Alle bijdragen van Jean-Claude Mézières aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
15/05/2019 Jean-Claude Mézières over Ravian en Laureline 23
 
Jean-Claude Mézières over Ravian en Laureline 23
15/05
TOP
Ravien en Laureline 23
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 122 van februari/maart 2019.

Ravien en Laureline 23
Over ruzie: "Het scenario gaf aanleiding tot een van onze conflicten. Toen Pierre (Christin, red.) het me in 2013 of 2014 voorstelde, was ik net uit het ziekenhuis ontslagen terwijl hij net werd opgenomen. Het aansnijden van onderwerpen die we al hadden behandeld, sprak me niet aan. We kregen daarom ruzie, zoals gewoonlijk... tot ik vond dat ik aan het werk moest."

Over verandering: "Ik heb dus meneer Albert weer tot leven gewekt. Hij verscheen zo'n veertig jaar geleden in Halte Châtelet, Richting Cassiopeia. Hij is wat aangekomen, maar het is dezelfde en hij kijkt soms boven zijn bril. Ik heb het niet zo op onveranderlijke personages, in tegenstelling tot een Hergé bij wie een Zonnebloem bijvoorbeeld op de millimeter hetzelfde hoofd heeft in de hele reeks. Ik had al onze personages makkelijk beet omdat ze me ook gevraagd worden op signeersessies."

Over tijdreizen: "Ravian en Laureline zijn ouder geworden sinds De Tijdopener — van bijna tien jaar geleden alweer — waarin we hen als kinderen zagen. Hier schiep ik er veel genoegen in hen te tekenen, want mijn kleinzoon en de dochter van een vriendin van mijn vrouw stonden model. De leeftijden, hun allure, alles klopt. Zowat alle sf-strips zijn een trip naar de toekomst en presenteren grootse taferelen. Er zijn er vast niet veel die een ouwe 4L in een garage tekenen. Maar reizen door de tijd, en net zo goed in de ruimte, is ons ook aardig gelukt."

Over de luchthaven: "Probeer maar niet uit te zoeken of het vliegtuig opstijgt in Orly of Roissy. Ik heb een foto genomen van de landingsbaan in Orly, maar hier speel ik ook de kaart van de absolute abstractie uit. Het gaat gewoon om een luchthaven."


Ravien en Laureline 23
Over bladschikking: "Deze twee pagina's zijn heel verschillend van elkaar, net zoals de volgende twee. De vorige pagina heeft een heel brave kadrering en de bovenstaande is heel verbrokkeld. Pierre geeft me de dialogen, hij geeft aan wat er op elke pagina gebeurt, maar vooral: hij houdt zich niet bezig met de bladindeling. Daar raakt hij niet aan! Dat is mijn domein, het deel van het werk dat ik het liefste doe. Pierre wist wel dat ik deze scène niet als een doorsnee scène zou aanpakken zoals het rijden van de wagen uit een garage. Ik heb me hierop toegelegd en ik heb De Tijdopener erop nagekeken zodat alles overeenkomt. Toen was de garage niet te zien."

Over leesrichting: "De overgang verloopt via een zicht op het vliegtuig dat opstijgt, in de blauwe hemel vliegt en dan in een onweer terechtkomt. Het blauw wordt donker. De rode achtergrondkleur geeft aan dan we bij Hypsis zijn. En ik versterk dat met twee driehoeken met een zicht op zijn paleis. Elke keer de Heilige Drie-eenheid in beeld komt, vervormen de prenten. Hier moest ik een leesrichting uitdokteren die de lezer zonder misstap leidt. Het verband komt door de bliksemschicht. Ik heb er goed op gelet dat de uitspraak van de zoon ('Daarvoor hoef je toch niet met het goddelijke vuur te slijten, papa!') precies samenvalt met de 'Wel!'"

Over de inkleuring: "Vroeger was het gras groen en de lucht blauw. Punt. Andere tekeningen brachten andere codes mee met een complexer, rijker werk voor de inkleuring. Voor lineaire tekeningen zijn pastelkleuren aangewezen, voor meer dramatische tekeningen sterkere kleuren. Dat werk is niet meer het opvullen van kleurvlakjes, maar een ware inkleuring. Ik geef enkel de blauwe en rode tinten aan Evelyne Tranlé door. Voor de rest, de stropdas enzovoort, zorgt zij."


