover.
In het voorjaar van 2015 wierp ik mij op dit project,
zonder dat ik enige ervaring had in het maken van
stripverhalen en zonder uitzicht op een publicatie.
Naarmate de maanden vorderden, werd het album steeds
concreter. Zeker toen uitgeverij Strip2000
akkoord ging om het uit te geven. Op dat moment
moest nog bijna de helft van de pagina's afgewerkt
worden.
En nu is het album dus áf. Helemaal, volledig
af. Getekend, gekleurd en geletterd. Ik moet eerlijk
toegeven dat ik het hele proces toch onderschat
heb. De combinatie tussen voltijds werken en avondsessies
striptekenen woog vaak zwaar door. Zeker de laatste
maanden heb ik regelmatig gevloekt, bij enkele minder
leuke werkjes: foutjes digitaal verwijderen en kaders
(tot soms volledige platen) herwerken wanneer ik
niet tevreden was. Gelukkig heb ik niet al te veel
slaap nodig. Hieronder een voor- en na-plaatje,
uit het begin van het album. Ik onthoud dat ik een
stuk beter kan tekenen en vooral inkten dan anderhalf
jaar geleden.
Het belangrijkste moet nog komen: ik moet een publiek
vinden. Het heeft weinig zin om anderhalf jaar aan
een strip te werken als geen hond hem leest. Daarom
gooi ik mij nu volop op de promotie. Naast de traditionele
stripbeurzen en signeersessies in stripwinkels,
is er ook een lanceringsfeestje met bijhorende tentoonstelling
en organiseer ik een ministripfestival op de kerstmarkt
in Oudenaarde. Het werk houdt niet op. Maar hoewel
ik er af en toe wel eens even genoeg van heb, doe
ik het nog allemaal erg graag.
Op dit moment kijk ik vooral uit naar de reacties
van de lezers. Tot nu toe hebben een zestal mensen
Lise op Monstereiland gelezen. De reacties
zijn erg positief, maar dat zijn natuurlijk allemaal
mensen die op een of andere manier meewerkten aan
de totstandkoming van het album. Die zijn bijna
verplicht om het leuk te vinden. Ik ben zeer benieuwd
hoe het album onthaald zal worden.
Hoewel er ongetwijfeld veel zaken voor verbetering
vatbaar zijn, ben ik toch fier op het resultaat.
Ik wilde uiteindelijk gewoon een mooie, leuke strip
maken, pretentieloos amusement. Naar mijn eigen
bescheiden mening ben ik hier toch enigszins in
geslaagd. Nu hopen dat de lezers dit ook vinden.
Tot slot wil ik nog iedereen bedanken die (vaak
belangeloos) geholpen heeft om het album mogelijk
te maken. In het bijzonder wil hier ik David
Steenhuyse en de redactie van Stripspeciaalzaak.be
bedanken om me de kans te geven om langs deze weg
mijn werk in de kijker te zetten.
Lise op Monstereiland verschijnt op 10
november bij Strip2000.
Het album en de bijhorende tentoonstelling worden
voorgesteld op 18 november (vanaf 20.00 uur) in
het Centrum voor Jonge Kunst (Kasteel
Claeys-Bouüaert, Kasteeldreef 2 in 9050 Gent
(Mariakerke). Stripliefhebbers zijn steeds welkom." |
|
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (11) |
|
|
Kuifje
in Stripland
"Nog maar enkele pagina's te gaan! Het tekenwerk
zit er bijna op en ik kijk ernaar uit om de ontknoping
op papier te zetten. De voorbije platen tekende ik vaak
de traditionele vier strookjes per pagina met nogal wat
dialoog ertussen om de plot uit te leggen. Het ritme van
het verhaal lag dan ook iets lager. Maar het slot wordt
één lang uitgesponnen actiescène.
Niet te veel tekst en in één ruk naar het
einde. Ik verwacht dat de laatste loodjes wel het zwaarst
zullen gaan wegen, maar voorlopig heb ik er nog veel goesting
in.
Maar het is net bij het afwerken van het slot dat mijn
gebrek aan ervaring weer opduikt. Ik moest namelijk mijn
gebruikelijke losse aanpak van het scenario loslaten.
Geen plaats meer voor improvisatie! Het lijkt namelijk
evident dat een stripverhaal eindigt op de laatste prent
van de laatste bladzijde, maar in de praktijk is dat nog
niet zo eenvoudig. Daarom had ik de laatste vijf pagina's
prent per prent uitgewerkt. Grappig dat ik in een recent
interview
met Claus D. Scholz op deze website merkte
dat die het op dezelfde manier doet.
Maar ik vond dat het einde nogal haastig afgehaspeld werd.
Het is een kwestie van evenwicht. Enerzijds mag het tempo
in de finale best wat hoger liggen. Maar het moet ook
niet overhaast worden. En net dat gevoel kreeg ik toen
ik de kladversie uitwerkte. Gelukkig kwam Kurt
Morissens van Strip2000 snel
met de oplossing. Ik krijg één extra pagina
en die gaat volgens mij een wereld van verschil maken.
