Alle bijdragen van Jacques Lamontagne aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
05/02/2020 Jacques Lamontagne over Wild West 1
 
Jacques Lamontagne over Wild West 1
05/02
TOP
Wild West 1
Onderstaande bijdrage van Thierry Wagner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 132 van januari 2020.

Wild West 1
Over woeste landschappen: "Thierry Gloris en ik werkten samen aan de eerste vier albums van de reeks Aspis. Toen we het over een nieuwe samenwerking hadden, vroeg hij me wat ik graag wou tekenen. Ik stelde hem een verhaal voor in de sfeer van Le Retour de Martin Guerre, zonder verdere uitleg. Hij kwam enkele dagen later op de proppen met dit verrassende idee voor een western! Ik was eerst verrast en daarna raakte ik meer en meer gewonnen aan het idee om de decors, de colts, de smerige smoelen van het Wilde Westen te tekenen. Ik komt uit Québec en ik ben vertrouwd met sommige woeste landschappen van Wild West, vooral de sneeuwdecors in het begin."

Over de echte Calamity Jane: "Het is altijd een probleem om historische personages aan te pakken. Er bestaan enkele foto's van Calamity Jane, meestal in vooraanzicht, maar geen enkele toen ze zestien of zeventien jaar was. Van bij het begin hebben we beslist om de bestaande foto's te negeren en in alle vrijheid onze eigen Martha Jane Canary te creëren. Tegelijk ook om esthetische redenen en om haar aantrekkelijker te maken."

Over ouder maken: "Een vrouw laten verouderen, is een interessante uitdaging. We maken de transformatie van een jonge, kwetsbare vrouw mee naar het mythische personage dat we vandaag kennen. Voor Wild Bill Hickok is de verandering van minder belang. Hij is vijftien jaar ouder dan haar en hij is hier al een oudere man. De geboortedatum van Jane is echter niet duidelijk bepaald, ergens tussen 1850 en 1856 naargelang de bronnen. Andere historische personages uit het Wilde Westen duiken ook nog op in het verhaal."

Over de grappige vorkscène: "Tot onze inspiratiebronnen hoorde onder meer de uitstekende tv-reeks Deadwood, met alle brutaliteit en choquerende dat ermee gepaard gaat. Toen ik de bladschikking van Thierry ontving, moest ik lachen met de scène met de vork in de wang van de klant en de nonchalance waarmee Buck daarop reageert."


Wild West 1
Over Donald Trump: "Vind je dat Hicks een beetje op Donald Trump lijkt? Dat is niet onwaar. We wilden een personage met een imposant voorkomen en een afstotelijk aspect. We konden ons geen betere casting indenken. Ik moest heel wat personages creëren voor dit album. Ik leende weleens de tronies van acteurs. Met enig plezier tekende ik acteur Michel Simon, maar hij komt nier voor op deze vier pagina's."

Over koude en warme scènes: "Geen stralende zon in dit album dat zich afspeelt in Nebraska. Dat is een vooroordeel. Je moet nog wat geduld uitoefenen tot de Mexicanen en hun cactussen eraan komen. We hebben onze eerste scènes in Omaha, in de kou en de sneeuw, gesitueerd om het zware leven van deze vrouwen en mannen te tonen. Het contrast tussen de blauwe tonen voor de buitenscènes en de warme interieurscènes, zoals hier, geven een goed ritme aan het album."

Over willen ingrijpen: "Enkele scènes waren moeilijk in beeld te brengen. De aanranding was er uiteraard een van. Maar de lezer moet het geweld zodanig aanvoelen dat hij keihard wenst dat de slechteriken gestraft worden. Ik ben heel tevreden over deze pagina die de onmacht van Martha tegenover de duivelse saloonbaas aantoont. Je hebt zin om in te grijpen, om het arme meisje in je armen te houden."


Wild West 1
Over voorbeelden: "Ik moest een vijftiental bezoeken verzamelen over de gebouwen, wapens, zadels, holsters, enzovoort. Ik profiteer ook van de hulp van een vriend die gespecialiseerd is in de periode. In het tweede deel behandelen we de indianenoorlogen. Om niet (te) veel fouten te maken, zijn voorbeelden onmisbaar, ook al zit je nooit safe. Wild West is in de eerste plaats een menselijk drama, de rest moet het verhaal dienen."

Over Hickok: "Deze pagina luidt een wending in voor ons verhaal. Het lot van Martha staat op het spel. De kledij van Hickok in dit decor doet je misschien verbazen, maar als beroepsspeler stelden we hem een beetje voor als een dandy in zijn vrije tijd."

Over smoelen: "Thierry wou smoelen zien. Hij is op zijn wenken bediend. Sinds mijn reeks De Druïden schep ik er een waar genoegen in om zulke smoelen te tekenen. Ik hou van de lelijkheid van sommige nevenpersonages. Die zijn veel interessanter dan de anderen met een te perfect uiterlijk."

Over vuile inkleuring: "Wat de grafische uitwerking betreft, wou ik iets realistisch, maar in een vrijere stijl. Ik zocht naar een inkleuring die vuil en stof weergeeft en ik vermeed nadrukkelijk te propere personages en decors. Onder een paard dat voor een saloon staat vastgebonden, vind je stront. Ik teken alles aan mijn tekentafel, op een traditionele manier, met een goed Winsor & Newton Series 7-penseel en een Hunt 102-pen. De inkleuring voer ik in Photoshop uit. Daarin creëerde ik mijn eigen penselen met een wat korrelige en vuile lijnvoering."


Wild West 1
Over paarden: "Het pokerspel is een verplicht nummertje in zowat elke western. Scènes rond een tafel zijn altijd problematisch. Je moet ruimte creëren om het hoofdpersonage goed te kunnen zien, voor- en achtergronden ontwerpen, ritme aan de pagina geven... Thierry heeft me niet gespaard. Hij liet me daarentegen weinig paarden tekenen. Bedankt. Paarden zijn een ware verschrikking voor tekenaars. Maar dat zal veranderen in het volgende deel waarin de indianenoorlogen aan bod komen. Ik oefen al om me het dier eigen te maken."

Over valsspelers: "Valsspelers bij het pokeren werden werkelijk gelyncht in die gebieden waar de wet niet werd toegepast. Daar zorgde de gemeenschap wel voor. Wanneer pelsjagers, na drie maanden in de sneeuw te hebben doorgebracht om wat duiten te verdienen, doorhebben dat ze opgelicht worden door vals spel, was hun reactie voortvarend. Vooral wanneer de valsspeler een onbekende vreemdeling was. De saloonbaas nam een percentage op de winsten. Maar men hing vooral paardendieven op, want paarden waren een echte rijkdom in het Wilde Westen."

Over toekomstprojecten: "Ik werk aan het volgende deel van Wild West. Ik voltooide onlangs het derde deel van Shelton et Felter (een door Lamontagne zelf geschreven en niet vertaalde reeks bij uitgeverij Kennes, nvdr) en schrijf nu een fantasydrama voor de Chinese tekenaar Ma Yi met wie ik al samenwerkte voor Yuna."