Olivier
Grenson over Niklos Koda 15 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Thierry Wagner verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 104 van juni 2017. |
|
Over roken: "Toen we met de reeks begonnen,
ging ik ervan uit dat we twee of drie albums zouden maken.
Voor de uitgever vormde het geen probleem dat Aïcha Ferouez
veel rookte. Koda stopt evenwel na verloop van tijd met
roken hoewel Jean Dufaux het niet vermeldde in zijn scenario.
We hebben daar nooit over uitgeweid. In tegenstelling
tot Aïcha waar haar rookgedrag en dat ze probeert te stoppen
een weerkerend element is. De sigaret maakt deel uit van
haar personage en haar houdingen."
Over het scenario: "De schuilplaats
van Barrio Jesus is in de eerste Koda's terug
te vinden. In het begin wist ik helemaal niet waar Dufaux
me mee naartoe nam. Ik volgde hem met gesloten ogen. Voor
dit deel was dat moeilijker. We hebben samen besproken
over hoe Koda zou eindigen. We hebben mogelijke
ideeën uitgewisseld, maar Jean bleef onduidelijk.
Ik heb dus beetje bij beetje het verhaal ontdekt toen
ik de uitgeschreven pagina's ontving. Ik werd ongelofelijk
zenuwachtig toen ik de laatste pagina's niet zag aankomen.
De personages zijn tegelijk die van Dufaux als van mezelf.
Ik beleef hen bijna meer dan Jean, want de tekenaar brengt
veel meer tijd door met de personages dan de scenarist.
Voor enkele scènes heb ik ingegrepen. Dit slotalbum is
vier pagina's langer dan was voorzien in het scenario."
Over textuur: "Ik werk met penseel
op papier. Sinds deel 11 voeg ik er ook wat aangelengde
inkt aan toe om er een andere textuur aan te geven voor
de platen met de computer worden ingekleurd. Het is een
andere benadering in zwart-wit die inkleurder Benoît Bekaert
helpt om de richting van de lichtinval weer te geven."
|
Over de portretten: "Dit is een heel interessante
scène. Koda ziet voor zijn neus zijn hele leven passeren
via deze portretten. Het is alsof hij aan het sterven
is en zijn leven ziet voorbijflitsen. En dat kan je je
in deze fase inderdaad afvragen. Goed gespeeld, Dufaux.
Het leek me evident dat de grootte voor elk portret even
groot was, zoals speelkaarten. Ik heb ze geschikt volgens
de symmetrie van de onderste strook met Valentina, de
cover van The VI en Seleni die een coherentie
vormen in het verhaal en de familie. Het verplichtte me
om de kaart van de Spiborg op de volgende pagina te plaatsen,
in de hand van Koda. Ik heb bestaande tekeningen hernomen."
Over verouderen: "Ik heb de personages
niet laten verouderen in de loop van de serie, behalve
Seleni die van een kind verouderde naar een jongvolwassene.
Ik wilde van bij het begin vastomlijnde personages, want
er komen enorm veel rollen voor in het scenario van Jean
Dufaux. Als ze er hetzelfde blijven uitzien, zijn ze meteen
herkenbaar, zonder misverstand, en dan kunnen we hen in
sommige verhalen of cyclussen ook in een andere context
plaatsen."
Over blikken: "Het uiterlijk, en
vooral de blik, weerspiegelt de pychologie van een personage.
Dat kan je op deze pagina aanvoelen, vooral bij de vrouwelijke
personages. Verleiding speelt een rol in de reeks, bij
veel vrouwen. Ik wilde niet dat hun gezichten er hetzelfde
uitzagen, en dat ze enkel aan de hand van hun kapsel van
elkaar te onderscheiden zijn. Men zegt dat de blik de
spiegel is van de ziel, maar het gaat om meer dan dat.
Er moet iets in je wakker geschud worden en het moet de
lezer aanspreken."
|
Over doorgaan: "De stripwereld evolueert.
Je kan niet meer vijftien jaar lang met eenzelfde personage
werken. Je krijgt voorstellen, je hebt zin in iets anders...
Na deel 10 van Koda, in 2008, hebben we onszelf
in vraag gesteld. Ik had twee projecten voor een tweeluik
(Voor het Ongeluk Geboren en het in vertaling
gebundelde tweeluik Geen Weg Terug, red.) en
ik vroeg aan Jean om de cyclus te sluiten. We beseften
dat er nog veel te vertellen viel en we beslisten nog
eens drie albums te maken. Toen we weer met een nieuwe
kijk begonnen met de delen 11 en 12 in 2012, zagen we
in dat we tot deel 15 moesten doorgaan."
Over de cirkel: "Via stripverhalen
probeer ik mezelf, anderen en de wereld waarin we leven
te leren kennen. De wereld verandert heel snel, andere
belangen duiken op. Jezelf in een reeks opsluiten, betekent
dat je jezelf opsluit in iets dat te stereotiep kan worden.
Met Jean hebben we de lengte in de gaten gehouden. Ik
wilde tot het uiterste gaan en een coherent verhaal afsluiten
met een begin en een echt einde, een cirkel die zich sluit
en die de lezer de indruk geeft dat we van bij het eerste
album wisten hoe het allemaal zou aflopen."
