|
D
A T A S H E E T |
Tekenaar:
Didier Tarquin
Scenarist:
Christophe Arleston (Christophe Pelinq)
Uitgever:
Arboris (1997)
Talent (1999)
Collectie:
Collectie 500 (1999)
Eerste druk: 1997
Oorspronkelijke titel:
Lanfeust de Troy 3: Castel Or-Azur
Uitvoering:
HC, kleur (1997, 1999)
SC, kleur (1997, 2000) |
Quoi?
Lanfeust is met Nicoledes, Cixi, C'ian en Hebus op
weg gegaan naar de Baronie op zoek naar ridder Goud
Azuur. Hij beschikt namelijk over een zwaard waarin
een stuk ivoor van de Magohamoth verwerkt is. Als
Lanfeust een dergelijk stuk ivoor aan kan raken, krijgt
hij de beschikking over de absolute kracht.
Et alors?
Heroïc fantasy, humor, gruwel, bloed en bloot.
Dat zijn zo'n beetje de vaste ingrediënten van
een Lanfeust-strip. In veel gevallen zou
deze hutsekluts niet werken. Ondertussen heeft Christophe
Arleston al lang bewezen dat hij een vakman
is die het beste van een Conan the Barbarian en
een Discworld van Terry Pratchett
kan verenigen. Ook Didier Tarquin
heeft zijn vaste bronnen die ook al een mengelmoes
zijn van Europese tradities en genrepioniers als Op
Zoek naar de Tijdvogel en Asterix, een
Amerikaanse aanpak en Japanse stijlelementen. Dat
zoveel invloeden bij elkaar zelf tot resultaat hebben
dat hun creatie navolgers kreeg, is niet alleen een
eer voor de makers, maar ook een bevestiging van hun
superieure kwaliteit.
Aantal genomineerde albums
van Tarquin: 6/440
Aantal
genomineerde albums van Arleston: 14/440
|
Faits
divers (Tarquin en Arleston):
• Op een dag kwam Tarquin een bistro binnen
om er de ochtend te beginnen met het drinken van een
koffie, zijn handen te warmen en een magazine te lezen.
Daarna moest hij nog in de studio Crazytoons
gaan werken. Hij vroeg zich af of hij niet net zo
goed zijn materiaal kon meenemen om misschien wat
op te schieten met zijn tekenwerk. De dag erop en
de dag dààrop keerde hij steeds terug
en werd het een vaste gewoonte tot op de dag van vandaag.
Er was een goeie verlichting, veel meisjes om te bekijken
ook. Vreemd genoeg laten de klanten hem ongemoeid,
ook zij die hem kennen van de strips. Iedereen weet
dat hij er komt om te werken en ze laten hem met rust.
Sterker zelfs, na een signeersessie in Aix nodigde
hij alle fans, voor wie hij geen tijd had om ook voor
hen een tekening te maken, uit om hem de dag erop
te ontmoeten in zijn café. Tarquin keek er
al naar uit om met hen een glas te drinken en het
over koetjes en kalfjes te hebben. Nochtans kwam er
niemand opdagen. Bij een volgende signeersessie zeiden
ze allemaal dat ze het niet durfden. Een tekening
vragen op een signeersessie, oké, maar iemands
werk storen ging voor deze brave fans te ver. Tarquin
drong er dan opnieuw op aan en ze kwamen af, schoorvoetend
en dodelijk beschaamd. Het leverde volgens Tarquin
wel supermomenten op.
• Tarquin tekent dus op café, Jean-Louis
Mourier sluit zich liever op. Drie maanden
voor de deadline van een Trollen-album installeert
hij zich telkens één week op twee in
een kamer met wasruimte in Gottferdom Studio
waar hij een nieuw album tekent, achttien uur per
dag. Elke dag of om de twee dagen roept hij luidop
aan het einde van de gang: "Paaaaaaaaaaaaagina!".
Na anderhalve maand kan hij beginnen inkleuren om
uiteindelijk te kunnen roepen: "Aaaaaaaaaaalbum!".
Het is een vast ritueel van hem.
• Van recensies trekt Arleston zich niets aan.
Als oud-journalist weet hij namelijk maar al te goed
hoe het er in het wereldje aan toegaat. Zo heeft hij
nog steeds een nummer van (À Suivre)
waarin Askell, de Waterwereld 4 werd besproken,
een album dat tot op de dag van vandaag geeneens bestaat!
