Thomas
von Kummant en Benjamin von Eckartsberg over Gung Ho
3 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Sonia Déchamps verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 104 van juni 2017. |
|
Thomas von Kummant over vrije natuur:
"In deze post-apocalyptische wereld is de
natuur weer vrij. Ik wilde de omgeving een beetje opzetten
als een old school vakantiekamp. Onze referenties
zijn het zuiden van Frankrijk, Spanje en Italië.
We gebruiken veel foto's die we op het internet vinden."
von Kummant over de casting: "Ik
creëer mijn personages zonder precies model. Ik laat
mijn potlood de vrije loop, en op een bepaald moment denk
ik: 'dat is 'm!' alsof ik aan het casten ben."
von Kummant over Kingsten: "Miss
Kingsten moest charismatisch en aantrekkelijk zijn. Ze
is de chef, een complex personage. Dat moest aan haar
te zien en aan te voelen zijn. Ze moet beslissingen nemen
die ze liever niet neemt. In dit geval de verbanning van
Archer. Door haar aan het raam te zien, begrijpen we dat
ze zich afvraagt of ze wel het juiste heeft gedaan."
von Kummant over Bagster: "Bagster
kan doen wat hij wil in deze gemeenschap. Benjamin en
ik hebben veel gediscussieerd voor we dit personage ontwikkelden.
Iemand met een zonnebril is altijd een beetje angstaanjagend.
Het is onmogelijk om te weten wat hij denkt."
von Kummant over filmtechnieken: "Benjamin
en ik wilden echt een verhaal vertellen alsof het een
film is. We vragen ons af hoe we het zouden filmen. We
zoeken naar het scheppen van een sfeer, naar het aanwakkeren
van een ritme dat het verhaal echt ondersteunt. Het horizontale
beeld in de eerste prent is zoals een traveling shot.
Meteen daarna komen er kleinere prenten met verschillende
standpunten. Ik zou me deze decoupage best in een film
kunnen voorstellen."
|
von Kummant over drie stroken: "Ik
heb besloten om altijd drie stroken te gebruiken, maar
binnen die stroken kan ik spelen met verschillende groottes
die het ritme beïnvloeden. En dan is er ook nog het standpunt:
je kan dicht bij een personage staan, of erachter, of
je wat verder verwijderen... Ik denk veel na over de camerastandpunten."
von Kummant over beter doen: "Ik
probeer van het eerste tot het laatste deel dezelfde stijl
aan te houden. In vergelijking met het eerste deel focus
ik me nu meer op de compositie van naast elkaar liggende
pagina's. Er is misschien een betere positie van de verschillende
elementen mogleijk, een manier om het verhaal beter te
vertellen. Ik probeer altijd beter te doen, dus als je
me vraagt of ik van het derde album houd, zal ik je zeggen:
'Nee! Ik wil het beter doen.'"
von Kummant over het weer: "Deze
Gung Ho zit vol emoties. Samen met Benjamin willen
we de gevoelens van de adolescenten benadrukken. Als het
op deze platen regent, als het onweert, komt dat overeen
met een heel triestig moment voor de personages. Hier
verliet Archer net de kolonie. Het weer is intiem verbonden
met ons verhaal."
von Kummant over het vreemde violet: "Het
kleur violet geeft een vreemd gevoel. Ik heb het gebruikt
voor de scènes met Miss Kingsten. In de volgende
prenten is het gevolg van haar beslissing te zien: Archer
rijdt in de regen met de beesten achter hem aan. Hij staat
onder hevige druk. We weten niet zo goed waar hij heen
gaat. Later komen we bij Miss Kingsten terug, dus duikt
het violet weer op. Die aansluiting leek me interessant."
|
Benjamin
von Eckatsberg over liefde: "Het is onmogelijk
om het niet over liefde te hebben in een verhaal over
adolescenten. Op die leeftijd ben je romantischer, beleef
je alles op een veel heftiger manier dan op je dertigste,
veertigste of vijftigste. Yuki is een van de redenen waarom
Zack zich in de kolonie wil integreren. Voor hem is het
alsof hij een familie vindt, een thuis. Hij wil geen lone
wolf zijn, maar deel uitmaken van een groep en de
maatschappij ten goede veranderen. Yuki is ook beïnvloed
door Zack. Zij komt ook van buiten, met haar vader die
wapen- en gevechtstraining komt geven. Hij traint haar
heel hard omdat hij geobsedeerd is door haar veiligheid.
Daar moet ze vanaf raken. Zack toont haar de weg naar
de vrijheid."
von Kummant over de broers: "Ik
ben gehecht aan die twee broers. Ik hou van hen. En ik
ben blij dat er in het volgende deel flashbacks over hen
komen. Ik amuseer me al bij het idee hen jonger te tekenen
met langere haren."
von Kummant over het hele verhaal: "Benjamin
heeft al het hele verhaal geschreven. Ik weet wat er zal
gebeuren en daardoor kan ik dit wereldje ontwikkelen zonder
een valse noot. Ook als je voor een film werkt, moet je
het script op voorhand kennen voor je begint te werken.
