D
A T A S H E E T |
Tekenaar:
Hermann
(Hermann Huppen)
Scenarist:
Hermann
(Hermann Huppen)
Uitgever:
Arboris
Eerste druk: 1985
Oorspronkelijke titel:
Les Tours de Bois-Maury 1: Babette
Uitvoering:
SC en HC, kleur |
|
Plot:
De boerenmeid Babette en de metselaar Germain
zijn elkaars geliefden. Ridder Geoffroy is op
jacht, maar ziet de wulpse Babbette wel zitten
voor een moment. Zijn geplande schanddaad wordt
bestraft met zijn eigen lans in de rug. Germain
wordt verdacht van de moord. De ridderlijke
en vrome heer Aymar van Bois-Maury distantieert
zich ondertussen van het gedrag van de andere
ridders op het kasteel waar hij te gast is.
Hij wil dankzij onder andere een paar toernooien
een fortuin vergaren om zijn voorouderlijke
land te heroveren.
Topwaardering:
De torens van Schemerwoude, met de schoonste
en hoogste torens van de christenwereld, zijn
niet meer dan een illusie die tien ijzersterke
albums als een rad voor de ogen van de onfortuinlijke
ridder Aymar en die van de lezer draait. Want
bestaan deze torens nu of niet? Het onbereikbare
zinnebeeld van een ideaal paradijs, Aymars Heilige
Graal, wordt ootmoedig gelanceerd in dit eerste
deel waarin Aymar nog niet de dragende rol heeft
die van hem wordt verwacht als later hoofdpersonage.
De menselijke psyche ten top, al gaat de vertelling
ogenschijnlijk over een weinig diepgaande, nochtans
atypische held. Zij die geen diepgang willen
zien in de personages, kunnen zich optrekken
aan de generositeit van een Hermann
in zeer goeie doen die zijn middeleeuwenepos
lardeert met boeiende gebeurtenissen, kenschetsende
details en een — evenwel foute —
weergave van de duistere, barbaarse, godsvruchtige
en onwetende middeleeuwen.
Aantal genomineerde
albums van Hermann: 25/404
|
|
|
Weetjes:
Alles begint met de bundel Lugubere Verhalen
waarvoor Hermann een paar pagina's te kort komt
voor een volwaardig album. Hij begint aan een
verhaal dat zich afspeelt in de middeleeuwen,
maar het worden er 24 of 25 pagina's. Hij toont
ze aan een kennis bij Dupuis
die het geschikt vindt voor de start van een
nieuwe reeks. Hij raadt Hermann aan het verhaal
uit te werken voor een album van 46 pagina's
met de mogelijkheid voor een vervolg. Hermann
geeft gehoor en vult zijn bestaande verhaal
over rondtrekkende komedianten aan met het verhaal
van Germain, de metselaar dat er in dit eerste
deel aan voorafgaat • De Torens van
Schemerwoude wordt oorspronkelijk opgezet
als een afgeronde serie van tien of vijftien
delen. Vanaf het begin weet Hermann hoe het
laatste deel (van de ondertussen eerste cyclus)
zou eindigen. Maar pas vanaf deel 5 of 6 vindt
hij een rode draad om naar het einddoel te tekenen
en schrijven. De voorgaande delen komen eerder
over als losstaande verhalen • Hermanns
grafische documentatie voor de 11de eeuw beperkt
zich tot hoop en al enkele zeldzame illustraties
en een aantal manuscripten die hij kan raadplegen.
De literatuur uit die tijd geeft dan weer niets
prijs over het leven van alledag waar Hermann
het voor een deel over wil hebben. De invulling
is dus volkomen intuïtief. Hij laat zich
onder andere leiden door reiservaringen in landen
waar nog armtierige omstandigheden heersen.
Hun strijd om te bestaan vergelijkt Hermann
met onze middeleeuwen • Hoewel Hermann
zich dan weer wel uitvoerig documenteert over
de architectuur uit die tijd, gaat hij toch
de fout in door een veel te ingewikkeld kasteel
voor die tijd te tekenen. Later zet hij dit
recht door meer houten kastelen te laten zien
die beter passen in de merovingische periode.
Stenen burchten waren toen eerder een zeldzaamheid.
De enkele die wel bestonden, behoorden toe aan
de grootste heren • Voor de manier van
leven van de dolende ridder Aymar baseert hij
zich op het boek Guillaume le Chevalier
van Georges Duby • Hermann
houdt niet van happy ends. In 1995 betekent
de mensheid voor Hermann zelfs niet meer dan
een hoop stront. Hermann is een geboren pessimist
• In deze periode (1985) sluit hij zich
aan bij het Joegoslavische agentschap Strip
Art Features dat zijn internationale
rechten zal beheren. Hermanns manager en agent
Ervin Rustemagic wordt een
goede vriend en biedt vanuit zijn toenmalige
woonplaats Sarajevo informatie dat hij zal verwerken
in het one-shot Sarajevo-Tango
• In 1999 verschijnt een herdruk van De
Torens van Schemerwoude 1 bij Glénat
in plaats van Arboris. Net
zoals de rest van de overige tien verschenen
delen bij Arboris wordt de cover door Hermann
hertekend in zijn bekende rechtstreeks geschilderde
stijl • De vervolgcyclus met een nazaat
van Aymar, op scenario van zijn zoon Yves
H., is oorspronkelijk bedoeld om verder
op te schieten naar het begin van de 16de eeuw,
de periode waarin de troepen van Hernan
Cortès Mexico binnenvallen.
Hermann wil op het moment van deze info (1998)
namelijk dolgraag beschrijven hoe Tenochtitlàn
er in die tijd uitziet. |
|
|