Wel is hij gevoelig voor kritieken op het internet
waar hij van 's morgens tot 's avonds op rondsurft.
• Arlestons recentste succes heet Ythaq
dat in vertaling verschijnt bij Uitgeverij
L. Aanvankelijk moest dat een videogame worden,
maar dat ging niet door. De twee pagina's die hij
voor het gameproject schreef, werden gerecupereerd
om de gelijknamige stripreeks op te zetten.
• Sinds 1998 is Arleston de hoofdredacteur van
Lanfeust Mag, een maandblad dat zowat alle
series van Soleil voorpubliceert
in een maandelijks stripmagazine van telkens een honderdtal
pagina's. Voor dit blad tekent Tarquin regelmatig
een exclusieve cover als een van zijn verhalen erin
verschijnen. In 2007 werd de kaap van de honderd nummers
gerond.
• 2002 was voor Tarquin een amusant jaar. Hij
schreef voor enkele bevriende collega's Krashmonsters.
Adrien Floch (Ythaq) was
de hoofdtekenaar. Hij werd geholpen door Guillaume
Blanco en Olivier Dutto.
Het album verscheen in het Frans in de nieuwe collectie
Start. Zowel album als collectie kenden geen
succes. In het Nederlands verscheen het gewoon in
de Collectie 500.
• Niet in het Troy-universum, maar
wel in Excalibur (getekend door Erik
Hübsch) kan Arleston eigenlijk het meeste
kwijt van wat hem het dierbaarst is. En van sowieso
elk van zijn albums geniet hij het meest van het bedenken
en uitschrijven van de dialogen.
• Tarquins favoriete stripmakers en strips zijn
de volgende: Régis Loisel,
Jean-Claude Mézières,
Jean Giraud, François
Walthéry, Albert Uderzo,
André Franquin, Oliver
Vatine, Hermann (voor zijn
kadrages), Baru, Captain Biceps
(een superheldenparodie van Tébo
en Zep) en De Boogschutters
uit de reeks Thorgal. Tot de niet-Europese
voorbeelden rekent hij de Amerikanen Joe Madureira
(Battle Chasers), Humberto Ramos
(Impulse, The Spectacular Spider-Man, Crimson,
Cañari), Jim Lee (All
Star Batman and Robin, The Boy Wonder, WildC.A.T.s),
Chris Bachalo (X-Men Unlimited)
en John Buscema (The Amazing
Spider-Man, The Avengers, Daredevil, The Fantastic
Four,...). Ook Japanse invloeden zijn er door
Hayao Miyazaki (Nausicaä)
en Akira Toriyama (Dragon Ball).
• Filmmakers als John Huston,
Quentin Tarantino, John Cassavetes
en Steven Spielberg zijn dan weer
cinematografische voorbeelden voor Arleston. En ook
Peter Greenaway, hoewel je daarvan
nooit wat zal zien doorsijpelen in zijn verhalen.
• Het Besloten Land
van Jacques Tardi en Jean-Claude
Forest is Arlestons favoriete stripverhaal.
Het is een van de weinige strips die hij regelmatig
herleest.
• Arlestons werkritme bestaat uit twaalf uur
werk per dag. Twintig procent van zijn tijd spendeert
hij aan Lanfeust en Trollen van Troy.
Dus ongeveer twee uur per dag.
• Eind 2004 maakte de Arleston-productie nog
zo'n 27% van het zakencijfer van Soleil uit. Arleston
grapte daarbij in een interview dat elke keer hij
een vliegtuig nam, zijn uitgever zeer onrustig werd.
• Sinds 1992 schreef Arleston enkel stripscenario's.
Regelmatig wordt hem nog eens gevraagd om iets in
de reclame te doen, maar hij maakt er zich vanaf met
het wegwimpelantwoord "Ik ben erg duur!"
Toch hoopt hij nog eens enkele romans te kunnen schrijven,
meerbepaald over het universum van cartografen. Een
polar mag ook. Deze wens dateert van 1996. In 2008
heeft hij de laatste hand gelegd aan een theaterstuk
dat niets te maken heeft met de wereld van Troy. Het
is een hedendaagse komedie, een soort straattheater
over een koppel dertigers die verhuizen.
