Plot:
De jongen Vincent komt terecht in een bos, samen
met een groep andere kinderen. Hoe hij in het
bos geraakt is weet hij niet, maar hij begrijpt
snel wat het bos eigenlijk voorstelt. Maar dat
is niet zijn enige zorg: de groep moet voortdurend
op de hoede zijn voor de 'prikkers', monsters
die personen doen verdwijnen. Bovendien blijkt
de leider van de groep een etter te zijn die
de mooie Dana wel ziet zitten.
Topwaardering:
In bepaalde middens is Steven Dupré
een afgod die niets verkeerd kan doen. Nochtans
is de eindscore een optelling van veel meer
dan enkel topscores van deze diehard-fans.
Het psychologische element in de uitmuntend
realistisch getekende Coma-reeks overstijgt
de pulpfantasy van veel Franse importreeksen.
Dat Dupré, net zoals al te veel Vlamingen,
nog het meeste erkenning krijgt als hij eerst
in het buitenland publiceert, mogen we wijten
aan het belachelijk misplaatste underdog-gevoel
van de doorsnee Vlaming. Wees nu eens trots
op wat er al altijd was, zeg.
Aantal genomineerde
albums van Dupré: 5/404
|
|
|
Weetjes:
Steven Dupré debuteert in 1986 met het
kortverhaaltje Romeo's Kustperikelen
in het Zee Zon Zand Stripboek van Standaard
Uitgeverij. Zijn pseudoniem luidt dan
nog Dust • Een jaartje
later, in 1987, verschijnt Wolf voor
het eerst in de kranten Het Volk en
Het Laatste Nieuws • Tussen het
laatste album van Sarah & Robin
en Coma liggen vier jaar waarin Dupré
zich bezighoudt met animatie en proefprojecten
met verschillende scenaristen zoals Yann,
Hulet, Marvano,
Virginie Vanholme (Doodsbang),...
Ze draaien allemaal op een sisser uit, op hier
en daar een kortverhaaltje na • Als Tome
& Janry te kennen geven dat ze
willen stoppen met Robbedoes, vraagt
Dupuis aan onder andere Dupré
om een paar proefplaten te tekenen. Uiteindelijk
gaan de Spanjaard Munuera en
de Fransman Morvan met de buit
lopen • Ook voor De Pioniers van De
Nieuwe Wereld door Jean-François
Charles maakt Dupré proefplaten.
Hier zal Vlaming Ersel de reeks
overnemen • Steven bekent een groot bewonderaar
te zijn van Régis Loisel,
Bernard Hislaire (zie Samber)
en Frank Pé (zie Zoo
op nummer 18) • Steven krijgt het idee
voor Coma eind jaren tachtig wanneer
een persoon veel te laat op een afspraak aankomt.
Als Steven dan vraagt waarom hij te laat is,
antwoordt deze: "Wel, in coma, hé".
Stevens radertjes draaien in werking en hij
proeft de internationale klank van het woord
"coma". Volgens hem is er nooit eerder
iemand geweest die een comateuze toestand als
een locatie opvatte • In Stripschrift
211 uit 1986 publiceert het Nederlandse
stripinfotijdschrift een reeks onvoltooide projecten
van Vlaamse en Nederlandse auteurs. Coma
Ni Padme Hum door Bart van Erkel
en Martin Lodewijk is bedoeld
als een album voor de Buldog-reeks
van Paul Rijperman (later Atomium-reeks
genoemd na de overname van Loempia).
De dertig afgewerkte pagina's van eind 1983,
begin 1984 blijven stof vergaren bij gebrek
aan de dialogen waarvoor Martin Lodewijk plots
geen tijd/zin meer heeft. In het verhaal belandt
een man in een ziekenhuis in coma. In het schemergebied
tussen leven en dood beleeft hij een bizar avontuur
waarin hij het moet opnemen tegen zijn echtgenote,
de dokter uit het ziekenhuis en een afzichtelijk
monster dat de eerbaarheid van zijn verpleegster
bedreigt • Standaard Uitgeverij vraagt
Steven eens iets anders te maken dan Sarah
& Robin. Maar het Coma-project
belandt later in de spreekwoordelijke kluis
van de uitgever. Daar blijft het enkele jaren
liggen en komt er pas uit na het nodige juridische
getouwtrek om de rechten terug te krijgen •
Dupré helpt een handje aan Sam
6 (1995) en 7 (1996) van Jan
Bosschaert en Marc Legendre.
Hij verzorgt het inktwerk en het uitwerken van
decors • Dupré is de hoogst genoteerde
Vlaming die zijn carrière start in Vlaanderen
en bovendien nog steeds woont in Vlaanderen
• Zelf voelt hij zich geen Vlaamse tekenaar.
Steven groeit op met de weekbladen Kuifje
en Robbedoes en ziet zich daarom eerder
in een Franstalige traditie staan. Johan
en Pirrewiet sprak hem bijvoorbeeld meer
aan dan Suske en Wiske of Jommeke •
Een specialisatie van Dupré is het tekenen
van bomen en bossen wat hem heel goed uitkomt
voor het eerste tweeluik van Coma •
Door zijn Frans klinkende familienaam, denken
bepaalde recensenten in Frankrijk dat Coma
1 het debuut is van Steven Dupré
• Op zelfstandige basis werkt Steven voor
de Vlaamse animatiestudio's Barking
Bananas en DFJ (De
Familie Jansen bvba) waar hij onder
andere figuurstudies en lay-outs maakt voor
de Vlaams/Duitse tekenfilm Tijl Uilenspiegel
en ander werk voor Duitse animatie-tv-reeksen
• Het animatieavontuur is bijlange nog
niet afgelopen want Steven heeft een project
lopen rond de langspeelanimatiefilm Midgard
naar een eigen scenario. Midgard combineert
een historisch verhaal met sciencefiction •
Coma 1 is de hoogst genoteerde 21ste-eeuwse
strip in deze BelgenTop
• Hoewel er een betrekkelijk Vlaams succes
valt op te tekenen, beslist uitgeverij Glénat
om na deel 3 — en na een verbluffende
cliffhanger — de reeks te stoppen. De
reeks loopt voor geen meter in Frankrijk en
het kostenplaatje voor een exclusief Nederlandstalige
uitgave is niet rendabel voor de uitvoering
in hardcovereditie. Ondertussen poogt Dupré
de rechten op Coma terug te vorderen
van Glénat. Vreemd genoeg blijft de Franse
editie wel genoteerd in het huidige, beschikbare
catalogusaanbod. |
|