Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 73 van augustus-september 2014. |
Terry
Dodson over Bond: "Alabama is in de eerste
plaats een eliteagente, dichter bij James Bond dan het
traditionele personage van een superheld met superkrachten.
Ze moest sympathiek zijn, interessant en menselijkheid
te over hebben. Het hele album draait rond deze aantrekkelijke,
jonge vrouw, het gaat over hoe zij reageert, gedropt in
een land dat ze niet kent, waar alles speciaal is voor
haar, zo ver van wat ze beleefde in de USSR. Prachtig,
atletisch — van het soort dat ik graag teken —,
haar geflirt botst met haar competenties als eliteagente.
Ik zag haar als een blonde, Xavier wilde liever een brunette.
Terecht, het personage werkt zo beter."
Xavier Dorison over geeks: "Ik had
een precies idee over het uiterlijk van Alabama en stuurde
talloze foto's van actrices naar Terry — niet alleen
pornoactrices! — en veel documentatie. Hij en ik
zijn echte geeks van Los Angeles in de seventies geworden
en alles wat met die periode te maken heeft."
Terry Dodson over geloofwaardige
visie : "Ik ben opgegroeid in de jaren 1970
en herinner me dat heel goed. Om mijn decors te vervolledigen
en de sfeer te verfijnen, heb ik heel wat films en tv-series
uit die periode bekeken, ik ben in oude boeken en tijdschriften
gedoken zonder de hulp van internet te vergeten. Maar
het mocht ook niet vervallen in werken naar documentatie
en ultrarealistisch zijn. Onze opzoekingen moesten eenvoudigweg
dienen om onze gefantaseerde visie op de seventies, tegelijk
funky als Tarantinesk, geloofwaardig te maken."
|
Terry
Dodson over het kostuum: "Oorspronkelijk
was de outfit van Red Skin een combinatie van zwart leer,
zoals de motards het in de jaren 1960-1970 droegen, met
dik leer, grote ritssluitingen, laarzen, enzovoort. Haar
nieuwe uniform, rood en wit, heeft meer betekenis —
dat in het verhaal ter sprake komt — en is bovendien
praktischer terwijl het meer aansluit met de geest van
eind jaren 1970 naar het voorbeeld van het kostuum van
stuntrijder Evil Knievel of zoals Charlie's Angels."
Xavier Dorison over de 'fout': "De
eerste versie van het kostuum kon aan dat van personages
als die uit de comicserie Black Cat doen denken.
Marvel liet ons vriendelijk weten dat het beter niet te
veel leek op wat zijn maken. Dat kwam goed uit, het nieuwe
kostuum is verreweg beter, maar te kort, zoals het oude.
De Sovjets bestelden jammer genoeg de verkeerde maat waardoor
Alabama de ritssuting meer moest openen ter hoogte van
haar decolleté. Domme fout."
Terry Dodson over de projecten: "Door
zowat een jaar lang geen strips uit te brengen (in 2014),
gaf ik de indruk dat ik alleen maar coverillustraties
voor de Amerikaanse markt tekende — een ontzettend
stimulerende ervaring want ik kan me daarbij zowel toeleggen
op de tekening als op de inkleuring, iets wat onmogelijk
is bij een volledige comic gezien de heel strikte deadlines
om platen te leveren in de Verenigde Staten. Ik heb nochtans
al die tijd niet geluierd terwijl ik Red Skin
tekende. Er was ook nog de graphic novel Teen Titans
van 139 pagina's en twee delen van Axis,
het nieuwe grote project van Marvel. Al deze albums verschijnen
met twee maanden tussenpauze. Toeval op de kalender
(ondertussen is er ook nog de Star War-miniserie over
prinses Leia bijgekomen, red.)."
|
Terry
Dodson over diversiteit: "Dromen,
op scenario van Denis-Pierre Filippi, was een ommekeer
van zo'n 180° in vergelijking met mijn superheldenwerk
voor de Amerikaanse markt. Red Skin is realistischer
dan Dromen en heel wat volwassener dan de superheldencomics
die ik teken en die ook weer heel verschillend is. Van
zodra ik de kans kijg om me te storten op een project
dat verschilt van wat ik gewoonlijk doe, dan ga ik ervoor."
Terry Dodson over kleurtinten: "De
inkleuring is essentieel en laat toe dat ik de belangrijkste
plaatsen in het album meer van ekaar onderscheid. Moskou,
met haar blauwe en koude tinten, of het warmere Los Angeles,
oranje en geel. Ik heb me gebaseerd op de kleuren van
wat artiesten in die tijd maakten, bijvoorbeeld het werk
van Bob Peak, Robert McGinnis, Bernie Fuchs of ook nog
Drew Struzan."
Xavier Dorison over suggestie: "We
hebben gekozen voor suggestiviteit voor de scènes
die zich in de porno-industrie afspelen. Mochten we heel
duidelijk zulke scènes getoond hebben zouden lezers
zich enkel daarvoor interesseren en zich niets meer van
de rest aantrekken. Suggestie is aantrekkelijker dan wat
er expliciet in beeld komt, vooral als het plezier van
voyeurisme niet verenigbaar is met het plezier van de
vertelling."
Xavier
Dorison over politieke correctheid: "Van
Red Widow zijn we overgegaan op Red Skin.
De oude titel gaf problemen met Marvel. Het is mogelijk
dat de Amerikaanse titel niet Red Skin wordt
om politiek correcte redenen. In de Verenigde Staten moet
het footballteam de Washington Redskins misschien van
naam veranderen, het woord zou te denigrerend zijn voor
de roodhuiden." |