DURANGO 1

Sterven als een Hond in de Sneeuw

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Yves Swolfs
Scenarist:
Yves Swolfs
Uitgever:
Uitgeverij Archers
Collectie:
Wild West Story
Eerste druk: 1981
Oorspronkelijke titel:
Durango 1: Les Chiens Meurent en Hiver
Uitvoering:
SC, kleur
Plot: Een wanhoopsbrief van zijn broer Harry overhaalt Durango naar White Valley af te zakken. Daar zwaait de oppermachtige senator Howlette de plak. Zijn terreurbewind heeft al een groot aantal onschuldige slachtoffers geëist en de burgers beginnen te beseffen dat dit geweld alleen met nog meer geweld kan bestreden worden. Durango is de geknipte man.
Topwaardering: Een plot dat is te herleiden naar het oeroude wraakthema, de strijd tussen goed en kwaad, zonder al te veel nuances en met een bloederige scheut geweld erbovenop. Critici zijn niet mals: dit is bullshit met steeds eenzelfde wederkerend thema. Maar geef nu toe: luister jij naar wat de critici zeggen? Strips lezen is fun! Geniet nou maar van de strips die jij goed vindt en laat de rest maar zagen.
Aantal genomineerde albums van Swolfs: 5
/404
 
Weetjes: Sinds zijn dertiende is Swolfs verslingerd aan de spaghettiwestern, trouwens een term die soundtrackhofleverancier Ennio Morricone haat als de pest • Als eerste studierichting kiest Swolfs voor journalistiek aan de Vrije Universiteit van Brussel. Later opteert hij voor een tekenaarsopleiding (daarover meer bij De Prins van de Nacht) • In het blad Le 9e Rêve van Sint-Lucas publiceert Swolfs in zijn schoolperiode al een westernkortverhaal • Hij krijgt er les van oude vos Claude Renard. Zijn verstandhouding met de man is niet opperbest. Renard is een modernist en Swolfs heeft het eerder begrepen op stripauteurs als Jijé, Greg, Hermann en Giraud. Toch haalt Swolfs er zijn diploma en waagt zich in 1979 aan zijn eerste volwaardig album: Durango. Een geijkte omweg via kortverhalen in Kuifje of Robbedoes slaat hij glansrijk over • De gewelddadige reeks wordt een instant succes bij Archers. Het eerste deel raakt in één week volledig uitverkocht • Na deel 7: Loneville (1987) wordt Archers verkocht aan Dargaud die op zijn beurt de serie doorverkoopt aan Les Humanoïdes Associés. Swolfs heeft genoeg van dit gemarchandeer en zoekt zijn heil bij Glénat waar hij voor hun historische stripblad Vécu de reeks Dampierre creëert. Na twee albums is hij het al wat beu en draagt het penseel over aan Eric (= Frédéric Delzant) en vanaf deel 4 aan Pierre Legein. Swolfs blijft wel scenarist van de reeks • Het verschijnen van Durango 1 zaait twijfel in de vakpers. Is Yves Swolfs geen pseudoniem van Jean Giraud, de meesterlijke tekenaar van Blueberry? Een misverstand én een compliment dat kan tellen • Hoewel Swolfs zijn liefde voor de films van Sergio Leone en Solima niet verstopt en enige inspiratie zelfs toegeeft, beschuldigt de Nederlandse filmcriticus Pieter van Lierop na het verschijnen van deel 1 Swolfs ervan een andere spaghettiwestern te hebben geplagieerd, eentje van Sergio Corbucci, toevallig wel Swolfs' favoriete regisseur. Corbucci's film Il Grande Silenzio (The Great Silence) uit 1968 heeft inderdaad een meer dan gelijkaardige sfeer. Bovendien staat in het album op een kruis op een kerkhof de verwijzing "Silence". Het filmaffiche van Corbucci's Django uit 1968 is dan weer bijna een foto van een gemiddeld Durango-album. Kleur, sfeer, houding, kortom: nagetekend • Maar zelf houdt Swolfs het liever op inspiratie door de Australische film Mad Max, the Road Warrior uit 1983 van regisseur Georges Miller en met een jonge Mel Gibson in de hoofdrol voor latere delen van Durango.