|
|
|
Alle
bijdragen van Mathieu Lauffray aan
de rubriek De Commentator
bundelen we op deze pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 31/01/2015
Mathieu Lauffray over De Profeet 4
• 15/06/2013
In een portfolio van Mathieu Lauffray ontbreekt Long
John Silver uiteraard niet, maar hij toont je ook
illustraties voor filmprojecten en uit andere van zijn
strips. |
|
|
|
|
Mathieu
Lauffray over De Profeet 4 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Frédéric Vidal
en Jean-Pierre Fuéri verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 69 van april 2014. Vertaald door Wim
De Troyer. |
|
Over
organisatie: "Ten tijde van Long John
Silver probeerde ik stilletjes twee à drie
platen van De Profeet af te werken per trimester.
Met het idee om me te laten bijstaan. Ik sprak er over
met Éric Henninot die aan Carthago werkte.
Hij is georganiseerd en gedisciplineerd, hij heeft net
datgene wat ik niet heb. Een kerel die zijn tijd weet
te spenderen die hij nodig heeft aan zijn pagina's om
daar te geraken waar ik wil komen, maar waar ik er halverwege
de brui al aan geef. Hij gaf toe dat hij mijn explosief,
sentimenteel, en uit de band springend rock-'n-roll temperament
te benijden. Toen hij me voorstelde me te helpen, heb
ik hem direct aangenomen."
Over de samenwerking: "We maakten
er een werkperiode van twee maanden van. Ik schrijf het
storyboard, teken de voorbereiding van de platen, duid
de gelaatsuitdrukkingen aan. Éric tekent de achtergronden,
de gebouwen, en de interieurs. Ik kom er terug bij voor
de afwerking en de inkting. Het is magisch. We komen als
eindresultaat uit op platen die we nooit konden realiseren
los van elkaar, en van een niveau dat grotendeels beter
is dan mijn voorgaande productie."
Over de reddende engel: "Ik was
aan deze plaat begonnen voordat Éric erbij kwam.
Hij heeft zich beziggehouden met de mensenmassa en de
gebouwen. Wanneer een plaat er georganiseerd uitziet is
Éric, eigen aan het beestje, de ster. Wanneer een
plaat chaotisch is, dan is dat eerder mijn stokpaardje.
Ik heb een nogal duidelijke visie over wat dit boek moet
worden, maar ik voel me niet opgewassen in de ons toebedeelde
tijd en met mijn ongeduld te doen wat er gedaan moet worden.
Éric is mijn reddende engel."
Over nog meer hulp: "Wanneer Éric
er niet is, steekt Patrick Pion, die bij mij gewerkt heeft
aan La Porte de Brazenac met Léo en Rodolphe,
een helpend handje toe. Hij heeft ook meegewerkt aan het
tekenwerk op platen 16, 17, 27, 29 en 39."
|
Over
de penibele situatie: "Stanton vertrekt
terwijl Laureen in gevaar is. Hij is verantwoordelijk
voor de penibele situatie waarin zij zich bevindt, maar
denkt enkel aan de prijs of de eer die hem volgens hem
toebehoort voor een luizig boek."
Over het niets: "Stanton balanceert
in het onbekende, het niets. De laatste prent, helemaal
wit met een kleine kleurvlek, suggereert dat de hele wereld
oplost in een abstractie. Deze scène is een herneming
van een andere uit deel 1. Stanton balanceert opnieuw,
maar in een mysterie dat helemaal niet meer hetzelfde
is als in het begin."
Over voorbeelden uit Planet of the Apes:
"Mijn model voor de arrivistische idioot die zwaar
zal boeten voor zijn fouten is George Taylor, vertolkt
door Charlton Heston in Planet of the Apes. Een
briljante kerel, intelligent, lucide, die ontdekt dat
zijn zekerheden zijn wereld in de totale vernietiging
hebben helpen storten. Ik wou tonen dat een beetje nederigheid
en wat minder overtuigd zijn van je eigen gelijk vaak
toelaat om catastrofes te vermijden. Ik hou enorm veel
van de laatste zin van Taylor in de film: 'Smeerlappen,
jullie hebben het opgeblazen!' Hij heeft niet begrepen
dat, sinds het begin — en dit is wat er herhaald
zal worden voor Stanton — hijzelf het probleem
is, het gevaar, de vernietiger."
