25
-Eric de Noorman: De Geschiedenis van Bor Khan


Wasjemenou? Eric ontvangt op zijn Noorse burcht een delegatie van Bor Khan, een machtig heerser van de steppe. Delegatieleider Tsacha blijkt echter een zoektocht te voeren naar het magische en machtige zwaard Tyr, waar nochtans een vloek op rust. Tsacha ontziet niets of niemand om zijn doel, het veroveren van de wereld dankzij Tyr, te bereiken: het doden van zijn eigen handlanger, het vermoorden van Erics trouwe dienaar Alstrom, het ontvoeren van de dwerg Pum-Pum, het manipuleren van Erics zoon Erwin,... Eric moet het zwaard Tyr terughebben. De achtervolging leidt 'm met een opgetrommeld legertje via de Scandinavische wateren naar een sneeuwrijke kust en de Russisch-Mongoolse steppe. Een schipbreuk is nog maar het eerste obstakel voor een waar slachtveld in zijn gelederen. De confrontatie met de gevreesde Bor Khan — en zijn knappe dochter Chu Ghandra — loopt ook al niet van een leien dakje.
Vlaamse waardering: In welke mate oudere lezers hier hun goede smaak deden gelden, konden we niet nagaan. Feit is dat Hans G. Kresses werk met alvast 24 verschillende albums een prominente plaats bekleedt in de lijst met alle genomineerde albums. Kresses belangrijkste reeks kon natuurlijk niet onvermeld blijven. Met dit specifieke verhaal, De Geschiedenis van Bor Khan, wordt een knoert van een duister en bijwijlen gejaagd achtervolgingsverhaal bekroond, een hoogtepunt in de reeks. Hoewel er een duidelijk objectief in het verschiet ligt, heeft Eric het niet onder de markt om probleemloos zijn doel te bereiken. Niet alleen schurken leggen het laatste loodje, maar ook verschillende van Erics trouwe bondgenoten of dienaren. Kresse ging er nogal met de botte bijl doorheen. Op tekengebied kan Kresses realisme niet genoeg geroemd worden. Het bezit een hoge internationale eeuwigheidswaarde en staat in het pantheon naast onder andere het œuvre van Burne Hogarth (Tarzan) en Harold/Hal Foster (Prince Valiant). Hij werd/wordt beschouwd als één van de beste realistische striptekenaars ter wereld. Maar dat zag jij ook met het blote oog. Daar heb je geen specialisten voor nodig.
Aantal genomineerde albums van Hans G. Kresse: 24/354
Weetjesparade: Laten we eens chauvinistisch beginnen: Eric den Noorman start zijn tekststripavonturen in de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws op 5 juli 1946 • Als Kresse voor de Duitsers onderduikt in de Toonder Studio's, bedenkt hij samen met Marten Toonder een strip over een viking die verzeild raakt in de mythologische wereld van Atlantis. Het is een idee van Toonder, tegen de zin van Kresse, maar die hij wel eeuwig dankbaar is voor de geboden kans om op eigen houtje een eigen serie te mogen maken. Leif moet de viking heten volgens Kresse, maar Toonder vindt het beter hem Eric te noemen. De eerste tekeningen dateren van 1943 • De steen van Atlantis uit het gelijknamige eerste verhaal is eigenlijk niet meer dan een variant op de nucleaire energie die al in zovele Amerikaanse comics als thema is behandeld. Hiervoor neemt Toonder later de schuld op zich. Hoe dan ook wil Kresse van het astrale gedoe af • Later wordt de serie veel realistischer en worden magische elementen (draken, dwergen, tovenaars!) en zelfs sciencefictionaspecten (atoompistolen, vliegtuigen!) op de achtergrond gedrukt, doodgezwegen of verzwolgen. Er wordt om te beginnen komaf gemaakt met de ondergang van Atlantis, van waaruit Eric weet te ontsnappen door middel van een vliegtuigje dat later zijn brandstof verliest • Kresses zin naar meer realiteit gaat ook ten koste van een andere Atlantis-erfenis: zijn eigen vrouwtje Winonah, die Eric gemakshalve thuis laat als hij op avontuur trekt • Al snel zijn de krantenavonturen van Eric een groot succes, ook in het buitenland. Op zeker ogenblik brengt Eric meer geld op dan Heer Bommel en Tom PoesDe Geschiedenis van Bor Khan is eigenlijk een aaneengeklitte bundeling van de drie vervolgverhalen De Jacht op het Zwaard, Het Pad der Verschrikking