Faits divers (Lanfeust
van Troy):
• Tarquin begrijpt niet alle woordspelingen
die Arleston vooral in de namen van personages kwijtkan.
Elke keer hij vraagt om verduidelijking voelt Tarquin
aan dat Arleston hem uitlacht met de gedachte: "Kleine
domkop, je hebt het niet begrepen, hahaha! Ik ben
te sterk voor jou!"
• Enkele voorbeelden verduidelijken het misschien.
Laten we de Franse namen van de dertien prinsen erbij
nemen met een uitlegje: Princesse Elpheu = cessez
le feu (staakt het vuren), Prince Porho = Port-au-Prince
(de hoofdstad van Haïti), Prince Andhière
= incendiaire (brandstichtend), Prince Khonzor
= prince consort (prinsgemaal), Prince Dhegall
= prince de Galles (prins van Wales), Prince Hevant
= Rincevent (naar Rincewind, een personage van Discworld-schrijver
Terry Pratchett), Prince Rainghey
= Prince Rainier (naar de Monegaskische
vorst), Prince Lhepty = Le Petit Prince (naar
het boek van Saint-Exupéry),
Prince Ladhal = rince la dalle / se rincer la
dalle (jezelf lazarus zuipen), Prince Dhemonaq
= Prince de Monaco, Princesse Ophrédla = aux
frais de la princesse (op kosten van de belastingbetaler),
Prince Cenrhyr = pince sans rire (droge humor),
Prince Dheluu = Prince de Lu (naar het bekende koekje).
• De tekenaar verstopt op zijn beurt ook knipoogjes
in zijn tekeningen. De ware fans merken het allemaal
op: referenties naar Op Zoek naar de Tijdvogel,
Batman, De Metabaronnen, Corto
Maltese of De Cartografen bijvoorbeeld.
Na alle standaardpersonages te hebben ontworpen, vond
Tarquin het prettig om nu en dan van die leuke personages
op de voor- of achtergrond te laten figureren. In
een bepaald album stak hij de verborgen boodschap:
"Heb je niets beters te doen dan naar nutteloze
dingen te zoeken?" En ook dit vonden de fans
om te gieren. Daarna verbond hij er wedstrijden aan:
herken de namen van auteurs in klanknabootsingen,
stuur het naar de uitgeverij op en win iets (Talent
moest dit uiteraard vertalen, maar viel er ook iets
te winnen?). En dan hield Tarquin ermee op. Fans ontgoocheld.
En dus toch weer de traditie oppikken. Op signeersessies
wordt erover gesproken en het amuseert de tekenaar
en zijn fans.
• Arleston heeft er effectief een handje van
weg om knipoogjes te verwerken in zijn albums. Vaak
voor de hand liggend, soms pas bij een herlezing duidelijk
en heel af en toe moet je het gewoon van Arleston
zelf vernemen. De notenbalk in Trollen van Troy
8: Rock 'n Troll Attitude is wel degelijk de
echte notenbalk van de begintune van de televisiereeks
Mission Impossible waarnaar dan weer wel
duidelijk wordt gerefereerd in het album. Die notenbalk
heeft hij moeten bestellen in de Verenigde Staten.
• In het begin lag er elk halfjaar een nieuw
album in de winkel. Vier delen in twee jaar tijd.
Er moest gewoekerd worden met tijd. Niet langer dan
drie, vier uur slaap per nacht was aan de orde en
elk mogelijk stripfestival ter promotie van de jonge
reeks werd bezocht. Een gevolg was dat het duo klinisch
ziek werd. Concessies gebeurden ook op grafisch gebied.
Het zijn niet Tarquins best getekende albums.
• Goud Azuur is een smeerlap, toch heeft Tarquin
er een good looking guy van gemaakt, vooral
wanneer hij verliefd raakt op C'ian. Onvrijwillig,
want Tarquin maakt geen voorbereidende schetsen. Hij
tekent zijn personages zoals hij ze spontaan aanvoelt.
• In plaat 9 van Kasteel Goud Azuur
zien we trol Hebus in de gutsende regen een storm
doorstaan. Dat gaat dus allemaal gepaard met heel
wat water. Nochtans weten we door zowat elk ander
album uit de reeks dat trollen hysterisch worden bij
aanraking met water, al is het maar met een druppel!