Nu kan ik het album afsluiten zoals ik het wou.
Ondertussen werden ook de locatie van het lanceringsfeest
en de bijhorende tentoonstelling vastgelegd, de eerste
stripbeurzen bevestigd en begint de promotiemachine langzamerhand
op gang te komen. En dat is het leuke aspect van een gebrek
aan ervaring. Zaken als stripbeurzen, signeersessies enzovoort,
zijn allemaal nieuw voor mij. Ik bezocht ze zelf maar
heel sporadisch. Dus dat is allemaal erg spannend en ik
kijk er eigenlijk al wel naar uit. Soms voel ik me zo'n
beetje Kuifje in Stripland. Als iemand me vertelt dat
ze fan zijn van mijn werk, val ik nog steeds van mijn
stoel van verbazing. Ik besef misschien nog niet goed
wat er allemaal op mij afkomt, maar ik zal het wel —
net als bij het tekenwerk — al doende ontdekken...
Ik hoop dat ik dat enthousiasme nog lang kan behouden.
In tussentijd kan je mij een groot plezier doen door mijn
Facebookpagina Lise
op Monstereiland te liken. In de toekomst zal
ik er ook af en toe origineel werk weggeven. Bij tweehonderd
pagina-likes verloot ik bijvoorbeeld de originele backcovertekening
(geïnkt op A3), die je hieronder kan terugvinden.
Volgende keer wordt in principe mijn laatste bijdrage
in deze reeks. Daarna is "Mijn Stripjaar" in
theorie afgelopen. In de praktijk heb ik natuurlijk nog
wel wat werk op de plank. Ik kijk er al naar uit."
Met vriendelijke groeten,
Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar
Lees
hier de vorige bijdragen. |
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (10) |
|
|
Stressen
om strips
"Lise op Monstereiland verschijnt in november
bij uitgeverij Strip2000. Yes! Ik had
het al eerder aangekondigd, maar ik herhaal het graag
eens. Vorig jaar in mei gooide ik me halsoverkop in een
avontuur waarbij ik op een jaar tijd een strip wou tekenen
en uitzicht hebben op publicatie ervan. Het heeft er momenteel
alle schijn van dat mijn missie om striptekenaar te worden
ook effectief zal slagen.
Dat is natuurlijk een grote opluchting. Ergens bleef het
toch spelen in mijn achterhoofd: wat als ik een jaar lang
tijd en energie steek in een project waarvoor geen interesse
bestaat bij uitgeverijen? Zou het dan zin hebben om iets
in eigen beheer uit te brengen? Meer nog: zou ik daar
zelf zin in hebben? Gelukkig hebben de mensen van Strip2000
die zorg alvast weggenomen.
Maar er zijn een aantal stressfactoren in de plaats gekomen.
Doordat Lise op Monstereiland nu zeker zal uitgegeven
worden, werk ik tegen een deadline aan. Tegen eind augustus
moet het album volledig afgewerkt zijn, inclusief inkleuring
en lettering. Dat is natuurlijk nog veraf, maar er is
ook nog een pak werk voor de boeg.
Een paar weken geleden werd ik echter overvallen door
een nieuw soort stress. Wat als ik een dik jaar tijd steek
in een strip, die vervolgens wordt uitgebracht door een
sympathieke uitgeverij en er daarna geen hond in geïnteresseerd
blijkt? Ik vernam onlangs de verkoopcijfers van een collega-stripmaker.
Die had een fijn stripje gemaakt en redelijk goeie recensies
gekregen. Ik had het album zelf ook gekocht. Tot mijn
verbazing viel de verkoop tegen.
Volgens de immer enthousiaste Kurt Morissens
van Strip2000 moet ik mij hier geen zorgen om maken. Stripauteurs
krijgen bij de uitgeverij altijd meerdere kansen. Maar
ik vraag me af of ik mezelf nog kan motiveren om een tweede
album te tekenen als er maar pakweg tweehonderd albums
verkocht geraken. Dat zou toch een enorme ontgoocheling
zijn.
Dan
gaat het mij niet zozeer om de financiële kant. Die
is van bijkomstig belang. Ik heb me er al bij neergelegd
dat het striptekenen mij geen schatten gaat opleveren.
Integendeel, als ik mijn werkuren optel, moet dit wel
de slechtst betaalde (bij)job ter wereld zijn.
Maar ik vind het wel belangrijk dat ik een zo groot mogelijk
lezerspubliek kan aanspreken. Dat moet toch altijd het
doel zijn van iedereen die met creatief werk naar buiten
komt, of het nu over strips, boeken of hiphopalbums gaat.
Ik wil echt geen stripverhaal maken dat enkel populair
is bij een kleine nichegroep. Ik wil zelfs niet wegsteken
dat ik het album bewust zeer toegankelijk gemaakt heb,
zodat ook de occasionele striplezer er plezier aan kan
beleven. Commercieel, met andere woorden, maar niet onwille
van de centen...
