Alle bijdragen van Maël aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
10/03/2018 Maël over Moeder Amerika 1
 
Maël over Moeder Amerika 1
10/03
TOP
Moeder Amerika 1
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 96 van oktober 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 41
Moeder Amerika 1
Over Julien: "Deze Julien is de voortzetting van Julien uit Moeder Oorlog. Zijn gezicht is gebaseerd op dat van een jong gestorven neef die twintig jaar werd. Hij leek perfect op onze held."

Over hout: "Documentatie was niet de grootste zorg voor deze scène. Ik weet wel dat een vrachtlading met niet vastgemaakte kisten tijdens een overtocht van de Atlantische Oceaan vreemd lijkt, maar dat was nodig zodat Julien zou doorhebben dat sommige van die kisten verplaatst zijn en om de verstopte Tina te kunnen vinden. Het is bizar, maar sinds Miltons Dromen blijf ik maar hout tekenen. Het hout in de loopgraven in Moeder Oorlog, nu weer kisten..."

Over details uit 1919: "In tegenstelling tot de geringe documentatie voor deze scène dateren de details wel allemaal uit 1919. De beha, het onderkleed en zelfs de toiletemmer. We verbergen het dagelijks bestaan niet van iemand die al dagen opgesloten zit. De emmer trekt vliegen aan, en als een zieke passagier een beetje later overgeeft, wordt hij niet vanop de rug getoond, maar wel frontaal. Ik denk niet dat dit jonge lezers zal storen. Ze zijn wel wat gewend als ze Titeuf lezen."

Over de hand van Charlier: "De hand die uit de kist komt, doet denken aan de strips van Jean-Michel Charlier! Ik hou van die nagenoeg burleske prent in een eerder dramatisch verhaal. Bij het tekenen van de prent dacht ik weer aan sommige films van Billy Wilder waarin na relatief kalme scènes iets merkwaardigs gebeurt. Tina houdt met één hand een nochtans zware revolver stevig vast. De wapens die je in Mexico vond, waren vaak afkomstig van Duitsland dat een zwak had voor Mexicanen..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 42
Moeder Amerika 1
Over volume: "Hier geniet ik van. Tina scheldt erop los terwijl Julien haar beleefd antwoordt. Ze foetert hem uit en hij gaat op haar zitten. Hij blijft haar (in de Franse editie) met 'u' aanspreken. Hoe moet ik volume geven aan het geschreeuw van de juffrouw in prent 3? Ik laat de tekstballon achterwege en gebruik grotere letters. Om de tekst leesbaar te houden, laat ik het decor weg. Dat doe ik niet uit luiheid, maar om de actie van de personages uit te spelen, zoals op de vorige pagina wanneer Tina met haar revolver tevoorschijn komt."

Over verhitte kleuren: "Kleur komt mij van pas om emotie of actie te benadrukken. Als het er verhit aan toe gaat, verandert het blauw in lichtbruin. Ik had het rood kunnen inkleuren, maar ik moest verder gaan. Ik aarzel nog steeds om van kleur te veranderen uit vrees dat het de scènes kunstmatig zou maken. Ik smuk enkel de sterkste scènes op. Dat deed ik ook al in Moeder Oorlog, bijvoorbeeld bij Peyrac en zijn vrouw in deel 4."

Over Tina: "Kris baseerde zich voor Tina op Tina Modotti, de Italiaanse activiste die in films speelde waarin haar make-up haar een heel Zuid-Amerikaanse look gaf. Op foto's is ze te zien met haar haren in een grote knot en wat warrig in de nek. Kris zag onze Tina als een klassiek Mexciaans icoon, àla Penélope Cruz."

