|
Alle
bijdragen van Erik de Graaf
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 24/04/2010
In het afsluitende deel van Erik de Graafs
vierdelige making of van Scherven
belicht hij het ontstaan van de cover.
• 17/04/2010
In deel 3 van Erik de Graafs vierdelige making
of van Scherven legt hij de nadruk
op het uitbeelden van emotie door bijvoorbeeld
in te zoomen, close-ups te gebruiken en zich
toe te leggen op de 'stilstaande beweging'.
• 10/04/2010
In deel 2 van Erik de Graafs vierdelige making
of van Scherven focust de Nederlandse
stripauteur op het gevarieerde kleurgebruik
in de strip. Inspiratiebronnen tonen aan dat
hij hiervoor niet over één nacht
ijs is gegaan.
• 03/04/2010
In een vierdelige making of vertelt de Nederlandse
stripauteur Erik de Graaf het verhaal achter
Scherven, zijn nieuwste strip na
zijn Herrineringen-trilogie, dat
bij Oog & Blik | De Bezige Bij verscheen.
Hij start met een introductie, zijn bezoek
aan een soldaat uit de Tweede Wereldoorlog
en uitleg over fascinatie voor het onderwerp
dat hij tevens aantoont met documenten zoals
foto's dagboekuittreksels, schetsen en collages. |
|
|
|
Erik
de Graaf:
"Scherven: Het ontstaan van de cover
" (4/4) |
Nieuwsgierigheid
De cover is naar mijn mening in eerste instantie
de blikvanger van een boek. Zeker bij wat minder
bekende tekenaars bepaalt het in belangrijke mate
of iemands nieuwsgierigheid wordt geprikkeld en
of diegene besluit om het boek te pakken en eventueel
te kopen.
Voor Scherven wilde ik een cover maken
dat enerzijds de tijdgeest goed zou verbeelden en
anderzijds krachtig over zou komen, zodat de winkelbezoeker
benieuwd zou zijn waar het over ging.
Inspiratie
Evenals bij de inkleuring van het verhaal heb ik
me hierbij laten inspireren door de propagandaposters
uit de dertiger en veertiger jaren. Het spel van
licht en schaduw, het iconische en bijna heroïsche
zijn daarbij de vertrekpunten geweest.
Met één verschil: binnen in het boek
gebruik ik in de platen zwarte lijnen. Op de cover
heb ik het beeld helemaal gemaakt uit kleurvlakken.
Daardoor krijgt het nog meer een posterkarakter.
Ook in kleurgebruik, lettertype en grafische vormen
hebben de affiches me geïnspireerd.
|
ICONISCH
EN BIJNA HEROÏSCH |
|
Beeld
De tekening van de hoofdpersoon Victor verbeeldt
een sleutelscène in het verhaal. Nadat hij
in het begin van de oorlog nogal passief was, besluit
hij na een aantal dramatische gebeurtenissen het
heft in handen te nemen en in actie te komen.
We zien hem met verbeten trek op het gezicht hardtrappend
terugfietsen, zijn geboortedorp achter zich latend.
Terugfietsen waar naartoe? Naar de plaats waar hij
aan het begin van de oorlog was.
De Duitse bommenwerpers hoog in de lucht zijn eveneens
op weg en versterken de oorlogssfeer.
Natuurlijk heb ik een aantal schetsen gemaakt. Niet
heel veel, ik had het goede beeld eigenlijk vrij
snel te pakken: krachtig, enigzins van onderaf,
met een door de bomen versterkt perspectief, het
vlakke Hollandse landschap op de achtergrond.
|
EEN
AANTAL SCHETSEN VOOR DE COVER |
|
Ik heb het idee dat mijn vakmanschap en ervaring
als ontwerper van verpakkingen me hierbij helpen.
Bij een verpakking moet je namelijk de essentie
van de boodschap ook op een aantal vierkante centimeters
verbeelden.
Referentiemateriaal
Ik had al referentiemateriaal dat als voorbeeld
diende voor het dorp waar Victor woonde. Een klein
dorpje in het westen van Nederland met een paar
huisjes, een karakteristiek kerkje, gelegen tussen
landerijen. Voor de fiets ben ik op internet op
zoek gegaan naar een model uit de dertiger jaren.
