D
A T A S H E E T |
Tekenaar:
William Vance
(William Van Cutsem)
Scenarist:
Jean Van Hamme
Uitgever:
Dargaud
Eerste druk: 1984
Oorspronkelijke titel:
XIII 1: Le Jour du Soleil Noir
Uitvoering:
SC, kleur |
|
Plot:
Een zwaargewonde man spoelt aan op de Amerikaanse
kust en wordt verzorgd door dokter Martha. Op
zijn sleutelbeen ontdekt ze een tattoeage dat
het Romeinse cijfer XIII voorstelt. Verder blijkt
hij zijn geheugen kwijt te zijn en herinnert
zich niets meer van zijn identiteit, laat staan
hoe hij aan zijn verwonding kwam. Huurmoordenaars
zitten XIII op de hielen — die zijn hèm
niet vergeten — want XIII is de spilfiguur
in een samenzwering: De Moord op de Amerikaanse
president.
Topwaardering:
Het verhaal, hé. Dit eerste deel van
XIII's aanslepende zoektocht naar zijn geheugen
is een spannende thriller van formaat. Vance
moet evenwel niet voor Van Hamme
onderdoen. Met overdonderende zin voor realistisch
detail dompelt hij zich onder in de story waarvan
hij zelf niet weet hoe de vork nu eigenlijk
precies in de steel zit.
Aantal genomineerde
albums van Vance: 12/404
Aantal genomineerde
albums van Van Hamme: 40/404
|
|
|
Weetjes:
Vance kan als geen ander stormen en regenbuien
tekenen, die dus ook in dit album neerdretsen
• Het begin van het verhaal pikt Van Hamme
uit Robert Ludlums The
Bourne Identity (inmiddels verfilmd). Eigenlijk
is het hele opzet voor de succesvolle thriller
meer dan zomaar 'gebaseerd' op het boek •
Het verliezen van het geheugen als gevolg van
een schotwond aan het hoofd. Waar hebben we
dat ook nog gelezen? Ha, in het verhaal Een
Meeuw op het Strand, het laatste avontuur
in de bundel In het Teken van de Steenbok
van Hugo Pratts Corto Maltese,
in 1982 verschenen in de collectie Wordt
Vervolgd Romans • Vance is een Vlaamse
Brusselaar (geboren in Anderlecht) en leest
zijn eerste strip in Het Laatste Nieuws:
Kuifje in Congo. Ook de striptijdschriften
Bravo!, Robbedoes en de Kleine
Zondagsvriend vinden gretig aftrek. Maar
de aanzet voor het blijven lezen en tekenen
van strips vindt hij in het werk van Nederlander
Hans G. Kresse dat hij leert
kennen door Eric de Noorman in Het
Laatste Nieuws • Hoewel de oplage
per nieuw album het half miljoen exemplaren
benadert, promoot Dargaud XIII
als een cultreeks • Soda 10: God mag
het Weten is één grote knipoog
naar de reeks XIII en Van Hamme. Het
album van Bruno Gazzotti en
Tome uit 1999 zit stampensvol
expliciete maar ook subtiele, goed verborgen
verwijzingen • Volgens Vance is het succes
pas begonnen bij deel 2. Op aanraden van Vance
laat Van Hamme het idee los om het verhaal te
laten afspelen in een fictieve Verenigde Staten
en in een stad die op Chicago lijkt.
De reeks wint door Vances toedoen aan realiteit
en authenticiteit • Vooral jonge scholieren
slagen er maar niet in om Romeinse tekens te
ontcijferen. Zo gebeurt het al eens dat men
aan de kassa van een stripspeciaalzaak vraagt
of "er al een nieuwe ksiii uit
is" • Een eerste samenwerking tussen
Vance en Van Hamme had al kunnen gebeuren bij
Bruno Brazil. In 1977 zou hij
Greg als scenarist opvolgen
en schrijft zelfs het complete verhaal De
Rode Ketting, maar uiteindelijk bedankt
hij voor de eer en komt in 1984 op de proppen
met XIII • Het aangekondigde
einde van de reeks lijkt nu toch definitief
in zicht: Van Hamme stopt met deel 18. Vance
wil ermee doorgaan tot hij erbij neervalt. |
|
|