D
A T A S H E E T |
Tekenaar:
Edgar-Pierre Jacobs
Scenarist:
Edgar-Pierre Jacobs
Uitgever:
Lombard
Collectie:
Lombard Collectie
Eerste druk: 1957
Oorspronkelijke titel:
L'Énigme de l'Atlantide
Uitvoering:
HC, kleur |
|
Plot:
Ook op vakantie op het lieflijke eiland Sao
Miguel kan professor Mortimer zijn ware aard
van speurneus en avonturier niet opbergen. Volgens
oude verhalen is het eiland een uit zee stekende
bergtop van het mythische eiland Atlantis. In
één van de kloven van de vulkanische
vallei Furnas vindt Mortimer sporen en contacteert
zijn vriend Blake. Samen zullen ze afdalen en
het raadsel van Atlantis ophelderen.
Topwaardering:
Zelfs al behandelt Jacobs een
al lang uitgehold thema als het onderzeese rijk
Atlantis, dan nog voegt hij er een extra dimensie
aan toe met zijn niet te klonen verbeelding.
Aantal genomineerde
albums van Jacobs: 9/404 |
|
|
Weetjes:
De censuurproblemen rond de cover van Het
Gele Teken beu wil Jacobs een volledig
verzonnen verhaal voor het duo uitvinden. Toch
geven enkele angstaanjagende taferelen toch
weer aanleiding voor ingrepen van diezelfde
censuur • Jacobs ziet het helemaal zitten
met zijn verhaal waarin ufo's een belangrijke
rol vervullen, nu eens niet van buitenaardse
oorsprong, maar van ondergrondse. Maar als hij
verneemt dat Willy Vandersteen
het Suske en Wiske-verhaal De Gezanten
van Mars in voorbereiding heeft, gooit
perfectionist Jacobs prompt de koers van zijn
verhaal om, hetgeen te merken is: het sfeervolle,
intrigerende begin verandert spoorslags van
toon • Jacobs is de eerste Belgische stripauteur
die aan een Kunstenacademie studeert. Dat gebeurt
in 1919 aan de Academie van Brussel. De grote
Belgische architect Victor Horta
is er directeur. Jacobs studeert er schilderkunst,
maar verveelt zich al gauw en laat zijn studies
voor wat het is • Het Raadsel van
Atlantis vertoont gelijkenissen met Reis
naar het Middelpunt der Aarde uit 1865
van Jules Verne die Jacobs enorm bewondert •
Grotten, ondergrondse laboratoria, geheime basissen
en rioleringen... Jacobs houdt er een bijnaam
als L'Homme des Souterrains (De Man
van de Onderwereld) aan over. In zijn autobiografie
Un Opéra de Papier staat een
mogelijke verklaring voor deze fascinatie. Op
twee- of driejarige leeftijd speelt hij op de
binnenplaats van zijn ooms huis en valt door
een vermolmd deksel in een oude put van meer
dan zeven meter diep. Hij blijft er een half
uur ontredderd zitten vooraleer iemand hem uit
de nauwe put kan helpen • De vormgeving
van de architectuur baseert Jacobs op de Maya-kunst
in Mexico, de Minoïsche cultuur en dat
van oorlogsbunkers • Jacobs en de veelzijdige
pop art-kunstenaar Andy Warhol
sterven in hetzelfde weekend. Jacobs op 20 februari
1987, Warhol twee dagen later. |
|
 |