20
-Douwe Dabbert 2: Het Verborgen Dierenrijk


Wasjemenou? Douwe Dabbert begeeft zich in een decor waar het volgens een oude inwoonster niet pluis is. Ook vijand Ludo Lafhart en zijn hulpje Knudde bevinden er zich op dat moment. Ze overmeesteren de dwerg en hangen 'm in een rotsspleet. Douwe wordt bevrijd door de geklede en sprekende witte kater Tihm. De kater loodst 'm naar een verborgen dierenrijk in een vallei dat bestuurd wordt door kikkerkoning Bahm. Douwe wordt er aanvankelijk aangenaam onthaald. Maar Ludo en Knudde gaan achter Douwe heen en zetten de wolven op om hun medebewoners op te vreten. De wolven hebben de smaak te pakken en zetten zich schrap om koning Bahm af te zetten. Douwe stelt voor om te vluchten naar de grotten van Zor waar Thim hem gevonden heeft.
Vlaamse waardering: Een sprookjesachtige setting met later in de reeks een groter wordende historische ruggengraat. Frivole dierensoorten die een harmonieuze (maar waarom de nood aan een leger?) mini-gemeenschap vormen, maar waar de vraatzucht alsnog de bovenhand lijkt in te nemen. Fantastisch tekenwerk van een fantasierijk vakman met details die een lust zijn voor het oog. Een klassiek, maar geestig geconstrueerd verhaal. En een mysterieuze toverknapzak waar Douwe alleen op een verstandige, scenariotechnische manier gebruik van maakt. Wil je nog meer redenen om de kwaliteiten van deze strip te onderstrepen?
Aantal genomineerde albums van Piet Wijn: 10/354
Aantal genomineerde albums van Thom Roep: 8/354
Weetjesparade: Net zoals zovele andere klassieke Nederlandse tekenaars, passeert tekenaar Piet Wijn bij de Toonder Studio's waar hij start op de tekenfilmafdeling. Daar worden vooral reclamefilmpjes gefabriceerd. In 1948 tekent hij zijn eerste strip: De Zwarte Hertog dat wordt voorgepubliceerd in Tom Poes Weekblad. De Moorse Tovenaar, Manuella y Gonza en Verowin volgen, allen op scenario van Waling Dijkstra. Ze zijn allen getekend in een barokke, naturalistische stijl en worden ook geplaatst in de Vlaamse krantenbijlage Pum Pum. Verowin tevens in 't Kapoentje • Het romantische en middeleeuwse Aram van de Eilanden, een andere strip van Piet Wijn, dateert van 1951 en verschijnt in de vierde en laatste jaargang van Tom Poes Weekblad. Daarna vervolgt de reeks tot 1960 in verschillende kranten in binnen- en buitenland • Hij vestigt zich als freelancer vanaf 1949 • In 1955/1956 tekent hij voor de Nederlandse krant Het Parool Frank de Vliegende Hollander op scenario van Parool-journalist Evert Werkman (tevens scenarist van Kapitein Rob, getekend door Pieter Khun) • Daarna volgen de stripversies van Alleen op de Wereld en De Scheepsjongen van Bontekoe voor Het Vrije Volk, op scenario van Hans Jacobs • In 1960/1961 lopen in het blad Olidin twee verhalen van Dick Durfal, die zich in de 18de eeuw afspelen • In 1962, na het stagneren van zijn stripverkoop bij agentschap Swan Features, keert Wijn terug naar de Toonder Studio's om er dikwijls anoniem mee te werken aan Panda, Kappie, Tom Poes, Holle Pinkel en Koning Hollewijn • In 1964 begint de sprookjesachtige reeks Puk en Poppedijn te verschijnen in het toenmalige weekblad De Spiegel. Tot 1968 komen er achttien verhalen. Voor het damesblad Prinses (dat het niet lang meer zou rekken) vervolgt deze reeks met nog eens negen verhalen tussen 1973 en 1975. Na een brand in de Toonder Studio's in Nederhorst den Berg gaan bijna alle originelen verloren. De stijl en sfeer vinden we later terug in Douwe Dabbert • In 1969 tekent hij veertien verhalen van De Kleine Boze Wolf voor Donald Duck • In 1973 gaat Wijn voor het meisjesblad Tina werken om er diverse verhalen te publiceren van onder andere Jennifer Scott, Gloria van Goes (scenario: Paul Deckers), Heidi (scenario: Patty Klein) en Maartje het Ganzenmeisje • En deze lange voorgeschiedenis is nodig om Douwe Dabbert te introduceren. Zijn avonturen starten in het immens populaire stripweekblad Donald Duck in 1975 • Vooral de Tina-strip Jennifer Scott op scenario van Andries Brandt, valt redacteur van Donald Duck, Thom Roep op. Hij overtuigt Piet Wijn een non-Disney-strip te maken voor Donald Duck: De Verwende Prinses, een éénmalige strip. Het verhaal moet zo'n 22 pagina's lang worden, maar Thom herinnert zich van de Bobo-redactie (een ander jeugdblad) een tweetal schetsen van kabouters, met name eentje die zich op een vlot bevindt. Het zijn schetsen van Piet Wijn die hij eens naar Bobo stuurde. Het dwergje doopt Thom Douwe Dabbert en gaandeweg het schrijven van het scenario (dat al lang geen 22 pagina's meer zou worden) wordt het pad geëffend