Over inspiratie: "Ik heb niet zoveel vrouwen getekend en ik wou me liever niet wagen aan een karikaturaal personage dat in meerdere albums zou meespelen. Dus baseerde ik me op Tina Madotti en Salma Hayek, de Mexicaans-Amerikaanse actrice die meespeelde in onder meer Desperado. En neem daar nog een vleugje van het jonge meisje uit Once Upon A Time In America van Sergio Leone bij. Ik ben dol op haar."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 43
Moeder Amerika 1
Over weglaten: "Het is zover, Tina slaagt erin Julien uit zijn vel te laten springen. Hij beschouwt haar niet langer als een vrouw. Om dat te benadrukken, laat ik de achtergrond in prent 4 helemaal weg. Als ik me zou laten gaan, zou ik zelfs de inkleuring weglaten en enkel de lijntekening overhouden. Maar ik was bang dat de lezer zou denken dat we iets vergeten waren."

Over opvoeding: "In strips van tegenwoordig wordt geen 'verdorie' of zelfs 'ver...' gezegd. Het komt niet door censuur dat Julien (in de Franse versie) niet luidop vloekt, maar wel omdat zijn opvoeding de overhand neemt. Men vloekt niet tegen een dame, zelfs al spuugt ze in je gezicht."

Over het gevecht: "Eerste gevecht tussen een man en een meisje. En dat zal niet de laatste keer zijn in deze cyclus. Niet makkelijk om weer te geven. Ik ben in foto's van Olympische vechters, mannen en vrouwen, gedoken om hun verschillende houdingen te bestuderen. Het zou simpeler geweest zijn om aan een vriend en vriendin te vragen een gevecht na te bootsen. Helaas woon ik op een vrij afgelegen plaats. Ik had het ook aan mijn zonen kunnen vragen, maar ze zijn acht en tien jaar."

Over Kris' talent: "Alle talent van Kris komt in de laatste twee prenten tot uiting. Na het gevecht komt een statische scène. Zonder effecten. Zonder brutaliteit. In moderne stripverhalen, in heroïc fantasy bijvoorbeeld, wordt dat spectaculairder uitgespeeld met een versnelling van lage camerastandpunten, overdreven houdingen, opgespannen spieren in de nek van Julien, het mes stevig op de keel gedrukt. Hier niets van dat alles. Enkel de koele man die zijn mes ogenschijnlijk losjes vasthoudt. Er staat zelfs geen uitroepteken na 'Niet alle'. Je voelt dat hij rustig spreekt. Dat is nog angstaanjagender."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 44
Moeder Amerika 1
Over het schip: "Het schip baarde me zorgen. Ik had een versleten schuit nodig, maar nog goed genoeg om de Atlantische Oceaan over te steken. Ik zou minder problemen gehad hebben, mochten we ons eerste idee gevolgd hebben en hen op een transatlantisch schip te droppen. Maar dat zou het anarchistische en revolutionaire kantje hebben weggedrukt. Ik vond wel voorbeelden op het internet, maar nooit vanuit alle hoeken. Ik heb vrienden te hulp geroepen, Franck Bonnet, Riff Reb's... Uiteindelijk kon ik mijn hartje ophalen aan Peter Jacksons remake van King Kong. Daarin is het schip vanuit alle hoeken te zien. Daar heb ik schaamteloos gebruik van gemaakt."

Over gezichten: "Ik investeer graag in de nevenpersonages, zoals de anarchisten die achter Max te zien zijn in prent 2. Het probleem was dat de hoofdpersonages altijd onderscheiden moeten kunnen worden tussen de tweede violen, hoewel ik de afwijking heb, ook al definieert dat mijn stijl, om personages te tekenen die er niet overal hetzelfde uitzien. Eerst en vooral teken ik geen schetsboeken vol met voorstudies — de personages komen pas tot stand in het storyboard — en ten tweede zijn Julien en Max nog jonge mannen met jeugdige gezichten en hebben ze nog geen gebeitelde koppen als kapitein Jensen."

Over de kapitein: "Voor Jensen diepte ik mijn map 'Indianen' op die nog dateert van de strip Revenants. Het gezicht van een halfbloed, een platina haardos van een soort Scandinavisch-Amerindiaanse albino. En kleren zoals Corto Maltese. Op het wenslijstje van Kris en ik kwam het idee voor om in alle bescheidenheid aan te sluiten bij de twee grote meneren Sergio Leone en Hugo Pratt."