Over uniformisering: "In de loop
van de vier albums is het uiterlijk van mijn personage
geëvolueerd, en zelfs in dit album alleen al. Sommige
platen dateren van 2005. Ik had de moed niet om het allemaal
te uniformiseren. En zou dat bovendien positief geweest
zijn? Het is als auteur zeer moeilijk om te oordelen of
je werk harmonieus is. Onophoudelijk herwerken verbetert
het resultaat niet noodzakelijk. Hergé heeft al
zijn albums opnieuw getekend, het resultaat is niet steeds
beter. Sommige zijn het. Andere niet."
|
Over
de incarnatie: "Het eerste kader is typisch
voor de evolutie van mijn werk met Éric Henninot.
Voor het eerste album had ik deze scène aangepakt
met wat trucjes, met een grote zwarte achtergrond, een
dikke rookwolk en drie stukken gebouw erachter. Nu, een
frontale blik op een krater omringd met gedetailleerde
gebouwen. Dat alles stamt voort uit iets waar ik al langer
naar op zoek ben: een fysieke realiteit verlenen aan plaatsen,
een geur, wat ik de incarnatie noem."
Over steden door andere stripauteurs:
"Schuiten, Francq, Otomo, allen tekenen ze prachtige
steden. De tegenhanger van hun werk, het andere uiterste,
is dat van Tardi. Zijn Parijs is helemaal vervormd, en
toch, wanneer ik Isabelle Avondrood lees, geloof
ik dat ik er ben. Niemand is er zo perfect in geslaagd
de geest van een stad te vatten als die man."
Over steden: "Over steden gesproken...
ik hoop dat de lezers de dubbele pagina van de supertanker
die New York vernietigt geslaagd vinden. Éric heeft
me geholpen bij een twintigtal pagina's, waaronder de
dubbele op pagina 16-17. Ik was er helemaal bevlogen aan
begonnen zonder echt goed te beseffen wat er mij te wachten
stond. Éric, aan zijn bureau naast het mijne gezeten,
herhaalde steeds dat het met ons beidjes wel zou lukken.
Op mijn eentje weet ik niet of ik er wel aan zou begonnen
zijn."
Over de verschillende tonen: "De
overlevenden van de toekomst hebben geen ontsnappingsmogelijkheden
meer, ze zitten vast in penibele omstandigheden in een
door chaos verwoeste wereld, zowel vanbinnen als vanbuiten.
In het vervolg ga ik die dreiging meer uitdiepen. Ik gebruik
kleurcodes om te differentiëren tussen de verschillende
tijdsperken. De toon van deze en de volgende plaat is
verschillend van de twee voorgaande."
|
Over
de cavalerie: "Zie deze ongelukkige achterblijvers
aan, gewapend met stukken schroot en hout, tegenover een
cohort Titanen. Ja, hoe bevecht je zoiets? In feite zitten
we middenin een western. Enkel de cavalerie kan hen redden.
En de enige mogelijke cavalerie is Jack. Je vindt er hetzelfde
idee in als in de voorgaande sequentie. Die is intiemer,
als we het zo kunnen noemen, en toont ons de confrontatie
tussen de rode demon en Laureen. Ook zij wacht op haar
redder."
Over het decor: "Grafisch zijn deze
twee scènes echter elkaars tegenstelde. Laureen
duwt zichzelf naar de grond, heel horizontaal, het roofdier
boven haar, haast parallel aan haar, oog in oog. Hier
is het geheel anders. Er zijn geen horizontalen meer,
alle hoeken zijn extreem, de overlevenden verdrinken in
het verbrijzelde decor en de aanvallers komen eraan, in
een Dantesk kikvorsperspectief."
Over een van de sleutelvragen: "Na
deze twee sequenties, waarin Laureen, haar baby en de
laatste overlevenden zullen sterven als Jack niet tussenbeide
komt, vinden we hem rustend terug, genietend van zijn
succes in de zetel van zijn luxueuze appartement. Wat
kan hem ertoe aanzetten zijn droomleventje te verlaten
om terug te keren naar de realiteit en de zijnen te redden?
