Alle bijdragen van Steven Dupré en Conz aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
21/11/2018 Steven Dupré en Conz over Suske en Wiske: Boemerang
 
Steven Dupré en Conz over Suske en Wiske: Boemerang
21/11
TOP
Suske en Wiske: Boemerang

COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
Suske en Wiske: Boemerang
Over de samenwerking:
Dupré: "Twee zomers geleden had ik een afspraak met Toon Horsten van Standaard uitgeverij, naar aanleiding van een van de vele mogelijke projecten die ik toen wilde opstarten. Het is dan uiteindelijk en totaal onverwacht op iets compleet anders uitgedraaid. Er is me daarop een voorstel tot scenario van Conz doorgemaild. Daarover is dan wat gediscussieerd en geargumenteerd via Skype en mail en hoewel het een goed verhaal bevatte, was ik toch de mening toegedaan dat nu we kans kregen om iets met Suske en Wiske te doen we dan ook die kans moesten aangrijpen om uit te pakken met iets wat in de gewone reeks niet zou kunnen. Boemerang dus. Waarvoor hulde aan Conz, want om op zo'n korte tijd een dergelijk verhaal uit je koker te persen is niet iedereen gegeven."
Conz: "Ik had Toon enkele maanden eerder ook gecontacteerd om een ander project te pitchen, wat hij niet meteen zag zitten wegens té groots en té ambitieus, maar kreeg een tijdje later wel de vraag of ik een one-shot van Suske en Wiske wou schrijven dat Steven dan zou tekenen. Mijn eerste voorstel was een echt Vandersteen-verhaal met een moderne twist, maar het was inderdaad een goed idee van Steven om eens iets totaal anders te doen, dus heb ik Suske en Wiske mijn wereld binnengetrokken."
 
Over de vorm:

Dupré: "In boekvorm leek mij de beste optie eigenlijk... Maar geen klassieke reeks, dus ook afstappen van de klassieke vier stroken, en aflopende tekeningen enkel in het geval van de in beeld gebrachte hallucinaties."
Conz: "Ik ben verzot op sciencefiction, dus wou ik heel graag zo'n soort verhaal vertellen, maar dan met de vertrouwde personages. Ik wou dat hun karakters echt herkenbaar bleven, maar de vorm van het verhaal en de wereld moesten helemaal anders."

Over modern versus klassiek:
Conz: "Om die sciencefictionwereld geloofwaardig te brengen, heb ik heel het verhaal naar een alternatief universum overgeheveld. Dat was in mijn ogen de meest evidente manier om alles te kunnen vertellen. En de personages gedijen wonderwel in deze wereld, wat genoeg zegt over het talent van Vandersteen voor het creëren van sterke universele karakters."

Over het #metoo-momentje:
Dupré: "Dat stond oorspronkelijk niet in het scenario, en ik zag een kans om daar te alluderen om het op dat ogenblik volop woedende #metoo. Sowieso hadden we kort daarvoor al vastgesteld dat het scenario wat meer humor kon gebruiken. Dat was volgens Conz niet echt zijn forte. En mijn forte is niet meteen een sterke verhaallijn te bedenken. Dus wat dat betreft, vulden we elkaar goed aan. Bovendien kreeg ik van Conz ook de vrijheid om dat soort zaken voor te stellen, en mits zijn goedkeuring bleven ze dan ook in het verhaal verweven."
Conz: "Dat klopt, daarmee dat ik Steven met plezier hier en daar wat extra humor heb laten toevoegen om het verhaal wat luchtiger te maken.
 
Over Wiskes zwarte legging:
Dupré: "Why not? Niemand loopt tegenwoordig nog rond met een wit jurkje. Iedereen draagt leggings, dus...
Conz: "Wij ook trouwens..."

Meer knipogen verwacht:
Dupré: "Ha, maar Conz is Yann niet, die daarvan zowat zijn handelsmerk heeft gemaakt. Voor ons was het vooral belangrijk dat de karakters hun karakter behielden, ook in deze nieuwe setting. En er zitten toch meerdere figuren uit de klassieke reeks in?
Conz: "Ik vond het eigenlijk al meer dan genoeg. Anders gaat het storend werken. Ik hou er niet van als je door te veel knipogen uit het verhaal wordt gehaald. Mijn streefdoel was dat alle nevenpersonages uit de klassieke reeks die we lieten opdraven ook echt een rol kregen binnen de vertelling. En als je alles optelt: Theofiel, Savantas met zijn stopstraalkanonnen en zonder te veel te willen spoilen de man in de isoleercel plus dan nog de klassieke Sus & Wis op het einde, vind ik dat al meer dan voldoende knipogen."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
Suske en Wiske: Boemerang
Over expressies:
Dupré: "Het is een karikaturale strip, dus mag er al eens aan overacting gedaan worden. Bovendien was het alweer even geleden (van Benoit Olivier) dat ik dat nog eens kon doen."

