|
Wasjemenou?
Goochelaar en gauwdief Fingers wordt opgesloten in dezelfde
cel van de Daltons. Lucky Luke krijgt kort daarop de gekende
boodschap dat de Daltons zijn ontsnapt. Deze keer zijn ze
echter niet met vier, maar met vijf. Lucky Luke kan het
ontsnapte stel al snel bij de lurven vatten, maar na aflevering
in de gevangenis kiest Fingers achteraf voor het gezelschap
van de eenzame cowboy. Hij moet hem helpen bij een gratieverzoek
bij de gouverneur. Maar Fingers' snelle handjes en radde
tong spelen de ene keer in zijn voordeel, de andere keer
in ofwel zijn of dat van Luckys nadeel.
Vlaamse waardering:
"De beste Lucky Luke na de dood van René
Goscinny". Het is heus niet alleen wij die
de nog lang niet verweerde stempel erop drukken. Lo
Hartog van Banda mocht dan wel buiten beschouwing
gelaten worden elke keer zijn oude werkgever Marten
Toonder met de pluimen ging lopen als zijn dubbele
bodems zo werden geroemd, Lo wist beter: hij is
daarvoor verantwoordelijk. Met Fingers creëerde hij
een personage dat in dit album de Daltons, ja zelfs Lucky
Luke verreweg overklast. Fingers is niet alleen één
van de meess memorabele Lucky Luke-personages geworden,
het is ook een alom geprezen album in de complete reeks.
Ook door buitenlandse lezers, die duidelijk een kentering
zagen in de reeks verhalen na de dood van Goscinny.
Aantal
genomineerde albums van Morris: 3/354
Aantal genomineerde albums van Lo Hartog van Banda:
14/354
Weetjesparade:
Lo Hartog van Banda volgt de tekenacademie
in Den Haag, maar vertrekt vanwege de grote werkloosheid
midden jaren dertig naar Nederlands-Indië, waar hij
als vormgever bij een krant werkt. In 1940 wordt hij, nadat
hij opkomt voor de rechten van zijn inlandse collega’s,
als staatsgevaarlijk beschouwd en gevangen gezet. Na een
gevangenisopstand en een hongerstaking wordt hij in januari
1942, vlak voor de Japanse inval, naar Suriname verscheept.
Nadat hij in Kamp Jodensavanne weigert dwangarbeid te verrichten
krijgt hij maandenlange eenzame opsluiting. Na een ontsnappingspoging,
die door hem is beraamd maar waaraan hij zelf niet deelneemt,
worden twee van zijn mede-gevangenen door Nederlandse mariniers
vermoord. In juli 1946 wordt hij vrijgelaten. Na zijn terugkeer
naar Nederland, trouwt hij en volgt een opleiding verzekeringswiskunde.
Niettemin kiest hij voor een carrière als schrijver
• In 1952 schrijft hij een eerste keer voor de televisie,
een kerstverhaal voor de VPRO • Lo
Hartog van Banda start zijn carrière in de stripwereld
in 1952 nadat zijn eerste jeugdroman, De Wonderlijke
Lamp op een mislukking uitdraait. Volgens zijn uitgever
verkoopt het slecht omdat strips de markt verpesten. Dan
maar schrijven voor dàt medium • Met zijn vriend
Ben Abas tekent en schrijft hij het blad
Fantasie en Wetenschap vol. Samen solliciteren
ze ook bij de Toonder Studio's. Hij komt
er op de proppen met Baron Van Tast voor tekenaar
Jan van Haasteren. Tot 1965 werkt hij aan
de series Aram (Piet Wijn), Marion
(Jan Wesseling) en de Toonder-reeksen Koning
Hollewijn (een eigen creatie voor de studio), Kappie,
Panda, Tom Poes en Bommel • In 1965
vertrekt Marten Toonder naar Ierland en
verlaat Lo de studio met onder andere Dick Matena
(De Avonden) en
Fred Julsing om — na een periode
van twee jaar als copywriter op een reclamebureau —
bij het tijdschrift PEP te gaan werken... waar
hij opnieuw een batterij stripreeksen opstart: De Argonautjes
en Grote Pyr (Dick Matena), Ambrosius
(Gideon Brugman), Arad en Maya
(Jan Steeman) • Later werkt hij aan
Student Tijloos met Gerrit Stapel
• Met het one-shot Iris, voor tekenaar/illustrator
Thé Tjong-Khing, heeft hij een heus
cultalbum afgeleverd in 1968. Hanco Kolk wil
het momenteel onderwerpen aan een remake. Voor dezelfde
tekenaar Thé Tjong-Khing schrijft hij vanaf 1969
de filosofische sf-krantenstrip Arman en Ilva •
Begin jaren zeventig schrijft hij voor de NOS,
een Nederlandse televisieomroep. De immens populaire kinderreeksen
Ti-Ta Tovenaar (670 afleveringen! In 2004 schrijft
hij nog een musical dat wordt opgevoerd in het pretpark
de Efteling) en De Bereboot zien
het levenslicht. De Berenbios en De Argonautjes
zijn dan weer geen successen • Een eerste ontmoeting
tussen Morris en Lo Hartog van Banda vindt
plaats in 1967 in Amsterdam op een forum dat tot de oprichting
zal leiden van de Nederlandse organisatie het Stripschap.
