ZIE OOK:
De Dagelijkse Worsteling 1
De Dagelijkse Worsteling 3
 
D A T A S H E E T
Tekenaar:
Manu Larcenet
Scenarist:
Manu Larcenet
Uitgever:
Oog & Blik
Eerste druk: 2005
Oorspronkelijke titel:
Le Combat Ordinaire 2:
Les Quantités Négligeables

Uitvoering:
HC, kleur
Quoi? "De Dagelijkse Worsteling schetst de beslommeringen van Marco, een uitgebluste fotograaf die kampt met de eerste symptomen van volwassenheid en onverklaarbare angstaanvallen. Ook de andere personages dragen een verleden met zich mee dat hen maar niet loslaat. Zo is er de veteraan uit de oorlog in Algerije, die gebukt gaat onder een enorm schuldgevoel, de arbeiders van een gedoemde scheepswerf die mijmeren over een gouden verleden, et cetera. Zelfs Marco's vader, die aan Alzheimer lijdt, kan uiteindelijk niet vergeten." (geciteerd uit deze bespreking)
Et alors? "Hoewel het bovenstaande al voldoende stof bevat voor een tranerige jaargang van McLeod's Daughters, is Tegen het Vergeten zeker geen droefgeestig album dat de nationale zelfmoordcijfers de hoogte zal injagen. En dat bewijst Larcenets ware meesterschap. Hij doorspekt zijn verhaal met mooie gedachten, herkenbare situaties en bovenal een warm en menselijk gevoel voor humor. Om nog maar te zwijgen over de "hele grote joints" die ook in dit album hun opwachting maken!" (geciteerd uit deze bespreking) De impact van het briefje van Marco's vader, bestemd voor Marco en zijn broer, is tegelijk raak, aangrijpend, scherp, overrompelend en melancholisch... "Voor ik het vergeet wilde ik jullie zeggen dat ik jullie nooit vergeet. Papa" Zulke dingen pakken ons, zie.
Aantal genomineerde albums van Larcenet: 3/440
Faits divers (Larcenet):
• In 1996 verscheen Manu Larcenets albumdebuut Soyons Fous, een bundeling van de kortverhalen die hij maakte voor Fluide Glacial. Hij ervaarde hierbij dezelfde sentimenten als bij zijn eerste vriendinnetje, maar dan beter. Daarna kostte het hem tien jaar om van deze drollige tekenstijl af te komen.
• In die tien jaar publiceerde hij een dertigtal andere albums waarvan er slechts vijf vertaald raken bij Dupuis: de drie cartoonbundels Het Leven Is Lijden en twee albums van Pedro de Neusbeer, waarvoor hij enkel het scenario schreef voor tekenaar Michel Gaudelette.
• Larcenet publiceerde ook in Spirou met het werk van Yann en Conrad (zie Gele Geschiedenis) als voorbeeld. Of toch alleszins met de verhalen en gags uit het weekblad uit zijn jeugd. Erg tevreden was hij niet over de samenwerking met Dupuis. De uitgeverij bemoeide zich naar zijn goesting te veel met de publicaties. Zo was het gehanteerde taalgebruik nog steeds als dat van de jaren zestig. Als hij "hoerenjong" wilde schrijven in een tekstballon bedoelde hij dat als een vloek, niet om aan te duiden dat iemands moeder een hoer is. Over dit soort misverstanden viel Larcenet bij Dupuis en daarom verliet hij het blad.
• Na het verschijnen van zijn eerste De Dagelijkse Worsteling en Les Cosmonautes de Futurs was hij niet langer een broodtekenaar, maar eerder een professional die in alle ontspanning kon verder werken aan de uitbreiding van zijn œuvre. Hét moment om te verhuizen naar het platteland nabij Lyon. Zijn vriendin, een dierenarts, volgde hem. Het Franse vrouwenblad Elle wijdde aan hem een reportage met de insteek dat hij een "trendy nieuwe plattelandsbewoner" is. Aan Elle vertrouwde hij toe dat nog vóór het uitpakken van de dozen in zijn nieuwe huis de telefoon, modem en computer al waren aangesloten. Het kwam ook als halvepaginagag voor in het biografisch getinte Terug op Aarde 1, geschreven door zijn goede vriend en collegastripmaker bij Fluide Glacial, Jean-Yves Ferri. Zijn grootste angst in die tijd was dat vrienden hem na zijn verhuizing niet meer zouden bellen.


Faits divers (De Dagelijkse Worsteling):
• Net zoals Marco's vader heeft Manu's vader in Algerije gediend. Hij vergeleek het met de Amerikaanse Vietnamvetereanen die bij hun terugkeer beschaamd waren voor hun participatie in conflicten en de horror die daar vaak mee gepaard ging. Maar bovenal waren ze bang. Dat gevoel wilde of kon Larcenets vader niet delen met zijn kinderen. het uit zich ook in Marco's houding tegenover de zwijgzame Mesribes.

• De reeks is niet autobiografisch an sich. Larcenet nam wel notities van wat hem overkwam maar die gebeurtenissen hoefden niet te stroken met Marco's parcours. Manu en Marco hebben wel hun ouders, gezinssamenstelling en ervaring met of een kijk op de dood gemeen. Marco is als het ware een geromantiseerd beeld van Manu. En het is door die kleine dingetjes en op het eerste zicht onbeduidende ontmoetingen dat een groter verhaal wordt verteld. Hierbij citeerde hij de Belgische zanger Jacques Brel: "C'est à la minceur des épluchures que l'on voit la grandeur des nations" (Door de kleine omvang van het afval ziet men de grootsheid van naties). Brel werd ook geciteerd in Tegen het Vergeten:"je kunt niet zeggen dat ze slaven waren. Maar om nu te zeggen dat ze geleefd hebben..." Ook de film Brassed Off (1996) van Mark Herman gaf hij als voorbeeld. De film schetst een beeld van de Engelse maatschappij met focus op de sluiting van de mijnen en het somtijds trieste lot van de mijnwerkers. In De Dagelijkse Worsteling is er ook de vrees voor sluiting en massale ontslagen. En ook hier bezitten de arbeiders een laatste troost: hun trots.
• Larcenet besteedde veel aandacht aan de tekst, de dialogen. Geen zin mocht er te veel instaan en elke zin moest in overeenstemming zijn met een scène of het verhaal dat hij voor ogen had. Ettelijke keren herlas en herschreef hij zijn teksten om ze tot op de laatste letter te verfijnen.
• Van elk deel raakten er in Frankrijk rond de honderdduizend exemplaren verkocht.
• De inkleuring van de reeks lag in handen van Patrice Larcenet, Manu's broer.
• Onder de titel Ordinary Victories verscheen een Amerikaanse editie bij NBM, een uitgever die nog andere Europese strips vertaalde zoals Wake (Konvooi) en Dungeon (Donjon). In 2005 nam het beroemde Amerikaanse tijdschrift Time deze Engelse vertaling op in een lijstje met vijf beste graphic novels om te ontdekken. De vier andere aanraders van het moment waren Ice Haven van Daniel Clowes, Little Lulu van John Stanley en Irving Tripp, War's End van Joe Sacco en Why Are You Doing this? van Jason.