Dat is een van de sleutelvragen van De Profundis."
Over fantasie: "Een knipoogje, het
personage in het laatste kader lijkt sterk op een van
de tovenaars uit De Vloek van Amber, mijn eerste
album. Het is een personage dat ik nog niet van me heb
kunnen afschudden. Je vindt in De Profeet ook
dingen terug die ik ontwikkeld had voor het filmproject
Nemo van Christophe Gans. Hij had me een fantasmagorische
atmosfeer gevraagd. Ik heb me verloren in mijn fantasie..." |
Portfolio
Mathieu Lauffray |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Frédéric Bosser
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
dBD nummer 72 van april 2013.
Long
John Silver 4, pagina's 6-7 (2013)
"Onze dappere helden komen eindelijk aan bij de muren
van de verloren stad! Hoe vertolk je zoiets, hoe toon
je dat op zijn best? Er zijn veel keuzes mogelijk: een
groot en spectaculair panoramisch overzicht van bovenaf
gezien, of net zo goed een zicht vanop de grond, we bevinden
ons dan tussen de personages, of iets tussenin waar ik
uiteindelijk voor koos. Dit standpunt laat toe om onze
piraten te situeren en ook hun ontdekking op dezelfde
oppervlakte, in één enkel beeld. Er schiet
wat spektakel bij in, maar we winnen inlevingsvermogen
en je kan de omgeving inschatten. Ik heb de horizon wat
opgetild zodat het moeilijker lijkt om de monumentale
ingang te bereiken."
Cover
artbook Axis Mundi (2013)
"De piraat staat alleen tegenover de elementen en
doorboort de mist met zijn lantaarn. Zijn houten been
staat krachtdadig op zijn schat, hij signaleert zijn kompanen
die hier niet te zien zijn. De uitdaging bestond erin
om een statische houding dynamisch te maken, om er leven
aan te geven. Ik heb het silhouet lichtjes naar voor geprojecteerd
en er rekening mee gehouden om het evenwicht te behouden.
De omgeving is volgeladen met waterdruppels, de lichtinval
verspreidt zich en maakt bepaalde gedeeltes waziger."
Cover
Long John Silver 3 (2010)
"Het was een waar genot om een avonturenbeeld van
deze strekking te maken. Ik beleefde de actie op hetzelfde
moment als mijn personages. Uiteraard is het wrak buitenproportioneel,
maar het is zo dat de piraten het aanschouwen in hun sloep.
Na maanden reizen en weken verloren in de jungle verandert
het hallucinante karakter van deze ontdekking hun zintuigen.
De realiteit beduvelen is voor mij geen probleem, op voorwaarde
dat het de emotionele bedoeling van het beeld evidenter
maakt. De hele oefening bestaat erin dat je het altijd
gelooft."
Long
John Silver 3, pagina's 12-13 (2010)
"De ontdekking van de lagune. Na een beproevende
overtocht die eindigde in een verschrikkelijk bloedbad
bereiken onze avonturiers een betoverende lagune... Het
eerste gelukkige moment van hun reis. Is er beterschap
in het vooruitzicht? Ik heb gesatureerde kleuren gebruikt,
het wit van het papier is overal aanwezig en werkt als
een neonlicht op de transparante kleureninkt. Ik ben gek
op de tropen en warme landen in het algemeen en ik beleefde
dan ook prettige momenten terwijl ik deze scène
tekende."
Tarzan
uit Lord of the Apes, tekening voor een filmproject van
Christophe Gans (2008)
"Tarzan bestrijdt zijn geschubde tegenstander! De
gespierde albinopython beseft dat zijn ontbijt zich niet
laat serveren! De twee kemphanen kennen elkaar niet goed
en het gevecht tussen reptiel en zoogdier is nog niet
gedaan. Ik heb dit schilderij voor Christophe Gans gemaakt
voor een afgevoerd filmproject, maar ik blijf erbij dat
het vol goede ideeën zat."
Swamp
Queen, Lord of the Apes-project (2008)
"De koningin van de ondergrondse wereld. Pellucidar!
Ik heb haar ontworpen met een vaag-Aziatische uiterlijk
en dat effect wordt versterkt door de kleine 'Siamese'
schouderstukken van de juffrouw, maar de kroon werkt als
tegenwicht voor het geheel en geeft haar d'r originaliteit.
