Onderstaande
bijdrage van Sonia Déchamps
verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 79 van maart 2015. Vertaald door Wim
De Troyer. |
|
Over
dromen: "Deze scène is een van de
laatste die ik getekend heb. Het boek was af, maar ik
heb gevraagd om deze te mogen herdoen. In het begin had
David een andere droom dan deze. Deze belangrijke scène
staat je toe te begrijpen wat hem echt motiveert. Niet
zozeer het verlangen om herinnerd te worden, maar de angst
om vergeten te worden. Dat is een verschil. Hij is als
een in het nauw gedreven dier. De droom is een manier
om ons te tonen hoe die angst een krachtige drijfveer
is, die hem vooruit duwt."
Over de stad als persoonlijkheid: "De
stad is een personage. New York is een stad die ervan
houdt om in het middelpunt van de belangstelling te staan.
Heel de twintigste eeuw door heeft ze staan roepen: 'Kijk
naar mij! Kijk naar mij!' Dat ging goed samen met dit
personage dat altijd in het zonnetje wilt staan."
Over de stad als speeltuin: "De
stad wordt Davids persoonlijke speeltuin. Hij creëert
een beetje overal standbeelden. Maar wanneer zijn droom
werkelijkheid wordt, wanneer hij er in slaagt de aandacht
te trekken, realiseert hij zich dat het allemaal vruchteloos
zal zijn. Waarom eist hij uiteindelijk zoveel aandacht
op? Is het enkel om zich te tonen aan de wereld? Ik laat
deze vraag onbeantwoord."
Over duizenden foto's: "Ik heb me
kosteloos geamuseerd met het tekenen van New York. Ik
woon in Zuid-Californië, dus wanneer ik naar New
York kwam, nam ik tienduizenden foto's. Maar als het je
toch nog ontbreekt aan een goed zicht op de juiste plaats,
is er nog steeds Google Street View. Ik heb het vaak gebruikt."
|
Over
Ivy, zijn vrouw: "David herinnert zich Meg,
zonder eigenlijk nog te weten wie zij is. Meg is voor
70% Ivy, mijn vrouw. In de zeven jaar dat ik stiekem verliefd
op haar was, is zij het personage in mijn hoofd geworden.
Zij is mijn Muze, met een hoofdletter M. Zonder haar zou
dit boek niet bestaan hebben. Ik weet dat het idee dat
er maar één iemand voor je voorbestemd is
in de hele wereld een illusie is. Ik weet dat ik van andere
vrouwen ook zou kunnen houden. Maar zelfs wanneer dit
ware en unieke liefdesverhaal een beetje belachelijk is,
het lijkt me wel dat het waarachtig is voor mezelf."
Over cadeaus: "De dialogen van Meg
kwamen heel gemakkelijk, want ik kon ze horen. Omdat het
de stem van Ivy was. Elke keer Meg iets te zeggen had,
wist ik hoe ik haar zinnen moest construeren. Het ging
natuurlijk. En het was een mooi cadeau, want ik hou van
haar manier van praten. Haar ritme. Ik hoop dat de vertalingen
haar recht doen."
Over Meg: "Meg is groter dan Ivy.
Zij heeft veel meer zelfvertrouwen. Meg houdt van zichzelf
zoals ik zou willen dat Ivy van zichzelf houdt. Ik zou
graag wat van mijn liefde voor haar kunnen nemen en die
bij haar injecteren. Zodat zij zichzelf zou kunnen zien
zoals ik haar zie."
Over leugens: "'Alles zal goed komen.'
David zal het Meg nog kwalijk nemen dat zij dit hem voorgelogen
heeft. Zij verschijnt de eerste keer aan hem onder een
religieuze vorm, zoals een engel. Dat is wat de religies
ons voorhouden: 'Alles zal goed komen, je zal sterven,
maar herboren worden, je zal opnieuw met je familie zijn.'