Gelukkig hebben mijn proeflezers (scenarist Barcas
en striptekenares Yncke) mij enigszins
gerustgesteld. Uiteraard hadden ze een heel aantal opmerkingen
(gelukkig maar, daarvoor had ik hen ook gevraagd om te
proeflezen), maar de algemene teneur is toch wel zeer
positief. Hopelijk denkt mijn potentieel lezerspubliek
daar hetzelfde over."
Met vriendelijke groeten,
Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar |
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (9) |
|
|
Terug
op het juiste spoor
"December was niet mijn meest productieve maand.
Ten eerste ben ik terug voltijds aan het werk. Ik kan
dus opnieuw enkel 's avonds tekenen: na de werkuren en
wanneer de kinderen in bed gestopt zijn. Die waren bovendien
ook regelmatig ziek. En toen moesten de feestdagen nog
komen. Ik was dus — op zijn zachtst gezegd —
'een beetje uit mijn ritme'. Dat bleek ook uit het tekenen
zelf, het wou maar niet vlotten. Ik was ontevreden over
de afgewerkte pagina's en heb serieus wat moeten herwerken.
Onderstaande prent heb ik een viertal keer hertekend,
tot het eindelijk goed zat.
Tussendoor heb ik wel nog een kerstkaartje gemaakt, dat
ging verbazend genoeg vrij vlot. Natuurlijk wil ik van
de gelegenheid gebruik maken om alle lezers van De Stripspeciaalzaak
(en van mijn bijdrages) een fijn 2016 toe te wensen.
Het jaar begon voor mij alvast een pak beter dan het vorige
eindigde. Ik vond mijn ritme terug en de herwerkte platen
zijn een pak beter dan de eerste, al ben ik naar goede
gewoonte nog steeds niet 100% tevreden.
Maar het beste nieuws moest nog komen. Het hing al een
tijdje in de lucht, maar ik kan nu toch met enige trots
aankondigen dat Lise op Monstereiland in het
najaar van 2016 zal worden uitgegeven bij uitgeverij Strip2000.
We hebben niet erg lang moeten onderhandelen: de mensen
van Strip2000 geloven in het potentieel van het album
en ikzelf ben fan van meerdere van hun reeksen. Bovendien
kan ik mij goed vinden in hun visie op dit project en
het uitgeven van strips in het algemeen. Ik ben alvast
heel enthousiast over de samenwerking.
(Het betekent wel dat ik opnieuw een versnelling hoger
moet schakelen. In de loop van de zomer moet het album
volledig (tekeningen, inkleuring, lettering,...) afgewerkt
zijn. Dat is momenteel nog goed haalbaar, maar mezelf
kennende ga ik wel nog een aantal prenten, dialogen of
zelfs pagina's willen herwerken en verbeteren. Momenteel
ben ik samen met scenarist Barcas de
afgewerkte platen aan het herbekijken. Ik ben ervan overtuigd
dat het album hierdoor nog een stuk beter zal worden.
Onder tijdsdruk en stress werk ik ondertussen rustig verder.
De eerste stap, het vinden van een uitgeverij, is gezet.
Nu al de rest nog..."
Met vriendelijke groeten,
Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar |
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (8) |
|
|
Over
nevenpersonages en schurken
"Met de start van de maand december zit mijn halftijds
werk er terug op. Gedaan met volledige tekendagen en de
snelle opeenvolging van afgewerkte platen. Welkom terug,
avondwerk en nachtelijke tekensessies.
Zoals eerder gezegd, werk ik met een vrij los scenario.
Dat laat ruimte voor een onverwachte dynamiek bij bepaalde
personages. De zwarte kat was oorspronkelijk voorzien
als een beperkt nevenpersonage dat af en toe eens opduikt
als rustpunt in het verhaal. Maar wegens een onverklaarbare
reden doe ik hem constant de duvel aan. En dat vind ik
zodanig leuk dat hij vaker terugkeert dan gepland. Persoonlijk
ben ik van mening dat hij tot nu toe de grappigste scènes
heeft. Maar ik blijf hem wel gewoon 'kat' noemen, ik vind
geen toepasselijker benaming.
Deze monsterkrokodil, de Snaaier, heeft de typische eigenschappen
van een slechterik: sluw, gewetenloos en ijdel, maar ook
overmoedig en niet gezegend met een overdreven portie
geluk. Tot rond pagina 25 toonde ik enkel glimpen van
hem. Blinkende ogen in het struikgewas, een staart, een
silhouet, een achteraanzicht,...
Pas op pagina 25 verschijnt hij voor het eerst groter,
in een herwerkte versie van een plaatje dat ik voor het
kortverhaal maakte. Zijn eerste directe confrontatie met
Lise is niet erg succesvol. De kat komt — per ongeluk
— tussenbeide.
En het duurt tot pagina 27 vooraleer hij echt volledig
beeld komt. Bijna letterlijk een cliffhanger...
