Alle bijdragen van Mario Boon aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
16/03/2019 Mario Boon over Dirk
 
Mario Boon over Dirk
16/03
TOP
Dirk
"Toen me gevraagd werd om op basis van Luc Colemonts verhaal het scenario te maken van Dirk was het eigenlijk een terugkeer naar mijn roots als scenarist. Ik had altijd al mijn eigen verhalen bedacht en geschreven tot ik Antony Johnston (Texas Strangers), Pieter van Oudheusden (Mon&Tuur, Catanova) en LeON (Doomsday) leerde kennen en ik me ging concentreren op het tekenen zelf. Nu, twintig jaar na mijn debuut, ging ik weer een eigen strip voor volwassenen schrijven.

De personages
Het casten van de personages was dan ook van primordiaal belang. Allereerst Dirk. Vijftig is het nieuwe veertig zeggen ze dus hij mocht geen half afgeleefde prepensioener zijn, maar iemand met al een verleden achter de rug en toch nog in de fleur van zijn leven. Uiteindelijk kwam ik bij Tom Waes (zie foto onder de illustratie met de hoofdpersonages) uit als inspiratiebron. Mooi meegenomen was dat Tom al een bekend gezicht voor een eerdere actie van de vzw Stop Darmkanker was. De hoofdrol van de verfilming is de zijne als-ie dat wil. 'Have your people, call my people, Tom!'
Voor de rest van de cast bleef ik weer zoveel mogelijk vrienden en kennissen inhuren. De jongste dochter van Dirk baseerde ik op Britt, een stagiaire van me, de gastro-endoloog van Dirk is uit het leven gegrepen, zelfs mijn inkleurster en haar man Vincenzo Cucca hebben een cameo.
Dirk
Dirk



Het verhaal
Al snel hadden we beslist dat we vooral géén educatieve strip mochten maken. Het moest een op zich staand one-shot worden. Een van mijn favoriete boutades is 'het leven is een strijd, wie lang leeft is een oudstrijder'. En het zou zich gedeeltelijk in Rome afspelen. Met deze twee uitgangspunten kom je dan haast vanzelf uit bij de gladiatoren. Deze larger than life entertainers hebben tegenwoordig een haast mythische status waar veel misverstanden rond bestaan, niet in het minst door de film Gladiator van Ridley Scott.
Ik had al snel de grote plaat in mijn hoofd en het hele gegeven van de twee realiteiten kwam haast vanzelf. Het schrijven van het scenario zelf verliep daarna verbazend vlot.

Pagina 1
Oké. Het scenario was geschreven en goedgekeurd en de personages stonden op punt. Alleen werd Nina op het laatst nog Sophia. Nu moest het moeilijkste beginnen. Ik had met Luc Colemont afgesproken dat — hoewel hij me 100% carte blanche gaf — ik hem en zijn vzw moest overtuigen met de eerste pagina's. Als het toch nog niet met hun visie klopte, konden ze het hele project nog altijd afblazen. Die eerste pagina was dan ook cruciaal om de look and feel juist te krijgen.
Ik ben geen realistische tekenaar en zal dat ook nooit nastreven, maar voor het verhaal van Dirk moest ik met mijn ontdekte tekenstijl uit Doomsday toch proberen een upgrade te doen. Dirk moest zo waarheidsgetrouw mogelijk zijn en de karakters moesten zo realistisch mogelijk zijn. Niet zozeer qua tekenstijl, maar in hun zijn en wezen. Dirk kan ieder van ons zijn, hij is geen superman en antiheld. Hij is een alledaagse man die plots met een levensbedreigende ziekte geconfronteerd wordt.
De inkleuring maakt of kraakt evenwel de beste tekeningen, dus zocht ik weer een bepaalde sfeer. Ik wilde al lang met Mariacristina werken en Dirk bleek het perfect excuus. Haar eerste pagina was meteen een schot in de roos en Luc was verkocht. We waren vertrokken!
Dirk

Pagina 17. Magisch realisme in het oude Rome
De lezer moet bij het lezen van de sequenties in het oude Rome het gevoel krijgen dat er iets niet klopt. Waarom wordt er ineens een tijdssprong van tweeduizend jaar gemaakt? Slechts op het einde van het verhaal mocht je het hoe en waarom te weten komen.
De découpage van deze sequenties maakte ik dan ook iets 'avontuurlijker' dan de sequenties in de hedendaagse tijd die ik meer conventioneel met drie of vier stroken maakte. Ook de inkleuring liet ik ietsje minder realistischer, meer broeieriger, uitvoeren. Alsof er een filter over de camera ligt.
Dirk

Pagina 19. Realisme en documentatie
Een coloscopie is dé manier om te achterhalen of er goed- of kwaadaardige poliepen (tumoren) in je dikke darm te vinden zijn. Niet de meest sexy soort van kijkoperatie, maar een geval van leven en dood. Dokter Colemont heeft meer dan twintig jaar zulke operaties uitgevoerd en het feit dat-ie veel te vaak slecht nieuws moest meedelen, was de directe aanleiding voor zijn 'kruistocht' tegen die sluipmoordenaar die darmkanker is. Kennis redt levens. Letterlijk.
De tumor in prentje 5 moest nog ettelijke keren 'verergerd' worden. Niet de meest smakelijke research...
Dirk

Pagina 23. Emotie vs actie
Dirk kan bijna niet verder verwijderd staan van Doomsday. Deze laatste moest zo rauw mogelijk verteld worden, moest tonen hoe een mens zou reageren als-ie in de theoretisch meest extreme situatie moest trachten te overleven. Waar je oerinstincten je menselijkheid overneemt. En toch gaat Dirk ook over hoe een mens zich staande probeert te houden in een extreme situatie.
Ik heb het verhaal van Dirk opgebouwd aan de hand van de rouwcurve van Kübler-Ross. Hoewel de focus van Elisabeth Kübler-Ross op stervensbegeleiding lag, zijn de vijf fasen herkenbaar in elke emotionele reactie op persoonlijke trauma en verandering.
Deze sequentie was voor mij dan ook een van de essentiële van het hele verhaal. Als Doomsday een Tarantino HBO-film zou zijn, is Dirk een ongegeneerde bleitfilm. En dat het hier regent, is daardoor zeker geen toeval."
Dirk


Dirk verscheen begin maart bij Ballon Comics. Het album is ook verkrijgbaar in het Frans en Engels onder de respectievelijke titels Jean en John.


Jean
John