|
Het
door Franky Drappier getekende Romeinse
Inval in de Lage Landen is het dertiende educatieve
album van EurEducation. Het verhaal werd
zoals steeds geschreven door Jan Kragt.
In deze making-of bespreekt Franky Drappier zijn werkwijze.
Hoe komt een EurEducation-strip
tot stand?
Na het ontvangen van het script begint het opzoekingswerk.
Veel opzoekingswerk. Omdat de strip gebaseerd is op geschiedenis
moeten alle elementen historisch accuraat zijn. Gelukkig
is er over die periode van de eerste eeuw voor tot de
tweede eeuw na Christus veel bekend. We beschikken over
een schat aan informatie, genoteerd door de Romeinse geschiedschrijvers.
De Romeinen hebben ook heel wat materiaal achtergelaten
dat nu tentoongesteld wordt in allerlei musea. Hoe de
Germanen in onze streken leefden weten we ook via Romeinse
geschiedschrijving en archeologische vondsten.
In het Archeon (Alphen aan den Rijn) staat een gereconstrueerde,
accurate hoeve uit de ijzertijd, inclusief werktuigen,
totems en zelfs een figurant in de juiste kledij. Dankzij
de foto's, die ik in en rond deze hoeve kon maken, en
de vakkundige uitleg van de plaatselijke archeoloog had
ik meteen een stevige basis voor mijn tekenwerk aan Germaanse
zijde. Aan Romeinse zijde heb ik, waar mogelijk, gewerkt
rond sculpturen van historische figuren. Rond uniformen,
forten, kampen en wapens bestaat een schat aan beeldmateriaal.
Traditioneel of
digitaal?
Als ik heel eerlijk ben, is het pas sinds ik digitaal
ben gaan tekenen dat ik mijn "draai" in het
striptekenen gevonden heb. Het liet me toe om, zonder
mijn kantoor te moeten ombouwen, snel even een tekening
of illustratie te maken. Ik werkte eerst op een wacomtablet,
maar de oog-handcoördinatie bleef een beetje een
probleem. Mijn eerste gepubliceerde stripje in De
Pierkes Twieje is nog op die tablet gemaakt. Na de
aanschaf van mijn eerste tekenmonitor ging alles veel
vlotter. Ik kreeg vanaf toen ook meer opdrachten omdat
ik meer werk op het internet postte. Efficiëntie
is een grote voordeel van een digitale workflow.
Om praktische redenen is het heel handig digitaal te werken.
Geen gedoe met vellen papier, potloodjes, inktvlekken
en verfpotjes en met een goede tekenmonitor in de studio
voelt digitaal tekenen heel natuurlijk aan. Ik ben eraan
gewend en geef de voorkeur aan digitaal werken. Toch vind
ik het leuk om op papier te schetsen: in schetsboekjes,
op losse vellen tekenpapier en op mijn voorbereide stripbladen.
Ik gebruik een Canson 200 G waar ik een aantal richtmaten
op voorhand op afdruk, wat erg handig is bij de pagina-indeling.
Romeinse Inval in de Lage Landen heb ik volledig
in potlood geschetst en hoofdzakelijk digitaal geïnkt.
Soms inkt ik ook nog wel eens op de traditionele manier,
gewoon om het métier in de vingers te houden. Ik
ga dan ook wel voluit en gebruik enkel Oost-Indische inkt.
Markers zijn dan uit den boze. Ik heb nu ook een aparte
tekenruimte waar ik gemakkelijker met traditioneel materiaal
kan werken.
Traditioneel of analoog: ik streef uiteindelijk steeds
naar een organisch resultaat: niet té glad, met
hier en daar wat textuur. Bij het inkten heb ik door de
jaren heen een peninstelling gevonden die dicht aanleunt
bij wat ik met Oost-Indische inkt doe. Bij het inkleuren
is mijn techniek analoog aan werken met plakkaatverf of
acryl waarbij ik, binnen de software, dekkend werk met
waterig uitwassen afwissel. Op die manier kon ik in dit
album de inkleuring van Yara Noë
verder afwerken.
Opbouw van een
pagina
De scenario's van Jan Kragt zijn doorlopende teksten,
onderverdeeld in pagina's. Het is dus aan de tekenaar
om zelf de dialogen, de pagina-indeling en het aantal
vakjes te gaan bepalen. Jan geeft meestal wel een beschrijving
van de omgeving mee. Dit betekent voor de tekenaar een
beetje meer werk, maar anderzijds geeft het ook heel wat
vrijheid. Het laat me bij het lezen van het scenario toe
een hiërarchie te vinden in wat visueel interessant
kan zijn. Die interessante scènes probeer ik wat
extra in de verf te zetten waardoor je wat ritme in de
pagina's brengt. Als tekenaar is het ook altijd leuk eens
tekeningen in de strip te stoppen die heel gedetailleerd
zijn. In Romeinse Inval in de Lage Landen zitten
heel veel leuke details, verwijzingen naar andere strips,
films en bestaande plaatsen waar de doorsnee lezer wellicht
over kijkt, maar waar ik veel plezier aan had om ze er
in te stoppen. Dat maakt strips tekenen extra leuk.
|