Alle bijdragen van Luc Cromheecke aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
22/10/2016 Jesús Alonso en Olivier Visonneau over De Daltons 1
 
Jesús Alonso en Olivier Visonneau
over De Daltons 1
22/10
TOP
De Daltons 1
Onderstaande bijdrage van Antoine Béhoust verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 93 van juni 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 26
De Daltons 1
Olivier Visonneau over de vader van de Daltons: "Dit is het moment waarop Emmett en Bob vernemen dat hun vader is overleden. Ze hadden elk een andere relatie met hun vader. Emmett verliet het huis omdat hij zijn vader als een gewelddaddige alcoholicus kende. De oudere Bob heeft een betere herinnering aan zijn vader."

Jesús Alonso over de saloon: "De scènes in de saloon waren lastig voor me. Nog meer dan de scènes in het bos. Er moet een gesloten sfeer opgeroepen worden, met rook, vuil, stank,... en de indruk dat je overal waar je kijkt mensen aan het drinken zijn of kaartspelen. Het idee bestond erin om te suggereren dat er elk ogenblik iets kon gebeuren en dat er van het ene moment op het andere een gevecht kon beginnen."

Jesús Alonso over een basiskleurtint:
"Als ik met het inkleuren begin, geef ik de hele pagina eerst een kleurtint om de toon aan te geven voor de scène. Toen ik met deze scène begon, was het basiskleur oker. Ik was halfweg de pagina toen ik me realiseerde dat ik de eerste prent had ingekleurd alsof het buiten mooi zonnig was terwijl het een nachtscène is... In dit geval moet ik Photoshop bedanken."

Jesús Alonso over inkleurprogramma's: "Toen ik het programma Painter ontdekte, was dat als een donderslag bij heldere hemel! Ik werk er heel graag mee.Momenteel probeer ik Clip Studio uit. Maar ik wil er eerst meer mee werken vooraleer ik stop met Painter."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 27
De Daltons 1
Jesús Alonso over computer versus papier: "Ik werk met een Wacomtablet en een Mac. Ik zou niet meer op de oude manier kunnen tekenen en een compleet album in inkt zetten. Die fase maakt me vooral bang. Door storyboards en bladschikkingen op papier te tekenen, kan ik perfect de afmetingen van prenten en het volume van de teksten controleren. Daarna scan ik die in en start met het digitale werk, met het inkten en het inkleuren."

Jesús Alonso over snelheid: "Ik ben geen snelle tekenaar. Ik neem de tijd tot ik volledig tevreden ben over mijn tekeningen. Op een heel productieve dag kan ik de bladschikkingen van twee pagina's maken. Hetzelfde geldt voor de inkting als de voorbereiding voldoende gedetailleerd is. Het meest frustrerende is de inkleuring. Daar spendeer ik soms veel tijd aan."

Jesús Alonso over het westerngenre:
"Ik heb altijd van het westerngenre gehouden. In mijn strips vind je altijd een cowboy terug, maar ik zou me er niet op mijn eentje aan gewaagd hebben. Het gebeurde heel eenvoudig: mijn uitgever ontdekte tekeningen van een cowboy op mijn Facebookpagina. Ineens stelde hij me het scenario voor van De Daltons."

Jesús Alonso over de tekenstijl: "Ik heb niet de gewoonte om in elk van mijn albums dezelfde tekenstijl te gebruiken. Als ik een project aanvaard, heb ik al een idee over de stijl die ik wil gebruiken. Daarna moet ik me ontdoen van alle details die niet overtuigen en naar de esentie gaan. Met deze De Daltons was de verandering niet zo ingewikkeld als bij mijn vorige album In de Geest van Gaudí. Ik heb alleen wat stof en krassen toegevoegd en de zwart-witcontrasten teruggevonden die ik al eens had gebruikt."
 


COMMENTAAR BIJ PAGINA 28
De Daltons 1
Olivier Visonneau over het oude project: "Zo'n tien jaar geleden heb ik vijf-zes albums geschreven voor ik op het verhaal van de Daltons stuitte. Ik kreeg weer zin om opnieuw strips te schrijven. Vier of vijf jaar geleden schreef ik de eerste vijftien pagina's. Ik stelde het project voor aan Arnaud Poitevin die Une Aventure des Spectaculaires maakt voor uitgeverij Rue de Sèvres. Hij heeft er wat van getekend voor hij met een ander project aan de slag ging. Ik heb mijn verhaal dan gestuurd naar Pierre Paquet die me in contact bracht met Jesús."

Olivier Visonneau over semirealisme: "Ik was al vertrokken met een heel realistisch verhaal voor Jesús aan het projet begon. Zijn stijl is semirealistisch met personages die nogal komische expressies hebben. Daardoor kon ik me meer laten gaan. Door zijn potloodtekeningen beïnvloedde Jesús me voor het verloop van het verhaal..."

Olivier Visonneau over aanpassingen:
"Ik heb me aangepast aan de situatie en een dosis fictie en grote verhaalsprongen toegevoegd. En dat was nodig ook om vijf jaar in het leven van de Daltons te vertellen in twee albums van een vijftigtal pagina's!"

Olivier Visonneau over het obstakel Giraud: "Ik zag het eerst als Comanche door Hermann en Greg. Het viel niet mee om een tekenaar te vinden die een western wil tekenen. Ik hoorde vaak zeggen dat het obstakel Jean Giraud heet... De western is weer in de mode. Het is ook wel een uitgebreid genre. Je kan er zoveel verhalen over vertellen. Hetzelfde fenomeen gebeurde enkele jaren geleden met het piratengenre. En dan heb ik het nog niet over de hype in de jaren 1950 en 1960. Ik kan je een goede tv-serie aanraden: Hell on Wheels, over de bouw van de eerste transcontinentale spoorweg."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 29
De Daltons 1
Jesús Alonso over moeilijkheden: "Hier zit de moeilijkheid in de opeenvolging van drie verschillende, emotionele fases: de klap waarmee Emmett buiten westen wordt geslagen, de rust na de actie en een gewelddadige scène om te besluiten. Voor mij ligt dit altijd moeilijk. Moeilijker in elk geval dan problemen met de vertelling of iets anders om op te lossen."

Jesús Alonso over fouten in de gebouwen: "De documentatie die Olivier Vissoneau had verzameld, kwam me in het bijzonder goed uit om de juiste referenties te vinden, vooral voor de gebouwen. In die tijd werden veel huizen of gebouwen in steen gebouwd. Maar de oude gebouwen in hout bleven staan. Andere gebouwen mengden de twee materialen. Door al die keuzes heb ik vast en zeker enkele fouten gemaakt en daar excuseer ik me voor."

Jesús Alonso over documentatieverwerking:
"Ik heb in de eerste plaats voor de look gekozen die ik in westernfilms zo graag zie, met het risico om af en toe historische vergissingen te begaan. De hoeveelheid informatie over cowboys, gangsterbendes, prairies en woestijnen die ik moest verwerken, was enorm, maar ik vond het net heel prettig werken."

Jesús Alonso over een uitdaging: "Het vreemdste detail in westerns is de hoeveelheid verschillende hoeden die de personages dragen. Ik teken er maar één of twee verschillende, sorry. Ter verdediging daag ik iedereen uit om te tellen hoeveel verschillende hoeden er zijn in één enkele western!"