Het schilderij is snel gemaakt zonder voorbeeld. De sfeerverlichting
komt van de grond en ik heb het gecombineerd met een andere
lichtbron die op haar rechterkant is gericht om contrast
te verkrijgen. Het belangrijkste van dit werk is het aantal
borstelstreken te beperken en zich op het voornaamste
te concentreren."
Cover
De Kronieken van Legioen 1 (2011)
"Selim Bey gaat vooruit, uit de weg! Als kerels van
driehonderd kilo spreken, luisteren die van zeventig kilo.
Luister naar zijn wijze woorden. De trotse Mongool heeft
zijn feodale wapenuitrusting aangetrokken want de man
staat open voor en is nieuwsgierig naar nieuwe zaken.
Zijn mantel in berenvel maakt 'm machtiger en het is dit
soort sensatie dat ik beoogde met dit beeld. Punkmuziek
met een te snel ritme ergert me meestal, ik geef de voorkeur
aan zware, krachtige en onontkoombare beats."
Ex-libris
Prophet 1 (2001)
"Een ex-libris voor de reeks Prophet. Een
origineel universum waar ik nooit de volledige, verbazingwekkende
rijkdom van zal kunnen vatten. Ik ben gehecht aan deze
tekening want het representeert het moment dat ik naar
een gestileerde, beter gecontroleerde tekenstijl zocht
door het overtollige weg te laten, enzovoort. Sindsdien
heb ik dat gecontroleerde grotendeels achter me gelaten
om in de plaats meer barok te werken, maar ik houd nog
altijd van deze etekening. Het is sec, maar de pogingen
om te stileren zijn aardig en ik zie dat kleed graag.
Het is grappig hoe een andere gemoedstoestand de manier
waarop je inkt en tekent verandert."
Illustratie
collectiefalbum Hubert-Félix Thiéphaine,
(2007)
"Een portret van Thiéfaine (Franse zanger,
red.) in acrylverf voor uitgeverij Soleil. Ik wilde een
dromerige, poëtische sfeer, iets dat de verbeelding
aanspreekt, zijn innerlijke wereld. Ik heb hiervoor heel
wat glazuur gebruikt in lagen op elkaar, in kleur en zwart-wit.
Het acryl is transparant en de overlappende fijne lagen
geven er een specifieke diepgang aan."
Conceptdesign
voor The Tall Man (2010)
"Conceptdesign voor de film van Pascal Laugier. Het
complete tegendeel van de ontdekking van de lagune in
Long John Silver: de koude en onherbergzame berg
in november. De kleurtonen zijn gedesatureerd, de grijze
sneeuw doet de doorweekte modder tevoorschijn komen en
de zware wolken hangen tussen de sparrenbomen. Maar mijn
prioriteit was de beleving, een realiteit aan dit beeld
geven, het doen leven, ons in het hart van deze omgeving
gooien."
Geïnkte
plaat Prophet 4 (2013)
"In avantpremière, een pagina uit het laatste
deel van mijn serie Prophet. Jack Stanton denkt
dat hij terug is in zijn appartement, in zijn voormalige
leven, maar eens te meer verloopt niets zoals hij het
wilde. Dit album sluit de serie af, vijftien jaar na het
openingsalbum, en ik denk dat het heel wat verrassingen
bevat, nog niet in het minst omdat mijn grafische stijl
is geëvolueerd door zeven jaar lang bij de piraten
verbleven te hebben. Eric Henninot heeft me flink geholpen
bij de eerste pagina's en die samenwerking was fantastisch."
Illustratie
filmproject Lord of the Apes (2008)
"Een vampier zoals ik die graag heb. Gemuteerd, waarschijnlijk
ongerust maar klassevol. Klassevol, maar niet belerend,
geen puberale dark goth met kwellingen als van
een junk. Deze meneer heeft de loop der eeuwen meegemaakt
en heeft gevoel voor drama. Aantrekking en afstoting,
de tragiek, de zelfverloochening, de woede, de fascinatie
van het goede voor het kwade en zijn onbetwistbare aantrekking.
Wie zou anders een slechterik willen zijn?" |
|
|