Ravien en Laureline 23
Over vervelend vliegtuig: "Er is niets zo vervelend als een interieur van een vliegtuig tekenen. Pierre beschreef: 'Iedereen is ziek, geeft over, behalve de twee kinderen die ermee lachen en zich helemaal niet onwel voelen.' Het was uitgesloten dat ik vijfentwintig rijen met zetels zou tekenen. Dus vatte ik het samen in een zieke passagier, een arme stewardess wier dienblad valt en Ravian en Laureline die plezier maken. Allemaal in een minder realistische stijl dan de rest. Jammer voor de zeurpieten die zullen opmerken dat de verlichting uitvalt wanneer een vliegtuig door de bliksem is getroffen!"

Over vier stroken: "Twee schuine prenten en dan een visuele schok met het kasteel van Iverloch. Anders worden het vier stroken met eenzelfde hoogte en ik doe dat nooit! Ik teken het kasteel zo'n beetje hetzelfde als in deel 11 met minder gras. De lezer moet gewoon kunnen denken: 'Hm, ik herinner het me zo'."

Over ploeteren: "Door deze nieuwe kortverhalen kan ik grote schilderijen op volledige platen maken, maar die kosten me bloed, zweet en tranen! Mijn kast zit barstensvol mislukte tekeningen. Ik ben nooit een gelukkige tekenaar geweest, maar wel een die blij was als het erop zat. Men zegt weleens dat mijn tekeningen een gemakkelijke, eenvoudige indruk geven. Maar daaronder zit het ploeterwerk!"

Over worstelen: "Ik herbegin en herbegin. Een echte ziekte. Soms zegt Pierre me dat hij geen enkel verschil tussen twee versies ziet. Dan toon ik hem een oog dat me helemaal niet bevalt. Een striptekenaar is niet noodzakelijk een groot artiest, maar iemand die weet te vertellen. Daarna komt hij er wel uit. Als ik worstel, denk ik dat het aan de leeftijd ligt voor ik me herinner dat ik op jongere leeftijd met diezelfde problemen kampte."


Ravien en Laureline 23
Over Laureline: "Wees gerust, behalve in dit kortverhaal is Laureline in de versie te zien waar je van houdt: als volwassene. Ik teken haar dolgraag, want ze beweegt goed. Ik zoek graag vrouwelijke gebaren voor haar zonder van haar een giecheltrutje te maken. Ik benadruk heel hard haar uitdrukkingen zonder die belachelijk te maken."

Over de toekomst: "De toekomst? Ik deed er vier jaar over om dit album te tekenen. Dat is lang, zelfs als je rekening houdt met de film van Luc Besson die me lang heeft beziggehouden. Haal me hieruit. Ik geloof dat ik min of meer heb gezegd wat er te zeggen en te tekenen valt. Ik ben er niet volledig van overtuigd dat het voortzetten van dit spelletje een noodzaak voor mij is."

Over overnames: "Men vraagt me dikwijls of ik ermee akkoord zou gaan om het tekenen van Ravian over te laten aan anderen. Ja, waarom niet, maar op één voorwaarde: dat ik niet word gekopieerd. Een trouwe kopie staat me helemaal niet aan. Ravian is geen Asterix waarin de Romeinse legioenen of Julius Caesar niet veranderd mogen worden. Maar met aliens is er plaats voor elk soort wezen dat je wil. Ik zou dus graag auteurs hebben die zich totaal vrij voelen. Laat hen een pure Ravian maken, maar niet de mijne."

Over hommages: "Wat de auteurs in de Pilote-special, die in de lente van 2017 uitkwam, hebben gedaan, vond ik erg leuk, bijvoorbeeld de visies van Pétillon, Julien en Mo/CDM... Eigenlijk ben ik meer gewonnen voor dit soort hommages dan voor een volledig album van Ravian en Laureline die van elders komt. Ik was nooit echt gewonnen voor hernemingen van beroemde personages. Ook al ben ik de grootste fan van Franquin die Robbedoes heeft overgenomen!"