|
Alle
bijdragen van Simon Léturgie
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 27/09/2011
Simon Léturgie, de tekenaar van Gastoon,
blikt terug op de totstandkoming van de spin-off-serie
van Guust. En verder gaat het nog
over onder meer dieren, The Big Lebowski
en uiteraard André Franquin. |
|
|
|
Simon
Léturgie over Gastoon 1 |
Onderstaande
bijdrage van Jean-Pierre Fuéri
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 40H van september
2011. |
|
Over
de timing: "Yann
vertelde me zeven of acht jaar geleden over dit
project en daarna hoorde ik er niets meer van. In
juli 2010 belde hij me op en stelde hij me voor
om een proefpagina te tekenen. Het staat hierboven.
Ik stuurde het hem op. Toen Yann me terugbelde,
was het om me te zeggen dat mijn plaat werd geweigerd.
Het moment nadat ik me daarbij neerlegde en dat
het leven verdergaat, lachte hij. Het was een ja!
Maar we hadden acht maanden om het album te realiseren...
We moesten hiervoor een universum creëren dat
verschilde van Guust. Ik besloot om aan
zeven of acht pagina's tegelijk te werken. Per plaat
zou ik er twee of drie weken aan kunnen besteden,
genoeg tijd om ze te laten rusten, ze te herwerken
of ze te verrijken."
Over de tenen van Franquin: "Marsu
verlangde van mij een tekenstijl die tussen de mijne
en die van Guust lag. Ik houdt me aan mijn
gewone inkting en stop er enkele trucjes van Franquin
in zoals de kleine lijntjes om een vorm te bepalen.
Maar ik geef grif toe dat je honderd tekenaars van
mijn niveau bij elkaar moet zetten om nog maar aan
de tenen van meneer Franquin te
komen!"
Over dieren: "Gastoon tekenen
is schipperen tussen het plezier van een vervalser
en het genot om bij te leren. Door het werk van
Franquin te bestuderen, merkte ik een aantal hallucinante
zaken op. Over het gebruik van onomatopeeën,
over de lettering, over de dieren. Ik heb niet hetzelfde
inzicht voor de anatomie van dieren als Franquin.
Ik zie me verplicht om skeletten van haaien, dolfijnen
en andere dieren te dissecteren alvorens ze te tekenen."
Over ecologie: "Deze plaat
is een goeie samenvatting van ons universum, met
Franquins aandacht voor ecologie en dierenwelzijn.
Maar ons wereldje is kinderlijker, zachter, minder
scherp dan dat van Guust. De enige die
door en door ecoloogisch is, is Jannie. De anderen
zijn slechts sympathisanten."
|
Over
de school van mijn zoon: "Ik ken maar
al te goed dit schooltje, het is dat van mijn oudste
zoon. Je van elementen bedienen uit je eigen leven,
is een goede methode om je ten volle te betrekken
in een project . Ik heb het gebouw betreden en er
binnen en buiten foto's van genomen. Al mijn decors,
klasjes, meubels, kasten, enzovoort, bestaan."
Over het gezicht: "Het gezicht
van Gastoon is moeilijk om zich meester te maken.
Het volstaat al om zijn neus enkele millimeter naar
beneden te zetten en het is hem niet meer. Als je
goed de drie of vier gags van Gastoon door Franquin
bekijkt, merk je ook dat hij nergens hetzelfde gezicht
heeft. De tekenstijl van Fraqnuin veranderde in
de loop van de albums. De mijne ook, ik heb nog
wel werk aan Gastoon."
Over Juul en Donny: "Na het verbeelden
van de gezichten van de jonge personages en de goedkeuring
door Marsu, probeerde ik om doorheen de platen hun
karakter te bepalen. In mijn zoektocht heb ik altijd
filmpersonages in mijn achterhoofd. Juul bijvoorbeeld
is geïnspireerd op een personage uit The
Big Lebowski. Donny, gespeeld door Steve
Buscemi, de goeie vriend van de Duke. Hij
dient niet tot veel, maar hij is er altijd bij.
Zoals Juul. We willen niet dat onze gags lijken
op deze uit andere series voor de jeugd. Het gebruik
van de dieren gaat in die richting. Je kan je moeilijk
voorstellen dat Bollie door een adelaar wordt meegenomen.