Over identificatie: "Ik heb me tijdens
het maken van deze serie goed geamuseerd. Jean liet me
mezelf in alle vrijheid uitdrukken. Zijn scenario's hebben
me doen ontstijgen om speciale sferen te creëren. Het
wereldje van Jean is vaak heel vreemd en onverwachts.
De ernstige kant laat de lezer toe zich te indentificeren
met de personages en het geeft geloofwaardigheid aan het
verhaal."
|
Over Aïcha: "Tekenen is ook een beetje spelen
met rollen, zoals een acteur zou doen. Ik vind de vrouwelijke
rollen boeiend. Deze van alle magie en fantasy ontdane
ontmoeting is belangrijk. Valentina en Aïcha Ferouz houden
allebei van Koda. Aïcha zit in bijna dezelfde situatie
als toen ze voor het eerst in haar kantoor opdook in het
eerste deel."
Over een eventuele herneming: "We
hebben deel 15 gemaakt en deze is het laatste. Ik ben
met nieuwe projecten in de weer die me minstens de volgende
vijf jaar in beslag zullen nemen. Maar door één element,
door één enkele prent, zouden we Koda weer kunnen
hernemen. Dat is altijd het geval bij Dufaux. Mocht dat
gebeuren, zie ik me niet met iemand anders dan Jean opnieuw
aan de reeks werken. Maar die vraag is nu niet aan de
orde."
Over XIII Mystery: "Ik werk momenteel
aan XIII Mystery met Jean Van Hamme. Het wordt
het dertiende en laatste album van de reeks. De verschijning
is eind 2018 voorzien. Het is verrijkend om te werken
met zo'n verschillende en ook creatieve scenaristen als
Jean Van Hamme en Jean Dufaux. Ik ben twee scenario's
aan het schrijven, waarover ik nog niet meer vertel, en
ik neem notities, verzamel documentatie en ik schaaf bij
in mijn schriften. Een ervan speelt zich af tijdens de
Blitzkrieg in 1940 in Londen. Het andere project zou naar
een serie kunnen leiden. Ik heb nog niets getoond aan
iemand. Ik heb ook een project voor een one-shot op scenario
van Jean Dufaux. De vraag is met wat ik ga beginnen na
mijn album van XIII Mystery. Ik neem graag de
tijd om het te laten rijpen."
|
Olivier
Grenson over Niklos Koda 13 |
|
|
Onderstaande
bijdrage van Sophie Bogrow verscheen
eerder in het Franse stripmaandblad Casemate
nummer 79 van maart 2015. |
|
Over
overlapping: "Dit soort overlappende montage
gebruik ik bijzonder graag. Eerst en vooral is er de ontmoeting
in een fastfoodrestaurant in Shanghai tussen No Song en
Ho San Seko, twee van de vele magiërs in dit verhaal,
aan de andere kant is er het verhaal van de eerste aan
de tweede over Koda's dochter Seleni en de krachten de
hij in haar ontwaarde. Het pakje sigaretten geeft aan
dat er een pauze is tijdens de maaltijd en dat het verhaal
kan beginnen. Deze vertelstijl is klassiek, maar het vergt
een efficiënte regie waarbij een maximum aan info
compact gemaakt moet worden."
Over de verandering van de verhaallijn:
"De verandering van de verhaallijn is op verschillende
manieren aangegeven: door de mooie verschuiving van de
inkleuring door Benoît Bekaert, zoals altijd efficiënt,
door de overgang van een interieurscène met een
vereenvoudigd decor (de achtergrond van het restaurant
is meer uitgewerkt in de vorige pagina's) naar een buitenscène,
en door de tegenstelling van een klassieke reeks close-ups
naar een veel groter en complexer beeld."
Over de driedelige prent: "Ik ben
vrij tevreden over deze prent die het begin van het verhaal
van No Song als voice-over tijdens de complete scène
inluidt en waardoor alle verhaalellipsen van het scenario,
ten zeerste ontleed door Jean Dufaux, ingevuld raken.
Ik heb gekozen voor een driedelig beeld, drie tekeningen,
drie decors, drie keer het silhouet van het personage
dat de lezer nadert volgens een schuine lijn die vanuit
de verteller lijkt te komen. En haar driedubbele aanwezigheid
in de prent loopt als het ware vooruit op het vreemde
gevecht dat eraankomt."
|
Over
visuele prikkels: "De decors in Niklos
Koda zijn van belang. Praag, Caïro, Barcelona,
Marrakech, enzovoort. Voor elke cyclus een ander die ik
aan Jean voorstel op basis van mijn eigen reizen. Jean
heeft voor het schrijven nood aan visuele prikkels, aan
tekeningen en foto's, en hij moet de locaties aanvoelen,
fysisch, om ze te kunnen heruitvinden voor de context
van de serie. We moeten voorbij de postkaarten terwijl
we wel correct blijven: als we falen om geloofwaardig
te zijn nog voor we overhellen naar het fantastische,
is het spel op voorhand verloren!"