• De eerste vier delen van Lanfeust van
Troy verschenen eerst bij Arboris
in softcoveredities en al lang uitverkochte hardcovers
in een beperkte oplage. Maar omdat Talent later nogal
veel reeksen afnam van Soleil, kreeg de eerste het
zo ver dat de tweede voortaan de rechten aan Talent
verkocht. Arboris werd daar niet eens van op de hoogte
gesteld. Ze moesten het vernemen van derden. Deel
5 was al door Arboris in aankondigingsfolders vermeld.
• Tarquin gaf toe dat hij wel eens leentjebuur
speelt. Als hij een bepaalde kadrage nodig heeft,
gaat hij het zoeken bij Hermann. Of voor een bepaald
kleureneffect slaat hij boeken open over kunstschilder
Henri Matisse. Klakkeloos overnemen
was het geenszins, het zich eigen maken eerder wel.
• Het tekenen van Lanfeust is niet altijd een
geestige bezigheid. Vooral in de eerste twee albums
hield Tarquin er niet echt van om hem te tekenen.
De twee heren gaven jaren later toe dat Lanfeust er
in de eerste twee albums wat verloren bijliep. Hij
bevond zich in een complexe intrige temidden avontuurlijke
en burleske omstandigheden. Van zodra het mogelijk
was, trok Arleston de zaak recht en concentreerde
de plotlijn zich op en rond Lanfeust. Dat begon al
in deel 3 en over deel 4 waren de auteurs zeer tevreden.
Het verhaal stond steviger op poten.
• De idee voor een tweede cyclus van Troy,
Lanfeust van de Sterren, kwam ongeveer rond deel
3 of 4 van Lanfeust van Troy. Wanneer deel
4 verscheen, lagen de grote lijnen voor de vervolgcyclus
al vast.
• In Het Fabuleuze Beest moest Tarquin
voor het laatst Nicoledes tekenen, de papa van C'ian
en Cixi. Voor de laatste plaat waarin het personage
voorkwam moest Tarquin een pauze nemen in een café
waar hij alleen een koffie ging drinken. Na acht albums
en tien jaar afscheid moeten nemen, viel hem zwaar.
Tarquin had de blues. Lanfeust is meer dan een stripje
maken, het is deel uitmaken van een universum... zonder
daar evenwel een marionet van te zijn.
• Hoewel Loisel en Le Tendre enkel in Lanfeust
van Troy een waardige erfgenaam zien van Op
Zoek naar de Tijdvogel en hoewel de tekenstijl
referenties kent naar Loisel, ontdekte Arleston pas
in 1998 of 1999 voor het eerst de fantasyreeks. Beide
reeksen zijn alleszins atypische voorbeelden in het
genre. Ze trokken zich niets aan van de conventies
van het genre.
• Was het niet door de tijdsdruk om een Lanfeust
per jaar uit te brengen, dan stortte Tarquin zich
op een project dat hem na aan het hart ligt: de erotische
strip.
• Van een Lanfeust-album raken momenteel
tussen de driehonderdduizend à vierhonderdduizend
exemplaren verkocht. In 2005 stond de teller op drie
miljoen verkochte Lanfeusten (waarvan een
miljoen alleen al in 2004) en twee miljoen Trollen.
In 2007 werd een hoge cijfer bekendgemaakt: zes miljoen
exemplaren, enkel voor Lanfeust.
• Uit Lanfeust werd naast Trollen
van Troy (dat zich een driehonderdtal jaar vóór
Lanfeust afspeelt) nog een andere spin-off getrokken:
Kids van Troy (vertaald in 2002), een soort
Kleine Robbe-versie van de hoofdreeks met
heel wat scatalogische ongein. Het bleef bij één
deel. In het Frans verscheen eind 2007 een herdruk
met nieuwe cover en een klein dozijn extra gags.
• En na Kids van Troy zag nóg
een spin-off het licht: Veroveraars van Troy,
een reeks die zich vierduizend jaar vóór
Lanfeust afspeelt op de dan pas ontdekte
planeet Troy. Ciro Tota is hiervan
de tekenaar. Omdat hij een perfectionist is (lees:
hij is een trage werker) bleef deze spin-off lange
tijd bij één verschenen deel in 2005.
In 2009 volgde het tweede deel.