Ik denk nochtans niet dat het vaak voorkomt dat een scenarist
al alles heeft geschreven vóór de tekenaar
begint te tekenen. Dat is een luxe. Als ik bijvoorbeeld
weet welke personages belangrijk worden in het vervolg,
kan ik me hen van bij het begin perfect voorstellen."
|
von
Kummant over de samenwerking: "Binnenkort
werken Benjamin en ik al twintig jaar samen. In het begin
botsten onze ego's weleens. Nu is dat gekalmeerd. We kunnen
praten, ideeën uitwisselen om de beste oplossingen
voor ons verhaal te vinden. Benjamin schrijft, daarna
werk ik het storyboard uit, daar praten we over, en we
beslissen over te gebruiken beelden."
von Kummant over bijleren: "De technologie
evolueert razendsnel, we kunnen almaar nieuwe dingen leren
op de computer, nieuwe 'pennetjes' ontdekken, filters,
hoe je texturen moet gebruiken, de combinatie van verschillende
programma's... Ik zoek elke dag nieuwe manieren uit waardoor
ik, met hetzelfde design, de vierhonderd pagina's van
Gung Ho kan creëren op een eenvoudiger en
meer ontspannen manier."
von Kummant over de computer: "Potlood,
inkt, rechtstreekse inkleuring... Ik mis het allemaal.
Maar om de speciale sfeer van Gung Ho te creëren,
was de computer de juiste keus. Ik heb enkele beelden
gemaakt zoals in Gung Ho met acrylverf op een
houten paneel. Die techniek kostte me veel meer tijd dan
met de computer."
von Eckatsberg over rockster Archer: "Door
de tekeningen van Thomas voeg ik soms nieuwe dialogen
toe. Hier bijvoorbeeld klimt Archer op de toren. In de
scène daarop kijkt hij naar de beesten die met
enkel hun geschreeuw zijn publiek vormen. Dan speelt hij
gitaar als een rockster. Oorspronkelijk had ik geschreven
dat een terneergeslagen Archer gewoon gitaar speelt. Dat
was normaler." |
Benjamin
von Eckatsberg
en Thomas von Kummant over Gung Ho 2 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Sonia Déchamps verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 78 van februari-maart 2015. |
Benjamin
von Eckartsberg over het landschap: "Een
mooi landschap,
een meer, bergjes zoals je die vindt in Italië, met
kleine dorpjes op de bergtoppen... Ik wilde dat de lezer
zelf zin had om in dit kleine paradijs te zijn. Vervolgens
wordt de dreiging alsmaar aanweziger waardoor het paradijs
de hel wordt."
Benjamin von Eckartsberg over een plek in de wereld:
"We duiken in een spooklandschap. Dit is onze wereld,
maar dan een wereld waarin al een tiental jaar niemand
leeft. Een plaats in Europa waar roofdieren de mensen
vervingen. De mens staat niet meer aan de top van de voedselketen."
Thomas von Kummant over location hunting:
"Benjamin had het hele verhaal al geschreven voordat
ik het begon te schilderen. We hebben veel tijd gespendeerd
aan het ontwikkelen van de locaties door ze ter plaatste
te gaan bezoeken alsof het om location hunting
voor een film ging. We verzamelden veel foto's uit het
zuiden van Frankrijk, uit Italië en Spanje voor dit
verhaal. Je moet weten in welke decors het verhaal zich
afspeelt om het te kunnen vertellen."
Over hormonen: "Salim en Zack moeten de
wacht optrekken. Zack overtuigt Salim om in de plaats
de meisjes te gaan bezoeken die een beetje verder op wacht
staan. Ze nemen een risico. Op zo'n leeftijd, waarop je
bent aangevallen en er levend uitkwam — in hun geval
toch —, moet je je wel almachtig voelen. En dan
neem je makkelijker risico's. En vergeet de hormonen niet!
Als jongeling nam ik risico's die ik vandaag niet meer
zou nemen. Alles komt terug. De dingen die ik toen uitvrat,
maken me nu zenuwachtig als ik jongeren ze op hun beurt
vandaag zie uitvreten."
Over
licht en donker: "Het is niet moeilijk om
de nacht weer te geven, alles is gewoon een beetje blauwer.
Het valt me moeilijker om een zonnige, stralende dag weer
te geven met heldere kleuren en lichtreflecties."
Over bloemetjes plukken: "In post-apocalyptische
verhalen is over het algemeen alles grijs en grauw. Dat
wilden wij anders aanpakken door de romantische kant van
jongeren te tonen op een plaats die idyllisch genoeg lijkt
om er een vakantie door te brengen. Een plaats waar de
lezer zin bij heeft om er zelf te verblijven. Dus met
veel licht en in een prachtig klimaat. En vol bloemen
die de jongens kunnen plukken om aan meisjes te geven."
