Alle bijdragen over De Blauwbloezen aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
03/12/2016 Jose Luis Munuera, Olivier Schwartz, Clarke, Eric Maltaite en Zidrou over De Blauwbloezen: Een Hommage door...
 
Jose Luis Munuera, Olivier Schwartz, Clarke, Eric Maltaite en Zidrou over De Blauwbloezen: Een Hommage door...
03/12
TOP
De Blauwbloezen: Een Hommage door...
De Blauwbloezen: Een Hommage door...
Onderstaande bijdrage van Sophie Flamand verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 98 van december 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
De Blauwbloezen: Een Hommage door...
De Triomf van Cornedbeef, door Jose Luis Munuera

Over het voorrecht:
"De Blauwbloezen werd uitgegeven in Mexico en van daaruit geëxporteerd naar Spanje. Ik heb deze serie ontdekt en leren waarderen toen ik Frans leerde. Het is dus een voorrecht en een plezier om aan dit hommagealbum mee te werken. Je amuseren met een zo uitgewerkt speeltje is een gunst. Mijn versie is naar mijn idee een geval van te weinig, zoals een acteur die het geluk heeft om met de actrice uit zijn dromen te mogen spelen, maar slechts voor een korte scène."

Over paarden: "Lambil en ik hebben iets gemeenschappelijks: de kunst om paarden te tekenen. We worden beiden erg aangetrokken door hun beweging, hun dynamiek die altijd in actie is. Ik denk dat ik met Lambil die logische, dynamische en organische grafiek deel. De relatie tussen Blutch en Chesterfield is complex. Ze kunnen niet met elkaar leven, maar de een bestaat niet zonder de ander. De ene vertegenwoordigt de officiële, stugge gedachte, de andere het cynisme en een zekere opstandige geest. Daardoor kan je complexe zaken vertellen en op een verfijnde manier verschillende standpunten toelichten."

Over het komische standpunt:
"En dat gebeurt met humor want De Blauwbloezen is in de eerste plaats een komedie. Weinig strips durven de oorlog met een glimlach te benaderen. Cauvin munt daarin uit, zelfs in heel wrede omstandigheden. En het is net omdat de geschiedenis vanuit een komisch standpunt bekeken wordt dat er over de realiteit kan nagedacht worden op een manier die niet iedereen zal bevallen. En waardoor dat nadenken op de spits wordt gedreven. Ik wil bij dezen Laurence Van Tricht bedanken die dit project uit de grond stampte. Ze gaf tegelijk richtlijnen als vrijheid. Het resultaat is op niveau."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 75
De Blauwbloezen: Een Hommage door...
De Amerikaanse Neef, door Olivier Schwartz

Over de druk:
"Door aan een collectiefalbum deel te nemen, moet je een bepaalde druk ondergaan. Enerzijds is er wedijver tussen de verschillende deelnemers en we weten dat we beoordeeld zullen worden door de scheppers van de reeks. Anderzijds hebben we ons maar in een bestaand keurslijf te hullen."

Over de puzzel: "Hoewel ik twijfelde aan mijn capaciteiten voor deze oefening ontdekte ik dat ik in staat was om een scenario te schrijven. Ik heb veel films gezien en veel boeken gelezen over de geschiedenis van de Verenigde Staten. Geleidelijk aan kwam alles op zijn plaats terecht, als een puzzel. Volgens de regel van Cauvin volgde ik een historisch gegeven, de aanslag op Lincoln, en omdat ik De Blauwbloezen heb herlezen, dacht ik aan De Neven van de Overkant."

Over antistatisch:
"Zoals Lambil heb ik een hekel aan het tekenen van alles wat statisch is. Ik heb actie, dynamische beelden nodig. Gevechtsscènes, zoals de prent waarmee ik het verhaal open, had ik op alle pagina's kunnen tekenen. Maar wapens, paarden, enzovoort waren voor mij iets ongewoons. Ik heb er dus veel aan moeten werken. Mijn tekenstijl is veel realistischer, maar ik wilde zoveel mogelijk de stijl benaderen die Lambil en Cauvin gaandeweg hebben aangenomen. Ik heb ook de humor in hun dialogen behouden en de relatie tussen Blutch en Chesterfield die op vijandschap en trouw steunt."