• Van Lanfeust van Troy verschenen
acht albums in zes jaar. De reeks werd vervolgd met
de tweede cyclus Lanfeust van de Sterren
waarvan in 2008 het laatste deel (opnieuw een achtste
deel) verscheen, in 2009 in vertaling bij Uitgeverij
L. In de derde cyclus keert de rosse, omnipotente
held terug naar de planeet Troy waar het allemaal
begon. Deze cyclus heette aanvankelijk Lanfeust
de Syxte (Lanfeust van Syxte), maar
Arleston was er niet honderd procent tevreden over.
Lanfeust Odyssée luidt de nieuwe titel.
Het zou van start moeten gaan in december 2009. Deze
cyclus zal uit slechts vier delen bestaan in plaats
van acht. Cixi speelt er voorlopig geen rol van betekenis
in en maakt dus de terugtocht naar Troy niet. Volgens
Tarquin wordt de serie vervolgd in de vorm van tweeluiken
van telkens negentig pagina's per album. Grafisch
komt het erop neer dat er minder prenten per pagna
zullen staan, maar natuurlijk wel grotere en straffere
met soms ook grote prenten op twee pagina's. Tarquin
kan en wil nu echt eens groots uitpakken, zie. In
het eerste deel speelt de baron van Goud Azuur een
grote rol.
• Tarquin heeft daarnaast ook nog andere projecten
lopen. Een ervan zit in een vergevorderd stadium:
Girls Next Door, een sexy versie van Krashmonsters
(waaraan hij meewerkte) met mooie meiden. Tien pagna's
zijn al afgewerkt.
• Van de reeks bestaat ook een consolespel die
Visual Impact (ontwikkeld door Infogrames
van Atari) fabriceerde voor Nintendo
DS in 2007. Alle spelers die het spel testten,
gaven pluimen voor de graphics en het verhaal. Alleen
viel de spelbeleving danig tegen. Arleston voelde
zich niet verantwoordelijk voor deze flop.
• Een onmiddellijk en aanhoudend succes als
Lanfeust komt maar eens om de tien jaar voor, beweerde
Tarquin. De tekenaar voegde er nog aan toe dat hij
niet geboren is onder een goed gesternte, maar onder
een heus sterrenstelsel.
• Er was een tijdje sprake van dat het Amerikaanse
DreamWorks, hetzelfde productiehuis
van de computergeanimeerde sprookjesparodie Shrek,
Lanfeust op eenzelfde manier naar het zilveren
doek wilde overzetten. De soundtrack zou volgens diezelfde
berichten ook al toegewezen zijn aan één
of ander Iers bandje dat door het leven gaat als U2.
Maar het werd hierrond al even snel stil als het gerucht
opkwam. De auteurs werden effectief benaderd, meer
dan eens zelfs, door verschillende partijen. Maar
geen enkel voorstel bevredigde de makers. In Frankrijk
is het sowieso al onmogelijk om een dergelijk spektakel
als Lanfeust of Trollen van Troy
te verfilmen zonder deftig budget én met een
behoud van kwaliteit.
• Van Trollen van Troy wordt nu wel
een tekenfilmserie voorbereid. Futurikon
(dezelfde producenten van de Franse 3D-animatiefilm
Drakenjagers die in 2008 in de cinema kwam)
zoekt nog naar bekwame tekenaars die de missing link
kunnen betekenen tussen de lijnvoering van Jean-Louis
Mourier en Japanse anime. Een eerdere geplande animatieserie
door Dargaud Marina (de tekenfilmpoot
van Dargaud) werd afgevoerd. Arleston
had bij hen het gevoel dat ze de rechten kochten zonder
de strips te hebben gelezen.
• Om de fans nogmaals gerust te stellen: Uitgever
L is de nieuwe uitgever van Lanfeust en alle
overige Troy-reeksen nadat Talent de rechten
verspeelde.
• Soleil lanceerde met het eerste deel van Ythaq
en Lanfeust van de Sterren in maart 2009
een nieuwe versie van deze verhalen voor de Engelstalige
comicsmarkt. Omdat het formaat kleiner is dan de gangbare
Europese albumformaten zijn de platen verkleind, maar
ook opnieuw gemonteerd met nieuwe tekeningen, hier
en daar een nieuwe inkleuring, extra beeldeffecten,
bijgewerkte decors en andere aanpassingen. |
|