Alle bijdragen van Franky Drappier aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
10/09/2018 Franky Drappier over Romeinse Inval in de Lage Landen
 
Franky Drappier over Romeinse Inval in de Lage Landen
10/09
TOP
Romeinse Inval in de Lage Landen
Het door Franky Drappier getekende Romeinse Inval in de Lage Landen is het dertiende educatieve album van EurEducation. Het verhaal werd zoals steeds geschreven door Jan Kragt. In deze making-of bespreekt Franky Drappier zijn werkwijze.


Hoe komt een EurEducation-strip tot stand?

Na het ontvangen van het script begint het opzoekingswerk. Veel opzoekingswerk. Omdat de strip gebaseerd is op geschiedenis moeten alle elementen historisch accuraat zijn. Gelukkig is er over die periode van de eerste eeuw voor tot de tweede eeuw na Christus veel bekend. We beschikken over een schat aan informatie, genoteerd door de Romeinse geschiedschrijvers. De Romeinen hebben ook heel wat materiaal achtergelaten dat nu tentoongesteld wordt in allerlei musea. Hoe de Germanen in onze streken leefden weten we ook via Romeinse geschiedschrijving en archeologische vondsten.

In het Archeon (Alphen aan den Rijn) staat een gereconstrueerde, accurate hoeve uit de ijzertijd, inclusief werktuigen, totems en zelfs een figurant in de juiste kledij. Dankzij de foto's, die ik in en rond deze hoeve kon maken, en de vakkundige uitleg van de plaatselijke archeoloog had ik meteen een stevige basis voor mijn tekenwerk aan Germaanse zijde. Aan Romeinse zijde heb ik, waar mogelijk, gewerkt rond sculpturen van historische figuren. Rond uniformen, forten, kampen en wapens bestaat een schat aan beeldmateriaal.

Romeinse Inval in de Lage Landen


Traditioneel of digitaal?
Als ik heel eerlijk ben, is het pas sinds ik digitaal ben gaan tekenen dat ik mijn "draai" in het striptekenen gevonden heb. Het liet me toe om, zonder mijn kantoor te moeten ombouwen, snel even een tekening of illustratie te maken. Ik werkte eerst op een wacomtablet, maar de oog-handcoördinatie bleef een beetje een probleem. Mijn eerste gepubliceerde stripje in De Pierkes Twieje is nog op die tablet gemaakt. Na de aanschaf van mijn eerste tekenmonitor ging alles veel vlotter. Ik kreeg vanaf toen ook meer opdrachten omdat ik meer werk op het internet postte. Efficiëntie is een grote voordeel van een digitale workflow.

Om praktische redenen is het heel handig digitaal te werken. Geen gedoe met vellen papier, potloodjes, inktvlekken en verfpotjes en met een goede tekenmonitor in de studio voelt digitaal tekenen heel natuurlijk aan. Ik ben eraan gewend en geef de voorkeur aan digitaal werken. Toch vind ik het leuk om op papier te schetsen: in schetsboekjes, op losse vellen tekenpapier en op mijn voorbereide stripbladen. Ik gebruik een Canson 200 G waar ik een aantal richtmaten op voorhand op afdruk, wat erg handig is bij de pagina-indeling. Romeinse Inval in de Lage Landen heb ik volledig in potlood geschetst en hoofdzakelijk digitaal geïnkt. Soms inkt ik ook nog wel eens op de traditionele manier, gewoon om het métier in de vingers te houden. Ik ga dan ook wel voluit en gebruik enkel Oost-Indische inkt. Markers zijn dan uit den boze. Ik heb nu ook een aparte tekenruimte waar ik gemakkelijker met traditioneel materiaal kan werken.

Traditioneel of analoog: ik streef uiteindelijk steeds naar een organisch resultaat: niet té glad, met hier en daar wat textuur. Bij het inkten heb ik door de jaren heen een peninstelling gevonden die dicht aanleunt bij wat ik met Oost-Indische inkt doe. Bij het inkleuren is mijn techniek analoog aan werken met plakkaatverf of acryl waarbij ik, binnen de software, dekkend werk met waterig uitwassen afwissel. Op die manier kon ik in dit album de inkleuring van Yara Noë verder afwerken.

Romeinse Inval in de Lage Landen


Opbouw van een pagina
De scenario's van Jan Kragt zijn doorlopende teksten, onderverdeeld in pagina's. Het is dus aan de tekenaar om zelf de dialogen, de pagina-indeling en het aantal vakjes te gaan bepalen. Jan geeft meestal wel een beschrijving van de omgeving mee. Dit betekent voor de tekenaar een beetje meer werk, maar anderzijds geeft het ook heel wat vrijheid. Het laat me bij het lezen van het scenario toe een hiërarchie te vinden in wat visueel interessant kan zijn. Die interessante scènes probeer ik wat extra in de verf te zetten waardoor je wat ritme in de pagina's brengt. Als tekenaar is het ook altijd leuk eens tekeningen in de strip te stoppen die heel gedetailleerd zijn. In Romeinse Inval in de Lage Landen zitten heel veel leuke details, verwijzingen naar andere strips, films en bestaande plaatsen waar de doorsnee lezer wellicht over kijkt, maar waar ik veel plezier aan had om ze er in te stoppen. Dat maakt strips tekenen extra leuk.

Romeinse Inval in de Lage Landen

Romeinse Inval in de Lage Landen