Volgens mij heeft elk verhaal op een of andere manier
een bad guy nodig. En meestal zijn het niet de
helden die bepalen of een verhaal een succes wordt, het
zijn de schurken. Ik moet er dus voor oppassen dat de
Snaaier geen ééndimensionaal personage wordt.
Daarom tracht ik in de komende pagina's zijn motivatie
nog enigszins toe te lichten. Zonder te serieus of hoogdravend
te worden natuurlijk, het blijft een verhaal dat ook op
kinderen gericht is.
Tot slot nog een dienstmededeling: ondertussen hangen
mijn tekeningen ook al een paar weken in het Centrum
voor Jonge Kunst, in het prachtige Kasteel Claeys-Bouüaert
in Mariakerke. Altijd een bezoekje waard!"
Met vriendelijke groeten,
Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar |
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (7) |
|
|
Kleur
bekennen
"Ondertussen ben ik ongeveer een half jaar aan Lise
op Monstereiland aan het tekenen. Een van mijn grootste
frustraties is het tempo waarop het tekenwerk vooruitgaat.
Omdat ik geen professioneel tekenaar ben, kan ik enkel
's avonds aan het album werken. En dan kan het soms nogal
lang duren voor je een concreet resultaat hebt.
Daarom is het momenteel een ongelooflijk plezier om halftijds
te werken. Plots kan ik negen tot tien uur per dag tekenen
en vlot pagina na pagina afwerken. Hierbij twee voorbeeldjes.
De eerste komt uit een pagina met vrij veel dialoog. Wegens
een of andere reden zie ik altijd graag pagina's met lege
tekstballonnen. Het laat iets over aan de verbeelding.
Voor de volgende kaders mocht ik nog wat nieuwe monstertjes
tekenen. Deze bewakers, die in de tweede helft van het
verhaal regelmatig zullen terugkeren, had ik niet op voorhand
ontworpen. Dat is nog altijd wat ik het liefste doe: het
schetsen en ontwerpen van personages.
Maar het leukste moest nog komen. Nu ik ongeveer halverwege
'Mijn Stripjaar' zit, werd het dringend tijd om na te
denken over de inkleuring. De kleuren van het hoofdpersonage
Lise lagen al een tijdje vast sinds het kortverhaal. Maar
de monstertjes, daar had ik feitelijk nog weinig of niet
over nagedacht. Een paar basisvoorwaarden: herkenbaar
vanop afstand, onderling verschillend en gemakkelijk te
onderscheiden van de achtergrond. Zelf kan ik echter niet
inkleuren dus deed ik een beroep op het talent van Tom
Metdepenningen, die momenteel onder andere voor
Charel Cambré inkleurt. In samenspraak
bepaalden we de kleuren van de hoofdpersonages. Het monster
met de springveer als nek bleek de moeilijkste, maar uiteindelijk
staat het resultaat mij erg aan.
Eens de kleuren van de personages op punt stonden, werd
het tijd om een volledige pagina onder handen te nemen.
Hieronder, exclusief voor De Stripspeciaalzaak, de eerste
afgewerkte pagina van Lise op Monstereiland.
Het is pagina 8 en het geeft een goed idee van de sfeer
die ik aan het verhaal wil geven. Je ziet ook duidelijk
de meerwaarde van een goeie inkleurder: iemand die meedenkt
met het verhaal en ook eigen accenten kan leggen. Ik zou
de wolken zelf bijvoorbeeld nooit roze gemaakt hebben.
Maar het werkt wonderwel.
Aan de hand van deze ingekleurde pagina, de andere geïnkte
pagina's en het kortverhaal, kan ik deze maand eindelijk
mijn promomap voor uitgeverijen opmaken. Dat is ook het
leuke aan halftijds werken: je kan tijd maken voor dingen
die je al even voor je uit aan het schuiven bent. Helaas
is november mijn laatste halftijdse maand en heb ik nog
een pak projecten op de plank. Werk genoeg dus, maar ik
doe het nog steeds met enorm veel plezier."
Met vriendelijke groeten,
Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar |
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (6) |
|
|
Het
doelpubliek
"Er wordt mij af en toe gevraagd welk doelpubliek
ik voor ogen heb met Lise op Monstereiland. Als
stripmaker zou je daar liefst: 'iedereen' op antwoorden.
Maar in de praktijk ligt dat natuurlijk anders.
Mijn dochter — ze heet Lise, wat een toeval —
is ondertussen bijna vijf jaar en ze is gek op haar dagelijks
verhaaltje voor het slapengaan. Heel vaak zijn dat traditionele
kinderverhalen (Jip & Janneke doet het bijvoorbeeld
erg goed), maar af en toe steek ik er eens een stripverhaal
tussen. Jommeke en vooral De Smurfen
bleken hiervoor zeer geschikt. De albums Smurfensoep
en De Babysmurf moet ik letterlijk tientallen
keren voorgelezen hebben. Zeer geschikt voor kleine kinderen:
goed gemaakt, grappige slapstickhumor, spannend (maar
niet té),... En ook de papa vindt het stiekem erg
aangenaam (voor)leesvoer.
