Alle bijdragen van Régis Penet aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
05/04/2017 Régis Penet over Roma 1
 
Régis Penet over Roma 1
05/04
TOP
Roma 1
Onderstaande bijdrage van Thierry Wagner verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 77 van januari/februari 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 8
Roma 1
Over het project: "Ik ben in dit avontuur verzeild geraakt door de tussenkomst van Franck Marguin, de uitgever bij Glénat aan wie ik al diverse projecten voorlegde waaronder Lorenzaccio dat uiteindelijk bij 12bis belandde. Hij hield veel van mijn tekeningen, maar hij weigerde al mijn projecten. Hij stuurde me wel enkele voorstellen die ik zelf geweigerd heb, tot hij me het plan over Roma vertelde. Ik kende Gilles Chaillet zonder me verwant te voelen met zijn werk. Ik heb nog nooit met vier scenaristen tegelijk gewerkt, maar het thema interesseerde me en ik was er zeker van dat ik me niet zou vervelen. Ik tekende een proefpagina die in goede aarde viel."

Over de tekenstijl: "Er was geen specifieke vraag naar de tekenstijl. Gelukkig heb ik, helaas, geen zesendertig manieren om te tekenen. Mijn nogal sombere stijl sloot goed aan bij de eerder dramatische toon van het eerste deel. Het zwart is met penseel en pen getekend. Ik ben gevoeliger voor materie en licht dan voor kleuren. Ik heb de scenaristen geen tegenvoorstellen gegeven. Ik hoefde slechts één of twee keer een prent toe te voegen of weg te laten, niet uit luiheid, noch uit respect voor hun werk, maar omdat het al goed op zijn plaats viel."

Over het model: "We ontdekken twee hoofdpersonages: de tweeling die hand in hand nadert. Voor hun gezichten hernam ik een weerkerend personage in drie vierde van mijn strips. Het is een model dat ik wat aanpas voor elk nieuw album, maar dat mijn trouwe lezers zullen herkennen. Ze lijkt op iemand uit mijn entourage van wie ik veel foto's heb. Ik hou wel van dit type."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Roma 1
Over materialen: "Ik heb al samengewerkt met Nicolas Bastide aan de inkleuring van Koba, op scenario van Jean Dufaux. Hij leest heel goed mijn tekeningen en hij geeft er een indrukwekkende meerwaarde aan. Nicolas is heel goed in het weergeven van materialen die ik niet sterk uitwerk: versleten stenen, gras, metaal, roest,..."

Over Troje: "Er zijn geen betrouwbare bronnen voor Trojaanse uniformen, wapenuitrustingen en schilden. Voor de Achaeërs heb ik geplukt uit de Myceense periode, de Hittieten uit Anatolië, de Assyriërs,... In De Ilias dicht Homeros hun iets Grieks toe. Over de Grieken bestaat voldoende informatie. Ik heb er iets Aziatisch aan toegevoegd met wat langere tunieken. Films als Troy van Wolfgang Petersen toonden me hoe wapenuitrustingen bewegen, bijvoorbeeld wanneer men een hand opheft."

Over acteurs en tennisspelers: "De scenaristen vroegen me specifieke gezichten voor de hoofdpersonages: een messcherp gezicht voor Aquilon en Leonidas (die op deze plaat is te zien) moest lang, rood haar hebben en bij voorkeur een baard. Voor hem gebruikte ik de Ierse acteur Brendan Gleeson als inspiratie. Hij speelt mee in Braveheart, Gangs of New York en Troy. De baard verandert veel aan hem. Mijn basis voor Aquilon is de Canadese acteur Christopher Plummer. In de loop van de pagina's nemen ze hun vaste vormen aan. Dat ze op het internet terug te vinden zijn, gaf me meer zelfzekerheid mocht ik hen wat uit mijn vingers verliezen. Ik gebruik niet al te bekende acteurs en actrices, maar ook sommige tennisspelers."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
Roma 1
Over Cassandra: "De eerste voorstelling van Cassandra, de dochter van de koning van Troje. Ze voorspelt de toekomst, maar door een vloek worden haar voorspellingen nooit geloofd. Ze is akelig wanneer ze lacht — hoewel ze geen heks is —, want die mooie vrouw verdraagt de vloek al vele jaren. Haar naam is nu het synoniem voor een onheilsprofeet, maar eigenlijk wilde ze het volk niet afschrikken door leugens te vertellen of paniek te zaaien, want Cassandra voorspelde echt wat er ging gebeuren."

Over tekstballonnen: "In het begin zijn er op mijn platen geen tekstballonnen terug te vinden. Die voeg ik er digitaal aan toe. Op deze plaat heb ik nogal gezwoegd door de vele teksten. Dat houdt in dat in scènes waarin dialogen primeren enkel personages correct moeten geplaatst worden en horizontale prenten voorbehouden worden voor meer visuele zaken. Deze drukke platen zijn uiteindelijk een goede zaak. Ze verplichten me standpunten, perspectieven en houdingen te zoeken waaraan ik niet eens zou gedacht hebben zonder die beperking. Daarom zie je Cassandra gehurkt in het horizontale beeld en rechtopstaand in het verticale beeld. Ik was blij dat ik hierop kwam."

Over eindprenten: "Ik eindig een scène graag met een prent die van de bladrand afloopt. Daar vind je er veel van terug in dit album. Als het een narratieve en esthetische meerwaarde geeft, is dat een extra voordeel. Hier isoleert de laatste prent het personage goed van de rest van de scène. Cassandra is er zonder er echt te zijn: ze wordt terug in afzondering gestuurd."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
Roma 1
Over het standbeeld: "Een belangrijke plaat, we ontdekken voor de eerste keer het afgodsbeeld Palladium, het sleutelelement van alle te verschijnen albums. Mijn eerste schetsen waren gebaseerd op een voorstelling van de godin Pallas Athena met schild, helm en speer. Het beeld moest in de armen passen zodat het als een baby kan gedragen worden. Ik stelde een eenvoudiger artefact voor, ouder, geïnspireerd op de standbeelden van de Cycladen. Een standbeeld dat uit het verre verleden komt, maar die een niveau van stilering bereikte waar men drieduizend jaar over heeft gedaan."

Over een eenmalig decor: "Dit was mijn enige kans om de Trojaanse vlakte te tonen. Ik had ruimte nodig om het Palladium te laten verschijnen. Ik heb de laatste drie prenten volledig met pen getekend voor het donkere gedeelte, de stenen en het hout. Door een decor te tekenen dat hierna niet meer te zien is, kan ik het tekenen zoals ik wil zonder me af te vragen hoe het er vanuit andere hoeken hetzelfde blijft uitzien."

Over de cyclus: "Ik heb altijd conceptreeksen geweigerd, dikwijls uit principe of uit vrees een gebrek aan vrijheid te ervaren. Met Roma voelde ik me op mijn gemak, zowel met de vier scenaristen, de uitgever als de inkleurder. Ik werk nu aan het vijfde deel (dat inmiddels is verschenen in het Frans, red.) dat zich in het tijdperk van Constantijn de Grote afspeelt rond 320 na Christus. Het is het einde van de cyclus van de oudheid. Het bevat een sterk element: het Forum Romanum uit een exacte periode zonder anachronismen. Daarna blijf ik in de oudheid met een project om Antigone van Sophocles te verstrippen."