|
|
|
Alle
bijdragen van Alessandro Barbucci
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 03/11/2013
Alessandro Barbucci becommentarieert vier pagina's uit
de nieuwe reeks Ekhö - De Spiegelwereld.
Hij heeft het onder meer over veertiger, een middeleeuws
New York en Shakira's kapsel. |
|
|
|
|
Alessandro
Barbucci over Ekhö 1 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 57 van maart 2013.
|
|
Over
fantasy: "Ik heb me voor Ekhö
nog niet gewaagd aan een fantasy-universum, ook al kom
ik in de buurt met SkyDoll 4. Ik heb Lanfeust
en Trollen van Troy gelezen om de fantasycodes
te begrijpen en ze me eigen te maken."
Over mensne en preshaunen: "Een
van de grootste uitdagingen bestond erin om mensen te
laten samenleven met preshaunen, een soort kleine eekhoorns
van veertig centimeter hoogte want de torens van ons middeleeuws
New York moesten zowel hoge als lage verdiepingen hebben
voor de twee soorten. Dat zou totaal het perspectief in
de war brengen waardoor het er zou uitzien als een fout
in de tekeningen! Ik moest ook stadszichten tekenen waarin
beide soorten tegelijkertijd te zien zijn. Vandaar dat
de preshaunen kleine, snelle dieren berijden die je makkelijk
kan onderscheiden van de grote poten van de zware dinosaurussen
die de mensen gebruiken."
Over de dino's: "Ik teken mijn dino's
à l'improviste, maar ik zoek altijd naar iets geloofwaardigs
zoals Jean-Louis Mourier het doet voor Trollen van
Troy met zijn draken die eruitzien als dinosaurussen
die op een geloofwaardige manier bewegen. Omdat mijn dochter
gek is op dino's bediende ik me van haar boeken voor alles
wat de anatomie betreft en ik inspireerde me op het werk
van James Gurney voor Dinotopia, een hedendaags
universum waarin dinosaurussen niet verdwenen. Eigen aan
de geloofwaardigheid is de structuur die de personages
toelaat zich voort te bewegen op wezens van dien aard
dat ze niet te zwaar zijn om de gang van de beesten niet
te verstoren. Een ander geniaal idee van Jean-Louis Mourier
die ik op mijn eigen manier recycleerde."
|
Over
Shakira's kapsel: "Het kapsel van Fourmille
vergde heel wat voorstudies. Ik vertrok eerst van moderne,
geometrische en hedendaagse kapsels, ideaal voor een sciencefictionwereldje,
maar weinig verenigbaar met fantasy. Ik heb daarom de
omgekeerde richting gekozen met een weelderige haartooi
die geïnspireerd is op de wilde berg haar van zangeres
Shakira. Yuri zag er netjes geknipt uit op het vliegtuig
met het kapsel van een intellectueel. Uiteindelijk gaf
ik 'm een rebelse kuif die hem wat meer doet afwijken
in de spiegelwereld. Zijn vintagekledij past goed in het
fantasy-universum."
Over veertigers: "In het begin waren
Yuri en Fourmille tussen de twintig en dertig jaar. Daar
was ik niet volledig van overtuigd. Het was nogal duidelijk
dat ze bij elkaar in bed zouden belanden zoals snel viel
af te leiden uit films zoals L'Arnacœur (een
Franse film uit 2010, ook bekend donder de titel HeartBreaker,
red.) met Vanessa Paradis en Romain Duris. Ik heb
aan Christophe Arleston een moeilijkheid voorgesteld door
het personage Yuri ouder te maken. Een veertiger in een
fantasyverhaal is een grotere stimulans. In tegenstelling
tot jongeren laten ze meer achter zich: echt werk, een
ex-vrouw, een hond,... En omdat noch Christophe noch ik
twintigers zijn, staat het personage dichter bij ons!"