Ik stuitte op de Simplex Neo die veel werd gebruikt
in de oorlog. Een robuust rijwiel met de karaktervolle
"S" op de voorkant.
|
DE
SMPLEX NEO MET DE KARAKTERISTIEKE
"S" |
|
Kleurgebruik en grafische
vorm
Ik wilde graag krachtige, warme en impactvolle kleuren
gebruiken. Victor draagt een bruin kostuum, de fiets
is donkerbruin tegen zwart aan en de kleuren van
het landschap zijn natuurlijk. Voor de lucht heb
ik zowel blauw als oranje geprobeerd. Mijn keuze
is op de laatste kleur gevallen omdat die warmer
maar ook dreigender was. Mooie bijkomstigheid is
dat oranje ook nog typisch Nederlands is. Om dat
nog te versterken, heb ik de tekst in rood, wit
en blauw gezet. Mooie, helder kleuren geplaatst
op een donkerbruin vlak. Het vlak is 'gekwast' waardoor
de kracht en dynamiek toenemen. Het donkerbruin
laat de andere kleuren bovendien nog mooier tot
zijn recht komen.
|
EEN
BLAUWE OF ORANJE LUCHT |
|
Lettertype
Ik heb voor de titel op de cover verschillende lettertypes
onderzocht. Moest het woord een enigszins ruw en
aangetast karakter hebben? Of moest het lijken alsof
het woord met een glasscherf geschreven was? Uiteindelijk
heb ik gekozen voor een stevige letter die het 'propagandapostergevoel'
versterkt, maar toch van deze tijd is.
|
LETTERTYPES
VOOR DE TITEL VAN HET BOEK |
|
Over de cover heb ik uiteraard goed nagedacht. Mijn
doel was om op te vallen tussen het grote aanbod
aan boeken, de sfeer van de tijd goed te treffen
en de nieuwsgierigheid op te wekken van de winkelbezoeker.
Zodat die het boek pakt, nieuwsgierig is naar het
verhaal en... inderdaad.
Ik hoop van harte dat dat gelukt is!
Scherven ligt nu in de winkel.
Wil
je meer over Scherven weten?
Kijk eens op de weblog: www.erikdegraafcomics.blogspot.com |
|
Erik
de Graaf:
"Scherven: De kracht van het kleine"
(3/4) |
Emotie
Emotie is een prachtig middel om met een verhaal
de lezer te raken. Emotie kent vele kanten en in
Scherven zijn er meerdere terug te vinden.
Het is een verhaal waarin bijvoorbeeld verdriet,
plezier, angst, boosheid en wanhoop zijn terug te
vinden.
Ik vind het een uitdaging om dat zo duidelijk en
pakkend mogelijk in beeld te brengen.
Met film heeft een regisseur extra elementen zoals
beweging en geluid tot zijn beschikking. Dat kan
een bepaalde scene een enorme hoeveelheid kracht
geven.
Bij een strip ontbreken die mogelijkheden, maar
't mooie is wel dat je als tekenaar moet proberen
een bepaalde emotie in één of meerdere
beelden te vangen. Bovendien kan de lezer tussen
de plaatjes zijn eigen fantasie hebben en zo zijn
eigen beelden 'maken'.
Inzoomen
Om de essentie van een scène te vangen, pas
ik onder andere het inzoomen toe dat uiteraard bekend
is uit de film. Als je dat in een strip doet, is
het bijzondere eigenlijk dat je het beeld bevriest
zodat de toeschouwer het stilstaande plaatje goed
op zich in kan laten werken. Daardoor wordt de impact
van het getoonde naar mijn mening vergroot.
In mijn Herinneringen-trilogie heb ik al
gebruik gemaakt van close-ups, achteraf gezien misschien
soms wat te veel. In Scherven heb ik het
inzoomen functioneler ingezet, als het echt een
krachtiger beeld opleverde. Afgewisseld met medium
shots en long shots werken die kleine
momenten des te sterker.
|
CLOSE-UPS
VAN ANGST EN SADISME |
|
Ik heb het idee dat mijn vakmanschap en ervaring
als ontwerper van verpakkingen me hierbij helpen.
