Alle bijdragen van Terry Dodson en Xavier Dorison aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
09/12/2015 Terry Dodson en Xavier Dorison over Red Skin 1
 
Terry Dodson en Xavier Dorison
over Red Skin 1
09/12
TOP
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 73 van augustus-september 2014.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Red Skin 1
Terry Dodson over Bond: "Alabama is in de eerste plaats een eliteagente, dichter bij James Bond dan het traditionele personage van een superheld met superkrachten. Ze moest sympathiek zijn, interessant en menselijkheid te over hebben. Het hele album draait rond deze aantrekkelijke, jonge vrouw, het gaat over hoe zij reageert, gedropt in een land dat ze niet kent, waar alles speciaal is voor haar, zo ver van wat ze beleefde in de USSR. Prachtig, atletisch — van het soort dat ik graag teken —, haar geflirt botst met haar competenties als eliteagente. Ik zag haar als een blonde, Xavier wilde liever een brunette. Terecht, het personage werkt zo beter."

Xavier Dorison over geeks: "Ik had een precies idee over het uiterlijk van Alabama en stuurde talloze foto's van actrices naar Terry — niet alleen pornoactrices! — en veel documentatie. Hij en ik zijn echte geeks van Los Angeles in de seventies geworden en alles wat met die periode te maken heeft."

Terry Dodson over
geloofwaardige visie : "Ik ben opgegroeid in de jaren 1970 en herinner me dat heel goed. Om mijn decors te vervolledigen en de sfeer te verfijnen, heb ik heel wat films en tv-series uit die periode bekeken, ik ben in oude boeken en tijdschriften gedoken zonder de hulp van internet te vergeten. Maar het mocht ook niet vervallen in werken naar documentatie en ultrarealistisch zijn. Onze opzoekingen moesten eenvoudigweg dienen om onze gefantaseerde visie op de seventies, tegelijk funky als Tarantinesk, geloofwaardig te maken."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
Red Skin 1
Terry Dodson over het kostuum: "Oorspronkelijk was de outfit van Red Skin een combinatie van zwart leer, zoals de motards het in de jaren 1960-1970 droegen, met dik leer, grote ritssluitingen, laarzen, enzovoort. Haar nieuwe uniform, rood en wit, heeft meer betekenis — dat in het verhaal ter sprake komt — en is bovendien praktischer terwijl het meer aansluit met de geest van eind jaren 1970 naar het voorbeeld van het kostuum van stuntrijder Evil Knievel of zoals Charlie's Angels."

Xavier Dorison over de 'fout': "De eerste versie van het kostuum kon aan dat van personages als die uit de comicserie Black Cat doen denken. Marvel liet ons vriendelijk weten dat het beter niet te veel leek op wat zijn maken. Dat kwam goed uit, het nieuwe kostuum is verreweg beter, maar te kort, zoals het oude. De Sovjets bestelden jammer genoeg de verkeerde maat waardoor Alabama de ritssuting meer moest openen ter hoogte van haar decolleté. Domme fout."

Terry Dodson over de projecten: "Door zowat een jaar lang geen strips uit te brengen (in 2014), gaf ik de indruk dat ik alleen maar coverillustraties voor de Amerikaanse markt tekende — een ontzettend stimulerende ervaring want ik kan me daarbij zowel toeleggen op de tekening als op de inkleuring, iets wat onmogelijk is bij een volledige comic gezien de heel strikte deadlines om platen te leveren in de Verenigde Staten. Ik heb nochtans al die tijd niet geluierd terwijl ik Red Skin tekende. Er was ook nog de graphic novel Teen Titans van 139 pagina's en twee delen van Axis, het nieuwe grote project van Marvel. Al deze albums verschijnen met twee maanden tussenpauze. Toeval op de kalender (ondertussen is er ook nog de Star War-miniserie over prinses Leia bijgekomen, red.).
"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
Red Skin 1
Terry Dodson over diversiteit: "Dromen, op scenario van Denis-Pierre Filippi, was een ommekeer van zo'n 180° in vergelijking met mijn superheldenwerk voor de Amerikaanse markt. Red Skin is realistischer dan Dromen en heel wat volwassener dan de superheldencomics die ik teken en die ook weer heel verschillend is. Van zodra ik de kans kijg om me te storten op een project dat verschilt van wat ik gewoonlijk doe, dan ga ik ervoor."

Terry Dodson over kleurtinten: "De inkleuring is essentieel en laat toe dat ik de belangrijkste plaatsen in het album meer van ekaar onderscheid. Moskou, met haar blauwe en koude tinten, of het warmere Los Angeles, oranje en geel. Ik heb me gebaseerd op de kleuren van wat artiesten in die tijd maakten, bijvoorbeeld het werk van Bob Peak, Robert McGinnis, Bernie Fuchs of ook nog Drew Struzan."

Xavier Dorison over suggestie: "We hebben gekozen voor suggestiviteit voor de scènes die zich in de porno-industrie afspelen. Mochten we heel duidelijk zulke scènes getoond hebben zouden lezers zich enkel daarvoor interesseren en zich niets meer van de rest aantrekken. Suggestie is aantrekkelijker dan wat er expliciet in beeld komt, vooral als het plezier van voyeurisme niet verenigbaar is met het plezier van de vertelling."

Xavier Dorison over politieke correctheid: "Van Red Widow zijn we overgegaan op Red Skin. De oude titel gaf problemen met Marvel. Het is mogelijk dat de Amerikaanse titel niet Red Skin wordt om politiek correcte redenen. In de Verenigde Staten moet het footballteam de Washington Redskins misschien van naam veranderen, het woord zou te denigrerend zijn voor de roodhuiden."