Plot:
Begin 20ste eeuw arriveert de Siberische, aan
haar neus verminkte Anna met een groep zigeuners
in Normandië. Ze ontmoet er de oude dokter
Célestin die samen met zijn levenslustige
pleegdochter Manon en de beeldhouwer Buggy een
dierentuin beheert. Anna wordt liefdevol opgenomen
door de minigemeenschap. Langzaam brokkelt de
muur van stilzwijgen af en leert ze genieten
van de paradijselijke dierentuinomgeving en
haar nieuwe leven. Maar op de achtergrond dreigt
de Eerste Wereldoorlog.
Topwaardering:
De fabuleuze tekeningen, het doordachte kleurengebruik
van afwisselend bruine tinten en een warm kleurenpalet
(voornamelijk voor scènes waarin de natuur
en de dieren aanwezig zijn), de pracht van dit
alles en een liefdevol verhaal op de koop toe.
Bijna kan je besluiten: wat heb je meer nodig?
Maar in deze BelgenTop
heb je inderdaad meer nodig om de eeuwigheid
te halen. De dierentuin geldt als zinnenbeeld
voor zowel een toevluchtsoord, een paradijs
als een gevangenis. De spirituele ontwikkeling
van Anna weekt oprechte ontroering los en wie
valt nu in godsnaam niet voor de onbezonnen
sensualiteit van Manon?
Aantal genomineerde
albums van Frank: 4/404
Aantal genomineerde albums van Bonifay:
1/404
|
|
|
Weetjes:
Op de vensterbank van Franks
atelier prijkt een foto van André
Franquin, volgens Frank een échte
kunstenaar • In 1996 en 1997 werkt Frank
samen met de Franse Claire Wendling
tien maanden lang voor het Amerikaanse Warner
Bros aan de tekenfilm Excalibur,
The Magic Sword als conceptual artist.
Dat betekent dat hij schetsen en voorstudies
maakt van personages en decors. Het werk aan
Zoo vindt Frank moeilijker. In die periode concurreren
Walt Disney, Warner Bros en
DreamWorks (met The Prince
of Egypt waar Didier Conrad
aan werkt) elkaar op de tekenfilmmarkt. Aanvankelijk
was het de bedoeling een tekenfilm te maken
voor een volwassener publiek, met sombere, harde
Keltische invloeden. Warner krijgt echter schrik
en gooit het roer om. Het doelpubliek is nu
vier- tot zesjarigen. Van het oorspronkelijke
scenario met trollen en draken schiet niets
over en alle delen waaraan Frank werkt, worden
uit het project gehaald. Frank vindt de film
barslecht • Hetzelfde jaar 1993 zet hij
ook de reeks Matu op voor de Japanse
uitgever Kodansha • De
carrière van Bonifay
start in het theater • Het personage Anna
komt uit een animistische gemeenschap in Siberië.
Zij geloven dat de ziel van ieder wezen huist
in de neus • De reden voor de lange periode
tussen twee Zoo-albums ligt aan Franks
andere werkzaamheden: ex-librissen, affiches,
portfolio's, posters, reizen, interviews, stripfestivals
en Ragebol • Net zoals met Bom
(= Michel de Bom) voor Ragebol
en Bonifay voor Zoo werkt Frank nauw
samen met de scenaristen die hun inbreng en
hun ideeën mogen uitspreken op het gebied
van bijvoorbeeld de pagina-indeling. Vincent
Mores: Achter Tralies (1985 in de collectie
Dupuis' Avonturen) op scenario van
Terence is een veel klassiekere
samenwerking. Terence schrijft het scenario
en Frank tekent de plaatjes. Op zo'n manier
wil Frank nooit meer werken • Frank noemt
zich in een vergelijking met ex-klasgenoot op
Sint-Lucas Brussel, Yslaire
(= Bernard Hislaire, zie Samber),
eerder een Duits romanticus, gefascineerd door
de natuur en het leven. Yslaire beschouwt hij
als een Frans romanticus, gefascineerd door
de liefde en de dood • Bonifays interesses
liggen eigenlijk veeleer in de western, de sciencefiction
en de Romeinse oudheid • Van begin tot
eind speelt de invloed van de Russische cineast
Tarkovski mee in de totstandkoming
van Zoo. De keuze voor een Russin als
één van de hoofdpersonages is
bewust gekozen. Frank vindt dat Russen emotioneler
zijn dan West-Europeanen • De Eerste Wereldoorlog
zal van groot belang zijn in deel 3 en zal een
beproeving zijn voor alle hoofdpersonages. Maar
anders dan een Tardi (lees zijn magistrale en
zeer aangrijpende Loopgravenoorlog)
zal het geen historische schets van de gruwelijkheden
zijn • De dierentuin zoals Frank ze ontworpen
heeft, kan niet bestaan in de periode waarin
het verhaal afspeelt. Eigenlijk zouden alle
dieren op soort geselecteerd bij elkaar in een
kooitje achter dikke tralies moeten leven •
Hoewel zelfs de kleur van het voedsel van de
miereneters correct is, geeft Frank toe dat
hij een fout maakte door een Zuid-Amerikaanse
vogel buiten te laten vliegen. Het beest behoort
in een verwarmde serre • Frank leert speciaal
voor Zoo nieuwe inkleurtechnieken aan.
Samen met de voorbereidingen, een vernieuwde
tekenstijl, documentatie verzamelen en het ontwerpen
van een dierentuin kost het de tekenaar een
jaar voorbereidingswerk alvorens te kunnen tekenen
• De Normandische dierentuin bevat elementen
en invloeden van de Antwerpse zoo • In
het begin van zijn carrière zijn Franquin,
Wasterlain en Dany
enkele van zijn voorbeelden. Later vind hij
inspiratie in artiesten buiten de strip: de
cineast Tarkovski, de schilder Egon
Schiele en de Franse beeldhouwer Auguste
Rodin • De beeldhouwwerken van
het personage Buggy zijn als het ware getekende
versies van Rodins beeldhouwstijl • Als
grote dierenliefhebber kan Frank er prat op
gaan dat hij tussen 1976 en 1980 meer dan vijftig
reptielen ter wereld bracht waaronder zestien
krokodillen. |
|