Dat is dus het standaardantwoord op de vraag naar mijn
doelpubliek: ik wil een verhaal maken waar zowel mijn
dochter als ikzelf plezier aan beleven bij het voorlezen.
Iets uitgebreider: jonge kinderen moeten op basis van
de tekeningen de plot (ongeveer) kunnen volgen. Daarnaast
moeten de dialogen ook scherp genoeg zijn zodat ook iets
oudere kinderen er plezier aan beleven. Tenslotte moet
het verhaal ook interessant en gelaagd genoeg zijn zodat
ook volwassenen het album (al dan niet stiekem) kunnen
appreciëren. Voor die volwassenen steek ik er ook
af en toe een knipoog tussen. Ik neem aan dat stripliefhebbers
deze cameo wel herkennen?
De komende maanden worden belangrijk voor de totstandkoming
van Lise op Monstereiland. Ik schakel twee maanden
over op halftijds werk, zodat ik toch een pak bijkomende
tijd aan het tekenen kan besteden. Dat zal hoofdzakelijk
voor het album zijn, maar ik wil ook het kortverhaal Olifant
afwerken in potlood. En tussendoor wil ik ook nog een
kinderverhaal illustreren. Werk genoeg dus.
Hieronder zie je een aantal ontwerpjes voor T-shirts die
ik wil laten drukken voor promotie."
Met vriendelijke groeten,
Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar |
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (5) |
|
|
Bloed,
zweet, tranen en dan schrappen en herbeginnen
"Juli en augustus waren niet mijn meest productieve
maanden. Tijdens mijn verlof in Spanje bleek dat ik niet
kan nadenken noch tekenen bij 36 graden. En bij thuiskomst
ben ik nogal moeilijk uit vakantiemodus geraakt. Als het
na een lange werkdag terrasjesweer blijkt te zijn, vergt
het nogal een inspanning om desondanks achter de tekentafel
plaats te nemen. Maar ondertussen is de mentale klik gemaakt
en ben ik er opnieuw volop ingevlogen. Uiteindelijk heeft
mijn dipje mij slechts een achterstand van een tweetal
bladzijden opgeleverd, iets wat ik de komende weken en
maanden zeker moet kunnen inhalen.
Een tweede reden voor mijn achterstand is dat ik een aantal
prenten volledig herwerkt heb. Dat is een van de meest
frustrerende werkjes die je als tekenaar kan tegenkomen.
Soms steek je zeer veel tijd en energie in een bepaalde
plaat. Soms ziet die plaat er zelfs geweldig uit in potlood.
En na de inktfase blijkt dat er toch een aantal zaken
grondig fout zitten.
Neem bijvoorbeeld deze halve pagina. Drukke scène,
veel natuur, een paar leuke apen. Een plezier om te tekenen.
Maar bij het inkten begint de twijfel de bovenhand te
nemen.
Gelukkig hebben een aantal mensen mij met kennis van zaken
advies gegeven. De herwerkte versie is een pak beter geworden.
De zwarte vlakken geven meer diepte aan de plaat.
Idem met deze walvis. Dit is een vrij grote kader op mijn
pagina, een aandachtstrekker. Dus is het belangrijk dat
de tekening goed zit. Ik was behoorlijk tevreden over
de eerste potloodtekening, maar opnieuw zat er iets mis
bij het inkten. Dan kan je enkel maar herwerken tot je
enigszins tevreden bent.
Dan nog ben ik in die mate perfectionistisch ingesteld
dat ik nooit 100% voldaan zal zijn over eender welke tekening
die ik maak. Af en toe springt er wel een plaat tussenuit
die ik zelf ook erg leuk vind, soms wegens onverklaarbare
redenen. Deze halve pagina bijvoorbeeld, waarbij een kat
de jungle binnenrent, heb ik met plezier getekend. Maar
dan nog zou ik ze liefst nog een aantal keer herdoen.
Daarom plan ik om in september en oktober met een aantal
mensen uit het stripvak samen te zitten. Soms zit je al
zodanig lang op dezelfde platen te kijken, dat je zelf
nog moeilijk het onderscheid kan maken tussen een goeie
en een mindere plaat. Ondertussen staat er ongeveer een
derde van het verhaal op papier. In deze fase kan ik eventueel
nog wat bijsturen, zowel wat het scenario als de tekeningen
betreft. De frustratie van het herwerken neem ik er dan
wel bij: dit album moet het beste album worden dat ik
kan maken."
Met vriendelijke groeten,
Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar |
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (4) |
|
|
Thumbnails,
potlood, inkt, knippen, plakken en alles daartussen
"Zoals ik al eerder vertelde, begon het project Lise
op Monstereiland met een tekstloos kortverhaaltje
waar ik bijzonder veel plezier aan beleefde. Ik vertrok
van een basisidee en wist hoe ik wou eindigen. Geen idee
wat in de zeven pagina's daartussen zou gebeuren. Dus
begon ik intuïtief en zonder vastgelegd scenario
aan het tekenen van de platen. Een hele spannende manier
van werken, waarbij het verhaal en de tekeningen soms
verrassend in elkaar klikten.