Marten Toonder is er ook bij. Morris en Lo kennen elkaar
hoogstens van hun werk. Lucky Luke is dan al lang
een grote reeks. Van een samenwerking is evenwel nog geen
sprake. René Goscinny is immers
de vaste scenarist voor Lucky Luke • Het
één en ander verandert na de dood van Goscinny
in 1978. Uitgeverij Oberon krijgt van de
merchandisingagent van Asterix het verzoek een
paar proefpagina's te laten maken voor een kortverhaal van
Asterix. De redactie vraagt Lo om een scenario
te schrijven. Daan Jippes (Twee
voor Thee) zou het uittekenen. Maar wanneer Daan
en Lo te horen krijgen dat ze enkel als een soort ghostwriters
zouden fungeren zonder naamvermelding, zonder mogelijkheid
tot albumpublicatie en nog wat nadelen erbovenop, kapt het
gelegenheidsduo ermee. Het project strandt na twee proefpagina's
• Overlopend van zelfzekerheid en in een drang om
zichzelf te bewijzen, neemt Lo daarna via een brief contact
op met Morris om kritiek te leveren op diens verderzetting
van Lucky Luke. Op dat moment loopt het verhaal
De Eénarmige Bandiet (1981) op scenario
van Bob de Groot. Morris is het gedeeltelijk
eens met de kritiek, maar hij zegt Lo ook om dan maar wat
beters te laten zien • Op de trein naar Morris bedenkt
Lo de figuur Fingers. Onderweg krijgt het idee vaste vorm
en bij Morris thuis staat Lo het personage zo levendig mogelijk
te acteren. Morris is verkocht. Lo mag zijn gang gaan •
Omdat Morris tweetalig is (geboren in West-Vlaanderen),
schrijft Lo het scenario in het Nederlands. Morris vertaalt
het naar het Frans. Haast geen enkele grap gaat erdoor verloren...
• ... Of toch? Voor de albumpublicatie krijgt de Nederlandse
uitgever de Franse editie ter beschikking en wil het dus
laten vertalen. Lo is er net op tijd bij om hen te wijzen
op de oorspronkelijke Nederlandse tekst. Toch is door misverstanden
hier en daar de Franse tekst gewoon vertaald. Een oorspronkelijk
grapje in het Nederlands blijft onopgemerkt. Op plaat 26
heeft Fingers de ster van de sheriff gestolen en muist er
vanonder met twee gestolen paarden en geld. In het laatste
prentje wil Lo Fingers laten zeggen "Tot zover rij
ik onder een gunstig gesternte" of zoiets. Het wijst
rechtstreeks op de ster die Fingers heeft gestolen. Maar
het grapje ontgaat Morris, die het vertaalt naar "Tot
zover is het geluk met mij!" Als het album in Nederland
staat te verschijnen, vraagt Lo nog speciaal aan uitgeverij
Oberon om de tekst te veranderen en de ster apart in te
kleuren zodat je het nog kan zien. In de albumpublicatie
blijft het echter bij het oude. Bovendien wordt ook de verklaring
verkwanseld waarom iedereen aanneemt dat Fingers een hulpsheriff
is • In het afwerkingsproces doet Morris er een humoristisch
schepje bovenop waardoor Lo zich de bedenking maakt "Goh,
ik wist niet dat het zo leuk zou worden". In die periode
heeft Morris er ook de tijd voor. Later wordt dat minder
omdat Morris veel tijd spendeert in de Verenigde Staten
om er tekenfilms te helpen voorbereiden • Nog twee
andere Lucky Luke-verhalen schrijft Lo: Nitroglycerine
(1987) en Spokenjacht (1992), althans de platen
1 tot 22, 25 tot 33 en plaat 44. Omdat een speelfilm, dat
wordt opgenomen in het toenmalige Tjechoslowakije hem opslorpt,
werkt zijn zoon Rolf het verhaal Spokenjacht
af • Morris verandert zodanig veel aan Nitroglycerine
dat Lo er zich niet kan in vinden en de samenwerking wil
opblazen, maar hij laat zich overhalen tot een derde verhaal.
Morris maakt het dit keer nóg bonter en daarmee eindigtLo's
Lucky Luke-avontuur. Lo verwoordt het als volgt:
"Morris was toen net uitgewrongen door de belastingdienst
en daardoor commerciëler geworden. Daardoor werd het
studiowerk, niet meer het samenspel zoals bij Fingers.
Toen had ik er geen lol meer in en ben ik gestopt. Financieel
gezien erg stom, want die drie Lucky Luke-albums
hebben me een miljoen opgebracht, meer dan de veertien jaar
die ik bij Toonder heb gewerkt" • De royalties
op de drie Lucky Luke-verhalen maken van Lo inderdaad
een miljonair (in oude guldens gerekend) want het album
verschijnt in een twintigtal landen • In 1975 wint
hij de Stripschapprijs voor zijn œuvre
tot dan toe • Lo Hartog van Banda overlijdt op 2 februari
2006 op de leeftijd van 89 jaar. Morris gaat 'm op 16 juli 2001 voor na een banaal ongeluk in de badkamer.
|
D
A T A S H E E T |
Tekenaar:
Morris
(= Maurice de Bevere)
Scenarist:
Lo Hartog van Banda
Uitgever:
Dargaud Benelux / Uitgeverij Oberon b.v.
Eerste druk:
1983
Uitvoering:
SC, kleur |
|