Alle bijdragen van Theo Caneschi aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
06/12/2017 Theo Caneschi over Murena 10
 
Theo Caneschi over Murena 10
06/12
TOP
Murena 10
Onderstaande bijdrage van Thierry Wagner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 108 van november 2017.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Murena 10
Over bekendheid: "Het Franse publiek kent me niet zo goed, behalve van De Lemen Troon en De Verschrikkelijke Paus, met Jodorowsky, die bij Delcourt verschijnen. Ik woon in Firenze en probeer mijn Frans te verbeteren om festivals in Frankrijk en België te bezoeken. Nog voor ik zelf tekenaar werd van strips of fumetti (Italiaanse pulpstrips, red.) kende ik Murena al dat in het Italiaans is vertaald door Panini. Philippe Delaby maakte indruk op me door zijn trefzekere tekenstijl, tussen strip, illustratie en historische reconstructie in."

Over nalatenschap: "Ik had nooit kunnen inbeelden dat mijn naam op een dag op een album van Murena zou staan. Philippe vertelde over mij, over 'die jonge Italiaan die strips begint te maken', tegen zijn uitgevers en tegen Jean Dufaux. Die band heeft mijn carrière en mijn leven veranderd. Indertijd contacteerde Dargaud me voor een spin-off van De Klaagzang van de Verloren Gewesten. Dat ging niet door, maar Jean Dufaux heeft mijn naam onthouden. Ik heb Philippe nooit opgezocht, maar nadat ik zijn familie, vrienden, collega's leerde kennen en nadat ik had bestudeerd hoe hij mannen, vrouwen, zijn techniek, zijn bladschikking, zijn kadrage bestudeerd had, kreeg ik het gevoel dat ik hem goed leerde kennen. Ik voel zijn aanwezigheid in mijn leven. Ik durf te spreken over een nalatenschap van Philippe."

Over karakter: "Ik heb het goede evenwicht moeten vinden tussen mijn stijl en de geest van Murena. Jean Dufaux en Yves Schlirf van Dargaud vroegen me een vrije interpretatie. De uitdaging bestond erin de grammatica van de serie te respecteren zonder die te kopiëren. Net voor ik het contract tekende, heb ik hun herhaald dat er tekenaars zijn die dichter bij Philippes stijl aanleunen. Ze antwoordden me dat ze iemand zochten met karakter."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
Murena 10
Over zelfzekerheid: "Ik heb de platen getekend in volgorde van het scenario. Van sommige prenten, die een beetje complex waren, heb ik soms drie verschillende versies in potlood getekend. In het begin was elke prent een andere uitdaging. In het tweede deel van het album was ik al zelfzekerder, ik vond het niet meer nodig om elke prent op zo'n manier te bestuderen. Stap na stap vonden we het goede evenwicht."

Over interpretatie: "Ik heb nogal wat voorstudies getekend om het krijgerspersonage te tekenen. Het was het eerste personage dat ik zelf moest uitvinden. De bultenaar komt al voor in het vorige album. Voor hem, en net zo goed voor Lucius en Nero, hoefde ik enkel mijn interpretatie van Philippes personage te geven."

Over techniek: "Voor elke serie verander ik van techniek. Voor Murena werk ik met penseel en pen, en we kozen voor een rechtstreekse inkleuring met aquarel. Daar ontfermde Lorenzo Pieri zich over. We werkten al samen aan De Lemen Troon, maar die inkleuring gebeurde met de computer. Daarvoor werkten we samen in ons kleine atelier in Firenze op een klassieke manier. Ik tekende op een heel dik en zwaar papier, bijna karton, en dan gaf ik mijn plaat door aan hem op het bureau achter de mijne. Ik zag hem werken. Het is heel praktisch. Ik waardeer het dat ik vrijuit kan tekenen en ik probeer hem dezelfde artistieke vrijheid te geven voor zijn aquarelinkleuring en hem zijn persoonlijke stijl te laten integreren. Het is vrij zeldzaam dat twee auteurs aan hetzelfde origineel werken!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
Murena 10
Over Lucius: "De eerste plaat waarop het gezicht van Lucius Murena is te zien. Ik mocht zijn intrede niet missen. In het midden van de plaat lijkt hij ons te willen zeggen: 'Ik ben er, ik ben terug'. Voor de lezer wilde ik per se zo'n vooraanzicht met de held van de reeks. Ik had minder moeite om Lucius te tekenen dan Nero. Philippe gaf hem een baard in de delen 8 en 9. Dat hielp me om hem een echt karakter te geven. De bestaande personages in de vorige delen kwamen vlot en makkelijk uit mijn penseel. In Lucius is wat van mezelf in het personage gegaan. Dat viel op in mijn entourage. Het verhaal van dit album verraste me, want hij vertelt zaken die dicht bij mijn leven staan en dat accentueerde gevoelsmatig de grafische en emotionele overgang tussen Lucius en mezelf."

Over Rome: "Om aan de Romeinse decors te werken, moest ik veel dingen herlezen die ik sinds mijn schooltijd niet meer had geleerd. Rome is Fellini voor Fellini. Hier staan we in de kamer van de zoon van de eigenaar van de villa. Elk standbeeld is rechtstreeks gebaseerd op een bestaand beeldhouwwerk. Ik begin pas in het antieke universum van Murena, elk detal is de vrucht van opzoekingswerk."

Over vertrouwen: "Als het nodig was, wist Jean me vertrouwen te geven. We zijn twee auteurs met hun eigen identiteit die het niet erg vinden om die aan de kant te schuiven voor de vrijheid van de ander. Twee auteurs met een artistieke maturiteit. Jean stelde me soms voor om één of twee pagina's extra te gebruiken voor een actiescène als ik dat nodig achtte. En hij paste vervolgens het vervolg van zijn scenario aan. Hij heeft me verbaasd."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
Murena 10
Over comics: "Philippe Delaby heeft nog academische studies tekenen aan de kunstschool van Doornik gevolgd. Ik niet. Voor de lichamen baseerde hij zich op bepaalde peplums (films over het oude Rome, red.). Ik heb het meer voor comics, meer Marvel dan klassieke strips. Door de anatomische basis te herwerken, wist ik op het einde van het album dat ik een betere tekenaar was dan aan het begin. Op menselijk gebied ook. Een overname is emotioneel gezien gecompliceerd..."

Over de Dufaux-bladschikking: "Dit is wat we de Dufaux-bladschikking noemen: twee stroken met vier prenten. Het gebruik kwam al voor in andere Murena-albums. En het is een van mijn favoriete pagina's. De inkleuring van Lorenzo is heel geslaagd, het spel met licht en schaduw ook. Deze scène is heel belangrijk voor de relatie tussen Nero en Lucius. Zelfs in acht gelijke prenten behouden we de mogelijkheid om te spelen met spectaculaire standpunten op grafisch gebied terwijl het om een dialoogscène gaat."

Over planning: "Ik heb nog twee andere reeksen lopen: De Lemen Troon en De Verschrikkelijke Paus waarvan ik momenteel het vierde en laatste album teken. Het is wat ingewikkeld voor de planning, maar ik werk liever album na album af. Na De Verschrikkelijke Paus begin ik aan de elfde Murena. Voor een historische strip maak je geen vijf pagina's per dag."

Over meer dan een overname: "Murena is een speciaal avontuur: het ging niet alleen om het overnemen van een stripreeks op artistiek - en uitgeversgebied, maar ook om het opnieuw opbouwen van een leven rond Murena. Ik denk dat dit ook opgaat voor Jean. Voor ons gaat het om veel meer dan een simpel album."