2
-Meccano 2: Gilette


Wasjemenou? Een modefotograaf doet zijn werk op een vuilnisbelt waar de eonge Gilette woont. Hij komt op het idee om haar voor een foto te gebruiken. Het meisje wordt geportretteerd op een reuzebillboard. Gilette wil beroemd worden. Vijftien jaar later bedient ze de jetset van Meccano als serveerster van een drugsbuffet. Ze vergifftigt de geheel uit plastische chirurgie opgetrokken 92-jarige seksbom Fifi Lazaza met de bedoeling haar Zeppelin®-siliconenborsten uit haar graf op te delven. Ze faalt daarin, maar via haar vriend, artiest Jean Jeansen, wordt ze later opgemerkt in het kunstmilieu. Ze groeit uit tot een beroemd porno-icoon. De roomse kerk is op zoek naar nieuwe gezichten om de heiligenbeelden aantrekkelijker te maken en van een nieuw imago te voorzien. Gilette wordt gevraagd om de eigentijdse Maria voor te stellen. De onbescheiden vrouw groeit ditmaal uit tot een religieus icoon, maar de kwade kantjes moet ze erbij nemen.
Vlaamse waardering: In het tweede deel van Meccano neemt een snedig cynische Hanco Kolk de mode- en kunstwereld, siliconenborsten, religie, public relations en marketing op de korrel. Gilette doet ons voorwaar geloven dat alles wat door de volslagen fake marketingwereld in contact komt een pervers randje krijgt. Eigenheid en zelfrespect zijn ondergeschikt aan roem. Met zelfverloochening kom je in Meccano verder. Maar daarbuiten dus ook, dat mag duidelijk zijn. Grafisch en vooral op kleurgebied ziet het er een stuk zelfverzekerder uit dan het eerste deel, Beauregard. Om het cynische karakter extra luister bij te zetten, kiest Kolk voor heel wat passages in negatief: zwarte vlakken met witte lijnen. En wat een verbluffend lijnenspel toch maar weer! Meccano 2: Gilette moet het in deze top afleggen tegen uitschieter Rampokan 1: Java. Het verschil bedraagt exact 100 punten, een afstand dat tussen geen enkel ander verder album in deze top voorkomt. Humor moet het sowieso altijd afleggen tegen drama en epische verhalen. Maar deze tweede plaats is meer dan verdienstelijk.
Aantal genomineerde albums van Hanco Kolk: 14/354
Weetjesparade: Gilette gebruikt Hanco Kolk als basis voor een filmscript dat hij naar vijf regisseurs opstuurt. Lange tijd circuleren harde feiten: het zou een Engelstalige film worden, er steekt al veel geld in, het oorspronkelijke verhaal is danig bijgeschaafd (zo krijgt Kolk het niet over zijn hart om schilder Jean Jeansen te laten sterven in het filmscript), de strip zal nu echt binnenkort verfilmd worden (in 1996), 70% kans op verfilming,... Het zit 'm ook zo: Dick Maas (verantwoordelijke voor de Flodder-films) benadert Kolk namens zijn productiemaatschappij First Floor Features. Peter de Wit en Kolk zijn naar Barcelona geweest om daar in een hotel aan het filmscenario te werken. Stripscenario's schrijven ze altijd in een hotel, zij het nooit verder weg dan Brugge. Het scenario bestaat als afgewerkt filmscript. Maar door de geraamde kosten van een half miljoen euro moeten co-producenten aangetrokken worden uit Spanje, Engeland en de Verenigde Staten. Het filmplan bloedt uiteindelijk dood en lijkt nu echt definitief ten grave gedragen • Na Gilette en Schlager (nummer 77 in deze top) denkt Kolk in 1996 al luidop na over het vierde deel dat momenteel in afzonderlijke comicdeeltjes verschijnt. In 1996 oppert hij het idee om iets te doen met het wereldkampioenschap voetbal in Meccano. Voorts geeft hij te kennen dat hij nog een kennel hellehonden achter slot en grendel houdt die hij in Meccano los kan laten • Meccano is opgevat als een vijfdelige reeks. In elk album speelt een ander personage de hoofdrol. Bedoeling is in 1996 om elk jaar een nieuw deel uit te brengen • Bij het aanvatten van de serie met het eerste deel: Beauregard, ziet Gilles de Geus-kompaan Peter de Wit geen graten in Meccano. Maar dat vindt hij indertijd bijvoorbeeld ook van de Nederlandse variant van het Amerikaanse blootblad Playboy. Dàt groeit dan weer uit tot het grootste succes aller tijden in Nederlands tijdschriftenland. Met Meccano moet het dus ook wel vlotten. Peter de Wit probeert trouwens mee te schrijven aan Meccano, maar het lukt 'm niet om goede grappen te verzinnen die passen in Kolks eigengereide Meccano-wereldje • Het laatste prentje op pagina 21, de veilingsscène, is ontleend aan het werk van de Nederlandse kunstenaar M.C. Escher (1898-1972), die zijn carrière opbouwde op zinsbegoochelende gravures en tekeningen. Dezelfde masturbatiescène als herhalingsmotief heeft ook Theo van den Boogaard al eens getekend in de erotisch/pornografische strip Ans en Hans Krijgen de Kans (1970) • Het jonge meisje Gilette in het eerste hoofdstuk lijkt grafisch dan weer de vuilnisbeltversie van het meisje uit de reeks cartoons Liefde Is... • Kunstmecenas Julio Ravotti is natuurlijk gebaseerd op operazanger Luciano Pavarotti • En och?! Naar welke beroemde schilder knipoogt Kolk op pagina 38 met de kruisophaling? • Na Gilette wil hij het cynisme een tijd uit zijn systeem en opnieuw mannetjes met dikke neuzen tekenen. Gilles de Geus wenkt opnieuw • Papa en mama Kolk zijn niet echt te vinden voor het vak dat zoon Hanco wil uitoefenen: oorlog thuis, weglopen van huis om bij een pottenbakker in Oosterbeek te gaan wonen die hij dan beschouwt als zijn pleegouders, dat soort toestanden. Als hij met Gilette de Stripschapprijs voor het beste album wint, moéten zijn ouders het album wel tonen aan geïnteresseerde vrienden. Maar dan wel met dichtgelijmde pagina's. Er kan niet in gebladerd worden • In Gilette draait het voor een deel rond erotische kunst, maar ook in het echt tekent Kolk erotische reeksen. Onder andere een steendrukreeks rond verleider Casanova vindt zijn weg naar de liefhebbers • Tegenwoordig houdt Kolk zijn tekenstijl met het lijnenspel aan voor het miniscule Pincet-boekje Kaatje is Verdronken (2000), de strookjesstrip S1ngle, het autobiografische beslommeringenboekje Retraite, het erotische reisdagboek Club Paradise en andere publicaties • In Retraite krijgt de lezer een aardig idee over de depressieve buien waar Kolk sinds zijn vijftiende aan lijdt. Naar eigen zeggen helpt het om mooie dingen te maken, zoals Meccano. Het verklaart voor een deel de dikwijls agressieve woedeuitbarstingen, expressieve uitingen van razernij en cartooneske vertalingen van uitbarstingen, ook in Gilette • Met Peter de Wit, illustrator Kees de Boer (je kent 'm ook van de strips Max Laadvermogen en Sidi en Smook) en Vlaming Lectrr treedt Kolk wel eens op met Cartoonference, een soort stripcabaret.