Over documentatie: "Lambil maakt geen enkele fout op het gebied van documentatie. Denk eraan dat toen hij met de serie begon internet nog niet bestond. Maar omdat hij wist dat het voor lange tijd zou zijn, nam hij de tijd om documentatie te verzamelen. Voor mij was het veel eenvoudiger want tegenwoordig heb je in twee klikken een massa documentatie ter beschikking."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 85
De Blauwbloezen: Een Hommage door...
Blind Vertrouwen, door Clarke

Over de macines:
"Ik heb een immens respect voor Lambil en Cauvin, dat zijn echte stripmaakmachines. Machines in de goede zin van het woord want album na album blijft de kwaliteit aanwezig. Terwijl de meeste series erop achteruitgaan en de kwaliteit daalt, houdt De Blauwbloezen nu al zestig albums de lat hoog. In deze serie, die ik regelmatig herlees, gaat mijn voorkeur uit naar The David en De Blauwe Groentjes. Die zitten vol sterke, buitengewone beelden, ver van het front. Ik heb de paarden van Lambil ook altijd bewonderd. Hij heeft een heel persoonlijke manier om ze te tekenen. Ik heb het op eenzelfde manier proberen te tekenen. Het is aan jou om daarover te oordelen."

Over de dialogen: "Vooral de dialogen van Cauvin zijn om van te smullen. Ze zijn snedig. Ik heb geprobeerd me erop te inspireren, om dialogen zoals Cauvin te schrijven die snel en energiek zijn. Blutch en Chesterfield zijn twee sterke persoonlijkheden, maar niet agressief. Alles verloopt via de dialogen. Dat maakt de strip speels."

Over een historisch feit:
"Voor het scenario heb ik het aangepakt zoals Cauvin. Ik heb een weinig gekend historisch feit gezocht. En ik ben heel blij dat ik iets heb gevonden waar Cauvin niet aan heeft gedacht! Net zoals hem heb ik op het einde van het verhaal een kleine uitleg gegeven."

Over het slagveld: "Ik ben het bekende slagveld niet uit de weg gegaan. Bijna elk album begint ermee. Het is niet zo moeilijk als je denkt. Ik heb trouwens een beetje valsgespeeld door er rook bij te tekenen. Lambil speelt daarentegen niet vals. Hij toont het altijd frontaal in beeld."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 111
De Blauwbloezen: Een Hommage door...
The End by Richard Badhead and Benn McZid,
door Eric Maltaite en Zidrou


Zidrou over de bron:
"Ik weiger veel voorstellen voor collectiefalbums, maar deze niet. Deze serie is de beste van Cauvin. Meerdere generaties hebben die gelezen en het heeft op heel wat auteurs een indruk nagelaten. Als je de grote Franco-Belgische series opsomt, staat De Blauwbloezen nooit vooraan. Nochtans houdt de kwaliteit al veertig jaar stand. Ik heb het ver gezocht en heb Blutch en Chesterfield naar de bayou gestuurd. De vijandschap tussen de twee vrienden, zoals een clown August (meestal met rode neus, red.) en een witte clown (een meer autoritair type clown, red.), is de ware motor van het verhaal, veel meer dan de oorlog. Dat werkt voor elke vorm van vertellen, het is een universele bron."

Eric Maltaite over gebrek aan zelfvertrouwen: "Ik ben al een lezer van De Blauwbloezen sinds het eerste album. Ik voelde plezier en angst toen ik me op dit verhaal gooide. Ineens ontbrak ik het zelfvertrouwen om het te tekenen. De grote eerste prent stelde me op mijn gemak. Ik ben daar drie keer opnieuw aan begonnen. Het was mijn manier om me beetje bij beetje onder te dompelen in het verhaal. Een keer ik erin zat, verliep alles goed. Maar dan, paarden tekenen zoals Lambil... We hebben zorgvuldig aanvallen van de cavalerie en slagvelden vermeden. Op dat gebied, op zijn tachtigste, is Lambil nog altijd goed. Pet af!"

Eric Maltaite over Zidrou:
"Zidrou heeft het wereldje van De Blauwbloezen volledig overgenomen en zijn scenario had geschreven kunnen zijn door Cauvin voor Lambil. Ik zou in de toekomst graag opnieuw met hem samenwerken, zijn scenario's zijn uitstekend. Hij tekent zelf niet, maar hij heeft een gevoel voor ontwikkeling en een vloeiende, beeldrijke mise-en-scène."