Alle bijdragen van Christophe Alliel aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
06/06/2020 Christophe Alliel over Maidan Love 1
 
Christophe Alliel over Maidan Love 1
06/06
TOP
Maidan Love 1
Onderstaande bijdrage van Paul Giner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 124 van april 2019.

Maidan Love 1
Over op eieren lopen: "Ik ken niet veel over de Oekraïense revolutie van 2014 voordat ik aan dit project begon. Maar ik herinnerde me wel sterke beelden van het Maidanplein waar de betogers tegen de politie vochten. Het album was nog niet verschenen of we kregen al feedback van Oekraïners die de revolutie hadden meegemaakt. Ze begonnen sommige dingen op te merken. We liepen op eieren!"

Over Bogdan: "Bogdan gaat onder de wapens op het moment dat de revolutie losbreekt. Het personage is geen sul, maar hij zit een beetje in zijn bubbel. Hij weet niet al te goed wat er gebeurt en probeert zich te redden. Hij is een doorsnee jongen, zonder echt politiek bewustzijn en die zich doorheen het verhaal ontbolstert. Daardoor trekt hij geen partij voor wat er rond hem gebeurt. Om hem grafisch weer te geven, heb ik foto's bekeken van ceremonies van (integratie)diploma-uitreikingen. Ik heb hem eerst wat ouder en gehavender getekend. Aurélien Ducoudray zei me hem meteen in het verhaal te tekenen als ik hem niet meteen kon treffen. Daardoor lijkt Bogdan wat op mij."

Over Bogdans kleuren: "Om hem goed te herkennen tijdens het verhaal gaven we hem een gele jas en een blauwe broek. Dat zijn ook de kleuren van de Oekraïense vlag, maar die kleuren kozen we niet om die reden. Tenzij onbewust!"

Over tekenstijl: "Ik werk op de traditionele manier: storyboard, potloodtekeningen, inkt. Omdat het verhaal een komisch-dramatisch kantje heeft, wou ik niet even realistisch tekenen zoals voor De Honden van Pripyat. Vandaar de wat rakere tekenstijl zodat heftige pagina's met krachtige momenten, zoals de inleidende en de laatste pagina's, beter gebalanceerd zijn."


Maidan Love 1
Over Lenins standbeeld: "Dit standbeeld van Lenin staat normaal gezien op het Maidanplein. We kozen ervoor om het te verplaatsen naar een park in Kiev om het Bogdan niet te gemakkelijk te maken en ook om wat adempauze in te lassen voor de pagina's met de betoging en de menigte. Voor het aan het standbeeld vastgebonden personage dacht ik aan een kleine dikke met een bril. Een professortype geschiedenis-aardrijkskunde die tegelijk ontroerend als vervelend is. Kortom, een gezicht om op te slaan!"

Over symbolen: "Deze scène was al geschreven vóór de beweging van de Gilets Jaunes. Het is een enorme weerklank van wat er overal in Frankrijk gebeurde. De vent is ook symbolisch gebonden aan zijn standbeeld. Dat deed me denken aan de vernielingen van de Arc de Triomphe of de bustes van Marianne. Dergelijke symbolen zijn echter niet het belangrijkst. Ze houden geen mensen in leven noch onderhouden ze hen. Ook het standbeeld van Lenin is maar een standbeeld."

Over de vrouw: "De vrouw moest aandoenlijk zijn. Met haar kapsel lijkt ze een beetje op mijn moeder. Ik zocht het dus niet ver! Met haar mouwloze overjas is ze actief, assertief en ze haalt de gewonden op van het plein om hen naar de ziekenhuizen te vervoeren."

Over de inkleuring: "Het was leuk om met inkleurster Albertine Ralenti samen te werken aan de twee laatste, panoramische prenten. het is de eerste keer dat we samenwerken en we begrepen elkaar heel snel. Ik tekende de prent waarin de nazi's het plein verwoesten door aan het werk van Mike Mignola voor Hellboy te denken. Vandaar een prent met sterke contrasten. Albertine voelde meteen de referentie aan en stelde een rode achtergrond voor."


Maidan Love 1
Over spieren: "Vind je Bogdan gespierd? Hij is een eerder normale jongen, ook al zijn z'n buikspieren te zien op deze pagina. Op andere pagina's is hij meer vel over been dan iets anders."

Over Olena en Ivanna: "Op deze pagina's zijn ze niet te zien, maar het ontwerpen van de personages Olena en Ivanna was een uitdaging. Die twee vrouwen leiden het verhaal en Bogdan zal in beide delen van het tweeluik tussen beide vrouwen verscheurd worden. Op de eerste pagina's ontdekken we de heel pedante brunette Ivanna voordat ze transformeert in een goed meisje. De blonde Olena is heel politiek geëngageerd en trekt partij voor de politieke oppositie onder leiding van Joelia Tymosjenko. Ik heb haar hetzelfde kapsel gegeven, als een teken van steun."

Over onomatopeeën: "Ik ben heel erg beïnvloed door manga's, vooral het werk van Katsuhiro Otomo voor Akira en al zijn andere verhalen. De onomatopeeën zijn een constante. In elke prent helpt een element het verhaal of de tekenstijl. Ik heb dergelijke codes geïntegreerd door die artiesten en tekenaars te kopiëren. Als ik nog meer onomatopeeën kon toevoegen, tot het geluid van neerdwarrelende sneeuw, zou ik het doen!"

Over sneeuw: "In deze scène is de sneeuw een beetje de kers op de taart. Een trieste taart, want de sneeuwvlokken stralen geen vrolijkheid uit en stellen personages in de kou voor. Het is een voorteken van wat er enkele pagina's later zal gebeuren. De Oekraïense evolutie speelde zich af tijdens een harde, niet prettige winter."


Maidan Love 1
Over het gebouw: "In het begin van het album kwam dit gebouw uit een rijkere wijk al voor. Hier zien we het smeriger terug. Het is gevandaliseerd en de bewoners zijn weggelopen. De betogers hebben het ingenomen en er een noodziekenhuis van gemaakt."

Over geen gruwel: "Ik ben redelijk soft gebleven in het weergeven van de gewonden die in de laatste prent te zien zijn. Het gaat om normale mensen die gewoon een beetje een rechtvaardiger functionerend systeem willen. Ze zijn daar voor het land, maar ik wou geen gruwelijke dingen laten zien. Het tweede deel zal veel harder zijn in bepaalde scènes. Hier gaat het om het begin van de revolutie. Op het einde van het album wordt het al harder."

Over de cover: "Ik heb me ingezet voor het geel op de cover. Mijn tekeningen in zwart-wit hebben iets comicachtigs. Ik wou dat men in hetzelfde register bleef met die gele achtergrond als referentie naar de Oekraïense vlag die in het album te zien is. Ik zie er ook de kleur van de revolutie in. Sommigen zien er een verwijzing naar de Gilets Jaunes in, maar dat was niet de bedoeling."

Over buiten tekenen: "Bij het tekenen van deel 2 was het moeilijk om tijd te vinden om aan iets anders te werken. Tegelijk zorgde ik ook voor mijn kinderen van drie en vier jaar! Eén keer per maand ga ik samen met een groep vrienden buiten tekenen. Het is de kans om mijn aquarelverf boven te halen en iets anders te tekenen dan stripverhalen."