Dat is natuurlijk geen aanpak die je 48 bladzijden met
succes kan volhouden. Ik ben niet echt een nauwgezette
planner, maar om te vermijden dat ik mezelf vastloop in
het verhaal, moest ik toch een deftig verhaalraamwerk
op poten zetten. Anderzijds is net het speelse, intuïtieve
werk de grote charme van het kortverhaal. Het zou jammer
zijn om dat te verliezen.
Daarom schreef ik in plaats van een beeld-per-beeld-scenario
eerder een uitgebreide samenvatting. Het verhaal werd
onderverdeeld in een aantal 'blokken' waarbij ik er veel
aandacht besteedde om het tempo hoog te houden en tegelijk
de opbouw van de spanningsboog te verzorgen.
Vooraleer ik begin te tekenen aan een bepaald blok schrijf
ik de dialogen ervan uit. Op dat moment liggen die absoluut
nog niet vast. Tijdens het tekenen wijzig ik ze vaak in
functie van de beschikbare ruimte of om de tekeningen
beter te ondersteunen. De tekstballonnen teken ik liefst
zelf. Een mooie ovaal uit de losse pols tekenen, is nochtans
niet gemakkelijk, laat staan inkten. Maar dat zijn foutjes
waarmee ik kan leven, ze dragen bij aan de sfeer van het
album. Liever zo dan de perfecte, maar ietwat steriele
computergemaakte tekstballonnen.
Voor het tekenen zelf begin ik met een hele kleine thumbnailschets.
Gewoonlijk teken ik deze schetsjes (op ongeveer een kwart
van een A4-blad) tijdens de middagpauze op het werk. Het
is al een aanzet tot de uiteindelijke tekeningen, maar
eigenlijk doe ik het vooral om een idee te krijgen over
de bladschikking.
In een ideale wereld neem ik daarna een A3-pagina, teken
ik de volledige pagina in potlood, neem ik een nieuwe
A3-pagina en inkt ik alles op de lichtbak. Dat durft regelmatig
eens tegenvallen. Soms heb ik zodanig geprutst in potlood
dat ik bepaalde kaders op een apart blad moet afwerken.
Dat is niet direct een groot probleem, maar wel jammer
omdat je geen volledige potloodpagina meer hebt.
Als het écht misloopt, is dat meestal tijdens de
inktfase. De plaat/kader geheel of gedeeltelijk opnieuw
doen, en dan knippen en plakken (op papier, en af en toe
digitaal) is de boodschap. Mijn vrij 'ambachtelijke' manier
van werken is natuurlijk zeer tijdrovend, maar ik kan
het nu eenmaal niet anders. Ooit zal ik wel eens digitaal
leren inkten, maar voorlopig houd ik het toch bij de penseelpen
en de stiftjes.
Ik werk graag met paginabrede kaders. Voor pagina 8 voorzie
ik er zelfs vier onder mekaar. Hieronder kan je er alvast
drie van zien.
Naast het werk aan het album, maakte ik deze maand ook
een aantal losse illustraties, voornamelijk voor onlinepromotie.
Hieronder een mogelijke banner, in potlood en op twee
manieren geïnkt. Momenteel is mijn promotie vrij
beperkt, net als het budget trouwens. Het is ook moeilijk
om een niet-afgewerkt product te promoten. Zodra de strip
écht vorm begint te krijgen (op het moment van
schrijven moet ik beginnen aan pagina 9), schakel ik een
versnelling hoger met de promotiecampagne.
Volgende maand neem ik een drietal weken vakantie. Nieuwe
afsprak in september!"
Met vriendelijke groeten,
Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar |
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (3) |
|
|
Lise op Monstereiland:
van tekst naar tekeningen
"De eerste maand van Mijn Stripjaar is zo
goed als afgelopen en ik zit nog — nipt —
op schema. Het plan blijft om één pagina
per week af te werken en voorlopig slaag ik daar in. Met
enige moeite. Hieronder kan je alvast de openingspagina
zien. De zwarte kat neemt de lezer mee in het verhaal.
Het kleine meisje is uiteraard Lise, het hoofdpersonage.
We beginnen in haar huis en haar slaapkamer. Dat stelt
mij al meteen voor een zekere uitdaging. Ik teken namelijk
niet al te graag interieurcènes. Een woest berglandschap,
een gedetailleerde onderwaterwereld of een woekerende
jungle: met heel erg veel plezier. Maar een bed, een tafel
en een kast in een kinderkamer kosten me een pak meer
moeite. Het lukt me niet op gevoel, dus neem ik de lat
erbij en moeten er nogal wat vluchtlijntjes getekend worden.
Niet mijn favoriete bezigheid.
Lises eerste kennismaking met de monsters verloopt niet
zoals ze verwacht hadden. De vele matrassen op haar bed
zijn een knipoogje naar het sprookje van de prinses en
de erwt.
