|
Alle
bijdragen van Nicolas Keramidas
aan de rubriek De
Commentator bundelen we op deze
pagina.
Klik verder naar de volgende onderwerpen:
• 20/10/2012
Voor
het laatste deel van Luuna staat
Nicolas Keramidas vooral stil bij de inkleuring,
de discussies die dat kostte en de oplossingen.
Maar ook over realiteit en fantasie en over
de dualiteit in de gehele reeks. |
|
|
|
Nicolas
Keramidas over Luuna 7 |
Onderstaande
bijdrage van Lise Benkemoun
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad
Casemate nummer 41 van oktober 2011. |
|
Over
de Pipinto's: "Alles begint met de
Pipinto's, de personages die ik heel graag heb.
Ze hebben een rolletje in het begin van het verhaal
waarna ze zichzelf wat opdringen. Ze zijn makkelijk
en natuurlijk om te tekenen, heel tekenfilmachtig,
ik amuseer me veel met hen. Ze gaan me makkelijker
af dan realistische personages..."
Over de kleuren: "Een klassiek
contrast tussen warme en koude kleuren tussen het
oranje vuur en het blauw van de nacht. Nochtans
viel dat in het begin niet mee... Nob heeft de eerste
vijf delen ingekleurd, daarna had hij er de tijd
niet meer voor. We hebben 'm vervangen door Cyril
Vincent, een goeie inkleurder, maar iemand die dikwijls
zijn stempel wil doordrukken. En dat is niet altijd
wat ik hem vroeg... Bovendien heeft hij de neiging
om 'echte' kleuren te gebruiken, dus blauwe luchten,
groen gras, enzovoort, terwijl ik het meer fantastisch
zie, met violette luchten, roze gras,... Maar we
zijn het eens geworden!"
Over de boot: "Crisse denkt
dat er in elke plaat een prent moet zijn zoals de
achtste, die eruit springt en de lezer leidt. De
andere zijn anekdotischer. Ik pak de pagina dus
aan zoals deze prent! Omdat het ook de moeilijkste
is, volgt de rest vanzelf van zodra ik er tevreden
over ben. Het tekenen van de boot was een uitdaging.
Ik doe zulke dingen niet graag… Ik las onlangs
Aan Boord van de Morgenster van Riff Reb's
(vertaald door Silvester, red.), ik heb
zijn werk bekeken en ik ben eraan begonnen. Ik startte
met een droog penseel en deed zomaar wat met zwarte
inkt. Daarna nam ik grotere penselen met witte verf
en verfijnde de tekening met afwisselend wit en
zwart. Het duurde lang en het kon ook mislukken.
Totdat 80% van het werk was gedaan, leverde het
niets op. En toen kwamen de golven! Uiteindelijk
ben ik er meer dan tevreden over."
|
Over
de realiteit: "Dit is niet mijn favoriete
pagina. Van zodra je echt beter naar mijn boot kijkt,
naar de masten en touwen, heb ik altijd de indruk
dat mijn gevoel voor perspectief fout is. Ik probeer
dan vals te spelen. Ik heb nochtans naar veel internetbeelden
gekeken, maar ik hou me nu eenmaal niet trouw aan
de historische realiteit. Met deze boot, de beroemde
Mayflower, heb ik allicht talloze fouten gemaakt.
Collega's spotten soms met me, maar het is goed
bedoeld. Ik heb het niet originele idee gehad om
deze pagina in sepia te kleuren. Het werkt, hé?"
Over de frustratie: "Voor
de eerste drie delen van Luuna heb ik veel
personagestudies gemaakt. Behalve voor de cover
heb ik dat voor dit album niet te veel gedaan. Voor
een prent zoals de zesde teken ik het gezicht en
als de emotie past, dan is 't oké! Ik voel
me wel gefrustreerd door tekenaars als Joann Sfar
die in staat zijn dit soort zaken in amper drie
minuten te klaren met even veel efficiëntie.
Ik spendeer aan elke plaat en alle details telkens
even veel tijd. Uiteindelijk vraag ik me af of dat
allemaal wel nodig is..."
Over de naakte Luuna: "Ik
beeld me Luuna altijd naakt in en vervolgens kleed
ik haar aan. In prent 7 is haar blik het belangrijkst.
De cape (heel praktisch) camoufleert haar. De natuurdecors,
de bergen, het woud, de dieren teken ik het liefst.
Mijn ergste nachtmerrie zou het tekenen van een
wandelende menigte in New York zijn!"
|
Over
correcties: "Dit is het soort pagina's
met een verrassing. Aanvankelijk zag ik deze plaat
helemaal anders! Ik zou de inkleurder nooit om een
violetroze sfeer hebben gevraagd in deze stijl,
maar het is mooi! Ik veranderde er niets aan! Nochtans
kan je met de computer en Photoshop veel makkelijker
dan vroeger aanpassen en je hebt de neiging te blijven
corrigeren. Soms pruts ik wat in Photoshop om zelf
een voorstel uit te werken dat ik in mijn hoofd
had. Ik weet het, ik kan het niet laten."
Over het blauwe spook: "Ik
heb zelf de geestverschijning van de onzichtbare
Lynx niet goed uitgewerkt. Cyril kent ook het scenario
en weet dat het om een spook gaat. Hij heeft daarom
die kleine blauwe sliertjes toegevoegd rond het
gezicht en boven het hoofd, en het werkt! Als ik
zo'n plaat terugkrijg, weet ik of het werkt of niet
vanaf het moment dat ik die op de computer open."
Over dualiteit: "Luuna
is een serie over dualiteit. Met het goede en het
kwade, de zwarte wolf en de witte, enzovoort. Een
klassiek thema, zowel in de films en als literatuur.
Hier komt ook nog jong tegenover oud bij kijken.
Lynx is de perfecte leraar en het jongetje is de
leerling."
Over de filters: "De laatste
prent heeft een heel andere sfeer want het is het
begin van een miniverhaaltje op twee pagina's. Er
moest dus een duidelijk verschil zijn tussen deze
prent en de rest van de pagina. Met dit bordeaux
werkt het wel. Om daartoe te komen, waren nogal
wat filters nodig. Aanvankelijk bestond de prent
in realistische kleuren, door de filters kwamen
we tot dit resultaat." |
|