|
Wasjemenou?
Willem de Zwijger, Gilles' indirecte chef, heeft een ernstige
zenuwcrisis. Om deze crisis tot een einde te brengen raadt
Desiderius, behandelend arts van de prins, hem aan naar
Madrid te gaan. Daar heeft de prins in zijn jeugd wel eens
een vakantie doorgebracht en daar ligt de oorzaak van dit
onverwerkte trauma. Willem is echter in oorlog met Spanje
en de reis voert hem dus naar het hol van de leeuw. Gilles
gaat daarom mee om de prins tegen zichzelf en anderen te
beschermen. Op de reis ontpopt de prins zich onder invloed
van zijn geestesziekte onder meer als een vervaarlijke rovershoofdman,
Le Big Mec genaamd. Een misverstand dat afwisselend wel
en niet van pas komt voor het bonte gezelschap.
Vlaamse waardering:
Lachen! De vergelijking met Asterix, ook zo'n alles
hekelende strip, zal wel nooit overwaaien. Voor de grap
knipoogt de beginscène naar de bekende ouverture
van elk Asterix-album. Laten we eerlijk zijn: er
zijn erger denkbare vergelijkingen. De auteurs Hanco
Kolk en Peter de Wit moeten het
zien als een compliment. Niettemin valt de lach-of-ik-schiet-aanpak
in de smaak, zonder dat de auteurs een degelijke intrige
uit het oog verliezen. Als er een kritiek voor handen is
dat de humor te Nederlands is, laat ons dan emigreren naar
het land en nooit meer bijkomen van het lachen.
Aantal genomineerde albums
van Hanco Kolk: 14/354
Aantal genomineerde albums van Peter de Wit:
17/354
Weetjesparade:
In 1992 ligt de stripreeks in coma. Het werken aan een reeks
kortverhalen voor deel 6: Spionage (dat net zoals
deel 2: Storm over Dubbelalbum geen enkele keer
werd genoemd in de eindlijst van deze top) bevalt de auteurs
wel, maar ze kunnen er amper een intrige in kwijt. Bovendien
hebben ze andere dingen aan het hoofd: de befaamde achtdelige
Teleac-cursus Strip- en Cartoontekenen
bijvoorbeeld • Het winnen van de Nederlandse Stripschapprijs
Beste Album voor deel 6 doet hun motivatie herwinnen
• Een degelijke betaling voor het verhaal blijkt een
probleem. De heren zouden enkel een plaatprijs krijgen voor
publicatie in het Sjors en Sjimmie Stripblad omdat
een albumpublicatie onzeker is. Het bedrag is te weinig
om er energie in te stoppen. Elders moet geld gezocht worden
• Uit pure noodzaak richten Hanco en Peter een paar
jaar tevoren hun uitgeverij De Plaatjesmaker
op. De grote Nederlandse uitgeverij Oberon
(het latere Big Balloon) was namelijk aan
een herstructurering toe en besloot een aantal reeksen te
schrappen. De succesreeks Gilles de Geus was één
van de slachtoffers. Ondanks de behoorlijke populariteit
en kwaliteit van de reeks moesten ze op zoek naar een nieuwe
uitgever • Een idee was om in te spelen op de tulpenmanie.
In de 17de eeuw was er een hausse in tulpen. Het zou Gilles
in het verhaal naar Japan kunnen brengen en sponsoring zou
er kunnen komen van het Keukenhof, 's werelds
grootste bloementuin in het Nederlandse Lisse. De totstandkoming
van De Batavia gebeurde ook al op zo'n manier.