Over het gevaar in de bosjes: "Deze
eerder luchtige scène toont twee jongens met maar
één voornemen: een bezoekje brengen aan
twee meisjes. Het had bij ons om de hoek kunnen gebeuren,
maar hier moeten ze een heel gevaarlijk gebied oversteken.
Elk bosje kan een beest verstoppen dat hen kan verscheuren."
Over de rode trui: "Door hun kapsels en
kledij drukken jongeren een zekere manier van zijn uit.
Dat is belangrijk voor hen, hun kleren hebben geen praktische
rol. Onze jongeren hebben alleen maar oude kleren ter
beschikking die uit de grote stad komen. Kleren die misschien
uit onze eigen tijd dateren en die ons dus vertrouwder
lijken. De rode trui van Salim, die hij rond zijn middel
draagt, kreeg hij van Sophie die bij de uitdeling van
de kleren werkt. Salim, die veel van Sophie houdt, is
gehecht aan deze trui."
Over
personages ontwerpen: "Ik heb de meeste
personages snel gevonden. Benjamin was zelf een illustrator,
we hebben ze dus samen kunnen ontwerpen. Zack zag er in
het begin helemaal anders uit, meer 'fashion', minder
naturel. Ik dacht dat het niet aansloot bij het verhaal.
Benjamin zag de andere broer, Archer, molliger, dikker,
minder mooi dan de jongen die ik tekende."
Over dochters observeren: "Ik moet
de personages kunnen begrijpen om me hun uiterlijk voor
te kunnen stellen. Ik heb mijn twee jonge tienerdochters
lang geobserveerd en heb me geïnspireerd op hun gebaren
en hun expressies."
Over hartjes en penissen: "In de
tweede prent zie je op de deur een gekerft hartje in het
hout. Overal op deze plaats zijn er tekenen van leven.
Aan de andere kant van de deur (zie volgende pagina) zie
je dan weer een penis. Minder romantisch. Op de trap staat
graffiti. We wilden dat deze locatie geloofwaardig is.
Het zou om een oud vakantiehuis kunnen gaan dat gekraakt
werd. De graffiti kan dateren van voor de witte plaag,
maar het kan ook het werk zijn van onze jonge bewakers.
Een jong meisje uit de tv-serie Top of the Lake stond
model voor het personage Yuki."
Over inspanningen: "In de laatste prent
is Zack gegeneerd, hij staat onder druk want van Salim
weet hij dat hij Yuki met ontbloot bovenlijf zag, enkele
pagina's terug. Het idee om met haar te praten, maakt
hem zenuwachtig. De juiste expressies vinden, is moeilijk.
Ze moeten gepersonaliseerd zijn en aan elk van hen hun
eigen manieren en expressies geven. Dat vergt een grote
inspanning, maar dat is ook het plezierigste deel van
mijn werk."
Over
collage van technieken: "Ik mis het tekenen
en schilderen met de hand, maar deze stijl had ik niet
zonder Photoshop kunnen creëren. Het is noch tekening,
noch schilderij, het is eerder een collage van technieken.
Met veel textuur. Ik knip alle elementen los van elkaar
en gebruik ze als silhouet en ik ga eroverheen als met
een spons. Ik probeer de juiste kleuren te gebruiken,
diepte te creëren, een sfeer op te roepen, wat ik
allemaal niet zomaar met de hand
had kunnen bekomen."
Over silhouetten: "In Frankrijk
tekenen veel getalenteerde auteurs in de klare lijn zodat
het me voorzichtiger leek om hen niet op hetzelfde terrein
te bekampen. Ik heb het dus anders aangepakt, zonder contourlijnen,
met simpelweg een soort silhouetten."
Over gevoelens: "In de tweede prent
kan je de littekens in het gezicht van Zack zien. Enkele
jaren geleden kostte een aanval van rippers het leven
van zijn ouders, hij ontkwam zelf nauwelijks aan de aanval
en kon zich maar net redden. De adolescentie is het mooiste
moment in het leven. Je voelt je niet verantwoordleijk
en de wereld hoort jou toe. Het is fantastisch om te zien
hoe men zal reageren onder grote druk. Stel je de gevoelens
voor van de adolescenten in een post-apocalyptische wereld.
In tegenstelling tot de meeste post-apocalyptische verhalen
baadt ons verhaal niet in de dood. Het behandelt gevoelens
van jongeren in buitengewone situaties."
Over regels: "Er bestaan regels in het fort
Apache. Je kan er producten verdienen om feest te vieren.
Maar de adolescenten zijn niet geacht de zaken te hebben
die je onderaan de pagina ziet. Maar Archer is heel vindingrijk..."
|
|