|
|
|
Samenvatting
Na van een landgoed verjaagd te zijn, redden Robert en Bertrand een voerman die weefmachines vervoert. Ze treden bij diens baas Doriaux, directeur van een weeffabriek, in dienst als lijfwachten. Zo weten ze een aanslag door luddisten of luddieten van Het Verbond te verhinderen. Doriaux steunt de plaatselijke balletschool vanwege de talentvolle Pauline op wie hij verliefd is, maar die niets van hem wil weten. Pauline is de dochter van Jacques, knecht van de voormalige balletdanseres Elvire Balfour, die sinds een aanslag op arbeiders niet meer kan lopen. Doriaux en zijn twee vennoten Colbin en Jeanbord maakten door introductie van weefmachines veel arbeiders werkloos. Hij laat brand stichten in de krottenwijk en wordt bedreigd door Het Verbond-leider Borjatte. Doriaux keert de situatie, maar Robert en Bertrand bevrijden Borjatte. Doriaux lokt de zwervers daarna echter simpel in de val. De Vleermuis, die eerder een privéspeurder van Doriaux de dood in wist te jagen, bevrijdt hen. Bij de achtervolging van Colbin en Jeanbord komen dezen om. Doriaux probeert te ontkomen, maar de Vleermuis belet dat en beiden storten te pletter. De Vleermuis blijkt geen vrouw, wat iedereen dacht vanwege de jurk, maar Jacques. Hij wilde wraak nemen op degene die verantwoordelijk was voor de bomaanslag die mevrouw Balfour verlamde. In stilte was hij al vele jaren verliefd op haar.
Thema
Aanslagen van weerskanten, tegen de achtergrond van sociaal onrecht. |
Locatie
Chauvris (fictief dorp) en omstreken in de Ardennen.
Periode
Het luddisme speelde vooral in de periode 1811-1813, zie ook deel 32, De Elfenjager. Hier heet men Het Verbond. Gezien het uiterlijk van de treinen lijkt het verhaal in de jaren 1870-1880 te spelen.
|
Het Verbond in actie (pagina 3, prent 5). |
Vermomming
Jacques als de Vleermuis.
Redding
Een voerman, die overvallen wordt door een bende die machines vernielt (pagina’s 3 en 4), wordt door Robert en Bertrand ontzet.
Bijzonderheden
- Het eerste album geïnkt door Ron Van Riet, die vanaf het volgende deel de reeks tot het laatste deel tekende.
- Vleermuizen zijn een geliefd thema van Studio Vandersteen, getuige onderstaand overzichtje.
|
Linksboven: De bekendste Vandersteen-vleermuis in Suske en Wiske 111: De Schat van Beersel. Rechtsboven: Cover van Jerom 43: De Vleermuis. Linksonder: De niet enge, haast lachwekkende vleermuis met jurk in Robert en Bertrand (pagina 10, prent 2). Midden onder: Schilderij met Elvire Balfour in de titelrol van Dans van de Vleermuis (pagina 12, prent 4). Rechtsonder: Karel Biddeloo liet zelfs een mechanische vleermuis, genaamd Argus, optreden in De Rode Ridder 121 De Zwarte Toren. |
- Die Fledermaus is een komische operette in drie akten van de Oostenrijkse componist Johann Strauss jr. (1825-1899). De wereldpremière vond plaats op 5 april 1874 in Wenen. In deze operette is geen sprake van een verklede vrouw zoals in dit album. De vleermuis was het kostuum van Elvire Balfour tijdens haar triomfen (pagina 28, prenten 1 en 2). De balletuitvoering waarin ze speelde heet Dans van de Vleermuis (pagina 15, prent 3). Het idee heeft Vandersteen natuurlijk wel aan Die Fledermaus ontleend.
- Wederom een ‘vliegende auto’, dit keer een laagvliegende, zie ook de besprekingen van de delen 9, Het Zilveren Raadsel, 32, De Elfenjager, en 64, Paniek in Saltshire, en de cover van Suske en Wiske deel 135, De Gekke Gokker.
|
Vliegende auto op pagina 23, pent 10. |
- De fabrieksdirecteur is opnieuw de kwade genius van dienst.
- Het laatste album waaraan Willy Vandersteen zelf meewerkte als scenarist en tekenaar. Geen Joeki of Nummer 17 bij zijn afscheid.
|
|