1
-Rampokan 1: Java



Wasjemenou? Na het einde van de Tweede Wereldoorlog vaart een boot naar het toenmalige Nederlands-Indië. Soldaat Johan Knevel, geboren op Celebes, is aan boord. Bij het overschrijden van de evenaar volgt de traditionele doop door Neptunus, maar het loopt uit de hand. Bij een ruzie slaat Knevel soldaat Erik Verhagen overboord. Hij verdwijnt in de golven. Verhagen was een overtuigd communist die aan de kant stond van de Indonesische opstandelingen. In Nederlands-Indië gaat Knevel op zoek naar zijn vroegere kindermeisje, zijn baboe, en naar zijn roots in een Indië dat intussen niet meer bestaat. Zelf is hij ook al lang niet meer wie hij geweest was. Aan het einde van Java komt Knevel bij een groepje door Nederlanders geleide opstandelingen terecht en wordt zzijn identiteit verward met die van Verhagen. Knevel heeft nog steeds Verhagens papieren op zak.
Vlaamse waardering: Kanjer van een epos en de terechte winnaar van een top waarin het beste van Nederland — volgens vooral Vlaamse deelnemende lezers — onder de aandacht wordt gebracht. In het tweeluik Rampokan duikt niet alleen het hoofdpersonage Johan Knevel in zijn verleden opzoek naar een verloren identiteit, maar ook de al te bescheiden (lees zijn reactie) auteur Peter van Dongen wroet in de geschiedenis van zijn naaste voorouders. Hij komt met zwarte pagina's uit de Nederlandse koloniale geschiedenis op de proppen waar een aantal Nederlandse lezers niet mee gediend was, getuige enkele reacties waarover we het in onderstaande weetjesparade hebben. Maar meer nog dan een vermanend geschiedenislesje is Rampokan voor van Dongen een nostalgische trip. Het zandkleurige steunkleur, net iets te flets om voor een sepiatint door te mogen gaan, verstevigt die indruk. De tekeningen ogen klassiek, Hergé-Belgisch zelfs, maar het verhaalverloop is dat niet. De complexiteit zit 'm in de paar personages die elk hun eigen verhaal en plotlijn hebben op een achtergrond met historische verwijzingen die ook doeltreffend uit de doeken moeten gedaan worden. Het gebruik van flashbacks (met een grijze steunkleur in plaats van het lichtbruine voor het heden!) vergt ook een iets andere ingesteldheid dan "nou, laat ik maar eens een stripje lezen ter ontspanning". Rampokan is daarom zoveel meer dan enkel en alleen entertainment. Het is ook exact deze dag actueel want verschillende brandhaarden van nationalistische strekking zijn nog steeds niet uitgewoed. We hoeven het geeneens te zoeken in verre buitenlanden.
Aantal genomineerde albums van Peter van Dongen: 4/354
Weetjesparade: Weet wat je tekent en weet waarover je vertelt. Henri Johan Kneefel, de grootvader van Peter van Dongen, wordt één dag na de capitulatie van Japan op 16 augustus 1945 door de Japanners onthoofd. Hij is sergeant-majoor in het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger en Indo-Europeaan. Hij is een overtuigde verdediger van de Nederlandse driekleur, de vlag van de toenmalige kolonisator. Om die reden (eigenlijk correcter omdat hij wapens verstopt) is hij geëxecuteerd • Een onthoofdingsscène komt ook voor in Celebes • Van Dongen dweept met Hergé, vooral De Blauwe Lotus is een eye opener. Zijn tekenstijl mag daarvan een bewijs zijn. Op een kast bij hem thuis staat het beeldje uit het Kuifje-verhaal Het Gebroken Oor • Ook in Suske en Wiske vindt van Dongen de wortels voor zijn tekenstijl. De oude Belgische School is zijn referentiekader terwijl hij het werk van de Franse tekenaar Yves Chaland heel erg mooi vindt • Ondanks het gebruik van de klare lijn (een term die mede is bedacht door de Nederlandse tekenaar/illustrator Joost Swarte en internationaal wordt overgenomen), zondigt hij dikwijls tegen