PAGINA
68
ROBBEDOES HERTEKEND?
ussen
de weekblad- en albumpublicatie van een verhaal
kon er al eens een verschilletje opduiken. Er zijn
er meerdere in de verhalen van Franquin. In Z
van Zwendel staat een strook die er oorspronkelijk
veel beter uitzag dan de uiteindelijke albumversie.
En enkele gestolen platen van De Hoorn van de
Neushoren dienden hertekend te worden voor
een herdruk van het album. |
Klik
op de afbeeldingen voor grotere versies.
In
januari 2010 merkte tekenaar Fabrice Tarrin (van
het album Het Graf van de Rommelgems) een
opmerkelijk verschil op in een strook uit Z
van Zwendel (1959-1960). Hij legde de versie
uit het weekblad Robbedoes (meerbepaald
het nummer 1127 van 19 november 1959) naast de albumversie.
De eerste versie was veel gedetailleerder. In de
albumversie lijkt het er zelfs op dat het zwart
is uitgelopen bij Zwendel. Let eens op de details
van de gezichten van Zwendel en de graaf van Rommelgem.
Waarom nu net een slechtere versie van de strook
in het album is terechtgekomen, is de vraag. Zou
het zelfs kunnen dat de strook is hertekend? Aan
minieme details te oordelen, durven we vermoeden
van wel. Maar waarom deze slechtere strook ook in
alle herdrukken is behouden én in de recente
integrale reeks in het Frans, is ook weer een raadsel.
Niettemin is het geen geheim dat André Franquin
al eens plaatjes durfde te hertekenen nadat ze eerst
in het weekblad Robbedoes verschenen. In
bepaalde gevallen komt de nieuwere tekenstijl daarbij
zelfs niet overeen met de andere plaatjes. Ook nog
in De Schaduw van Z (1960) voegden Franquin
en Yvan Delporte teksten toe in de latere albumuitgave.
In de scène met de overval op het warenhuis
schreeuwen de gangsters recameslogans. Die kwamen
niet voor in de oorspronkelijke albumpublicatie.
Een ander geval van een hertekende versie komt voor
in het album De Hoorn van de Neushoren.
Een aantal originele platen waren gestolen zodat
het album jarenlang niet kon herdrukt worden. Met
moderne technieken had de oorspronkelijke voorpublicatie
in het weekblad Robbedoes uit 1953 of de
eerste druk van het album gebruikt kunnen worden
voor een herdruk. Begin jaren 1970 was het album
hopeloos uitverkocht. Franquin en Vittorio Leonardo
tekenden de laatste platen dan maar opnieuw zodat
een herdruk snel kon volgen.
De kopie was feilloos. Enkel geoefende ogen (niet
toevallig werd het opgemerkt door striptekenaars)
merkten de subtiele verschillen op tussen beide
versies. Je moet letten op lijndiktes, beweeglijnen,
details en afwerking terwijl ook de lettering en
de inkleuring vernieuwd zijn. Humoradio
heet in de nieuwe versie plots Humo, wat
ook strookte met de realiteit.
Hieronder kan je in de linkerkolom de weekbladversie
zien en in de rechterkolom de huidige albumversie.
Onder deze platen kan je twee prenten in detail
bekijken als bewijs dat we hier niet zomaar uit
onze nek kletsen.
Twee prentjes in detail, vervloeiend van oud naar
nieuw.
|
|