Bij een verpakking moet je namelijk de essentie
van de boodschap ook op een aantal vierkante centimeters
verbeelden.
|
DE
GELIEFDEN NOG ONBEZORGD OVER HET UITBREKEN
VAN DE OORLOG |
|
Stilstaande beweging
Een andere manier om iets kleins op een krachtige
manier in beeld te brengen, vind ik de 'stilstaande
beweging'. In een aantal opeenvolgende plaatjes
gebruik ik beelden die niet heel veel van elkaar
verschillen, samen een actie of emotie laten zien
en haast werken als een slow motion-opname.
|
DIALOOG
TUSSEN VICTOR EN ESTHER IN KLEINE,
INTIEME BEELDEN |
|
Naar mijn mening versterkt zo'n manier van verbeelden
de impact van zo'n scène. Persoonlijk vind
ik Chris Ware en ook Seth
meesters in deze techniek binnen het beeldverhaal.
|
STILSTAANDE
BEWEGING — DE SPANNING LOOPT
OP |
|
Scherven is een verhaal geworden met verschillende
kanten. Het bevat soldatenhumor, verdriet over verlies,
de angst van jonge mannen, boosheid en verslagenheid,
bravoure tegen beter weten in en wanhoop vanwege
uitzichtloosheid. Ik heb geprobeerd de echte emoties
van gewone mensen die de oorlog doormaken klein
te houden, maar ze wel zo krachtig mogelijk in beeld
te brengen.
Wil je meer over Scherven weten?
Kijk eens op de weblog: www.erikdegraafcomics.blogspot.com |
|
Erik
de Graaf:
"Scherven: Elke periode haar palet"
(2/4) |
Sfeer
Sfeer
vind ik een erg belangrijk element in een verhaal.
Ik kan geraakt worden door de sfeer in een strip,
zoals bijvoorbeeld door het gebruik van zwart en
wit in de verhalen van Comès
en Chabouté. Of door de
prachtige nostalgische duotone tekeningen van Seth,
het kleurenpalet van Enki Bilal.
Kleurgebruik en lichtopvatting geven naar mijn mening
een extra dimensie.
Sfeer kan er voor zorgen dat een lezer compleet
het verhaal ‘ingezogen’ wordt, hij als
het ware wordt meegenomen naar de tijd waarin het
verhaal zich afspeelt.
In mijn Herinneringen-trilogie heb ik elk
verhaal haar eigen kleurtonen gegeven met als doel
de sfeer van de jaren 1960 en 1970 zo goed mogelijk
te treffen én het karakter van het verhaal
kracht bij te zetten.
Licht
In een strip kun je ook licht een rol laten spelen
dat bijdraagt aan de beleving van het verhaal. Een
spel van licht en schaduw kan prachtige beelden
met veel zeggingskracht opleveren. In Scherven
heb ik daar bewust gebruik van gemaakt.
Daarbij heb ik me laten inspireren door de propagandaposters
uit de Tweede Wereldoorlog. Bij die affiches werd
vaak gebruik gemaakt van sterke contrasten, alsof
er fel zonlicht op de onderwerpen scheen. De beelden
kregen daardoor een krachtig, bijna heroïsch
karakter. In Scherven heb ik daar mijn
eigen vertaling aan gegeven. Het licht en de schaduwen
zijn helder en krachtig. Volgens mij zorgt dat voor
goed ‘leesbare’ platen en geeft het
hier en daar de nodige dramatiek.
|
PROPAGANDAPOSTERS
ALS INSPIRATIEBRON |
|
In het begin van het werken aan Scherven
tekende ik — voordat ik begon met inkleuren
— de schaduwen met grijs potlood in mijn geschetste
pagina’s. Dat kostte me vrij veel tijd. Later
had ik er zoveel handigheid in dat ik de schaduwen
er meteen tijdens het inkleuren in tekende.
|
SCHADUWEN
INGETEKEND IN DE PAGINASCHETSEN |
|
|
Kleurpaletten
Hoewel je in zwart-wit prachtig en sfeervol tekenwerk
kunt maken, werk ik tot nu toe nog steeds in kleur,
maar ik wil zeker nog eens een strip in zwart-wit
maken. Naast licht helpt kleur sterk bij het brengen
van sfeer in verhaal.