de wetten van de tekenstijl door het gebruik van arceringen, bijvoorbeeld in schaduwpartijen. Er wordt hem stijlbreuk verweten, maar van Dongen geeft er niet om • Van Dongen is geboren in Amsterdam. Zijn vader is half-Duits, half-Nederlands • In zijn jeugd wordt niet gepraat over de ware toedracht van zijn opa's dood. Oma kan het niet opbrengen het verhaal te vertellen zonder in huilen uit te barsten. "Dan stel je dus maar geen vragen meer, je wilt je oma natuurlijk niet zien huilen". Maar één keer vertelt ze toch alles. Van Dongen raakt gefascineerd • De publiciteit rond het eerste boek levert van Dongen extra documentatie over zijn familie op. Een achtertante komt aandraven met een pak documenten en foto's die al die tijd op haar zolder heeft gelegen. Er steekt een formulier bij waarin van Dongens oma aanspraak maakt op een oorlogsweduwenpensioen dat dan weer nieuwe details bekendmaakt. Bijvoorbeeld dat zijn opa in gevangenschap op een roestige spijker trapt en met bloedvergiftiging in het ziekenhuis wordt opgenomen... een tijd vooraleer hij zou worden terechtgesteld • Zijn oma komt in 1952 naar Nederland afgezakt samen met haar drie dochters • Rampokan speelt zich af aan de vooravond van de politionele acties, de koloniale oorlog die Nederland vlak na de Tweede Wereldoorlog voert tegen de Indonesische onafhankelijkheidsstrijders. Een strijd waarin de Nederlanders uiteindelijk in 1949 definitief het onderspit moeten delven. Indonesië scheurt zich los van zijn kolonisator • "Rampokan" is Maleisisch voor tijgergevecht. Het staat voor de rituele slachting van tijgers zoals die in de achttiende eeuw aan het einde van de ramadan plaatsvinden in Java. De tijger is het symbool van het kwaad en moet gedood worden. De metafoor komt een paar keer voor in het tweeluik • In totaal zijn er dertien jaar nodig om het epos te vervolmaken. Tussen het schrijven en tekenen van Java verstijken zeven jaar: drie jaar om historisch bronnen- en beeldenmateriaal te vergaren en het scenario te schrijven en nog eens vier jaar om effectief te tekenen. Met het tekenwerk van Celebes start hij in 2001 en maakt het af in 2004. Aan één plaat spendeert hij in de potloodfase gemiddeld één week, tien uur per dag. Aan het scenario sleutelt hij twee jaar lang • Tussendoor moet er brood op de plank komen en verdient hij hoofdzakelijk zijn geld met het maken van illustratieopdrachten voor reclamedoeleinden. Hij is een door art directors op reclamebureaus opgemerkte illustrator dankzij het eerste deel van Rampokan. De klare lijn is altijd al een vaak voorkomende stijl in de reclame gebleken. Een subsidie van zo'n 22.500 euro in 2001 brengt soelaas en van Dongen kan zich vanaf dan voluit wijden aan Celebes. Alles bij elkaar duurt het zes jaar om Celebes te maken • In 1991 al krijgt hij een kans om een eerste keer na het afronden van zijn debuutalbum Muizentheater van zijn inmiddels gestarte documentatieverzameling gebruik te maken. Tien Nederlandse tekenaars worden door de Volkskrant gevraagd om een strippagina te maken met het thema Een Hollands Drama en de opgelegde beginzin "Die dag stond er een flinke bries op de dijk". Het wordt een dramatisch uitgewerkt tafereeltje met een element dat terugkomt in Rampokan. Het personage met de bril leent zijn uiterlijk later aan de communistische soldaat Erik Verhagen en enkele prentjes met een sluipschutter duiken quasi identiek op in Java • Stripjournalist Martijn Daalder helpt een handje met het aanscherpen of herschrijven van de dialogen en geeft scenarioadviezen • Ook het lijvige, in 2005 verschenen Rampokan Schetsboek vergaart punten in deze topwedstrijd. In deze uitgave staan allebei de albums in potloodvorm met