en De Weg der Gedoemden. Elk van deze verhalen zijn in 1953 een eerste keer verschenen in albumvorm bij uitgeverij De Tijd. Van veel van de plaatjes is één of meer randjes afgesneden en zijn bijna alle afleveringnummers en signaturen van Kresse verwijderd • In 1954 en 1955 verschijnen de drie albums ook nog eens in een Vlaamse editie bij uitgeverij J. Hoste, de latere Kiekeboe- en Bakelandt-uitgever. In deze Vlaamse uitgaven worden een twintigtal stroken gewist • In 1973 verschijnt voor een eerste keer een gebundelde uitgave met het hele verhaal bij uitgeverij Tango. Op één verwisselde strook na (wat ook al gebeurt bij bovenvermelde uitgaven) is dit eindelijk een getrouwe druk van de krantenpublicatie • Panda brengt in 1983 een eerste, bibliofiele en gerestaureerde versie uit van het volledige verhaal, onverkort en ongekuisd, zoals het verscheen in de krant • De versie uit 1988 bij uitgeverij Oberon b.v. is een opnieuw gemonterede, deels hertekende en tot ballonstrip bewerkte, hervertelde en ingekleurde versie voor het stripweekblad Sjors en Sjimmie StripbladThom Roep, hoofdredacteur van Donald Duck en scenarist van Douwe Dabbert, komt met het idee bij Peter van Leersum, hoofdredacteur van Sjors en Sjimmie Stripblad, op de proppen om Kresse een oud verhaal te laten herwerken, maar het moet snel en goedkoop gebeuren. Kresse hapt toe. In interviews beweert hij dat het schrijven en verzinnen van verhalen belangrijker is dan het tekenen ervan • Nochtans is de productie verkeerd ingeschat en moet er veel meer hertekend worden dan van tevoren is ingeschat. Het volstaat niet om het te houdne op het verknippen van fotografische reproducties van de originele stroken. Kresses tekenstijl is sinds 1953 bovendien grondig geëvolueerd. Hoe dan ook is er uit plaatsgebrek enorm veel tekst geschrapt en zijn er extra tekeningen toegevoegd om andere tekst volledig in beeld te brengen • Hoewel de jongere lezers van het stripblad het Eric-verhaal steevast overslaan, herwerkt Kresse ook Het Offer van Svitjold, maar het raakt niet afgewerkt door het overlijden van de meester op 12 maart 1992 • Door de hervertelling ontstaan hiaten en fouten in het verhaal. Een voorbeeld: Tsacha mist in het begin de hond Wolf van nabij met zijn pijl en schiet even later een valk uit de lucht, erbij zeggend dat zo'n knap schot niets bijzonders is. In de oude versie voorkomt Erwin dat Tsacha op Wolf schiet. Ook valt het verraad van Rorik ineens uit de lucht en is het gedrag van Bor Khans dochter Chu Ghandra naar het einde niet altijd consequent • Veel scènes kort Kresse in, wat dan weer de voortgang van het verhaal vlotter maakt. Andere — veelal overbodige — scènes worden geschrapt • Een Jommeke-erlebnis heeft de Vlaamse lezer met Halfra, de yarl (een soort van landheer) met een spraakgebrek. Uitspraken als "Haart u om 't schaarvuur" en "Onttrek het verruim" doen denken aan het haspelen van professor Gobelijn • Commentaren op Erics verschijningen zijn er: hij is blond, intelligent, nobel en derhalve een ideaal voorbeeld van een Ariër. Eric is echter te nobel om hem enig racisme te verwijten • Een ander commentaar bestempelt de Noorman als een softie in vergelijking met zijn Noorse voorbeelden. Hij is zachtaardig, meevoelend, paradeert niet met zijn kracht, is tegen plunderingen,... Niet echt het vooroordeel dat wij hebben van een woeste viking. Maar dat komt ook door Kresses katholieke opdrachtgevers bij de kranten: Eric moet monogaam en deugdzaam blijven • De inkleuring van de herwerking is van Anka Kresse, een dochter van Hans. Zijn andere kinderen heten Ingrid (genoemd naar Erics schoondochter) en... Eric • Het Kressekruid is geen bestaande plantensoort, maar het is het soort varen dat Kresse zelf heeft 'uitgevonden', samengesteld uit bestaande specimen om zijn natuurprenten mee te vullen • Een eerste bewerking tot ballontekst — op de koop toe ingekleurd — is al eens uitgevoerd voor een Deense vertaling voor het in Denemarken populaire stripweekblad