Het is een leugen, maar Meg gelooft erin. Een geloof in
het onmogelijke. Dat geloof dat men zolang men kan aanhoudt.
Verhalen zouden eigenlijk moeten eindigen op: 'Ze leefden
gelukkig, totdat ze stierven.'"
|
Over
werken: "De laatste jaren heb ik twaalf
à dertien uur per dag gewerkt. Ik hou daarvan,
en heb veel plezier beleefd aan het maken van dit boek.
Ik heb een overeenkomst met mijn vrouw. Wanneer ik gedaan
heb met zo hard te werken, gaan we reizen. Dan zijn we
24 uur per dag samen. We hebben dan ook voorzien om in
april en mei naar Europa te reizen."
Over modellen: "Ik inspireer me
op levende modellen om mijn personages tot leven te wekken
zodat ze zo natuurlijk mogelijk overkomen. David is mijn
vriend Matthew en Meg is Jennifer, zijn vrouw. Daarbovenop
lijkt Meg hard op Ivy in de periode dat ik haar leerde
kennen."
Over geluk hebben: "Toen ik twaalf
was, heb ik deelgenomen aan een kunstwedstrijd. De jury
heeft mijn werk niet gekozen. Ik heb dat van de uiteindelijke
winnaar gezien. Het was goed. Maar ik verkoos toch het
mijne. En dat frustreerde me. Later, als adolescent, had
ik een vriend waarvan de familie mensen kende in de Symphony
Hall in Boston. Dankzij hen mocht ik meewerken aan het
ontwerp van enkele muurschilderingen. Bleek dat de jongen
die me op twaalfjarige leeftijd geklopt had verantwoordelijk
was om die schilderingen uit te voeren die ik mocht ontwerpen.
Wat van mij op een bepaalde manier zijn baas maakte. Ik
begreep toen dat de wereld van dat soort toevalligheden
aan elkaar hangt. Ik moest er eenvoudigweg om lachen.
Ik moest gewoon creëren zoals nooit ervoren. Omdat
het soms werkt. En soms ook niet. Want het spel is voor
de helft geluk, voor de helft artistieke competenties."
|
Over
woede: "David is boos. Aan het eind van
het verhaal is al zijn woede verdwenen. Hij haalt de schouders
op. De dobbelstenen rollen soms voor je, soms tegen je.
Weten dat zij die hij liefheeft geld zullen hebben als
hij er niet meer is, volstaat voor hem."
Over Finn: "Het personage Finn dat
Ollie, de beste vriend van David, in zijn armen neemt,
is een nogal eenvoudig personage. Maak een lijst van alles
wat David is, Finn is zijn tegenovergestelde. Hij is lui
terwijl David een harde werker is. Hij heeft een goed
gevoel voor ironie, terwijl David, die té eerlijk
is, er totaal geen heeft. Finn benadert kunst op een luchtige
manier, David heeft een intense kijk op kunst. Hij speelt
het spel, terwijl David geen enkel idee heeft hoe dat
moet, er zelfs geen zin in heeft. Ollie bevindt zich tussen
de twee."
Over Meg de actrice: "Het is op
deze avond dat David Meg, de engel die voor hem op straat
verscheen, zal opmerken, volgen en ontmoeten. Hij zal
leren dat hij het onderwerp was van een grote straatperformance
De Droevige Man. Hij zal begrijpen dat Meg een
actrice is."
Over The Truman Show: "Ik heb niet
aan de film The Truman Show gedacht toen ik deze
scène realiseerde, maar er is zeker een verband.
Ik ben dol op die film, een van de films die de ervaring
overdraagt van de wereld die een nieuwe betekenis krijgt,
de dingen die een nieuwe betekenis krijgen, de mensen
die een nieuwe betekenis krijgen. Het idee dat men het
doek ophaalt en de wereld zich op een andere manier toont.
Ik heb geprobeerd om in de vorm van een beeldverhaal uiting
te geven aan de gevoelens die ik onderging bij het bekijken
van de film." |