hier en daar een alternatief voorbereide pagina. Het boek is aangevuld met een interview, afgelegd door stripjournalist Peter Breedveld (een flink deel van deze weetjesparade is gebaseerd op dat prima interview), coverstudies, zeefdrukontwerpen en documentatiemateriaal • Van Dongen is in de jaren tachtig geruime tijd drummer in een skabandje. Zijn publiek bestaat grotendeels uit skinheads. Hij treedt al eens op in een jeugdgevangenis. Tot zijn kennissenkring behoort in die tijd een jongen die later een jongeling zou vermoorden omdat hij te lang haar heeft. Muziek zit in de familie want zijn broer is sessiemuzikant die onder andere speelt bij Trijntje Oosterhuis en Marco Borsato. Hij is volgens Peter één van de beste gitaristen van Nederland • Met zijn Indonesische looks raakt van Dongen wel eens geconfronteerd met racisme, vooral in zijn jeugd. "Poepchinees" en "pinda" maken hun opwag op het schoolplein. Maar met het wereldnieuws over de treinkaping door Zuid-Molukkers in 1977, wordt hij pas echt zwaar aangepakt voor zijn genetische achtergrond. Dan gaat het al van "vuile Zuid-Molukker". Ter info: van Dongen heeft een Noord-Molukse afkomst. Een naar het hoofd van zijn bloedeigen moeder gegooide steen, verbrijzeld op een dag slechts een ruit. De daders zijn twee jongens die haar openlijk naar haar eigen land wensen • Lees het vervolg van deze weetjesparade op de pagina van Rampokan 2: Celebes.



DE REACTIE VAN PETER VAN DONGEN (09/05/2006)
Wat is uw reactie op deze topnotering?
Wat een verrassing! Ik geef toe dat ik niet van het bestaan van deze poll afwist, maar dat ligt meer aan mezelf; ik ben niet zo'n websurfer.
Dan nog is het me een groot genoegen dat ik grote namen als Matena, Kuijpers, Pontiac en al die andere ben voor gebleven! Zeker gezien de bescheiden omvang van mijn œuvre. Als deze toplijst in Nederland gehouden zou zijn, zou ik deze postie niet gehaald hebben, denk ik. Ook al heb ik voor beide delen Beste Album Prijzen gekregen, toch wordt mijn werk teveel in één bepaalde hoek gezet: Indisch, oorlog. Niet vrijblijvend en hip genoeg voor Nederland waar gags en cartoons op dit moment de boventoon voeren.
Waarom zouden onze lezers net voor dit album gekozen hebben, denkt u?
Daarom waardeer ik het zeer dat jullie lezers mijn albums verkozen hebben. Ik denk omdat de meeste niet gehinderd worden door enige voorkennis. Of eigenlijk anders: in Nederland dénken juist veel mensen dat ze iets van deze geschiedenis af móeten weten, terwijl men in België (of Frankrijk) er juist meer onbevangen tegenover staat. Het verhaal vertelt zichzelf, zonder veel uit te leggen. Het vergt misschien zo nu en dan enige concentratie en als die niet op te brengen is, jammer. Verder zal mijn tekenstijl ook wel sterk aanspreken in het geboorteland van Hergé.
Wat vindt u zelf de beste Nederlandse strip(s)?
Zelf ben ik niet echt beïnvloed door Nederlandse tekenaars. Matena en Kuijpers vind ik goed, Joost Swarte en Theo van den Boogaard, uiteraard. Ik keek en kijk toch vooral naar het buitenland. Eén album dat ik toch moet vermelden is Libertair Intermezzo van Paul Teng (Casterman, 1986). Heeft indertijd ook de Stripschappenning Beste Album gewonnen; tekeningen soms wat houterig maar een ijzersterk verhaal dat zich afspeelt ten tijde van de Spaanse Burgeroorlog in Barcelona, anno 1937.
Wat zijn uw huidige stripprojecten?
Op het moment heb ik nog geen duidelijke stripprojecten. Ben weliswaar bezig met wat vage ideeën, maar 't is nog letterlijk in het beginstadium, dus valt er weinig over te melden.
 
D A T A S H E E T
Tekenaar:
Peter van Dongen
Scenarist:
Peter van Dongen
Uitgever:
Oog & Blik /
De Harmonie
Eerste druk:
1998
Uitvoering:
SC, duotoon