PAGINA
69
ROBBEDOES ONUITGEGEVEN (7)
RN
op Bretzelburg (1961-1963) is een verhaal dat
wordt gewaardeerd door de meeste Robbedoes-lezers.
Maar weten zij allen dat het verhaal oorspronkelijk
enkele pagina's langer was? |
Klik op de afbeeldingen voor grotere versies.
Toen
het verhaal aanvankelijk in het weekblad Robbedoes
verscheen, gebeurde dat met zes strookjes per
nummer: twee op de cover en nog eens vier op de
volgende pagina. Bij de voorbereiding voor een
albumpublicatie zag André Franquin dat
er te veel platen waren voor een standaardalbumlengte
van 64 pagina's.
In de beginscène kon makkelijk geschrapt
worden in de verwikkelingen met het door de Marsupilami
ingeslikte transistorradiootje. Hierboven vind
je in de linkerkolom alle platen zoals ze verschenen
in het reguliere album. Rechts vind je de oorspronkelijke
platen. Ze verschenen onverknipt in een luxueus
uitgevoerde albumuitvoering in 1987 en de blauwlederen
Rombaldi-collectie in 1987. Beide albums werden
nooit herdrukt.
Franquin paste trouwens meer aan dan enkel de
stroken. Ook de liedjesteksten zijn veranderd
om ze tijdlozer te maken. De toenmalige hit Kili-Watch
uit 1960 van de Brusselse groep The Cousins (later
nog gecoverd door Bobbejaan Schoepen en Johnny
Halliday) is vervangen door de evergreen Twee
Ogen zo Blauw. Franquin gebruikte trouwens
aanvankelijk Pelvis Pr- waarbij de rest van de
naam van de rocker werd afgebroken, maar de verwijzing
naar Elvis "The Pelvis" Presley duidelijk
was. In de albumversie is deze naam verdwenen,
in zowel het Frans als het Nederlands.
In de voorpublicatie in Robbedoes (vanaf
nummer 1205 in 1961) heette het verhaal aanvankelijk
QRM op Bretzelburg. Q-codes zijn internationale
radiocodes waarvan elk woord uit drie letters
bestaat, maar altijd begint met de letter Q. De
codes zijn alfabetisch gerangschikt en worden
onderverdeeld in drie grote groepen: QAA tot QNZ
is voorbehouden voor de luchtvaart, QOA tot QQZ
beslaat de scheepvaart en vanaf QRA mag iedereen
de code gebruiken. QRM betekent "I am
being interfered with..." terwijl QRN
staat voor "I am troubled with static..."
Radioamateurs wezen Franquin erop dat QRM enkel
interferentie van een radiozender kan betekenen
terwijl het in het verhaal eerder gaat over statische
elektriciteit waardoor QRN meer is aangewezen.
Eigenlijk wilde Franquin na de Zwendel-dubbelslag
Z van Zwendel (1959-1960) en De Schaduw
van Z (1960) opnieuw een verhaal met Zwendel
maken, uitgaand van zijn jeugd. Hij tekende het
verhaal alvast. Scenarist Greg begon dan net met
zijn gagreeks Olivier Blunder en sprak
met Franquin af om de succesvolle samenwerking
even te onderbreken. Maar wanneer Franquin zijn
verhaal ging voorstellen aan uitgever Charles
Dupuis reageerde deze afwijzend. Hij wilde niet
wéér een verhaal met Zwendel. Franquin
schrok ervan en zocht een hele nacht met zijn
collegatekenaars en beste vrienden Peyo, Jean
Roba en Yvan Delporte naar nieuwe ideeën.
De volgende ochtend belde Franquin naar Greg om
zijn hulp te vragen. De gag met het ingeslikte
radiootje deed Greg denken aan een bevriend radioamateur.
Hij stelde Franquin voor om er eens langs te gaan
en het transistorradiootje te veranderen in een
radiozendertje. Franquin bracht de kerel een bezoekje,
nam foto's van alle mogelijke zend- en ontvangsttoestellen
en dat zonder scenario op zak. Pas later zou Greg
het hele verhaal verzinnen. Franquins oorspronkelijke
idee legde hij in de kast om het er in 1967 weer
uit te halen voor het verhaal Hommeles in
Rommelgem, meteen ook zijn laatste Robbedoes-verhaal.
Tijdens de weekbladpublicatie van QRN op Bretzelburg
verdwenen de portretten van Zwendel en de graaf
van Rommelgem in de titelbalk om plaats te maken
voor Mark Switch.
|
Klik op de afbeelding voor een grotere versie.
Op pagina 31 in de gewone albumversie zien we
Kwabbernoot op de deur van zijn cel bonken. Hij
wil schoenen voor zijn voeten. Maar niemand wil
hem in zijn eis tegemoetkomen. Nochtans stond
in de oorspronkelijke versie een extra strook
waarin doktor Kilikil hem volgaarne een paar schoenen
gaf, alleen zijn ze drie maten te klein. Waarom
deze strook werd weggelaten (wellicht op vraag
van Franquin zelf), weet geen mens met zekerheid
te vertellen. Op pagina 39 zien we Kwabbernoot
in zijn cel. Nog steeds op blote voeten, maar
een paar schoenen staat duidelijk op de vloer
van zijn cel.
Bij
de plaat op pagina 26 voorafgaand op de marteling
met het krassende krijtje op het schoolbord (jawel,
je haren komen overeind door er enkel nog maar
aan te denken) kreeg Franquin een depressie en
moest de publicatie in Robbedoes vijftien
maanden staken. Geen zin meer, fysieke problemen
en geestelijke vermoeidheid waren de redenen.
Het was een periode waarin hij nochtans andere
zaken tekende zoals Guust Flater. Diezelfde
Guust mocht in april 1963 in een interview (klik
op nevenstaande afbeelding voor een leesbare versie)
met de hoofdredacteur het verhaal tot dan toe
nog eens samenvatten waarna Franquin en Greg de
draad weer oppikten.
|
|