Er zit wel wat dialoog in de eerste pagina’s. Ik
heb een behoorlijke hekel aan te veel talking heads
in strips. Actie willen we zien! Maar je moet nu eenmaal
een paar dingen duiden aan het begin van een verhaal.
Ik probeer voor afwisseling te zorgen door er al eens
een buitenscène tussen te gooien. Dit grappige
kleine mannetje met een te grote hond kwam plots uit mijn
potlood gerold. Ik besloot meteen om hem nog een paar
keer te laten terugkeren, al blijft het wel bij een erg
klein bijrolletje.
Hoe dan ook kijk ik al uit naar de onderwaterscènes
die ik volgende maand moet tekenen. Het is altijd leuk
om de setting eens te wisselen en die platen zouden toch
een pak sneller vooruit moeten gaan. Waardoor ik eindelijk
mijn promotiemap voor uitgeverijen kan afwerken, want
dat heb ik door tijdsgebrek toch een beetje verwaarloosd.
Volgende plaatjes uit het kortverhaal komen daar zeker
in. Er is nog een beetje werk aan de inkleuring, maar
ik vind ze erg leuk.
Door het werk aan Lise op Monstereiland heb ik
wel minder tijd om losse tekeningen en schetsen te maken.
Jammer, want dat doe ik erg graag. Ik probeer toch steeds
tijdens de middagpauze op het werk een beetje te schetsen.
Wegens onverklaarbare redenen zitten daar vaak schaars
geklede jonge dames tussen.
Volgende maand een nieuwe update, waarbij ik zal toelichten
hoe mijn pagina's tot stand komen."
Met vriendelijke groeten,
Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar |
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (3) |
|
|
Voorbereiding is
het halve werk! (nu nog de andere helft)
"In mijn vorige bijdrage berichtte ik over mijn voornemen
om op een jaar tijd een stripverhaal af te werken. Binnen
enkele dagen is het zo ver: op 1 mei 2015 begint Mijn
Stripjaar.
De afgelopen maand heb ik niet stilgezeten. Naast het
geplande album Lise op Monstereiland teken ik
ook een kortverhaal Olifant, samen met scenarist
Barcas (Alexander de Grote).
Iets helemaal anders, in een meer veeleisende en tijdrovende
stijl. Hieronder kan je alvast de openingskaders zien
in inkt. Er is nog wat digitaal oplapwerk aan, maar verder
ben ik er vrij tevreden over.
Daarnaast maakte ik een aantal losse illustraties en legde
ik de laatste hand aan de voorbereiding voor het album:
scenario, dialogen en personagestudies.
Samen met Lise spelen drie monsterbroertjes een hoofdrol
in het verhaal. Voor het ontwerpen van deze monstertjes,
had ik een aantal basisvereisten voor ogen. Ze moeten
herkenbaar zijn maar onderling zeer verschillend. Er wordt
nogal wat gelopen, gevallen en gesprongen in het verhaal,
dus moeten de ontwerpen ook een zekere dynamiek uitstralen.
Vandaar bijvoorbeeld een springveer in de plaats van een
nek bij Rags en de wapperende slijmsprieten van Blob.
Daarnaast moeten de monsters een breed gamma aan emoties
kunnen uitbeelden. Pas wanneer ik een ontwerp had dat
zowel schattig als (relatief) angstaanjagend kon zijn,
was ik tevreden. In de vorige bijdrage zag je al de charactersheets
van de monstertjes Rags en Blob. Die rolden vrij snel
uit het tekenpotlood. Hun derde broertje kwam wat moeilijker
tot stand. Op voorhand had ik een harig monster met —
letterlijk — een grote mond in gedachten. Het duurde
toch een paar avondjes ontwerpen en bijschaven vooraleer
ik 100% tevreden was over zijn uiterlijk. Voorlopig noem
ik hem Steeve, maar ik zoek nog een passender, Nederlandstalige
naam. Suggesties zijn steeds welkom.
Eens de personages apart op punt stonden, maakte ik een
studie om hun onderlinge grootteverhoudingen vast te leggen.
Boven de hoofdpersonages kan je ook de bad guys zien.
Rechts de Snaaier, een grote monsterkrokodil, en links
de Nieuwe Monsterkoning. In het land van de monsters is
de koning een éénoog. Vond ik wel grappig.
Het voordeel van monsters is dat ze niet erg 'vormvast'
hoeven te zijn, zodat zéér uitgebreide personagestudies
eigenlijk overbodig zijn. Maar de verhoudingen moeten
natuurlijk wel enigszins kloppen.
Ik wilde de personages ook nog samen in een verhaalsetting
plaatsen. Zo zie je toch het best of ze mooi 'matchen'.
Hierbij experimenteerde ik met een aantal technieken om
de personages en decors te inkten. Ik werk hier voornamelijk
met een penseelpen en met fineliners. Een penseelpen (een
soort bijvulbaar borsteltje) is een dankbaar instrument:
je kan er haast geen slechte lijn mee trekken. Alleen
vraagt het een beetje ervaring en heel erg veel concentratie.
