|
|
|
Alle
bijdragen van Daniel van den Broek
en Ivan Claeys aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 15/10/2013
Daniel van den Broek en Ivan Claeys blikken terug op
hun samenwerking voor Turpin, het eerste deel
in wat een lkange reeks mag worden. |
|
|
|
|
Daniel
van den Broek en Ivan Claeys
over Turpin 1 |
|
|
|
|
Over
humor:
Ivan Claeys: "Turpin is een avonturenstrip
met een erg humoristische ondertoon. Ik wilde als scenarist
geen pure humorstrip maken, omdat ik van mezelf weet dat
ik geen gags van wereldklasse uit mijn mouw kan schudden.
Wat ik wel goed kan is werken met situatiehumor. En Turpin
zit daar vol mee."
Daniel van den Broek: "Humor is
een stijl waar ik me het prettigst bij voel, zowel visueel
als tekstueel."
Over avontuur:
Ivan Claeys: "Zelf ben ik altijd
een groot liefhebber geweest van avonturenstrips. Het
was dan ook héél aangenaam om de kans te
krijgen er zelf eentje te maken. Slechts weinig tekenaars
zien het zitten om dat soort strips te gaan maken. Gelukkig
dat ik Daniel tegen het lijf liep."
Daniel van den Broek: "Een avonturenstrip
schept mogelijkheden voor het creëren van je eigen
wereld. Dat kan minder in een gagstrip. Zodoende ook dat
mijn voorkeur hier ligt."
Over exotiek (en erotiek):
Daniel van den Broek: "Eppo
is een blad met als doelgroep voor mannen boven de 35.
Een beetje erotiek in zo'n blad scoort punten! En in een
humoristiche strip moet dat ook wel kunnen vind ik. Zolang
het niet te banaan.. euh banaal wordt..."
|
|
Over
het historisch tijdperk:
Ivan Claeys: "We kozen deze periode
om verschillende redenen. Eerst en vooral: de achttiende
eeuw is een periode van verandering. De verkenning van
de wereld, de verschuivingen van de macht, struikrover,
piraten... Allemaal onderwerpen waar je heel interessante
stripverhalen rond kan bouwen. Bovendien kon ik mij niet
direct een humoristische avonturenstrip herinneren die
zich in die periode afspeelde. Ik bedoel: je moet niet
beginnen met een westernstrip (Lucky Luke), het
Romeinse tijdperk (Asterix) en dergelijke. Een
beginnende reeks kan daar nooit tegenop."
Daniel van den Broek: "Historische
tijdperken spreken nou eenmaal meer tot de verbeelding
dan de hedendaagse. De keuze om een historische strip
te maken heeft te maken met het feit dat ik geen auto's
en flats kan tekenen maar wel koetsen en oude herbergen."
Over voorbeelden:
Ivan Claeys: "Er zijn tal van voorbeelden,
maar we zijn van geen concrete strip vertrokken. We wilden
een strip maken die toch authentiek aanvoelde. Zowel de
tekenstijl als het verhaaltempo hebben we niet afgekeken
van bestaande strips. Onze helden trekken ook de wereld
in, maar dat is niet vanaf pagina 17."
Daniel van den Broek: "Dick Turpin
is een Engelse struikrover met een enorme reputatie die
ook nog eens echt heeft bestaan! Als je van zijn bestaan
iets geinigs weet te maken, dan kom je al een heel eind."
Over de samenwerking:
Ivan Claeys: "Super! De samenwerking
met Daniel was heel aangenaam. Hij haalde het volle pond
uit mijn scenario, en hier en daar ging ie er eigenlijk
nog over."
Daniel van den Broek: "Samenwerking
ging prima, hoor. Deadlines waren perfect haalbaar, ook
omdat Ivan doorgaans een pagina of tien op mij voorliep."
|
|
Over
het decor:
Ivan Claeys: "Dat het zich afspeelt
in Engeland en in de Caraïben is volledig op het
conto van Daniel te schrijven. Hij gaf me een aantal voorkeuren,
en ik ben daarna aan de slag gegaan om op die locaties
het verhaal uit te werken."
Daniel van den Broek: "Avontuurlijke
exotische achtergronden! Daar had ik zin in."
Over de documentatie:
Daniel van den Broek: "Google helpt."
Over de details:
Ivan Claeys: "Dat is weer de winkel
van Daniel. Ik maak hier en daar wel een suggestie om
een detail toe te voegen. Zeker als het grappig is. Maar
Daniel springt daar dan met veel enthousiasme op of verzint
nog een aantal nieuwe dingen. Dat maakt het niet alleen
plezant voor de lezer, maar ook voor ons. Het was daardoor
erg plezant om aan deze strip te werken."
Daniel van den Broek: "Detaileringen
zijn effectief als het niets aan de scène of het
verhaal afdoet. Je kan wel een heel decor gaan zitten
tekenen om de aandacht te trekken van één
figuur, maar daar win je visueel niks mee. Details moeten
functioneel zijn."
Over de dialogen:
Ivan Claeys: "Het moeilijkste aan
scenario’' maken. Het is niet zo simpel om de nodige
uitleg in beperkte zinnen te gieten. En al helemaal niet
als er daarbij nog moet worden gelachen ook... Maar hier
en daar ging het als vanzelf. Dan weet je dat het goed
loopt."
Daniel van den Broek: "Hier en daar
was er misschien nog wat verwarring over het Vlaamse taalgebruik
ten opzichte van het Nederlandse ("Miljaarde!").
Maar in goed overleg kom je daar wel uit."
|
|
Over
de inkleuring:
Daniel van den Broek: "Deed ik zelf
met hulp van mijn assistente Elisa Zee en mijn vriendin
Chantal."
Over de voorpublicatie in Eppo:
Ivan Claeys: "We zijn erg dankbaar
daarvoor. Zonder Eppo waren we veel later (of
helemaal niet) aan een albumlang verhaal geraakt. Turpin
was oorspronkelijk gemaakt voor P@per, en we
speelden met het plan om kortverhalen van twee à
drie pagina's te maken. Het zou een hele andere strip
geworden zijn. Maar Eppo wilde een albumverhaal.
Het was een uitdaging. Ineens is daar een veertiendaagse
deadline, en moet het vooruit. Dat motiveert, ook al komt
er dan een zekere druk bij kijken."
Daniel van den Broek: "Eppo
biedt een podium voor een eigen strip. Iets waar momenteel
een groot gebrek aan is. En zij stellen een tekenaar min
of meer schadeloos in het maken van een strip."
Ovr de Stripgilde:
Ivan Claeys: "We kregen verschillende
aanbiedingen van verschillende uitgeverijen om Turpin
uit te geven. Maar ergens wilden we toch nog iets meer.
We vinden Turpin erg geslaagd, en wilden dan
ook alle kansen benutten om er een succes van te maken.
Want we willen er graag mee door gaan. Dus kwam de Stripgilde
ter sprake. Hun nieuwe uitgavesysteem beviel ons wel:
we behouden controle over onze figuren. Dat was erg belangrijk."
Daniel van den Broek: "Grote oplagen
zijn (vooral bij beginnende stripreeksen) niet meer mogelijk.
Een uitgever kan/wil daarom financieel niet veel bieden.
Om van Turpin toch een haalbare strip te maken,
besloten wij met de Stripgilde in zee te gaan omdat zij
ons een eerlijker vergoeding konden bieden." |
|
|