8
-De Avonden. Een Beeldverhaal



Wasjemenou? In de laatste tien opeenvolgende avonden van 1946 legt Frits van Egters (een jonge, eenzame kantoorbediende in het naoorlogse Amsterdam) bezoekjes af bij oude schoolvrienden van het gymnasium. Allen hebben ze uit de oorlog, die nergens wordt genoemd, maar wel als een gevaarlijk spook de sfeer bepaalt, ontgoocheling, cynisme, gebrek aan vertrouwen en onmacht overgehouden.
Vlaamse waardering: Naargeestig, cynisch, volstrekt negatief/van iedere positiviteit verstoken, beklemmend, grauw, loodzwaar, zelfs saai. Het zijn geen argumenten om meteen naar het boek of de strip te willen grijpen. Maar wat een treffende sfeer! Zowel Gerard Reve als Dick Matena wisten waarmee ze bezig waren om de naoorlogse dagen en de lijdzame gevoelens daaromtrent in woord of beeld te vertalen. De jonge Frits leidt nu eenmaal een saai en vervelend leven, een twintiger die zich ergert aan het platvloerse bestaan van zijn ouders en zich dan maar wentelt in narcisme. Hij is bang van lichamelijk verval en lult daardoor de ganse tijd over haaruitval of de zin van neuskeutels. Boeiend? Jazeker. Elk onbegrip en elke kritiek op De Avonden valt te pareren met het sladoodargument: "Het is de bedoeling." De dikwijls doodse en expressieloze, maar meesterlijk op papier geschilderde platen van Matena zijn het inkaderen waard. De lappen tekst ertussenin moet je voor lief nemen. Het is de bedoeling. Een experiment, een onnavolgbare mijlpaal. We zien niemand anders zich aan eenzelfde concept wagen dan co-creator Dick Matena.
Aantal genomineerde albums van Dick Matena: 17/354
Weetjesparade: Dick Matena werkt van 1960 tot 1967 voor de Toonder Studio's waarvoor hij diverse dagstripverhalen maakt, onder andere Tom Poes en Panda • Van 1968 tot 1976 zet Matena zich in voor het stripblad PEP met het tekenen van enkele jeugdstrips (De Argonautjes, Grote Pyr, Ridder Roodhart). Later volgen voor opvolger Eppo scenario's voor De Partners (voor tekenaar Carry Brugman onder het pseudoniem Dick Richards) en Storm • In de jaren tachtig legt hij zich toe op het tekenen van strips voor volwassenen. Hij geniet bekendheid in het buitenland en publiceert strips in Frankrijk, de Verenigde Staten (in het blad Heavy Metal), Spanje,... Hij komt onder contract te staan bij het Spaanse agentschap Selecciones Illustrades en verhuist naar Spanje • Drie jaar later creëert hij het controversiële De Prediker en de Mythen-serie. Met De Prediker krijgt Matena last voor het afbeelden van een naakt twaalfjarig meisje. "Kinderporno!" schreeuwt de goegemeente. Als tegenreactie zet Matena in Sterreschip een jongetje van twaalf in zijn nakie. Maar zijn werk wordt plts onverkoopbaar in het buitenland• In 1983 zet hij zijn zinnen op een Belgische woonst • Ook de Nederlandse schrijver Gerard Reve verhuist naar België in 1993. Hij gaat er met zijn vriend Joop Schafthuizen wonen in de voormalige doktersvilla van de schoonzoon van de beroemde Vlaamse schrijver Stijn Streuvels • Voor de uitgeverijen Casterman en Lombard maakt Matena de stripverhalenreeks over internationale celebrities: Gauguin en Van Gogh, Mozart en Casanova, De Laatste Dagen van Edgar A. Poe. Bij Arboris volgt Sartre en HemingwayDe Avonden, het boek, markeert het beginpunt van de naoorlogse Nederlandse literatuur en dateert van 1947. Reve schrijft het onder de naam Simon van het Reve. Het slaat in als een bom, ten goede en ten kwade. Maar men moet het gelezen hebben, is de algelmene teneur. Niettemin raken de eerste twee drukken slechts moeizaam verkocht. Een pocketuitgave in 1961 en hernieuwde aandacht bij de critici pompen nieuw leven in het boek. Al snel worden 100.000 exemplaren aan de man gebracht • Met meer dan vijftig herdrukken in bijna evenveel verschillende (jubileum)uitvoeringen is het één van de meest herdrukte boeken van uitgever De Bezige Bij. Herdruk 52 is voorzien van een omslag door Dick Matena • Het is ook één van de meest doodgeanalyseerde boeken. Reve relativeert het succes, benadrukt dat hij met De Avonden geen speciale bedoelingen pleegt en verzucht wel eens dat hij het "rotboek" nooit had moeten schijven • Als Dick Matena het plan opvat om De Avonden te verstrippen met de integrale tekst van Gerard Reves romandebuut, zijn de kritieken niet van de lucht. "Wat, dat kloteboek? Wat zie je daar in godsnaam in?" of "Een buitengewoon slecht, weerzinwekkend idee", vindt Kees Kousemaker, stripspecialist, eigenaar van stripantiquariaat/galerie Lambiek en initiatiefnemer van www.lambiek.net. Het overzetten van de soberheid, donkere sfeer van de naoorlogse jaren, ja zelfs, de saaiheid kan je niet in een stripverhaal gieten, voegt hij er nog aan toe. Maar zijn mening verandert