Over contrasten: "De megapool Shanghai
bestaat uit voortdurende contrasten, die ik graag heb,
tussen Pudong, de zone met futuristische wolkenkrabbers,
de Bund (de grote laan in de koloniale wijk) en de vele
gammele huisjes met daken van golfplaten langs oude, traditionele
marktjes... Jean gaf me de kans om het allemaal te tonen.
Maar ook wat ik niet had voorzien, een eiland in de Stille
Oceaan, de verplichte schuilplaats voor een magiër
die naar de naam Oceaan luistert! Of hoe de noden van
het verhaal altijd opwegen tegen wat een tekenaar wil."
Over de valstrik: "Het scenario
verlangde een smerige locatie, een soort magazijn in open
lucht, in de regen, met autowrakken en oude pick-ups.
Tussen mijn foto's vond ik dit gebouw terug dat zeker
niet voorkomt in gelijk welke reisgids of boek, maar een
spectaculair gegeven toevoegt dat blijft hangen. Het hekken
komt uit de film The Grandmaster van Wong Kar-wai
en de gebogen doorgang, die zich rond Seleni lijkt te
vormen, onderstreept visueel het idee van de valstrik
waarin het kind belandt."
|
Over
inspiratie uit The Grandmaster: "Voor deze
scène liet Jean zich inspireren door een film die
hij — voor één keer — als
referentie gaf: The Grandmaster, waarin Wong
Kar-wai het verhaal vertelt van de legendarische kungfumeester
Bruce Lee, en dat vooral het China toont tijdens de Japanse
invasie in de jaren 1930. Jean beschreef een KumDurka
met een lange regenmantel en een soort gleufhoed. Ik heb
tientallen schetsen gemaakt zonder dat het werkte. Ik
heb dan een typische voorstelling van een tijdloze Chinese
krijger gebruikt. Uit de film haalden we ook het kleurenpalet,
de regen en het hekken uit de vorige pagina."
Over Seleni's paraplu: "Jean had
de paraplu van Seleni , die in een middeleeuws uitziend
zwaard verandert, niet voorzien. Hij beschreef hoe het
kind een loden pijp nam uit het materiaal dat achter de
vrachtwagen ligt. Een keer het getekend was, kwam het
niet goed over. Ik vond het natuurlijker om haar een paraplu
in de hand te geven, gezien de stortbui, en het was grafisch
interessanter voor de vorige pagina's."
Over compositie: "De compositie
van deze pagina moet de voorstelling van de wapens accentueren.
In de eerste prent lijkt de KumDurka met zijn verkorte
arm slecht getekend: het dient om de aandacht van de lezer
te vestigen op het magische spel dat wordt voorbereid.
In prent 4 komt de schuingehouden paraplu van Seleni overeen
met de positie van het zwaard in prent 6, als voorbode
voor de transformatie. De hele combinatie van schuine
lijnen en blikken wordt versterkt door een diagonale compositie
van het gezicht van de krijger linksboven tot de close-up
van Seleni's oog rechtsonder. Het doel is om jouw blik
te leiden, om je lezing op een precieze manier te beïnvloeden."
|
Over
toegevoegde pagina's: "Jean verspilt geen
plaats: vijf prenten op een pagina komt zelden voor bij
hem! Ik nam de vrijheid om twee pagina's toe te voegen
aan de eerste tien die waren voorzien om de uitwssleing
van blikken beter uit te spelen. De horizontale prenten
met in- en uitzoomeffecten geven de personages een aanwezigheid
die je niet kan bekomen als je ze samen in een prent tekent.
Op die manier hecht ik waarde aan het spel van vraag en
antwoord, en creëer ik een emotie door het hoofd
van Seleni lichtjes te kantelen, of door in te zoomen
op haar ogen terwijl de KumDurka zich begint te vermenigvuldigen.
Het contrast kind met dreigende krijgers komt zo sterker
over."
Over de virtuele confrontatie: "Deze
panoramische voorstellingen en het ogenspel suggereren
dat de confrontatie virtueel is, zelf als de scène
heel indrukwekkend wordt. Het is een simpele illusie,
die de macht aantoont van de overtuigingskracht, of van
hypnose, tussen het jonge meisje en de magiër-krijger.
Een goed voorbeeld van de vreemde en unieke wereld die
we met de hele serie wilden creëren."
Over standpunten: "Hier geen ingewikkelde
kadrages, kikvors- of vogelperspectief. Gewoon neutrale
standpunten, heel eenvoudig. Ik heb verscheidene, meer
spectaculaire bladschikkingen uitgeprobeerd: niets aan
te doen, ze waren minder efficiënt. Ik heb de gewoonte
om voor elke pagina heel wat potloodschetsen te maken
met uiterst verschillende mogelijkheden die ik dan naar
Jean breng — gelukkig wonen we bij elkaar in de
buurt zodat we elkaar vaak zien! Deze tussenstap, waarbij
we onze gemeenschappelijke standpunten bundelen, is voor
mij het interessantst. Geen enkele pagina wordt geïnkt
zonder dat we er ons gezamenlijk over gebogen hebben." |
|