Voor Scherven heb ik er op een zeker moment
voor gekozen om elke periode van het verhaal haar
eigen kleurpalet te geven. Enerzijds om het karakter
van zo’n periode te versterken, anderzijds
om de lezer te helpen door het verhaal — waarin
heen en weer wordt gegaan in de tijd — te
navigeren.
Ruwweg zou je het verhaal in drie tijdvakken kunnen
opdelen: de periode vóór de oorlog,
de mobilisatietijd en de oorlog zelf en de tijd
erna.
De gebeurtenissen vóór de inval van
de Duitsers zijn gemaakt in zwart-wit. De mobilisatieperiode
en de oorlog zelf in sepiatinten en de tijd na 1945
kent ‘vergrijsde’ full colour-tonen.
Ook hierbij heb ik me laten inspireren. Zwart-wit-
en sepiafoto’s waren natuurlijk gangbaar in
de jaren 1930 en 1940. Daarnaast werd ik getroffen
door de manier waarop er in de televisieserie Heimat
gebruik werd gemaakt van zwart-wit en kleur. Naarmate
het verhaal vordert en de jaren voorbijtrekken,
veranderen de filmbeelden langzaam van zwart-wit
naar kleur.
Tot slot: in en aan het eind van de oorlog verschenen
er kleurenfoto’s in prachtige tonen. Foto’s
met ‘grijzige’ kleurnuances die haast
het voorzichtige vertrouwen in een goede afloop
van het conflict leken te symboliseren. Zo’n
kleurenpalet heb ik gebruikt voor de scènes
in Scherven die zich na de oorlog afspelen.
|
ZWART-WITFOTO
UIT DE JAREN VÓÓR DE
OORLOG |
|
|
|
SEPIAFOTO
VAN MIJN MOEDER, UITGEDOST ALS
SOLDAAT |
|
|
|
HEIMAT
ALS INSPIRATIEBRON |
|
|
|
KLEURENFOTO'S
UIT DE OORLOG |
|
|
Authentiek
Om het authentieke gevoel in Scherven compleet
te maken heb ik tot slot een fijne korrelstructuur
in de ingekleurde pagina’s gebracht. Het doet
enerzijds denken aan oude foto’s, anderzijds
appelleert het aan een nostalgische papierstructuur.
Met de combinatie van licht, kleurgebruik en een
korrelstructuur hoop ik de lezer van Scherven
mee te nemen naar de tijd waarin het verhaal zich
afspeelt. Als dat lukt ben ik in mijn opzet geslaagd."
|
ZWART-WIT
VOOR DE VOOROORLOGSE PERIODE |
|
|
|
SEPIA
VOOR DE OORLOGSJAREN |
|
|
|
VERGRIJSDE
KLEURENBEELDEN NA DE OORLOG |
|
|
Wil je meer over Scherven weten?
Kijk eens op de weblog: www.erikdegraafcomics.blogspot.com |
|
Erik
de Graaf:
"Scherven: Het verhaal achter het verhaal"
(1/4) |
Fascinatie
Als
klein jongetje was ik al gefascineerd door de Tweede
Wereldoorlog. Boeken als Reis door de Nacht,
Oorlogswinter en Engelandvaarders
verslond ik. De oorlog heeft natuurlijk verschrikkelijke
kanten, maar toch was er bij mij ook belangstelling
voor een andere kant, al besefte ik dat pas op latere
leeftijd.
De fascinatie voor het heldendom van de gewone burger:
iemand die Joden onderdak verleende of mannen en
vrouwen die in het verzet gingen.
Gewone mensen die streden voor hun vrijheid en in
het geweer kwamen tegen de Duitse bezetter. Films
als Soldaat van Oranje, De Aanslag en Pastorale
’43 wakkerden die fascinatie nog verder
aan.
Tijdens het werken aan mijn Herinneringen-trilogie
speelde ik reeds met de gedachte om een verhaal
over de Tweede Wereldoorlog te maken. Over wat die
oorlog met gewone mensen deed, over de keuzes die
ze moesten maken, het verlies dat ze leden, over
de dilemma’s en twijfels die ze kenden. Het
verhaal van Scherven is vervolgens langzamerhand
ontstaan en gerijpt. Deels gebaseerd op fantasie,
maar ook op ware gebeurtenissen.