Over spannend houden:
Dupré: "Ja, dit is dus zo'n typische blablablabla-plaat waarin veel info in de dialogen zit. De pogingen die Lambik ondertussen onderneemt om het kokertje open te krijgen zorgen hier voor een betere verteerbaarheid."
Conz: "In de strips van Kuifje zie je dat vaak. Terwijl enkele figuren een droog gesprek aan het voeren zijn, laat Hergé Haddock ondertussen iets onnozel doen op de achtergrond. Zoiets had ik hier ook in gedachten. Voor de volgende pagina's heb ik de uitleg van het plan in voiceover over de effectieve uitvoering ervan gezet. Ten eerste om de lezers een saaie pagina met enkel uitleg te besparen, maar uiteindelijk vooral voor het dramatische aspect als enkele pagina's later het plan en de werkelijkheid meer en meer uit elkaar beginnen te lopen."

Over humor:
Dupré: "De humor zit 'm hier vooral in het acteren van de figuren, denk ik."

Over ogen met en zonder oogwit errond:
Dupré: "Normaliter teken ik altijd oogwit, maar de klassieke Sus en Wis hebben dat niet, en dat wou ik dus ook behouden. Maar door het ontbreken van het oogwit is het lastig om aan te geven in welke richting ze kijken. Probeer ze maar eens vanuit hun ooghoeken naar iets te laten loeren terwijl er geen ooghoeken zijn. Lastig, hoor. Dus heb ik ervoor gekozen om waar ik het nodig achtte voor hun expressie dat oogwit wél te tekenen, en de kraaloogjes vooral te gebruiken in de shots waarin ze verder op het achterplan staan en waar het niet zo van tel is."

Over carte blanche of inmenging:
Dupré: "Het spreekt vanzelf dat het verhaal en de eerste personageontwerpen voorgelegd dienden te worden aan de rechthebbenden. Zodra zij hun akkoord gaven, hadden we wel degelijk carte blanche. We hebben niet geprobeerd de grenzen van wat toegelaten was op te rekken, al hebben we een initieel verhaalelement ten behoeve hiervan aangepast. Maar geen hond die daar iets van zal merken. (lacht)"
Conz: "Het was een soort carte gris clair. We mochten eigenlijk redelijk onze zin doen, maar moesten wel rekening houden met wat er in het testament van Vandersteen vermeld staat. De waanzinepidemie was in de eerste versie van het verhaal een waanzindrug, waar onze personages onrechtstreeks mee in contact kwamen, maar aangezien het testament stipuleert dat onze geliefde helden geen drugs mogen nemen, hebben we dat veranderd naar een gefabriceerde ziekte. Maar ik was eigenlijk wel heel tevreden met de vrijheid die ik kreeg bij het schrijven."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 13
Suske en Wiske: Boemerang
Over de futuristische wereld en sf-toestellen:
Dupré: "Dat is niet echt mijn ding. Ik ken daar niks van. Ik ben ook geen sciencefictionadept en voel me meer thuis in een historische setting waar ik al dat soort technologische brol niet moet tekenen. Maar dit is een eerder nabije toekomst die ik vorm moest geven, dus dat verschilt niet zoveel van onze huidige leefwereld. Conz adviseerde me wel om wat meer buizen tegen gevels te tekenen, zodat het wat meer richting Blade Runner zou gaan. Ik heb noch de oude Blade Runner, noch de remake ooit gezien, maar als men mij buizen vraagt dan teken ik buizen. Et voilà. Bij het ontwerpen van de glider was het tot mijn opperste verbazing meteen raak. En aangezien Conz wél thuis is in de sciencefiction en opgelucht dat ik daar niet te lang op moest blijven ploeteren geloofde ik hem maar al te graag."
Conz: "Ja, dat is helemaal mijn wereld. In mijn hoofd was het allemaal zelfs nog wat extremer qua look, maar ik vind het juist leuk dat Steven er toch zijn eigen ding mee gedaan heeft. Zijn gliders zijn inderdaad super. Bijna een Zwendeltuig uit Robbedoes. Ik doe haast niks liever dan zulke soort settings bedenken."

Over outfits:
Dupré: "Dito. Ik ken daar niks van en doe zomaar wat. Gelukkig bestaan die outfits toch niet en werkt het zodra het ietwat geloofwaardig lijkt. Achteraf had ik wel wat spijt van die omgekeerde fruitschalen als helmen en de vele details die in de uniformen zitten. Die helmen vanwege nogal simpel, de uniformen vanwege veel werk."

Over details:
Dupré: "Ik kan er niets aan doen. Ik teken nu eenmaal zo. Toch zijn er voor mijn doen heel veel eerder lege decors. Dat lag puur aan de setting. Gangen van futuristische hoofdkwartieren, lege treinwagons en klinische ziekenhuiskamers zijn nu eenmaal eerder klinisch en leeg."

