ZOO 1-2

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Frank Pé
Scenarist:
Philippe Bonifay
Uitgever:
Dupuis
Collectie:
Vrije Vlucht
Eerste druk:
1994 (deel 1)
1999 (deel 2)
Uitvoering:
HC, kleur
Plot: Begin 20ste eeuw arriveert de Siberische, aan haar neus verminkte Anna met een groep zigeuners in Normandië. Ze ontmoet er de oude dokter Célestin die samen met zijn levenslustige pleegdochter Manon en de beeldhouwer Buggy een dierentuin beheert. Anna wordt liefdevol opgenomen door de minigemeenschap. Langzaam brokkelt de muur van stilzwijgen af en leert ze genieten van de paradijselijke dierentuinomgeving en haar nieuwe leven. Maar op de achtergrond dreigt de Eerste Wereldoorlog.
Topwaardering: De fabuleuze tekeningen, het doordachte kleurengebruik van afwisselend bruine tinten en een warm kleurenpalet (voornamelijk voor scènes waarin de natuur en de dieren aanwezig zijn), de pracht van dit alles en een liefdevol verhaal op de koop toe. Bijna kan je besluiten: wat heb je meer nodig? Maar in deze BelgenTop heb je inderdaad meer nodig om de eeuwigheid te halen. De dierentuin geldt als zinnenbeeld voor zowel een toevluchtsoord, een paradijs als een gevangenis. De spirituele ontwikkeling van Anna weekt oprechte ontroering los en wie valt nu in godsnaam niet voor de onbezonnen sensualiteit van Manon?
Aantal genomineerde albums van Frank: 4/404
Aantal genomineerde albums van Bonifay:
1/404
 
Weetjes: Op de vensterbank van Franks atelier prijkt een foto van André Franquin, volgens Frank een échte kunstenaar • In 1996 en 1997 werkt Frank samen met de Franse Claire Wendling tien maanden lang voor het Amerikaanse Warner Bros aan de tekenfilm Excalibur, The Magic Sword als conceptual artist. Dat betekent dat hij schetsen en voorstudies maakt van personages en decors. Het werk aan Zoo vindt Frank moeilijker. In die periode concurreren Walt Disney, Warner Bros en DreamWorks (met The Prince of Egypt waar Didier Conrad aan werkt) elkaar op de tekenfilmmarkt. Aanvankelijk was het de bedoeling een tekenfilm te maken voor een volwassener publiek, met sombere, harde Keltische invloeden. Warner krijgt echter schrik en gooit het roer om. Het doelpubliek is nu vier- tot zesjarigen. Van het oorspronkelijke scenario met trollen en draken schiet niets over en alle delen waaraan Frank werkt, worden uit het project gehaald. Frank vindt de film barslecht • Hetzelfde jaar 1993 zet hij ook de reeks Matu op voor de Japanse uitgever Kodansha • De carrière van Bonifay start in het theater • Het personage Anna komt uit een animistische gemeenschap in Siberië. Zij geloven dat de ziel van ieder wezen huist in de neus • De reden voor de lange periode tussen twee Zoo-albums ligt aan Franks andere werkzaamheden: ex-librissen, affiches, portfolio's, posters, reizen, interviews, stripfestivals en Ragebol • Net zoals met Bom (= Michel de Bom) voor Ragebol en Bonifay voor Zoo werkt Frank nauw samen met de scenaristen die hun inbreng en hun ideeën mogen uitspreken op het gebied van bijvoorbeeld de pagina-indeling. Vincent Mores: Achter Tralies (1985 in de collectie Dupuis' Avonturen) op scenario van Terence is een veel klassiekere samenwerking. Terence schrijft het scenario en Frank tekent de plaatjes. Op zo'n manier wil Frank nooit meer werken • Frank noemt zich in een vergelijking met ex-klasgenoot op Sint-Lucas Brussel, Yslaire (= Bernard Hislaire, zie Samber), eerder een Duits romanticus, gefascineerd door de natuur en het leven. Yslaire beschouwt hij als een Frans romanticus, gefascineerd door de liefde en de dood • Bonifays interesses liggen eigenlijk veeleer in de western, de sciencefiction en de Romeinse oudheid • Van begin tot eind speelt de invloed van de Russische cineast Tarkovski mee in de totstandkoming van Zoo. De keuze voor een Russin als één van de hoofdpersonages is bewust gekozen. Frank vindt dat Russen emotioneler zijn dan West-Europeanen • De Eerste Wereldoorlog zal van groot belang zijn in deel 3 en zal een beproeving zijn voor alle hoofdpersonages. Maar anders dan een Tardi (lees zijn magistrale en zeer aangrijpende Loopgravenoorlog) zal het geen historische schets van de gruwelijkheden zijn • De dierentuin zoals Frank ze ontworpen heeft, kan niet bestaan in de periode waarin het verhaal afspeelt. Eigenlijk zouden alle dieren op soort geselecteerd bij elkaar in een kooitje achter dikke tralies moeten leven • Hoewel zelfs de kleur van het voedsel van de miereneters correct is, geeft Frank toe dat hij een fout maakte door een Zuid-Amerikaanse vogel buiten te laten vliegen. Het beest behoort in een verwarmde serre • Frank leert speciaal voor Zoo nieuwe inkleurtechnieken aan. Samen met de voorbereidingen, een vernieuwde tekenstijl, documentatie verzamelen en het ontwerpen van een dierentuin kost het de tekenaar een jaar voorbereidingswerk alvorens te kunnen tekenen • De Normandische dierentuin bevat elementen en invloeden van de Antwerpse zoo • In het begin van zijn carrière zijn Franquin, Wasterlain en Dany enkele van zijn voorbeelden. Later vind hij inspiratie in artiesten buiten de strip: de cineast Tarkovski, de schilder Egon Schiele en de Franse beeldhouwer Auguste Rodin • De beeldhouwwerken van het personage Buggy zijn als het ware getekende versies van Rodins beeldhouwstijl • Als grote dierenliefhebber kan Frank er prat op gaan dat hij tussen 1976 en 1980 meer dan vijftig reptielen ter wereld bracht waaronder zestien krokodillen.