Als de auteurs bij de directeur van het Keukenhof komen
aanzetten met het voorstel, reageert hij enthousiast. Het
bestuur van tuinders evenwel ziet er geen graten in. Het
valt over pagina 26 van De Batavia waarin Gilles
10,5 keer "Verdomme" vloekt. Exit Keukenhof •
Anderhalf jaar later blijft het Gilles in Japan-verhaal
deemsteren. In Japan zijn ze dan net bezig met de Holland
Village, een stukje nagebouwd Nederland als themapark,
en stuiten de auteurs op informatie over Deshima, een Japanse
handelshaven nabij Nagasaki waar in de 17de eeuw enkel Nederlanders
mochten komen. De heren krijgen Japanse bezoekers uit het
kantoor in Den Haag. Twaalf pagina's zijn er geschreven,
maar het gaat niet door • Ondertussen priemen andere
ideetjes: vijfhonderd jaar Amerika = Gilles in Amerika,
Gilles in Nieuw-Amsterdam. Alles belandt op de achtergrond
door Peters werkzaamheden aan Sigmund
en De Familie Fortuin. Hanco is dan weer druk bezig
met Meccano en
een eventuele verfilming ervan • Uiteindelijk is Arboris
bereid om het financiële gat te dichten. Inkter Guido
Matena is wel een jaar lang buiten strijd door
een peesontsteking, maar dat zou Hanco wel weer eens zelf
doen. De verhaallijn is dat een overspannen Willem naar
Japan zou gaan om er op een berg een wijze te ontmoeten
die hem kan genezen. De bedoeling is dat het gezelschap
twee jaar op een schip zou vertoeven, heen en terug om er
van de wijze enkel te horen: "Stel je niet aan"
• Volgens goed gebruik schrijven de heren de ruwe
verhaallijn in een hotel. In dit geval ergens in Antwerpen.
De sexy spionne 90-60-90 (gebaseerd op actrice Sherilyn
Fenn) moet er per se in, maar ze valt nergens in
het verhaal in te passen • Het idee met de zwaairobot
is in Antwerpen bedacht. Later zou Hanco een foto tegenkomen
van een echte zwaairobot van Filips de Tweede,
dat wordt ingeschakeld als hij zich niet goed voelde of
een aanval van gekte had • Het tekenen kan beginnen,
maar het inkten valt tegen. Het is inmiddels al vier jaar
geleden, Guido is nog steeds niet beschikbaar. Op pagina
11 geeft Hanco op en belandt Gilles in de koelkast.
Bovendien tekent hij overdag Gilles en 's nachts
Meccano • Een ghost-tekenaar moet soelaas
brengen. Kees de Boer (Max Laadvermogen
en scenarist van Het Felix Flux Museum) probeert
het met een drietal stroken, maar dat is het niet helemaal.
Kees wil er zijn eigen stijl in handhaven en bereidt zich
voor op het hertekenen van de eerste pagina's, maar zijn
enthousiasme mindert snel. Het resultaat doet ook de auteurs
in het haar krabben en er wordt na een paar maanden een
punt achter gezet • In december 1994 is Guido opnieuw
beschikbaar. Er komt eindelijk schot in de zaak en het verloopt
allemaal snel en vlot • Dit is het eerste album in
de reeks dat met behulp van de computer is ingekleurd door
Wilma Leenders, de echtgenote van Kees
de Boer • Last ondervindt het duo met het herdertje
op pagina 17. De suggestieve houding van herder + schaap
in prent 2 kan nog net door de beugel bij de hoofdredactie
van Sjors en Sjimmie Stripblad — "Hij
draagt gewoon een schaap. Niks aan de hand verder"
—, maar een paar plaatjes verder zou de herder zijn
gasten op een klaarliggend schaap trakteren en dat kunnen
de auteurs minder bijdehand uitleggen • Hanco en Peter
zijn coscenaristen wat praktisch betekent dat ze samen
het verhaal bedenken, Hanco de spanningsboog en de intrige
in de gaten houdt en Peter met extra grappen komt aanzetten
• In 1996, het jaar waarin dit album verschijnt, ontvangt
Hanco Kolk de Stripschapprijs voor zijn
gehele œuvre • Het album verschijnt in 2006 ook
als 95ste deel in de stripcollectie van Gazet van Antwerpen
en Het Belang van Limburg en haalt daarmee wellicht
degrootste oplage van een Gilles de Geus-album
ooit. Hanco zou zelf geijverd hebben voor een opname in
de collectie • Gilles spreek je op zijn Hollands uit
als [giel-les] • Van dit album verschijnt in 1996
ook een Dossier-editie in hardcover met een extra katern
van zestien pagina's over de bovenvermelde ontstaansgeschiedenis
van het album.
|
D
A T A S H E E T |
Tekenaar:
Hanco Kolk
Scenarist:
Hanco Kolk /
Peter de Wit
Uitgever:
Arboris
Eerste druk:
1996
Uitvoering:
SC, kleur
HC, kleur |
|