21
-Franka 3: De Terugkeer van de Noorderzon


Wasjemenou? Iedereen van Het Misdaadmuseum is uitgenodigd voor de verjaardag van het omverwerpen van de dictator van Oceanaqua uit deel 1: Het Misdaadmuseum. Ze genieten van het strand en de zee tot een storm uitgroeit tot een tropische orkaan. Tijdens die orkaan wordt een spookschip gesignaleerd... dat later nog eens opduikt.
Vlaamse waardering: Een toendertijd frisse aanpak met voldoende gedweep met de klassieke Belgische avonturenstrip dat hoogtij vierde in Robbedoes en Kuifje. Deze twee bladen nam Henk Kuijpers graag tot zich, vooral Robbedoes dan uit de jaren vijftig. Hij fabriceert een eigen versie van het Grote Avontuur, injecteert het met Nederlandse eigengereidheid, maar behoudt een exotische toets en een lekker ouderwetse mysterie waarvan de heldin zich verplicht voelt alles te ontrafelen. Een buiten de voegen barstende strip dat in één deel niet is uitverteld. Het vervolg kan je lezen in De Wraak van het Vrachtschip (nummer 193 in de eindlijst van deze top). Beide albums samen vormen de cyclus Het Geheim van het Spookschip.
Aantal genomineerde albums van Henk Kuijpers: 15/354
Weetjesparade: Inspiratie voor het verhaal vindt Henk Kuijpers in het volgende historische feit: in 1956 vindt er buiten de haven van New York een aanvaring plaats tussen de schepen de Stockholm en de Andrea Doria, waarbij deze laatste zinkt. In de krant leest Kuijpers een artikel waarin staat dat men probeerde de Andrea Doria te lichten door haar vol met pingpongballetjes te pompen. Naar zijn idee werkt het pingpongplan niet en kiest in de plaats voor ballonnen, die ook weer een speciale vorm hebben. Dat schip kan dus naar boven komen en wordt zo een spookschip. Een nieuw element is vervolgens dat het schip niet is gezonken, maar tot zinken is gebracht. Hij laat het schip wraak nemen op wie haar tot zinken heeft gebracht. Van daaruit gaat het naar de rederswereld. Van Onassis via Jacky Kennedy naar het personage Lina Marcopolis • Toen vond Kuijpers het nog origineel, later — met de komst van Dallas en Dynasty — zijn zulke geconstrueerde intriges schering en inslag geworden. Hij zegt er dan ook over in een interview met Zozolala: "Lina was natuurlijk veel leuker voordat Joan Collins op tv was" • Piloot Kid debuteert in dit album en zien we terug in deel 11: De Vlucht van de Atlantis waarin hij een zelfstandig piloot is. Hij keert nogmaals terug in deel 17: Eigen Risico. Hij komt zowel voor op de cover van deel 3 als 4 en is een opmerkelijke nevenfiguur • Traditiegetrouw zijn er verschillen tussen de voorpublicatie (in dit geval voor Eppo) en de albumpublicatie. Maar liefst zeven pagina's zijn veranderd met een extra pagina voor de albumversi erbovenop. Perfectionist Kuijpers wil met deze veranderingen vooral meer duidelijkheid in het verhaal scheppen, bijvoorbeeld over de start van de legendevorming rond het spookschip. In verschillende publicaties rond en over zijn werk legt hij dit op een teschnische manier uit: het gaat om (her)monteren op een haast wiskundig niveau • In nogal wat verhalen doen watervliegtuigen mee. In deel 3 gaat het om een Blohm und Voss BV 138, een Duits model uit de Tweede Wereldoorlog. Maar Kuijpers brengt er wijzingen aan en vormt het bijna om tot een nieuw type. Het model is ontworpen als vliegboot voor verkennings- en kustpatrouilledoeleinden. Vandaar dat de vleugel zo hoog is geplaatst en dat het vliegtuig twee staartbomen bezit. Op die manier verbetert het zicht van de piloten en het schootsveld van de boordschutters namelijk aanzienlijk. Vele toestellen (er worden er in totaal 270 van gebouwd) hebben de Noorse fjorden als thuishaven. Nog twee andere types komen in het album voor: de Vought OS2U Kingfisher en de Learjet 35 • Op pagina 25 komt het tijdschrift Money in beeld, een parodie op het bekende Time... Heb je het bijkomende grapje door: Time is Money? • Op pagina 34 staan er nog meer tijdschriftcoverparodieën in de bekende lettertypes en herkenbare logo's van de inspiratiebronnen: Roma Flash (in plaats van Paris Match), de Nieuwe Dejavue (in plaats van de Nieuwe Revue) en de Roddel dat toen te linken is aan Story • Een bedenking bij het verhaal werd gemaakt op deze site: "Wat is toch de reden van de aanwezigheid en de activiteiten van de spion op Oceanaqua? Waarom ligt deze agent van Lina Marcopolis in de haven van San Poseidon de telefoon van de president (Argos Attak) af te luisteren? Waarom is deze Nero Lenoir zo geïnteresseerd in de mensen van het Misdaadmuseum? Er is toch (nog) geen enkel verband met de Noorderzon? De verklaring die in het tweede deel naar voren wordt gebracht is zeer mager. Franka legt ons daar uit: "Het schip keerde terug en nu wil Lina iedereen vermoorden die er iets mee te maken heeft." Wèl meldt Nero Lenoir ons nog in deel 1 dat hij "al 3 jaar betaald wordt voor alle informatie over wrakken en verdwenen schepen", maar waarom in vredesnaam? Het schip was toch tot zinken gebracht? Er had toch niemand reden om te twijfelen aan de plaats van het schip, namelijk de bodem van de zee? Zelfs àls er reden was om naar wrakken uit te kijken, waarom dan die interesse in de president en het Misdaadmuseum? Die hebben toch (nog) niets met zijn opdracht te maken? Geheel onlogisch gaat er in de laatste prent van pagina 22 een lampje branden bij Nero. Kortom, er is weer iets mis met de start van het verhaal • Spion Nero doet trouwens heel erg denken aan Clint Eastwood, vooral met hoed op pagina 9, prent 2, lijkt hij zo weggelopen uit een spaghettiwestern van Sergio Leone • Op deze website beklaagt de webmaster er zich over dat het in dit vroege album nog steeds "net niets" is. Hij host een website over de staten van ontkleding van Franka en de evolutie ervan in de reeks. Zijn hartje haalt hij toch nog op aan de verschillende verschijningen van Franka in bikini en het keurige bedekken van haar borsten met haar handen of trui op pagina 37 en 44.

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Henk Kuijpers
Scenarist:
Henk Kuijpers
Uitgever:
Uitgeverij Oberon b.v.
Eerste druk:
1979
Uitvoering:
SC, kleur