Fictie
Eerst was er het idee van de twee geliefden Victor
en Esther. Zij verliezen elkaar aan het begin van
de oorlog uit het oog. Hij, soldaat, vecht aan het
front tegen de Duitsers. Zij, een uit Duitsland
gevluchte Joodse, moet van haar vader op een veilige
plek onderduiken met haar moeder en zusje. Pas een
jaar na het eind van de oorlog vinden Victor en
Esther elkaar terug, op een begraafplaats...
Ze vertellen elkaar hun belevenissen en ontdekken
langzamerhand dat ze beiden veel hebben doorstaan
en zijn kwijtgeraakt.
In de loop van het verhaal leer je als lezer de
beide karakters beter kennen. Victor is aanvankelijk
timide en passief, maar in het verloop van de oorlog
begint in hem boosheid te borrelen. Esther, vóór
de oorlog vrolijk en zelfbewust, is door alle gebeurtenissen
veranderd in een cynische en verbitterde vrouw.
|
SCHETSEN
VAN DE PERSONAGES |
|
|
|
VICTOR
EN ESTHER IN ZWART-WIT |
|
|
|
|
Factie
|
|
Het
waargebeurde deel van het verhaal zit ’m in
de aanloop naar de oorlog en de vijf dagen in mei
1940 toen het Nederlandse leger vocht tegen de Duitsers
die het land waren binnengevallen.
Toen ik mijn Herinneringen-trilogie had
afgerond, ben ik op bezoek gegaan bij de man die
mij in mijn jeugd had aangespoord om iets met mijn
tekentalent te doen. Hoewel hij niet een echte oom
was noemde ik hem oom Gijs. Hij was een van de Nederlandse
soldaten die tijdens de mobilisatie en de meidagen
van 1940 gelegerd was in het dorpje onder de rook
van Rotterdam waar mijn grootouders woonden: Smitshoek.
Het onderdeel waar hij toe behoorde, moest met luchtafweergeschut
het belangrijke Rotterdamse vliegveld Waalhaven
verdedigen. Het waren allemaal jongens van begin
twintig jaar, over het algemeen niet goed getraind
en uitgerust met veelal verouderde wapens.
Toen ik hem vertelde dat ik met de gedachte speelde
om een strip over de Tweede Wereldoorlog te maken,
haalde hij meteen allerlei foto’s en documentatie
tevoorschijn en begon over zijn belevenissen als
soldaat te vertellen. Hij bezat ook een beknopt
dagboek over de meidagen van 1940. Ik vroeg hem
of ik de belevenissen van hem en zijn medesoldaten
mocht verwerken in mijn verhaal. Hij stemde volmondig
toe.
Ik heb hem het uiteindelijke resultaat niet meer
kunnen laten zien. Niet lang na mijn bezoek overleed
hij...
|
DE
JONGE SOLDATEN BOUWEN HUN BARAKKEN |
|
|
|
MIJN
OMA AAN TAFEL MET EEN AANTAL
SOLDATEN |
|
|
|
HET
DAGBOEK EN DE MOBILISATIEOPROEP
VAN OOM GIJS |
|
|
Voorwerk
Voordat ik startte met het tekenwerk heb ik uiteraard
eerst een uitgebreid, goed doortimmerd scenario
geschreven en karakterschetsen gemaakt. Om me goed
in het verhaal en deze periode uit de geschiedenis
in te leven, heb ik bovendien veel boeken gelezen
en films en documentaries bekeken. Daarnaast heb
ik van alle hoofpersonen zogenaamde collageportretten
gemaakt, helemaal in de sfeer van de tijd waarin
Scherven zich afspeelt. Ik wil namelijk
graag dat de lezers van Scherven het verhaal
beleven alsof ze er zelf bij zijn."
|
COLLAGEPORTRETTEN
VAN VICTOR, ESTHER EN CHRIS
BENDER |
|
|
|
|
Wil je meer over Scherven weten?
Kijk eens op de weblog: www.erikdegraafcomics.blogspot.com
|
|