Cyril
Bonin over The Time Before |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Paul Giner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 90 van maart 2016. |
|
Over de talisman: "In een van mijn eerste
versies van het scenario, was de talisman een horloge.
Moest het opgewonden worden? Moesten er batterijen in?
Een zo simpel mogelijk voorwerp was meer aangewezen om
zo min mogelijk de werking ervan te hoeven uitleggen.
Ik heb me uiteindelijk geïnspireerd op een steen
die mijn oudste zoon bezit. Ik weet niet of hij met zijn
steen de tijd kan terugdraaien! Het is trouwens geen toeval
dat de kleur van de steen terug te vinden is in de tekstkaders.
Ik wilde dat de steen alomtegenwoordig is in het album,
alsof we ons in de mist bevinden, een mist die door de
talisman is opgeworpen."
Over de verandering: "Voor zijn
ongeluk profiteerde Walter van de talisman om modellen
te verleiden die voor hem poseren en dan de tijd terug
te draaien alsof er niets is gebeurd. Deze scène
toont de verandering van het personage aan en het begin
van zijn gehechtheid aan Lisa. Walter beslist om niets
te veranderen hoewel hij het ongeluk en de pijn had kunnen
voorkomen — hij komt trouwens te weten dat hij nooit
meer normaal zal kunnen lopen. Grafisch gezien hou ik
van de sfeer van de nacht, de schaduwlijnen van de rolluiken.
Mijn manier van werken is sinds (het niet-vertaalde, red.)
Amorostasia niet echt geëvolueerd, maar
ik heb een wat grovere papiersoort gekozen om mijn tekenstijl
wat ruwer te maken."
Over acteurs en actrices: "Ik dacht aan
de acteurs Montgomery Clift en Marlon Brando om Walter
Benedict te tekenen. Lisa is een mix van Gene Tierney
en Grace Kelly met bruin haar. Ik heb me gebaseerd op
foto's voor Ava Gardner, Marilyn Monroe of Kennedy van
wie ik een reeks portretten tekende om hun gezicht te
begrijpen en die vervolgens op mijn eigen manier te interpreteren."
|
Over de sfeer en toon: "Ik sta erop dat
je er de sfeer en de geest van het Amerika uit de jaren
1950 in terugvindt door me te inspireren op films uit
die jaren, maar ook op reclame uit die tijd die ik vond
op internet. Ik heb op de toon gelet, op de manier waarop
de personages zich uitdrukken. Dat was een uitdaging want
ik werd voor het eerst geconfronteerd met dat wereldje
nadat ik het Victoriaanse Londen in beeld bracht in Fog
en het min of meer hedendaagse Frankrijk in Amorostasia."
Over de inkleuring: "De schaduw
van de Hollywoodcinema van eind jaren 1950 waart over
het album via de inkleuring met een nogal rijk palet,
een beetje in Technicolor. De kleuren dienen ook voor
de tijdsovergang want het beeld klaart op en wordt donkerder
elke keer Walter terugkeert in de tijd. Het is moeilijk
om die terugkeer te tonen zonder hetzelfde standpunt te
tonen in dezelfde scènes. Het resulteert in een
soort spelletje om de zeven verschillen te ontdekken in
scènes waarin dezelfde, verschillende of lichtjes
afwijkende prenten zijn te zien..."
Over de cover: "De cover van het album refereert
heel erg naar de grafisch heel esthetische filmaffiches
van Saul Bass die ook enkele filmaftitelingen maakte.
Het moest te maken hebben met de tijd en het terugkeren
in de tijd, vandaar de zwarte pijl die naar links wijst.
De beschadigde letters en de stroken geven een versnipperde
indruk, met het idee van een puzzel, van mijn personage. |
Wauter
Mannaert: "Ondergronds" |
|
|
Ondergronds,
het debuut van Pierre De Jaeger en mezelf,
is een echte avonturenstrip geworden. Hoewel het verhaal
vol zit met onverwachte plotwendingen, magische elementen
en personages die te gek voor woorden zijn, komt veel
uit Ondergronds toch ergens vandaan. Voor veel
elementen zijn we inspiratie gaan zoeken in fictie en
non-fictie uit de jaren 1930. De economische crisis bijvoorbeeld
dient als achtergrond en katalysator van ons verhaal.
De technologie, met prachtige vliegtuigen, auto's en stoomtreinen
kon niet anders dan aan bod komen. Pulpliteratuur was
hip en er werd duchtig geëxperimenteerd met pseudowetenschappen
en kwakzalverij. Er waren nog stukken van onze planeet
niet in kaart gebracht. Geheimzinnige, verborgen beschavingen
zijn nooit ver weg in de jaren 1930 in avonturenstrips
én in films.
|
Over
strips gesproken: de jaren 1930 is de periode dat strips
de 'grappige plaatjes in de krant'-fase begon te ontgroeien.
Enkele tekenaars experimenteerden met clair obscur, nota
bene geïnspireerd door Rembrandt,
en stuurden hun personages op reis in heel de wereld.