voor Douwes intrede, pas op pagina 13. Hij mist zijn eerste verschijning niet door de schaamteloze prinses over de knie te leggen en haar een pak voor de billen te verkopen. In de pagina erna zuipt en vreet hij als een gulzigaard • Hoewel het verhaal over prinses Pauline éénmalig moest blijven, stappen Thom en Piet snel van dat plan af na de enthousiaste reacties van lezers via brieven naar de redactie. Maar Thom is hier niet op voorbereid en gaat te rade bij toenmalig hoofdredacteur Cees de Groot, die Thoms werkzaamheden begeleidt. In één middag tijd bedenken ze het synopsis voor Douwes tweede avontuur • Het Verborgen Dierenrijk slaat in 1975 (het jaar van de voorublicatie) in als een bom. Vele reacties komen er op het feit dat de dieren in deze kinderstrip andere dieren daadwerkelijk opeten, stel je voor! Toch zou de albumpublicatie uitmonden in het best verkochte deel van de reeks, niet alleen in Nederland, maar ook in Denemarken waar Douwes avonturen verschijnen • Snoodaard Ludo lafhart komt al voor in het eerste deel en wordt de vaste schurk in de reeks. Hij is Douwes Krimson (Suske en Wiske), Olrik (Blake en Mortimer) of Darth vader (Star Wars) • In 1973 begint Thom Roep te werken voor Donald Duck en wordt ruim tien jaar later hoofdredacteur van het stripweekblad. Hij schrijft tientallen scenario's voor de Disney-reeksen en tussendoor ziet hij tijd om De Zilte Zeezeilerij te schrijven, een lang Sjors en Sjimmie-verhaal voor tekenaar Jan Steeman • Thom Roep — die even oud is als het weekblad Donald Duck, allebei uit 1952 — is ook de scenarist van de reeks Van Nul tot Nu, de Vaderlandse Geschiedenis in Beeld waarin hij met tekenaar Co Loerakker de hele Nederlandse geschiedenis op een eerlijke manier in tientallen overzichtsverhalen aan bod laat komen. De kortverhalen verschijnen eerst in Donald Duck en tussen 1984 en 1995 in vijf albums • De sprookjesserie Douwe Dabbert evolueert doorheen de jaren naar een jeugdstrip waar gedocumenteerde aandacht vloeit naar historische gebeurtenissen en personen. De reeks wordt daardoor wat realistischer, maar aandacht voor de fantasie en toverelementen gaan er nooit uit • In 1984 ontvangt Piet Wijn de Nederlandse Stripschapprijs voor zijn hele œuvre • 22 jaar na Het Verborgen Dierenrijk verschijnt deel 22: Terug naar het Verborgen Dierenrijk in Donald Duck, oorspronkelijk onder de titel Tweeëntwintig Jaar Later. Het album staat bol van de knipogen. Zo spelen de hoofdpersonages uit Alleen op de Wereld mee en komt er een beer in voor die nog optrad op de kermis van Bommerskonten als verwijzing naar het dorpje Bommerskonten en de kermis aldaar in Suske en Wiske: De Tuf Tuf Club (1952) • De cover van Het Verborgen Dierenrijk is ontworpen door Daan Jippes, de tekenaar van Twee voor Thee • Het sprookjesachtige thema en het verhaal doen een beetje denken aan Jommeke 32: In Pimpeltjesland (1967) en meer nog aan Jommeke 14: Op Heksenjacht (1963) van Disney-liefhebber Jef Nys. Maar Jommeke 92: Het Aards Paradijs (pas uit 1979!) over een verborgen rijk waar vijandige, sprekende dieren met elkaar moeten leven is de meest tot zich sprekende vergelijking met een Vlaams kanon • Hoewel de toverknapzak van Douwe (nog gekregen van zijn grootvader Sebastiaan) zich makkelijk leent tot een allesoplosser in de vorm van een deus ex machina, wenden de auteurs het tovermiddel op een verstandige manier aan om de loop van het verhaal te veranderen. Oplossingen moeten er vooral komen door Douwes verstand, vernuft en het bedenken van listen. De toverknapzak krijgt gelukkig nooit de allures van een Jerommeke (Suske en Wiske) of een Jan Spier of kapitein Oliepul (Nero) die prompt een verhaal binnenvallen om voor de oplossing in absolute nood te zorgen • Deel 23: De Wonderlijke Raamvertelling uit 2001 is voorlopig het laatste album in de reeks. Maar een tweede hartaanval gooit tijdens de totstandkoming van het album roet in het eten. Na lang overleg rondt Dick Matena het laatste verhaal af. Hoe dan ook, prinses Pauline uit deel 1 speelt er opnieuw een hoofdrol in waardoor de cirkel min of meer is gesloten • Gezondheidsproblemen weerhouden Piet Wijn er vandaag van om nog te kunnen tekenen • Er verschijnen albums van Douwe Dabbert in Duitsland, Portugal, Spanje Zweden, Luxemburg, Polen, Saoudi-Arabië, Indonesië en vooral in Denemarken, waar de serie een even grote populariteit geniet als in Nederland.

D A T A S H E E T
Tekenaar:
Piet Wijn
(Pieter Cornelis Wijn)
Scenarist:
Thom Roep
Uitgever:
Uitgeverij Oberon b.v.
Eerste druk:
1977/1978
Uitvoering:
SC, kleur (1977)
HC, kleur (1978)