Alle bijdragen van Daniel van den Broek en Ivan Claeys aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
15/10/2013 Daniel van den Broek en Ivan Claeys blikken terug op hun samenwerking voor Turpin, het eerste deel in wat een lkange reeks mag worden.
 
Daniel van den Broek en Ivan Claeys
over Turpin 1
15/10
TOP
COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
Over humor:
Ivan Claeys: "Turpin is een avonturenstrip met een erg humoristische ondertoon. Ik wilde als scenarist geen pure humorstrip maken, omdat ik van mezelf weet dat ik geen gags van wereldklasse uit mijn mouw kan schudden. Wat ik wel goed kan is werken met situatiehumor. En Turpin zit daar vol mee."
Daniel van den Broek: "Humor is een stijl waar ik me het prettigst bij voel, zowel visueel als tekstueel."

Over avontuur:
Ivan Claeys: "Zelf ben ik altijd een groot liefhebber geweest van avonturenstrips. Het was dan ook héél aangenaam om de kans te krijgen er zelf eentje te maken. Slechts weinig tekenaars zien het zitten om dat soort strips te gaan maken. Gelukkig dat ik Daniel tegen het lijf liep."
Daniel van den Broek: "Een avonturenstrip schept mogelijkheden voor het creëren van je eigen wereld. Dat kan minder in een gagstrip. Zodoende ook dat mijn voorkeur hier ligt."

Over exotiek (en erotiek):
Daniel van den Broek: "Eppo is een blad met als doelgroep voor mannen boven de 35. Een beetje erotiek in zo'n blad scoort punten! En in een humoristiche strip moet dat ook wel kunnen vind ik. Zolang het niet te banaan.. euh banaal wordt..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 15
Over het historisch tijdperk:
Ivan Claeys: "We kozen deze periode om verschillende redenen. Eerst en vooral: de achttiende eeuw is een periode van verandering. De verkenning van de wereld, de verschuivingen van de macht, struikrover, piraten... Allemaal onderwerpen waar je heel interessante stripverhalen rond kan bouwen. Bovendien kon ik mij niet direct een humoristische avonturenstrip herinneren die zich in die periode afspeelde. Ik bedoel: je moet niet beginnen met een westernstrip (Lucky Luke), het Romeinse tijdperk (Asterix) en dergelijke. Een beginnende reeks kan daar nooit tegenop."
Daniel van den Broek: "Historische tijdperken spreken nou eenmaal meer tot de verbeelding dan de hedendaagse. De keuze om een historische strip te maken heeft te maken met het feit dat ik geen auto's en flats kan tekenen maar wel koetsen en oude herbergen."

Over voorbeelden:
Ivan Claeys: "Er zijn tal van voorbeelden, maar we zijn van geen concrete strip vertrokken. We wilden een strip maken die toch authentiek aanvoelde. Zowel de tekenstijl als het verhaaltempo hebben we niet afgekeken van bestaande strips. Onze helden trekken ook de wereld in, maar dat is niet vanaf pagina 17."
Daniel van den Broek: "Dick Turpin is een Engelse struikrover met een enorme reputatie die ook nog eens echt heeft bestaan! Als je van zijn bestaan iets geinigs weet te maken, dan kom je al een heel eind."

Over de samenwerking:
Ivan Claeys: "Super! De samenwerking met Daniel was heel aangenaam. Hij haalde het volle pond uit mijn scenario, en hier en daar ging ie er eigenlijk nog over."
Daniel van den Broek: "Samenwerking ging prima, hoor. Deadlines waren perfect haalbaar, ook omdat Ivan doorgaans een pagina of tien op mij voorliep."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 16
Over het decor:
Ivan Claeys: "Dat het zich afspeelt in Engeland en in de Caraïben is volledig op het conto van Daniel te schrijven. Hij gaf me een aantal voorkeuren, en ik ben daarna aan de slag gegaan om op die locaties het verhaal uit te werken."
Daniel van den Broek: "Avontuurlijke exotische achtergronden! Daar had ik zin in."

Over de documentatie:
Daniel van den Broek: "Google helpt."

Over de details:
Ivan Claeys: "Dat is weer de winkel van Daniel. Ik maak hier en daar wel een suggestie om een detail toe te voegen. Zeker als het grappig is. Maar Daniel springt daar dan met veel enthousiasme op of verzint nog een aantal nieuwe dingen. Dat maakt het niet alleen plezant voor de lezer, maar ook voor ons. Het was daardoor erg plezant om aan deze strip te werken."
Daniel van den Broek: "Detaileringen zijn effectief als het niets aan de scène of het verhaal afdoet. Je kan wel een heel decor gaan zitten tekenen om de aandacht te trekken van één figuur, maar daar win je visueel niks mee. Details moeten functioneel zijn."

Over de dialogen:
Ivan Claeys: "Het moeilijkste aan scenario’' maken. Het is niet zo simpel om de nodige uitleg in beperkte zinnen te gieten. En al helemaal niet als er daarbij nog moet worden gelachen ook... Maar hier en daar ging het als vanzelf. Dan weet je dat het goed loopt."
Daniel van den Broek: "Hier en daar was er misschien nog wat verwarring over het Vlaamse taalgebruik ten opzichte van het Nederlandse ("Miljaarde!"). Maar in goed overleg kom je daar wel uit.
"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 17
Over de inkleuring:
Daniel van den Broek: "Deed ik zelf met hulp van mijn assistente Elisa Zee en mijn vriendin Chantal."

Over de voorpublicatie in Eppo:
Ivan Claeys: "We zijn erg dankbaar daarvoor. Zonder Eppo waren we veel later (of helemaal niet) aan een albumlang verhaal geraakt. Turpin was oorspronkelijk gemaakt voor P@per, en we speelden met het plan om kortverhalen van twee à drie pagina's te maken. Het zou een hele andere strip geworden zijn. Maar Eppo wilde een albumverhaal. Het was een uitdaging. Ineens is daar een veertiendaagse deadline, en moet het vooruit. Dat motiveert, ook al komt er dan een zekere druk bij kijken."
Daniel van den Broek: "Eppo biedt een podium voor een eigen strip. Iets waar momenteel een groot gebrek aan is. En zij stellen een tekenaar min of meer schadeloos in het maken van een strip."

Ovr de Stripgilde:
Ivan Claeys: "We kregen verschillende aanbiedingen van verschillende uitgeverijen om Turpin uit te geven. Maar ergens wilden we toch nog iets meer. We vinden Turpin erg geslaagd, en wilden dan ook alle kansen benutten om er een succes van te maken. Want we willen er graag mee door gaan. Dus kwam de Stripgilde ter sprake. Hun nieuwe uitgavesysteem beviel ons wel: we behouden controle over onze figuren. Dat was erg belangrijk."
Daniel van den Broek: "Grote oplagen zijn (vooral bij beginnende stripreeksen) niet meer mogelijk. Een uitgever kan/wil daarom financieel niet veel bieden. Om van Turpin toch een haalbare strip te maken, besloten wij met de Stripgilde in zee te gaan omdat zij ons een eerlijker vergoeding konden bieden."