Het werkte aanstekelijk en binnen de kortste keren was
er een nieuw genre geboren. De adventure comics
in de jaren 1930, vóór de komst van de alombekende
Amerikaanse super hero comics waren een dikke
hit en betekenden big business.
Vandaag worden ze heel wat minder gelezen, een enkeling
slaat nog wel eens een Terry and the Pirates
open, maar hun invloed was enorm. Alex Toth,
Hugo Pratt, Frank Miller,
José Muñoz en ontelbare
anderen zijn zwaar beïnvloed door de pioniers van
toen.
Ondergronds is voor een deel onze hommage aan deze
strips en aan de meer kleurrijke aspecten van de jaren
1930 in het algemeen. We heffen even de motorkap op en
maken een kleine opsomming van wat ons allemaal bezielde
bij het maken van Ondergronds.
Moguls en hun waanzin
|
|
Over
de Amerikaanse moguls circuleren de wildste verhalen.
Teruggetrokken op enorme landgoeden en zwemmend in geld
en luxe schenen ze vaak de grip op de werkelijkheid te
verliezen. Michael Jackson en Neverland
avant la lettre. In Ondergronds isoleert Dorgan
zich met zout tegen 'stralingen'. Iets wat Cornelius
Vanderbilt, een van de grote Amerikaanse moguls,
ook daadwerk scheen te doen. Of zo staat het toch in The
Age of the Moguls van Stewart Holbrook.
Mysterie
Verhalen over mysterieuze en gruwelijke geheimen die opborrelen
vanop de zeebodem of uit bodemloze putten gekropen komen,
zijn wereldberoemd geworden door schrijvers als H.P.
Lovecraft en anderen. De jaren 1930 hebben een
schijnbaar eindeloze stroom pulpmagazines en lectuur voortgebracht.
Bijvoorbeeld Weird
Tales.
|
|
Ook in Ondergronds wordt er duchtig door grotten
gekropen en koortsachtig gezocht naar diepbegraven geheimen.
Victor, de 'slechterik' van dienst, heeft zichzelf een
paar keer te veel in slaap gelezen met dit soort lectuur
en geraakt helemaal geobsedeerd door de sporen van een
oude beschaving die hij onder de fabriek van zijn oom
aantreft. Hij is dan ook een vogel voor de kat voor de
geschifte bende radiësthesisten die geloven dat daar
niets minder dan de bron van het leven begraven ligt.
Dat ze die oersoep daar ook daadwerkelijk vinden is eerder
te wijten aan dom geluk dan aan wetenschap.
Feest
Voor
het feest met de stille instrumenten, georganiseerd door
Mathilde en Harold, gingen we graven in ons eigen verleden.
Zowel Pierre als ikzelf hebben een verleden in de wat
meer experimentele muziekgenres. Ikzelf nam jarenlang
deel aan de micromusicscene. Het was daar niet ongewoon
dat er af en toe iemand als gestoorde robot het podium
op kroop. Liefst met een disfunctioneel in elkaar geknutseld
instrumentarium.
Grafisch zijn de kostuums dan weer een amalgaam van verschillende
invloeden en referenties zoals:
1. Oskar Schlemmer met zijn Bauhausballetten.
2. El Lissitzky (links: Wendingen - rechts:
Proun 3 A)
3.
En wat toevallige vondsten uit jaren 1930 zoals
deze random foto, ooit opgeslagen op mijn
harde schijf, maar ik heb er geen verdere info over. |
Radiësthesie
Radiësthesie
is de pseudowetenschap waarbij mensen op zoek gaan naar
stralingen, meestal met behulp van een wichelroede of
pendel. Het was aan het begin van de vorige eeuw behoorlijk
populair, zeker in Frankrijk. Vooral ex-militairen, priesters
en zelfverklaarde wetenschappers waren hier driftig mee
aan het experimenteren.
De finale
In de explosieve finale krijgen we te maken met
een onstuitbaar groeiende berg gekloond vlees. Het
DNA van een gebraden kip vermengt zich in het meer
van de oermaterie per ongeluk met dat van Mathilda
en het resultaat is zowel geschift als monsterlijk.
Een totale nachtmerrie.
Bij het tekenen van deze scène moest ik vaak
denken aan de Caprichos van Goya.
Om dat wat extra in de verf te zetten liet ik een
kruising tussen een kip en Mathilda net naast onze
verschrikte hoofdpersonages neerstorten. |
Strips
Zoals gezegd waren de strips uit de jaren 1930 een van
de belangrijkste inspiratiebronnen, zowel voor Pierre
bij het schrijven als voor mij bij het tekenen. Een van
de duidelijkste, maar misschien tegelijkertijd ook meest
gemiste verwijzing in Ondergronds is ongetwijfeld
die naar Rube Goldberg. Deze striptekenaar
is vandaag alleen nog bekend omwille van de Rube Goldberg
Machine, een term die gebruikt wordt om een absurd
complexe machine mee aan te duiden die gemaakt is om een
in principe eenvoudige taak te verrichten. Een fantastisch
voorbeeld hiervan is te zien in een clip van OK
GO! (This
Too Shall Pass).