Kong KylieDe Geschiedenis van Bor Khan is een sleutelalbum in de reeks want hierna kiest Kresse overduidelijk voor een historisch correct kader, niettegenstaande het zwaar Tyr een rol van betekenis blijft vervullen • In dit verhaal sterven onder andere dienaar Alstrom en bondgenoot Yark, deStijfhoofdige, die met zijn daad het leven van Eric redt. In het vervolg op dit verhaal, Svitjold's Offer, sterft trouwe metgezel Svitjold, nadat hij in De Geschiedenis van Bor Khan in aanraking komt met het magische, zacht zingende zwaard Tyr. Het is geen vanzelfsprekendheid om vrienden te laten sterven in klassieke krantenavonturenstrips, in tegenstelling tot een lot schurken dat gerust mag sneuvelen • Op 24 januari 1964 houdt Kresse met de krantenstrip op na 67 verhalen, 5.300 stroken en zo'n 15.000 tekeningen. Een viertal jaar later verbaast Kresse er zich over dat zijn reeks aan populariteit herwint. Hij belooft in een interview dat hij Eric zou laten terugkeren en op een waardige manier zou laten sterven. Maar vooral koestert hij het plan om er geld uit te slaan op het gebied van merchandising. Dat zou niet meer inhouden dan de nieuwjaarskaart van een vervoersmaatschappij (de Noord-Zuid-Hollandse Vervoer Maatschappij) • In 1981 sluiten Kresse en Hans Matla (die in 1991 een eerste keer de bibliofiele, integrale heruitgave van alle Eric-verhalen voltooit) een overeenkomst met vijftien dagbladen om Eric te hernemen in nieuwe avonturen. De angst voor de dagelijkse druk en de slavernij die hem aan de tekentafel zou kluisteren, steekt er een stokje voor. Het blijft bij dertig stroken • In het laatste Eric-verhaal De Eerloze Krijg neemt zoon Erwin de hoofdrol op en gaat in 1966 verder in het stripweekblad PEP als ballonstrip in een aantal kortere verhalen. Erwin, de Zoon van Eric de Noorman houdt er mee op in 1974. Het derde en laatste grote verhaal over Eric en zijn zoon, De Ware Koning, blijft steken bij pagina 59 en is niet afgewerkt • Op zijn hoogtepunt, midden jaren vijftig, verkoopt Eric de Noorman makkelijk 300.000 albums per jaar. In de jaren zestig kalft dat af, ook door het dalen van de kwaliteit van de reeks. Maar de totale albumverkoop ligt sowieso in de miljoenen • Het Laatste Nieuws heeft in 1969 het record door al die tijd alle Eric-avonturen te mogen publiceren • Het originele formaat van Kresses stroken zijn tot meer dan een halve meter breed (met name die van De Witte Raaf). Heel veel detail gaat verloren door een verkleinde weergave in druk • Eric de Noorman verschijnt in de loop der jaren in vertaling in onder andere Frankrijk, Engeland, Spanje, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Curaçao en Brazilië • Een staaltje van Kresses bekendheid: als de tekenaar met zijn Amerikaanse slee op weg is naar België om er zijn vriend Dick Matena te bezoeken, rijdt hij een Citroën 2CV aan. De rijkswacht controleert zijn papieren en een opmerzame diender vraagt 'm op de man af: "Kresse. Toch niet de tekenaar van Eric de Noorman?" Kresse beaamt het volmondig, helder en duidelijk articulerend: "Welzeker. Dezelfde!" Waarop de agent eerbiedig zijn pet afneemt, de omstanders verzoekt ruim baan te maken "opdat meneer Kresse ongestoord zijn weg zou kunnen vervolgen". "Had die vent maar niet in zo'n malle eend moeten rijden", is Kresses enige commentaar wanneer hij eindelijk bij Matena aankwam • Kresse inspireerde of rekende direct of indirect onder andere tot zijn fans, navolgers of plagieerders: Joseph Gillain (= Jijé), William Vance, Jean Giraud, Grzegorz Rosinski, Willy Vandersteen en bij uitbreiding al zijn medewerkers in de Studio Vandersteen,...
D A T A S H E E T
Tekenaar:
Hans G. Kresse
(Hans Georg Kresse)
Scenarist:
Hans G. Kresse
(Hans Georg Kresse)
Uitgever:
De Tijd (1953)
Tango (1973)
Panda (1983)
Oberon b.v. (1988)
Eerste druk verschillende uitvoeringen:
1953 (De Tijd)
1973 (Tango)
1983 (Panda)
1988 (Oberon b.v.)
Uitvoering:
SC, zwart-wit, oblong (1953)
SC, zwart-wit (1973)
HC, zwart-wit (1983)
HC, kleur (1988)