DE REACTIE VAN HANCO KOLK (05/05/2006)
Laat me eerst en vooral zeggen dat ik erg fier ben op de uitverkiezing van mijn albums in de top tien, en dat ik mijn uiterste best zal gaan doen om de nummer één positie ook ooit tot de mijne te maken! Het is een mooi initiatief, en jullie bezoekers geven er blijk van dat ze een heel brede smaak hebben. De lijst heeft me er weer toe gebracht om hernieuwd kennis te maken met Eric de Noorman, dus dat is al winst! Nu jullie vraagjes.
Wat is uw reactie op deze topnotering?
Alle drie de albums (Meccano 1, Meccano 2 en Gilles de Geus 4) behoren ook tot degene waar ik bijzonder trots op ben. Het is erg mooi dat juist deze albums de top hebben gehaald. Wrang is wel dat geen ervan momenteel verkrijgbaar zijn door allerlei uitgeeftechnische zaken, maar ik heb goede hoop dat ze vanaf eind dit jaar weer op de schappen zullen liggen.
Waarom zouden onze lezers net voor dit album gekozen hebben, denkt u?
Dat is een lastige vraag. Zoals ik al zei blijken jullie over een bezoekersschare te beschikken die een heel brede smaak heeft. Gilette is een album dat ik gemaakt heb zonder op eventueel commercieel succes te letten; ik was enkel geïnteresseerd in het uitbouwen van mijn techniek, en van daar uit werd het een ontdekkingsreis, zowel qua scenario als qua tekenstijl. De missionaris die even opduikt (op pagina 30, nvdr) is trouwens mijn schoonvader, een devoot katholiek bij leven en Maria-vereerder. Toen hij overleed, was ik net aan het tekenen van die pagina toe, en ik heb hem als een soort saluut gebruikt. Hij zou het — na enig gegiechel waarschijnlijk— wel hebben gewaardeerd.
Wat vindt u zelf de beste Nederlandse strip(s)?
Mooie vraag. Mijn top vier:
1. Iris - Thé Tjong-Khing + Lo Hartog van Banda. Eigenzinnig, technisch briljant en fascinerend.
2. Moi - Peter de Wit. Schitterend miniatuurtje, rijk aan thematiek en grafisch smetteloos.
3. Strips in Stereo - diverse artiesten. Uniek project dat commercieel succes bleek; alle medewerkers op de toppen van hun kunnen.
4. DirkJan 1 - Mark Retera. De enige Nederlandse strip waar ik, op een zonovergoten en vol terras, luidop om heb gelachen.
Wat zijn uw huidige stripprojecten?
Meccano 4: Container. Tot februari 2007 in losse comics, midden 2007 als compleet boek (bijna voltooid).
S1ngle: dagelijks in twintig kranten, waaronder de Gazet van Antwerpen (vijf boeken verschenen, volgend boek in december 2006).
Iris: remake van de klassieke strip uit 1968, beoogde release 2008 (scenariofase).
 
D A T A S H E E T
Tekenaar:
Hanco Kolk
Scenarist:
Hanco Kolk
Uitgever:
Arboris BV
Eerste druk:
1994
Uitvoering:
SC, kleur
HC, kleur