Tegelijkertijd hopen we dat we ook ouderen kunnen
aanspreken die al van Guust houden."
|
Over
paraplu's: "De paraplu doet me denken
aan een mooie herinnering. Ik assisteerde soms Franquin
bij zijn werk in Brussel. Om een paraplu te kunnen
tekenen, droeg hij zijn secretaresse op om er een
te vinden om te zien hoe dat in elkaar steekt. Die
man die al zo ongelooflijk tekent, had het toch
nog nodig om te vertrekken vanuit de realiteit.
Ik heb zijn werkwijze overgenomen in de hoop iets
meer in zijn geest te kunnen werken. Ik zocht dus
naar een paraplu en maakte een heleboel schetsen
om beter de mechaniek ervan te begrijpen. Ik typte
vervolgens "ventouse" (ontstopper)
in Google Images. Het eerste beeld dat ik zag, was
een verschrikking, ik raad het u niet aan! Het vak
van een striptekenaar is best gevaarlijk."
Over magie: "Franquins albums
liggen niet op mijn tekentafel, maar wel binnen
handbereik. Nu en dan bestudeer ik ze. In dit geval
bijvoorbeeld duik ik, vooraleer ik de natte grond
en het gladde voetpad op mijn manier teken, eerst
en vooral in de albums van Guust. Franquin
speelt met reflecties die er een soort vochtigheid
aan geven. Wel, dat pas ik dan ook toe. Maar later
ontdek ik bij hem een andere doorweekte straat die
hij in een andere techniek weergaf. En het is ook
mooi. Ik begrijp dat het veeleer om de magie van
een universum gaat dan om de voorstelling ervan
die ik moet terugvinden."
Over een knipoogje: "Gom
heeft deze plaat leuk ingekleurd. Hij speelt met
schaduwen die verschillen met andere, traditionele
Franco-Belgische series, met hun vlakke achtergronden
of met hun kleurverloopjes. Ik laat graag wat van
mijn eigen leven in de pagina's glippen. Het draagt
er hier niet niet veel aan bij, maar dat is een
uitzondering. Er is hier slechts een verwijzing
naar Totoro van Miyazaki
bij de paraplu van Jannie. Maar iedereen doet dat
wel eens."
|
Over
mijn mama: "En om het verder over
persoonlijke details te hebben: het personage dat
linksboven op de bank zit, is mijn mama. En niet
Franquin, die een oude man erin meende te herkennen!
Let ook eens op de schakeringen in de blauwe lucht
die diepte geven, prachtig."
Over de tong van de Dobermann:
"Ik zie graag de beweging van Juul in het voorlaatste
plaatje die wil tussenkomen bij Gastoon. Te laat
evenwel. Mijn doel was om de lezer te laten identificeren
met Juul, om hem even bang te laten zijn als hem.
In het scenario stond dat Guust de Dobermans op
zijn snuit zou kussen. Ik heb een boel foto's verzameld
en stelde vast dat deze hond bijna altijd zijn tong
laat hangen. Ik vond het grappig om Gastoon de tong
te laten kussen. Het is een beetje geloofwaardiger
en het scenario toont wat meer zijn tanden. Het
zit wat in het vaarwater van Dab's,
de auteur van Tony & Aberto (een
gagserie die bij Glénat
enkel in het Frans verschijnt, red.), een van
de beste gagsbedenkers van het moment. Jammer dat
hij niet deelneemt aan dit avontuur."
Over de vier tekenfases: "Mijn platen
zijn manueel getekend. Op het ene vel werk ik het
storyboard uit om het zo grappig mogelijk te maken.
Op een ander vel verfijn ik de expressies. Daar
besteed ik enorm veel tijd aan. Op een derde vel
bepaal ik de onderlinge positie van de personages.
Dat is van groot belang want elke gag vormt een
klein verhaaltje. Op een vierde vel inkt ik... Op
die manier teken ik de ene week soms vier pagina's
en de andere week geen enkele."
Over de wanordelijke nummering:
"Er heerst een mooie wanorde bij de nummering
van de platen. Een keer het album was voltooid,
hebben we alles herbekeken met Jean
(Léturgie, coscenarist
van Gastoon en de papa van Simon, red.) en
Yann. We hebben een nieuwe volgorde voorzien die
aan het album het best mogelijke ritme gaf. Ik ben
nu aan plaat 17 van het volgende album. Tegelijk
— beloofd! — werken we aan de allerlaatste
Polstar waar sommigen al tien jaar op wachten.
Het zal wel meevallen, het hoofdpersonage heeft
de neus van Gastoon..."
|
|