zienderogen als hij de eerste twee platen onder ogen ziet • Matena loopt al twintig jaar met het idee rond, heeft het boek 35 keer gelezen en besluit in 2000 eindelijk over te gaan tot een verstripping. Alleen al de aankondiging van het plan is voorpaginanieuws in de Nederlandse pers • Alvorens met tekenen te beginnen, documenteert Matena zich grondig. Hij duikt in stadsarchieven en bestudeert duizenden foto's van het naoorlogse Amsterdam. Zo documenteert hij zich op locaties, kledingen op diverse zaken die gaan van zowel de straatverlichting uit die tijd, een waarheidsgetrouw beeld van een toenmalig interieur als een asbak • Ondanks de documentatiedrang, eigent Matena zich het recht toe om straatbeelden te combineren of zelfs te fantaseren. Tekentechnisch zijn de wandelpartijen op straat het moeilijkst, geeft Matena toe • Proeftitels voor De Avonden zijn in 1947 Helden van onzen Tijd, Kamerbewoners, Ziekenbezoek en De Winteravonden • Een eerste lezing probeert Matena op zestienjarige leeftijd. Hij komt niet verder dan het eerste hoofdstuk: "gezeur". Een toenmalige vriendin is naast Willem Frederik Hermans- ook nog eens Reve-fan. Matena heeft het eerder voor Harry Mulisch. Na een lezing van diens Op Weg naar het Einde, probeert hij De Avonden nogmaals te lezen. Hij raakt verkocht. Sinds de jaren zestig leest hij het boek jaarlijks • Het verstripppingsidee rijpt wanneer hij zich in 1997 opnieuw voor Marten Toonder beschikbaar stelt bij het omzetten van oude Bommel-strips met onderteksten naar tekstballonversies voor het weekblad Donald Duck. Hij merkt dat het mogelijk is om iets gelijkaardigs te doen met De Avonden • het jaar daarvoor start hij onder het pseudoniem John Kelly met het tekenen van de Storm-spin-off De Kronieken van de Tussentijd op scenario van Martin Lodewijk • Los werk voor Rooie Oortjes behoort ook tot zijn repertorium • De voorpublicatie van De Avonden in de krant Het Parool duurt zo'n zestien maanden • Het hoofdpersonage Frits van Egters is gemodelleerd naar de jonge schrijver Reve himself toen hij 23 was • Ook op jeugdboekengebied is Matena actief. Vanaf 1976 adapteert hij voor Donald Duck de jeugdboeken Kruimeltje, Pietje Bell, Afke's Tiental en Dik Trom naar stripvarianten • In 2000 verschijnt bij Arboris zijn Rechter Tie-strip naar een verhaal van de schrijver Robert van Gulik • Het is voor het eerst dat een Nederlandse roman met toestemming van de auteur verstript wordt... Een stripversie van W.F. Hermans' De Donkere Kamer van Damocles (herdoopt in De Doka van Hercules) uit 1981 telt niet mee want de schrijver liet de illegaal uitgegeven stripversie vernietigen wegens de slechte kwaliteit ervan • Van De Avonden bestaat ook een filmversie. Rudolf van den Berg verfilmt het boek in 1989. De filmaffiche is getekend door Joost Veerkamp (Schrijversleed. Een Literair Prentenboek, 1990) • Deel 1 bundelt de eerste drie hoofdstukken, deel 2 de volgende drie, deel 3 — nogal voorspelbaar, niet? — hoofdstukken 7, 8 en 9 en deel 4 herbergt het laatste en ook langste hoofdstuk • Diverse van Matena's strips verschijnen door de jaren in meer dan dertien talen • In 2005 verstript Matena A Christmas Carol van Charles Dickens. Hetzelfde verhaal adapteert hij in 1980 voor Stripschrift 142. Witte Kerst is een vier pagina's tellend kerstverhaal met varkentjes in de rollen • Dick Matena ontvangt de Stripschapprijs in 1986 voor zijn volledige œuvre. Een aantal leden van Het Stripschap zeggen hun lidmaatschap op • Van De Avonden. Een Beeldverhaal raken ondertussen al bijna 40.000 exemplaren verkocht • In 2003 wint hij de Bronzen Adhemar, toen voor de eerste keer gekoppeld aan een flinke geldsom van 12.500 euro. Het ontlokt kritieken bij Vlaamse journalisten: dat dit nu net naar een uitgeweken Nederlander moet gaan?! • In 2006 verschijnt het eerste deel van Kort Amerikaans, een verstripping van Jan Wolkers' debuutroman uit 1962. Kort Amerikaans is een geplande striptrilogie. Andere klassiekers die Matena daarna wil aanpakken zijn Kaas van Willem Elschot in één deel en De Diamant van Harry Mulisch. Zelf hoopt hij ooit het onomzetbaar gewaande Ulysses van James Joyce aan te pakken • Sinds 1997 lijdt Reve aan de ziekte van Alzheimer. Na een hartoperatie in 1998 gaat hij er erg op achteruit. Vanaf december 1999 schrijft hij niet meer. Reve verblijf sinds mei 2004 in een verpleeghuis en overlijdt op 8 april 2006 om 20.45 uur op 82-jarige leeftijd in verpleeghuis Sint-Vincentius in het Belgische Zulte.

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Dick Matena
Scenarist:
gebaseerd op de roman van Gerard Reve
(= Gerard Kornelis van het Reve)
Uitgever:
De Bezige Bij
Eerste druk:
2003-2004
Uitvoering:
HC, kleur