Over het doemscenario:
Dupré: "Ja en nee. Je zou het aan Conz moeten vragen, maar ik zie wel parallellen met Boemerangs visie en die van Trump. Alleen heeft Boemerang zijn visie al kunnen realiseren en is Trump nog niet zo ver. Maar volgens mij zijn er wel degelijk machten aan het werk die de wereld graag in de richting van een Boemerangiaans bestel zouden zien evolueren, en zijn alle middelen goed om dit in de hand te werken. Het begint met het verdachtmakende van de pers gevolgd door het rechtstreeks en ongefilterd verspreiden van leugens aan de bevolking, genoeg op dezelfde nagel blijven slaan tot de bevolking de machthebbers hierin volgt. Ik zie dat met lede ogen aan."
Conz: "Onze wereld komt alsmaar meer in handen van multinationals en superrijken. Het grote verschil met onze wereld en die van Boemerang is dat bij ons de wereldleiders gewoon nog dansen naar de pijpen van de multinationals en dat in de wereld van Boemerang de big business de politiek eigenlijk al volledig opzijgeschoven heeft. Daar zijn ze zelfs al geen burgers meer, enkel nog consumenten."

Over oude bekenden:
Dupré: "Ja en nee. Ik kende die figuren natuurlijk al lang, maar ze tekenen was uiteraard nieuw voor mij. Savantas is een heerlijk figuur om te tekenen, al is zijn expressie beperkt door die donkere brillenglazen, toch blijft hij heerlijk slecht."
Conz: "Het leuke is vooral dat je al die figuren zo goed kent. De personages schreven het verhaal soms haast zelf omdat je gewoon wist hoe ze in bepaalde situaties zouden denken of reageren. Dat was heel verrassend, vond ik, en heel leuk om aan te werken."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 14
Suske en Wiske: Boemerang
Over favoriete personages in dit verhaal en in de reguliere reeks:
Dupré: "Voor mij Savantas, vanwege het tekenplezier, en ook wel Wiske. In dit album ook zonder twijfel Sidonie en Savantas. Savantas omdat Ik vind dat het een slechterik is met veel potentieel. En het was heerlijk om hem te schrijven. Sidonie wou ik een actievere rol laten spelen in dit verhaal en dat gaat haar heel goed af, vind ik. Ik wou vooral af van de versie van het personage dat thuis blijft als de rest avonturen beleeft en af en toe een zenuwaanval krijgt. In sommige oude albums is ze veel ondernemender en die Sidonie wou ik ook in dit album. Het is alsof SidoniA braver is dan SindoniE. Vandaar ook de voorkeur om hier die naam te gebruiken, zeker."
Conz: "In de reguliere reeks is mijn favoriete personage Lambik. In de gouden periode was hij grappig, maar ook een echte held. Hij was toen nog niet de dommerik die hij later geworden is. Ik was trouwens eerst van plan om Lambik een veel grotere rol te geven in deze strip, om van hem weer die klassieke held te maken. Maar tijdens het schrijven besloot ik dat hij een heel andere en uiteindelijk zelfs dramatischere en belangrijkere rol moest spelen."
 
Over de beste Suske en Wiske-verhalen:
Dupré: "Ai, hier ga ik bijna moeten passen. Ik ben al lang de draad kwijt, maar denk wel met plezier terug aan De Bronzen Sleutel en Lambiorix."
Conz: "Ik ben een enorme fan van de gouden Vandersteen-periode met als hoogtepunt de blauwe reeks. Mijn favoriete album is trouwens ook De Bronzen Sleutel. Andere favorieten zijn: De Tartaarse Helm, De Dolle Musketiers, De Schat van Beersel, De Stalen Bloempot,... Ik kan die oude Suske en Wiske-verhalen echt nog met heel veel plezier herlezen en sta er telkens versteld van hoe goed die verhalen overeind blijven."
 
Over invloeden:
Dupré: "Zoals steeds een beetje van alles en iedereen, wat ik dan zo vermeng dat niemand nog weet wat ik waar gepikt heb. En uiteindelijk komt er wel iets uit dat herkenbaar is als mijn stijl, hoop ik dan."
Conz: "Voor dit verhaal? Ik denk een ietwat vreemde combinatie van de klassieke Vandersteen, Blade Runner, Star Wars, Paprika,..."

Over een nieuwe samenwerking:
Dupré: "Dat is niet uitgesloten, al zal het dan geen Suske en Wiske meer zijn."
Conz: "Ik vond het een heel vlotte en prettige samenwerking, dus wat mij betreft zou het nog weleens mogen in de toekomst."
 
Over volgende projecten:
Dupré: "Het negende album van Kaamelott. Ooit. En een one-shot op scenario van Valérie Mangin met wie ik al De Roofdierenclub heb gemaakt."
Conz: "Ik ben al enkele jaren een driedelige sciencefictionstrip over een tijdreiziger aan het schrijven en tekenen, maar het gaat heel erg traag vooruit. Nog enkele jaren geduld dus. Daarnaast probeer ik ook om enkele stripreeksen op poten te zetten die ik enkel zou schrijven. En veel illustratiewerk."