Over de inkleuring: "Voor mijn eigen
goed en voor dat van ons koppel is Nolwenn Lebreton volledig
vrij voor de inkleuring! De schaarse ideeën die ik
haar opdrong, werkten niet. Christophe vroeg me ermee
op te houden, temeer omdat Nolwenn vertrouwd is met fantasy
als inkleurster van Excalibur met Hübsch,
Elixers met Varanda en ook met Marlysa."
|
Over
tekenfilmeekhoorns: "Op mijn eerste schetsen
zagen de preshaunen eruit als monstertjes zoals in fantasyfilms
als Labyrint, Dark Crystal en andere speelfilms
van Jim Henson. Als grappige wezentjes zouden ze op de
lange duur vermoeiend zijn. Maar omdat Arleston het bij
de schattige eekhoorns hield, ben ik teruggekeerd naar
iets eenvoudigers en liet ik me gaan in hun expressies.
Het herinnerde me aan mijn eerste stapjes in de tekenfilmbusiness."
Over detailbeheersing: "Ik moest
leren om details te beheersen. Waar moest ik ze gebruiken?
In welke mate? Het ultieme doel van een strip blijft de
leesbaarheid. Ik woon in het historisch gedeelte van Barcelona
waar ik elke dag geconfronteerd wordt met tonnen architecturale
details. Het volstaat om mijn ogen op te slaan, ik moet
geen documentatie zoeken op het internet. In prent 4 hield
ik er enorm van om de muurfresco's te tekenen. Ik heb
nota bene middeleeuwse fresco's bestudeerd voor SkyDoll."
Over papier: "Zoals veel van mijn
collega's kwam ik in de verleiding om met het digitale
tekentablet Cintiq te werken. Maar het scherm vermoeide
me. Ik kreeg er hoofdpijn van en het deprimeerde me. Ik
moest de rolluiken sluiten om niet te veel zon binnen
te laten en dat was echt zonde! Ik hou van papier, potloden
en materialen, en tekenen waar ik zin heb, zoals op mijn
balkon in de volle zon zonder mijn netvlies kapot te maken.
Cintiq laat wel toe om de productie te stroomlijnen wat
praktisch is om veel prenten te tekenen. Het had van pas
kunnen komen bij een project zoals Chosp (een
soort mangastrip van Barbucci, red.). Momenteel blijf
ik op papier tekenen."
|
Over
een middeleeuws New York: "Het is geen moeite
om grote Europese steden in de middeleeuwen te tekenen
— ze bestonden toch! —, maar hoe bedenk
je een fantasyversie van een recentere metropool als New
York? Ik heb ervoor gekozen om het zuidelijke gedeelte,
met de kaaien, te omwallen met een versterkte muur want
dat is het eerste dat je ziet als je de stad via de oceaan
nadert. Ik heb Manhattan versmald en de wijk van het World
Trade Center gemixt met Midtown, anders zouden de gebouwen
te klein geweest zijn om ze in detail te tekenen. In de
eerste prent amuseerden we ons met het houtwerk en de
oude, retrochique meubeltjes uit de jaren 1940."
Over erotiek voor vrouwen: "Na het
werken aan Chosp, een jeugdstrip, had ik het
lastig met de schunnige scènes in Ekhö.
Christophe zei me dat ik me moest laten gaan. Ik kwam
los en uiteindelijk kwam alles als vanzelf. In SkyDoll
gaan de erotische scènes verder dan een simpele
tepel! Ik houd van erotiek als het grappig is, licht,
suggestief. In de stripteasescène, waarbij twee
naakte meisjes tegen elkaar aanwrijven, probeerde ik zo
elegant mogelijk te zijn. Om het niet vulgair te maken,
moet zo'n scène vrouwen meer bevallen dan mannen!"
Over harige draken: "Ik tekende
Fourmille met een grote harige draak voor een van de eerste
kleurenillustraties van de serie. Zo'n wezens hebben geen
enkel nut in New York waar haarloze draken makkelijk te
wassen moeten zijn met een waterstraal. Maar omdat onze
heldin veel zal rondreizen, is het niet uitgesloten dat
ze harige draken in het Verre Oosten tegenkomt!" |
|
|