Het gaat mij steeds beter af, al blijft inkten nog steeds
een frustrerende confrontatie met mijn technische beperkingen.
Een écht goeie inkter zal ik waarschijnlijk nooit
worden.
De studieronde is dus afgelopen en ik kan met het feitelijke
uittekenen beginnen. Ik leg mezelf een tempo op van minimaal
één afgewerkte pagina per week. Moet haalbaar
zijn, toch?
Het kortverhaal van zeven bladzijden dat de basis vormde
voor Lise op Monstereiland, zal binnenkort volledig
ingekleurd zijn. De kleurtjes hiervan worden overigens
verzorgd door Jakob Verstichel (www.yeshead.be),
een jeugdvriend en creatieve duizendpoot.
In de loop van volgende maand zal ik aan de hand van de
ingekleurde platen een promotiemap samenstellen. Die wordt
opgestuurd naar potentieel geïnteresseerde uitgeverijen.
Het kortverhaal zelf wil ik laten publiceren in een nog
nader te bepalen striptijdschrift. Kwestie van mijn reclamecampagne
op gang te krijgen. In mijn volgende bijdrage hoop ik
hierover meer nieuws te kunnen brengen.
Tot slot kan je mij en mijn tekenwerk ook steeds volgen
via de website www.monstereiland.be
of via Facebook.
Een druk op de 'vind ik leuk'-knop wordt steeds geapprecieerd!"
Met vriendelijke groeten,
Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar |
Kristof
Berte: "Mijn stripjaar" (1) |
|
|
Realiteitsbesef
en uitstelgedrag versus de passie voor het striptekenen
"Zo lang ik me kan herinneren teken ik ventjes. Op
cursussen en lesbanken op school, tijdens de middagpauze
op het werk en pas sinds een jaar of drie ook achter de
tekentafel thuis. 'Daar zou je toch eens iets mee moeten
doen', is zowat het meest gehoorde cliché als vrienden
en goedbedoelende familieleden mijn tekenkunsten bespreken.
Helaas, ik beschik over twee zéér problematische
karaktertrekken: een gezonde dosis realisme en ongezonde
dosis uitstelgedrag.
Voor een niet-professionele striptekenaar is realiteitsbesef
een echte killer. Strips maken is tijds- en arbeidsintensief,
brengt weinig geld in het laatje en de kans op een verkoopsucces
is bijzonder klein. Een realist zou zeggen: waarom al
die moeite? En toch. Als tekenaar kan je van een maagdelijk
wit blad vertrekken en een ganse wereld creëren.
Enkel gewapend met een tekenpotlood sleep je de lezer
mee in je eigen fantasiewereld. De voldoening wanneer
die lezer gewillig en enthousiast mee in dat verhaal stapt,
is niet te evenaren.
Maar bijkomend heb ik ook een aangeboren neiging tot procrastinatie:
als een pagina vandaag niet af is, zal morgen ook wel
goed zijn. Of anders volgende week. Daardoor maakte ik
tot nu toe enkel losse illustraties, een aantal niet-afgewerkte
verhalen en een afgewerkt kortverhaal. Veel te weinig
dus om mezelf met recht en rede striptekenaar te noemen.
Zoals iemand me ooit eens vrij direct duidelijk maakte:
'het enige verschil tussen een striptekenaar en een getalenteerde
zeveraar, is pagina's afwerken en publiceren'.
Daarom begint op 1 mei 2015 mijn 'stripjaar'. Andere tijdrovende
hobby's (voornamelijk voetbal en blijven plakken na het
voetbal) worden stopgezet en ik smijt mij op mijn stripproject
dat als werktitel Lise op Monstereiland heeft.
Mijn doel? Op 1 mei 2016 moet ik beschikken over
een afgewerkt stripverhaal, met concreet uitzicht op publicatie.
Ik begin niet vanaf nul. Ik heb het afgewerkte kortverhaal,
waarop ik verder wil borduren. Ik heb een aanzet tot een
scenario (een zogenaamde pitch) en de karakterstudies
zijn grotendeels klaar.
Tijdens dit stripjaar wil ik op regelmatige basis berichten
over mijn vorderingen. Een soort making of, maar dan tijdens
het productieproces. Uiteraard zal ik hierbij aandacht
hebben voor de technische kant (scenario, schetsen, inkten,
pagina-indeling,...) maar zal ik ook de zoektocht naar
een uitgeverij en een lezerspubliek bespreken, en mijn
pogingen om dit alles te combineren met mijn gezinsleven
en een fulltimejob.
Hoe dan ook wordt het een interessante evenwichtsoefening.
Zal de passie voor het (strip)tekenen het winnen van het
realiteitsbesef en mijn uitstelgedrag? Kan ik mezelf op
1 mei 2016 een volwaardig striptekenaar noemen? Ik kijk
er alvast reikhalzend naar uit!"
Met vriendelijke groeten,
Kristof Berte
Aspirant-striptekenaar |
|