DE PRINS VAN DE NACHT 1

De Jager

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Yves Swolfs
Scenarist:
Yves Swolfs
Uitgever:
Glénat
Collectie:
Grafica
Eerste druk: 1995
Oorspronkelijke titel:
Le Prince de la Nuit 1: Le Chasseur
Uitvoering:
HC, kleur
Plot: Kergan biedt zich aan als zanger op het kasteel van de Rougemonts. De brute heer Jehan is gefrustreerd omdat zijn vrouw Marianne sinds de geboorte van hun zoon alle gunsten weigert. Pater Thibaut vertrouwt de donkerharige Kergan alleszins voor geen meter. De vrouwen trekken zich terug om naar Kergans liederen te luisteren, maar een wachter betrapt de vampier terwijl hij bloed uit de keel van Marianne drinkt nadat hij een jonkvrouwe de strot afbeet. Jehan organiseert een drijfjacht en wordt een vampierjager.
Topwaardering: Toch cool dat Kergan op een bepaalde manier zodanig menselijk wordt voorgesteld dat je jezelf niet tegenhoudt de gebeurtenissen te willen zien door zijn ogen. Deze identificatie met de vampier zorgt ervoor dat je 'm kan beschouwen als een held (meer dan de onsympathieke Jehan). Een atypische held, dat wel. Maar met typische helden ligt het kerkhof al vol. Het steeds wederkerende erotische, bijna perverse aspect van het vampiersgenre wordt uiteraard aangereikt door maagdelijke deernes met ranke halsjes. Je zou er zelf bijtgraag door worden. Seks en de dood, we moeten deze succescombinatie niet beginnen doodbekritiseren.
Aantal genomineerde albums van Swolfs: 5/404
 
Weetjes: Swolfs studeert samen met Sokal, Goffin, Cossu, Berthet, Andreas, Foerster en Schuiten aan het Sint-Lucas in Brussel. Na het beëindigen van zijn studie heeft hij al een lang verhaal klaar dat direct als album verschijnt. Het is het eerste deel van de western Durango dat snel een groot succes kent • De Prins van de Nacht ligt in de lijn van Swolfs' interesses: ten eerste de vampier als een geliefkoosd onderwerp en ten tweede de mix van fantasy en psychologie in de verhalen van Stephen King • Bij wijze van research bekijkt Swolfs vele films (vooral van de Engelse Hammer Studio) en leest een stapel boeken. Hij spiegelt Kergan allerminst aan de nieuwe duivel zoals Bram Stoker de vampier herschiep in Dracula, noch aan de acteur Bela Lugosi die onsterfelijk werd als veelvuldig vertolker van de graaf. De verhalen van Stephen King en Ann Rice (Interview with the Vampire) beïnvloeden hem meer. Kergan is een eigen variant en moet vernieuwing bieden aan het uitgemolken vampiersgenre. Om die reden merk je weinig van de conventies van het genre: look, crucifixen en het daglicht die een vampier kunnen belagen • Swolfs mag pas op zijn zestiende naar Christopher Lees Dracula kijken • De rol van Kergan fungeert volgens Swolfs als een psychologische katalysator die het geslacht Rougemont van alle schone schijn ontdoet • Communicatiestoornissen met zijn eerste vrouw en een nogal negatieve kijk op de wereld doen Swolfs besluiten een tijdje in psychotherapie te gaan. Hij gebruikt zijn analyses voor zijn vampiersreeks en wordt er zakelijk efficiënter door • In De Prins van de Nacht 3: Volle Maan gaat een telg uit het vampierjagersgeslacht in therapie bij een psychiater. Hij verklaart de westerse fascinatie voor de vampier. Volgens Swolfs is het te herleiden naar een fasincatie voor seks en de dood waarbij de vampier twee gezichten heeft: dat van een verleider, een Don Juan en tegelijkertijd dat van een monster • Dit eerste deel blijft eerst in de lade liggen omdat Swolfs problemen heeft met een uitgever. De publicatie bij Glénat is een staaltje van perfecte timing want het verschijnt in de maalstroom na de succesvolle Francis Ford Coppola-prent Bram Stoker's Dracula uit 1992 en Interview with the Vampire uit 1994 • Eén van de stills (officiële foto's naar de film, bedoeld voor tijdschriften) uit Interview with the Vampire toont de vampier Lestat (gespeeld door Tom Cruise) die zich buigt over een meisje. De gespiegelde versie van dit beeld is identiek aan de houding op de cover van De Prins van de Nacht 1. Swolfs zegt dat de cover al is getekend nog vóór de film hier uitkomt • Swolfs beweert dat, hoewel een vampier niet bestaat, hij wel degelijk aanwezig is in de fantasie van vele culturen • Alle series die Swolfs zelf tekent of tekende (Durango, Dampierre, De Prins van de Nacht, Legende) spelen zich af in het verleden • Swolfs heeft wat met sneeuw: "Het is puur en een besneeuwd landschap heeft iets nostalgisch". Scènes in de sneeuw komen sterker over, vindt hij, "Er is niets mooiers dan een ruiter in de sneeuw". En ja, De Jager speelt zich af in de winter. Hij woont al jaren in de Ardennen, in Profondeville. Op dertig à veertig kilometer ligt het perfecte bos dat veel voorkomt in de albums van de tekenaar. Hij gaat er vaak wandelen met zijn vrouw en neemt er foto's • De twee gothische kastelen uit Veves, waar Swolfs vaak speelde toen hij er met zijn ouders op vakantie ging, komt zowel voor in De Prins van de Nacht en in aangepaste vorm in Legende • Van de laatste delen van De Prins van de Nacht worden er in België en Frankrijk 60.000 exemplaren per titel verkocht • De inkleuring wordt verzorgd door Sophie Swolfs, de echtgenote van Yves. Zij kleurt zijn albums sinds Durango 10: De Prooi van de Jakhals • Naast tekenen en schrijven heeft Swolfs nog een passie: muziek. Hij maakt als gitarist deel uit van de Belgische hardrockband Lazare. In 1987 schrijft Swolfs de song Boulevard des Rêves Brisés en herkent de melodie in de hit Give in to Me op Michael Jacksons album Dangerous uit 1991. Beide songs worden uitgebracht door Warner Chapell Music. In de herfst van 1998 wordt het wereldnieuws als Swolfs van Jackson 75 miljoen oude Belgische franken eist voor plagiaat en copyrightovertredingen. Het komt tot een proces.