In
Ondergronds maakten we onze eigen Goldberg-machine
om de fabriek zonder stroom te zetten. Hieronder staat
een eerste en hele vroege versie die uiteindelijk vervangen
werd.
|
De grootste invloed op Ondergronds is misschien
de man die in het algemeen zo'n beetje beschouwd wordt
als de uitvinder van de avonturenstrip: Roy Crane.
De klassieke gagstrip beu (hij kon naar eigen zeggen moeilijk
elke dag een nieuwe grap bedenken) stuurde hij zijn personages
op verre reizen en avonturen die maanden konden aanslepen
(aan het tempo van één strook per dag in
de krant, wat voor een cliffhanger om de drie plaatjes
zorgt). De strips van Crane bulken van de furieuze (karaktervolle)
vrouwen, vliegtuigen, grotten, mysteries, en karikaturale
slechteriken. Dat alles getekend in een stijl die op één
pagina van fotorealistisch tot karikaturaal kon gaan.
In zijn serie Buzz Sawyer gebruikte hij de duotonetechniek
waarbij je door met chemicaliën te schilderen op
een chemisch geprepareerd papier rasterpatronen tevoorschijn
kon toveren.
|
Toen
ik nadacht over een gepaste techniek voor Ondergronds
was Crane een inspiratiebron. Zelf duotone gebruiken,
was echter geen optie (het is om te beginnen al onvindbaar)
en achter de computer kruipen voor een digitale simulatie
was voor mij ook weinig aantrekkelijk. De uiteindelijke
streepjestechniek die ik gebruikte, met Oost-Indische
inkt en een marterharen penseeltje zijn mijn poging om
toch wat van dezelfde atmosferische lichteffecten te bekomen
als in de strips van Buzz Sawyer.
|
|
Het
hoeft bijna niet gezegd, maar natuurlijk waren een heleboel
andere auteurs uit dezelfde periode een dankbare inspiratiebron.
Popeye, Terry and the Pirates, Krazy Kat, Scorchy
Smith, Polly en ook wat jongere reeksen als Steve
Canyon, Rip Kirby en Johnny Hazard. Toevallig
of niet werden en worden die reeksen de laatste jaren
allemaal opnieuw uitgebracht. De ene in een nog luxueuzere
en grotere uitvoering dan de andere. Pierre en ikzelf
schijnen er maar moeilijk aan te kunnen weerstaan. Het
gevolg: een lege portemonee en een volle boekenkast laat
zich makkelijk raden.
Animatiefilm
|
Ooit
volgde ik nog een opleiding animatiefilm aan Sint-Lukas,
het is dan ook niet toevallig dat er twee animatiesequenties
in de strip opduiken.
Het verhaal met de op hol geslagen windmolen is geïnspireerd
door de Fleisher-studioanimatiefilms
van de jaren 1930. In hun films duiken met de regelmaat
van de klok antropomorfe gebouwen, bomen of allerhande
voorwerpen op. We gaan er geen cijfer op plakken, maar
in veel van de gevallen zitten ze ook een vrouw achterna.
De
tweede sequentie op het einde van de strip is dan
weer gebaseerd op het werk van Ray Harryhausen
(zoe foto hiernaast), vooral bekend voor de stop
motion van vechtende skeletten in Jason and
the Argonauts (1963). |
Dansen, watervliegtuigen,...
En
zo kunnen we eigenlijk nog een hele tijd doorgaan. Bijna
alles uit Ondergronds komt wel ergens vandaan.
Ik zou nog willen schrijven over de vele wilde dansen
die elkaar aan een snel stoomtreintempo afwisselden (met
als een van de hoogtepunten de hysterische Jitterbug)
en waar ik me, om me er iets bij voor te stellen en ook
gewoon omdat het veel te leuk is, weken lang suf naar
zocht op YouTube.
|
Of
de speurtocht naar het juiste watervliegtuig voor Victor.
Voor vliegtuigfanaten kon de pret niet op in de jaren
1930, ook duidelijk merkbaar door de overvloedig aanwezige
vliegtuigen in films, boeken én strips van toen.
Pilotenstrips waren een hele subcategorie binnen het avonturenstripgenre.
Uiteindelijk werd het een Douglas Dolphin, een ook toen
al zeldzaam vliegtuig, in sommige gevallen gebruikt als
luxetransport, als ik me goed herinner zelfs door de president
van de Verenigde Staten. En aangezien machtswellustelingen
enkel genoegen nemen met het allerbeste leek het me perfect
voor Dorgan en Victor.
Alles opsommen is niet mijn bedoeling, het zou misschien
ook de pret wat bederven. Wikipedia is uw vriend.
Wij hebben ons alvast prima vermaakt met het verwerken
van al die kleine knipogen en verwijzingen in Ondergonds.
Hopelijk zijn we geslaagd in ons opzet en hebben we een
moderne strip kunnen maken die tegelijk een snapshot van
een erg tot de verbeelding sprekende periode uit de geschiedenis
alsook een hommage aan onze illustere stripvoorgangers."
Schetsen en voorstudies
|
|